Beeldstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld (AMD)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicinico
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-03-2023
Hallo allemaal,

Sinds een half jaar geleden heb ik een nieuwe computer. Alle onderdelen zijn nieuw en toch krijg ik om de zoveel tijd de volgende fout:

Het scherm freezet even, paar seconden later wordt het scherm zwart en daarna krijg ik de melding
'Beeldstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld.'

De fout ontstaat voornamelijk bij het gamen (maar wel veel meer bij FIFA dan bij Tomb Raider bijvoorbeeld), maar ook gewoon als ik youtube open heb staan en op een ander venster op Facebook zit.

Ik heb de drivers al een paar keer geprobeerd te updaten, en ze daarbij ook eenmaal helemaal van de computer verwijderd voor ik de nieuwste er op heb gezet. Het probleem blijft zich echter voordoen.

Op dit moment weet ik gewoon niet meer wat ik moet doen.

Heeft iemand hier oplossingen voor?

Alvast bedankt! :)

Specs:

Windows 7 64 bits

Intel Core i5-4670K 3,4 GHz

8GB Ram (Corsair Vengeance)

Videokaart: AMD Radeon R9 200

Moederbord: MSI Z87-G41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 09:53
nicinico schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:45:
Het scherm freezet even, paar seconden later wordt het scherm zwart en daarna krijg ik de melding
'Beeldstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld.'
Is dit een melding van je beeldscherm of een melding in windows?

Verder, hoe is je beeldscherm aangesloten? HMDI/DVI/VGA?
Lijkt mij een probleem met het beeldscherm, misschien een HMDI handshake probleem. Heb je al geprobeerd drivers van het beeldscherm i.p.v. videokaart te updaten?

[ Voor 7% gewijzigd door Grimmie187 op 01-08-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicinico
Grimmie187 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:50:
[...]

Is dit een melding van je beeldscherm of een melding in windows?

Verder, hoe is je beeldscherm aangesloten? HMDI/DVI/VGA?
Lijkt mij een probleem met het beeldscherm, misschien een HMDI handshake probleem. Heb je al geprobeerd drivers van het beeldscherm i.p.v. videokaart te updaten?
Het is een melding van windows zelf.

Mijn scherm stond aangesloten via DVI op de videokaart. Heb m vanochtend via HDMI aangesloten op de videokaart maar krijg het zelfde probleem.

Heb daarnaast ook de drivers van het scherm geupdate, maar tevergeefs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
Ik heb dit ook een tijdje met veel oudere hardware (athlon64/nvidiaGF6200) maar wel met W7 (32bits) gehad, maf genoeg met bijv. youtube en flash applicaties en niet met gamen.. de laatste "update" verwijderd en die weiger ik nu ook (if it ain't broken, dont try to f*n fix it!) en afkloppen, gaat al tijdje goed..
jouw videokaart is ook niet meer de nieuwste, misschien wil die ook liever een oude driver (de meegeleverde) dan de nieuwste.. heb ik met meer oudere graka's en OS-versies gezien.,.

[ Voor 22% gewijzigd door Case-study op 01-08-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
nicinico schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:55:
[...]

Het is een melding van windows zelf.

Mijn scherm stond aangesloten via DVI op de videokaart. Heb m vanochtend via HDMI aangesloten op de videokaart maar krijg het zelfde probleem.

Heb daarnaast ook de drivers van het scherm geupdate, maar tevergeefs :(
Ok, dan kun je het beeldscherm in principe uitsluiten. Lijkt toch echt een probleem met de video drivers. Heb je de beta drivers, of oudere versies al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicinico
Grimmie187 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:03:
[...]

Ok, dan kun je het beeldscherm in principe uitsluiten. Lijkt toch echt een probleem met de video drivers. Heb je de beta drivers, of oudere versies al geprobeerd?
Nee die heb ik nog niet geprobeerd. Waar kan ik de oudere versies/beta versie vinden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
Beta drivers: http://support.amd.com/en...064#amd-catalyst-packages

Oudere drivers: http://support.amd.com/en...s?os=Windows%207%20-%2064

Denk er wel aan om bij het installeren van andere drivers eerst de bestaande driver te uninstallen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Grimmie187 op 01-08-2014 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicinico
Grimmie187 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:35:
Beta drivers: http://support.amd.com/en...064#amd-catalyst-packages

Oudere drivers: http://support.amd.com/en...s?os=Windows%207%20-%2064

Denk er wel aan om bij het installeren van andere drivers eerst de bestaande driver te uninstallen :)
Ik heb zojuist de driver geinstalleerd die bij mijn video kaart kwam (versie 8.0). Daar crashte hij gelaas ook.

Toen weer uninstalled en versie 13.12 geinstalleerd, maar ook deze crasht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biert1982
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 17:31
Hoe zit het met de voeding? Deze heb je niet meegenomen in je opsomming. Is deze ook nieuw?

Als je een andere videokaart hebt, kun je misschien proberen om met deze te werken om te zien of het probleem misschien op een andere plek als de videokaart / drivers zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicinico
biert1982 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:32:
Hoe zit het met de voeding? Deze heb je niet meegenomen in je opsomming. Is deze ook nieuw?

Als je een andere videokaart hebt, kun je misschien proberen om met deze te werken om te zien of het probleem misschien op een andere plek als de videokaart / drivers zit.
Ook de voeding is nieuw, dit is m: pricewatch: XFX PRO650W

Ik heb nog een andere computer staan met een video kaart, zou die er wel uit kunnen halen.

Is het mogelijk om gewoon elke videokaart aan te sluiten of moet ik nog zoeken of die compitabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
Doorgaans passen alle videokaarten met een pci-e aansluiting.
Wel even je drivers weer verwijderen daarna de andere kaart erin en die drivers installeren. Let ook op eventuele stroom aansluitingen op de videokaart.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicinico
Dankjewel! Zal het even proberen.

Maakt het trouwens ook iets uit of het systeem op een harde schijf of ssd draait?

WIlde binnenkort namelijk een SSD kopen en daar windows 7 op installeren.

[ Voor 71% gewijzigd door nicinico op 01-08-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
nicinico schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:44:
Dankjewel! Zal het even proberen.

Maakt het trouwens ook iets uit of het systeem op een harde schijf of ssd draait?

WIlde binnenkort namelijk een SSD kopen en daar windows 7 op installeren.
Voor dit probleem niet, het kan wel zijn dat een verse installatie van windows 7 je probleem verhelpt.
Voor de snelheid van je systeem gaat het wel uitmaken (doel van een ssd) je systeem zal sneller opstarten en vlotter reageren + alle programma's die je op de ssd installeert zullen een stuk sneller worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicinico
Axewi schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:52:
[...]

Voor dit probleem niet, het kan wel zijn dat een verse installatie van windows 7 je probleem verhelpt.
Voor de snelheid van je systeem gaat het wel uitmaken (doel van een ssd) je systeem zal sneller opstarten en vlotter reageren + alle programma's die je op de ssd installeert zullen een stuk sneller worden.
Bedankt voor de snelle antwoorden/tips!

Heb een oudere Radeon kaart geinstalleerd en krijg de melding niet meer tijdens een potje fifa (terwijl ik t met die andere soms 4x per spel kreeg)

Dus zal het even over het weekend verder testen en indien ik geen crashes meer krijg de videokaart terugsturen. Zal nog laten weten of dit het heeft verholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
nicinico schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor de snelle antwoorden/tips!

Heb een oudere Radeon kaart geinstalleerd en krijg de melding niet meer tijdens een potje fifa (terwijl ik t met die andere soms 4x per spel kreeg)

Dus zal het even over het weekend verder testen en indien ik geen crashes meer krijg de videokaart terugsturen. Zal nog laten weten of dit het heeft verholpen!
Indien mogelijk ook even je r9 in de pc stoppen waar de oudere kaart uitkomt om daar te testen. Dan kan je 100% uitsluiten dat het niet aan jouw pc ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicinico
Axewi schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:14:
[...]

Indien mogelijk ook even je r9 in de pc stoppen waar de oudere kaart uitkomt om daar te testen. Dan kan je 100% uitsluiten dat het niet aan jouw pc ligt.
Hartelijk dank voor alle hulp!

Ik heb net een mailtje ontvangen van de winkel waarin staat dat ze de videokaart geruime tijd hebben getest. Ze hebben opgemerkt dat de kaart zichzelf soms terugklokt of de GPU niet 100% laat werken. Verder haperde het beeld ook.

De kaart zal nu worden opgestuurd naar de leverancier en gerepareerd worden :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 08:21
nicinico schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 09:33:
[...]

Hartelijk dank voor alle hulp!

Ik heb net een mailtje ontvangen van de winkel waarin staat dat ze de videokaart geruime tijd hebben getest. Ze hebben opgemerkt dat de kaart zichzelf soms terugklokt of de GPU niet 100% laat werken. Verder haperde het beeld ook.

De kaart zal nu worden opgestuurd naar de leverancier en gerepareerd worden :) :) :)
Goed om te zien dat je het defect hebt gevonden. Scheelt toch een hoop onzekerheid

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superandrea
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 12:44
Hoi Nicinico,

just curious, is jouw probleem opgelost? Ik heb ook een R9280 kaart, z87 moederboard en hetzelfde melding over driver crash...
Pagina: 1