12v PWM dimmer icm GU5.3 spots

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 17:11
Beste medetweakers,

Wellicht is het een hele simpele vraag, maar voordat ik over ga op realisatie en aanschaf wil ik deze vraag toch even stellen en weten of het wel zo simpel is als ik denk.

Ik ben bezig met een aanbouw en wil daar in het plafond de MasterLED 4w GU5.3 ( 12v natuurlijk ) van Philips gaan plaatsen, een stuk of 6. Nou zit er in dit projectje ook nog een RGBW strip ( 12v ).

De PWM dimmer die ik al op meerdere plekken heb gebruikt is de volgende:
http://www.dmx4u.nl/produ...x9-9-kanalen-a-10-ampere/

Deze gebruik ik reeds met succes voor meerdere doeleinden in huis met LEDstrips en 24v RGB spots in de tuin.

Nou kan ik rare toeren gaan uithalen met andere dimmers etc. maar ik kan zo'n dimmer op 12V dan toch ook gebruiken om die GU5.3 spots mee te dimmen? Of zie ik nou iets over het hoofd? Amperages hou ik natuurlijk in de gaten en zou betekenen dat ik 10 Ampere per kanaal heb op 12v waarbij ik dus 120 watt per kanaal kan schakelen, grofweg 30 van deze spots. Zou dus makkelijk nog voor een lichter model kunnen gaan.

Klopt mijn beredenering of zie ik iets over het hoofd?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gaat alleen lukken met de speciaal dimbare led spots van Philips.
Gewone 12v led spots van Philips bevatten een stroom bron en zijn niet dimbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
alfredp schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:04:
Gaat alleen lukken met de speciaal dimbare led spots van Philips.
Gewone 12v led spots van Philips bevatten een stroom bron en zijn niet dimbaar.
Snap ik, sorry vergeten te melden, ik heb uiteraard de dimbare variant in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Dan werkt het perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Kan iemand hier ook nog iets meer over vertellen dan dat het alleen werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan.hzndnk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-04 09:35
Ondanks dat dit forum zo oud is, ik ben er op dit moment mee bezig.

Ik gebruik dezelfde dimmer (voor LED strips, PWM, 12 of 24V)

Waar ik achter kwam is dat de dimbare variant ledspot wel dimt, maar niet lager dimt dan 30-50%.
Dus stuur je via DMX waarde 1 (lager dan 1%) dan gaat de spot ergens op de 30-50% aan (afhankelijk van type spot, ik heb meerdere geprobeerd).

Ik snap het niet precies, maar het heeft te maken met de ingebouwde driver die van 12v de stroom 'stabiliseert' op 3.3 volt (voltage wat de LED's zelf nodig hebben). Daarnaast konden mijn spotjes ook nog eens AC of DC hebben, er zit dus ook nog een gelijkrichter in.

Ik ga nu als experiment de NIET-Dimbare variant kopen en aansluiten op een PWM dimmer. Mijn gevoel zegt dat dat wel gaat werken. Laten we dit afspreken: als het niet werkt, hoor je niks meer van me. Als het wel werkt dan post ik mijn bevindingen nog binnen een paar dagen.

Update 1 uur later:

JUP it works. Net als bij LED-strips is de dimcurve verschrikkelijk (0-10% dimmen = visueel 0-30%)
Maar het werkt zoals ik had gehoopt. Ik heb gebruikt: Philips 5.5W 12v GU5.3 2700k (niet dimbaar)
Kleine note: het lampje maakt (waarschijnlijk vanwege de gelijkrichter) wel een pieptoon-geluid.
Ik weet niet of dat ergelijk gaat zijn met 20 spots tegelijk. Op 100% lichtsterkte is de pieptoon weg.

CONCLUSIE: de 'niet dimbare' 12v led-spot is met alle waarschijnlijkheid juist WEL via PWM-dimbaar :*)
edit: lees beneden, ik trek mijn conclusie deels terug..

Update nog wat later:

Ik heb ook de Philips Warm Glow Dimmable Light (12v) aangesloten op een andere dimmer dit keer, een oude versie Showtec LED-DIM-PRO. Deze heeft een andere dimcurve dan die van DMX4ALL.
0-20 = uit
21 - 170 = 'linear dimmen'
170-255 = vol

Het is een slim lampje, op dmx-waarde 21 gaat eerst het super-warm-wit aan (middelste LEDje) daarna nemen 6 omringende LED's het over (warm-wit). Ben zeer te spreken over dit lampje. Hij piept veel minder hard en met een custom-curve in mijn DMX programma kan ik hem prima bedienen. Die wordt het!

NOG WEER een update:
Als de lampjes warm worden, dan dimmen ze opeens niet meer zo fijn. Nu dimmen ze nog maar tussen de ±10-30% (waarbij 10% = uit en 30%=volledig aan). Het is een ingewikkeld verhaal en ik ben me aan het inlezen over Constant Current led-drivers.
Dus vergeet de conclusie, ik ben er nog niet helemaal uit.

[ Voor 45% gewijzigd door Daan.hzndnk op 09-05-2016 17:52 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 14:17
Weer een refresher-kickje.
Hoe is het afgelopen met die GU5.3 12V spots op die dmx4all dimmer?
Wil het liefst in mijn huis ook naar een laag voltage LED oplossing gaan met DMX.
Heb je toevallig ook met andere drivers (EldoLED oid?) geexpirimenteerd? En andere LED lampen?
Als ik het zo lees hebben alle 12V spots, dimbaar of niet, een mini-driver voor stabilisatie om zo dus retrofit halogeen te kunnen doen, en dat helpt natuurlijk niet mee.

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het blijft nog steeds prutsen met dimbare LED's. Grosso modo mag je al blijde ende verheugd zijn als je lampjes niet stuk gaan, aangesloten op een dimmer. In zo ongeveer alle gevallen moet je de bijkomende pieptoon voor lief nemen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Brahiewahiewa schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:10:
Het blijft nog steeds prutsen met dimbare LED's. Grosso modo mag je al blijde ende verheugd zijn als je lampjes niet stuk gaan, aangesloten op een dimmer. In zo ongeveer alle gevallen moet je de bijkomende pieptoon voor lief nemen.
offtopic:
Dirkjan, held

Of dan toch maar voor de Loxone/Voltus 24V lampen gaan a €30-60 per stuk? Heeft iemand die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zass schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:16:
[...]Of dan toch maar voor de Loxone/Voltus 24V lampen gaan a €30-60 per stuk? Heeft iemand die al geprobeerd?
Er van afgezien dat ze redelijk aan de prijs zijn, zijn het alleen maar inbouw-spotjes.
Dus het toepassingsgebied is beperkt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
En deze armaturen hebben een lage CRI.
Ik ga verder zoeken en overweeg toch maar naar GU10 over te stappen met een faseafsnijdingsdimmer. Wil toch wel graag boven CRI 90 zitten als vervanging voor halogeen. Wat een gedoe, je zou toch zeggen dat een aantal jaar na de LED-revolutie dit toch wel makkelijker zou zijn...

Pagina: 1