Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Diesel kwaliteit testen?

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
In een aangekocht vakantiehuisje staat een tank met zo'n 300liter diesel.
Is er een manier om te zien of dit nog te gebruiken is voor een generator?

Ik weet dat diesel kan gaan vlokken van bevriezing, maar bij welke temperatuur/tijd gebeurd dit?
Het heeft een jaar of 4-5 stil gestaan, kan het gaan schiften oid.
enz.

aanvulling, de tank is niet echt doorzichtig dus kan ik het niet goed zien zonder het aan te raken

[ Voor 13% gewijzigd door Pinin op 01-08-2014 11:52 ]

www.casarodriguillo.com

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vlokken zouden bij opwarming gewoon moeten verdwijnen, het is namelijk niets meer dan stollen van de grotere moleculen tot een wax-achtige substantie. Bij hogere temperaturen (boven vriespunt iig) smelten die gewoon weer.
Diesel kan wel problemen krijgen met vocht en schimmelvorming.

Check even deze site. Vooral kleur en helderheid zijn indicatoren van de kwaliteit.

Aangezien het in een tank bij een huisje zit, is het waarschijnlijk rode diesel. Deze moet dus een diep rode kleur hebben en mag absoluut niet in een auto gebruikt worden. Eventueel, als de vorige eigenaar geld teveel had :p, kan er ook gewone diesel in zitten, dat moet een licht gele kleur hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 07:23
Het mag niet, maar werkt wel. Zorg wel dat je niet betrapt word:P iets met economisch delict hehe

• deepbass909

deepbass909

Frontysco schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:22:
Het mag niet, maar werkt wel. Zorg wel dat je niet betrapt word:P iets met economisch delict hehe
Het probleem is dat het nogal lang aantoonbaar kan blijven, en bij een controle geldt dat als er sporen van rode diesel in je tank gevonden worden, je per definitie in overtreding bent. Nu zullen ze bij een personenauto het niet snel controleren, maar denken dat je wel even een tankje vol kan gooien en het na 10 tankbeurten wel weg is, gaat helaas niet op.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ook als het rode diesel is is het geen probleem, want het gaat weer opnieuw in een generator.

Maar goed om te weten dat vlokken geen probleem zijn omdat ze weer verdwijnen.

Is het nog zinvol om het even door te roeren voor gebruik, of juist een bodempje weg te tappen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 01-08-2014 12:52 ]

www.casarodriguillo.com

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tap eerst een liter in een glazen fles, laat die een uur staan en kijk wat er naar de bodem zakt en wat er naar boven komt drijven.
Herhalen totdat er niets meer zakt/drijft en dan kan het de generator in.

De laatste 10 liter is ook twijfelachtig maar het zal niet makkelijk zijn die af te romen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Rode diesel mag alleen nog voor de beroepsvaart gebruikt worden en het is tegenwoordig verboden om ook nog te hebben.

http://www.fonv.nl/Nieuws...%20diesel%20verdwijnt.pdf

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
GrooV schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:15:
Rode diesel mag alleen nog voor de beroepsvaart gebruikt worden en het is tegenwoordig verboden om ook nog te hebben.

http://www.fonv.nl/Nieuws...%20diesel%20verdwijnt.pdf
Als ik dat zo snel doorkijk is 300 liter geen probleem. En zelfs als aangifte nodig was geweest, was het aan de vorige eigenaar om dat te doen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

RemcoDelft schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:18:
[...]

Als ik dat zo snel doorkijk is 300 liter geen probleem. En zelfs als aangifte nodig was geweest, was het aan de vorige eigenaar om dat te doen.
Kijk het eens wat minder snel door. Ze zijn er vrij ondubbelzinnig in.

Aan de andere kant, het gaat om zo'n kleine hoeveelheid en verbruiken zal de eenvoudigste manier van afvoeren zijn.
ThinkPadd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:24:
Wie zegt dat het vakantiehuisje in NL staat ;)
Ghehe, heel erg waar :)

Overigens bedoelde ik geenszins te impliceren dat je het niet zou moeten gebruiken als het er staat. Scheelt een boel gedoe als je het kan opgebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Hooglander1 op 01-08-2014 13:25 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Wie zegt dat het vakantiehuisje in NL staat ;) Volgens mij gaat het om een vakantiehuis in Spanje, gezien deze post van Pinin in een ander topic van hem:
Pinin schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:21:
@luigi87: haha, helaas geen kiddo's en het betreft spanje, Qua wind weet ik het niet helemaal op deze plek.
[..]
Pinin in "Stroom voor vakantiehuisje met beperkt budget"

De regels van NL wat betreft rode diesel gaan dus niet op.

[ Voor 112% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2014 13:28 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
idd, het gaat om Spanje. En misschien is het geen eens rode diesel, en al was het zo.. soit.

Discussie gaat over de kwaliteit. ;)
Juup schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:12:
Tap eerst een liter in een glazen fles, laat die een uur staan en kijk wat er naar de bodem zakt en wat er naar boven komt drijven.
Herhalen totdat er niets meer zakt/drijft en dan kan het de generator in.

De laatste 10 liter is ook twijfelachtig maar het zal niet makkelijk zijn die af te romen.
Dat zal ik doen, maar het is dus niet zo dat er iets is gaan scheiden, en nog even gemengd moet worden?

[ Voor 66% gewijzigd door Pinin op 01-08-2014 13:36 ]

www.casarodriguillo.com

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Zou ik wel doen als het kan, denk wel dat eea is gaan zinken

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Ik zou het inderdaad op het oog proberen te beoordelen. Maar je kunt vrij simpel en goedkoop er nog een filtertje opzetten, voordat het je generator bereikt. Zodat je in ieder geval de grootste ellende eruit filtert. De filter in de generator zelf (er zal toch wel een filter op zitten lijkt me) zal het fijne werk doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28
Gewoon voor de zekerheid inderdaad een inline filter erin knallen in de leiding tussen tank en generator.

Niet in de tank gaan roeren. Het vuil ligt nu mooi stil op de bodem, dan wil je ook zo houden lijkt mij.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Galaxis schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:41:
Gewoon voor de zekerheid inderdaad een inline filter erin knallen in de leiding tussen tank en generator.

Niet in de tank gaan roeren. Het vuil ligt nu mooi stil op de bodem, dan wil je ook zo houden lijkt mij.
Ik ga idd wel een filter plaatsen, maar is het inderdaad vuil dat op de bodem ligt of is het juist een belangrijk bestandsdeel van diesel. Geen idee of diesel kan scheiden?

www.casarodriguillo.com

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Galaxis schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:41:

Behalve als je pomp het van de bodem pakt natuurlijk

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
In zo'n geval een inline filtertje tussen tank en pomp plaatsen als dat lukt.

Of litertje voor litertje aftappen en dit door een Franse perculator halen :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• deepbass909

deepbass909

Pinin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:46:
[...]

Ik ga idd wel een filter plaatsen, maar is het inderdaad vuil dat op de bodem ligt of is het juist een belangrijk bestandsdeel van diesel. Geen idee of diesel kan scheiden?
In principe bevat diesel geen bestandsdelen die kunnen bezinken. Alles wat uitzakt is verontreiniging en kan je eigenlijk maar beter niet in je generator krijgen. Een andere goede reden om niet te roeren, is dat eventueel water nu waarschijnlijk via natuurlijke weg gescheiden is van de diesel (water en diesel mengen in principe niet). Daarbij geldt wel dat diesel lichter is dan water, en dus op het water drijft. Eventueel aanwezig water zal dus ook grotendeels onderin de tank bevinden. Op die scheidingslaag kunnen bovendien micro-organismen groeien.

Grote kans dat het aftappunt van de tank op het laagste punt zit. Tap daar een hoeveelheid af in een doorzichtige fles en kijk wat je ziet. Als je boven uit de tank ook diesel kan halen (door bijv. te hevelen), kan je beiden vergelijken. Bovenin zou in principe nog goede diesel moeten zitten. Zie je verschil (de diesel onderuit is bijv. troebel), dan moet je net zo lang aftappen tot de diesel gelijk is aan wat bovenin zit. Dan weet je vrij zeker dat de verontreinigde onderste laag weg is.

Verder natuurlijk wel een extra filter plaatsen tussen tank en generator, het liefst een doorzichtige. Dan kan je gelijk zien of er tijdens verbruik troep met de diesel meekomt of niet.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
ok, thx duidelijk verhaal.

Nu nog een dieselgenerator... ;)

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1