Condensator Microfoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 573871

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb laatste een condensator microfoon gekocht (Samson C03U). Ik heb deze gekocht omdat ik
een YouTuber ben. Het ding werkt prima! Alleen er is 1 probleem. Als ik net iets te hard op mijn muis druk of iets te hard op mijn keyboard druk hoor je dit al meteen in de microfoon. Terwijl bij andere mensen heb gezien met een mechanisch keyboard dat het geluid totaal niet word opgepikt met dezelfde microfoon. Wat is hier de verklaring voor of kunnen jullie hier verder mee helpen? Hierbij een aantal screenshots van mijn settings:

http://gyazo.com/204855b2259c21df3a43368f50f3a651
http://gyazo.com/81dcdf4b5f399aaf923e69b9fbf049ee
http://gyazo.com/72c9c42925c54fbbd2ce5de93ac4b76f
http://gyazo.com/dba9c46d5c1b177c92daa6ed097993d7

Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:57

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je ook dingen als popfilters en een fatsoenlijke stand waardoor deze niet alleen op fatsoenlijke afstand zit van je toetsenbord, maar ook een stuk hoger hangt?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:52:
Heb je ook dingen als popfilters en een fatsoenlijke stand waardoor deze niet alleen op fatsoenlijke afstand zit van je toetsenbord, maar ook een stuk hoger hangt?
Mijn microfoon gebruikt een popfilter en hangt op een hogere afstand van mijn keyboard/muis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Praat je trouwens over streams of over pre-recorded videomateriaal? Veelal kan je de audiokwaliteit flink verbeteren in bijv Sony Vegas ;) zelfs mijn goedkope laptop microfoon kan ik kraak en popvrij maken door met de instellingen te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:56:
Praat je trouwens over streams of over pre-recorded videomateriaal? Veelal kan je de audiokwaliteit flink verbeteren in bijv Sony Vegas ;) zelfs mijn goedkope laptop microfoon kan ik kraak en popvrij maken door met de instellingen te prutsen.
Het is voor beide gevallen zowel streaming, recording als skype etc. Is er geen programma waarmee je beter aan je mic settings kan prutsen dan het standaard van windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hebben die mensen niet foam om hun microfoon heen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:58:
[...]

Het is voor beide gevallen zowel streaming, recording als skype etc. Is er geen programma waarmee je beter aan je mic settings kan prutsen dan het standaard van windows
Je kan de audiokwaliteit na het opnemen flink verbeteren in bijv Vegas (zoals ik al aangaf) daarom ook mijn vraag: Die voorbeelden op youtube, is dit streaming of pre-recorded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Saturnus schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:00:
Hebben die mensen niet foam om hun microfoon heen zitten?
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
wat voor steun gebruiken ze? in studio's hangen ze in elastieken zodat ondergronds trillingen niet doorgegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DECOY88 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:22:
wat voor steun gebruiken ze? in studio's hangen ze in elastieken zodat ondergronds trillingen niet doorgegeven worden.
Het hangt aan een standaard goedkope standaard maar dit kan de boosdoener niet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:25:
[...]

Het hangt aan een standaard goedkope standaard maar dit kan de boosdoener niet zijn!
Dat is net wel de boosdoener. Instellingen gaan niet magischerwijs ervoor zorgen dat trillingen niet doorgegeven worden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mavamaarten schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:28:
[...]

Dat is net wel de boosdoener. Instellingen gaan niet magischerwijs ervoor zorgen dat trillingen niet doorgegeven worden.
Een standaard kan er ook niet voor zorgen dat je zomaar een toetsenbord hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:30:
[...]

Een standaard kan er ook niet voor zorgen dat je zomaar een toetsenbord hoort
zeker wel :Y als er een vaste verbinding tussenzit hoor je hem gewoon :Y

maak anders eens een foto van je opstelling?

[ Voor 8% gewijzigd door DECOY88 op 31-07-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DECOY88 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:42:
[...]

Het gaat er niet om dat je de microfoon hoort schudden maar dat je het toetsenbord hoort dit komt doordat mijn microfoon erg gevoelig is en ik niet weet hoe ik dit moet aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:50:
[...]

Het gaat er niet om dat je de microfoon hoort schudden maar dat je het toetsenbord hoort dit komt doordat mijn microfoon erg gevoelig is en ik niet weet hoe ik dit moet aanpassen
druk eens een oordopje tegen je schedel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-07 14:28

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

DECOY88 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:42:
[...]

Vind ik wel raar dan dat alle microfoons die ik heb het geluid van mijn toetsenbord en muis oppakken, en dat er 1 indirect vast zit en de andere niet.

Zal ook wel te maken hebben met de ruimte, ik heb in ieder geval altijd gezeik met microfoons voor opnemen van een en ander, daarom laat ik stem liever weg dan ik prut lever...

Waarom heb je eigenlijk je mic op 1 kanaal's staan? Staan er geen andere opties in dat menu? Zelfs de meest goedkope mic die ik heb liggen is nog 2 kanaals, ik weet niet of het ook een zier uitmaakt, maar het is gewoon iets dat ik wil weten :X

[ Voor 17% gewijzigd door Kuusj op 31-07-2014 22:53 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kuusj98 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:51:
[...]

Vind ik wel raar dan dat alle microfoons die ik heb het geluid van mijn toetsenbord en muis oppakken, en dat er 1 indirect vast zit en de andere niet.

Zal ook wel te maken hebben met de ruimte, ik heb in ieder geval altijd gezeik met microfoons voor opnemen van een en ander, daarom laat ik stem liever weg dan ik prut lever...
Het gaat er bij mij om dat ik fatsoenlijk kan opnemen en fatsoenlijk kan skypen zonder dat iemand mijn toetsenbord of muis hoort klikken. Mijn vraag is hoe ik dan de gevoeligheid van de microfoon verander zodat die niet al het geluid wat die hoort opvangt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:53:
[...]

Het gaat er bij mij om dat ik fatsoenlijk kan opnemen en fatsoenlijk kan skypen zonder dat iemand mijn toetsenbord of muis hoort klikken. Mijn vraag is hoe ik dan de gevoeligheid van de microfoon verander zodat die niet al het geluid wat die hoort opvangt!
wat voor invalshoek heeft de microfoon? oftewel van welke kanten pakt hij het geluid het hardst en welke kanten het zachts? op die manier kan je ook ongewenste storingen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DECOY88 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:57:
[...]

wat voor invalshoek heeft de microfoon? oftewel van welke kanten pakt hij het geluid het hardst en welke kanten het zachts? op die manier kan je ook ongewenste storingen verwijderen.
Het geluid staat op cadroid dit betekent dat hij vanachter zo min mogelijk geluid zal oppikken maar omdat de microfoon zo gevoelig is blijft die veel geluid oppikken wat niet met mijn stem te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:58:
[...]

Het geluid staat op cadroid dit betekent dat hij vanachter zo min mogelijk geluid zal oppikken maar omdat de microfoon zo gevoelig is blijft die veel geluid oppikken wat niet met mijn stem te maken heeft.
Uiteraard zit mijn keyboard aan de achterkant van mijn microfoon en zit ik er recht voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15

Jag

DIngen die je kan doen zijn:

- microfoon zo dicht mogelijk bij je mond en recht ervoor (met plopkap het liefst)
- microfoon met achterkant naar dingen die je niet wil oppikken
- zo min mogelijk compressie toepassen (want dat versterkt het achtergrond niveau nl)
- hard genoeg praten

Als dat allemaal niet afdoende werkt, kan je nadenken over evt gating toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-07 14:28

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:59:
[...]

Uiteraard zit mijn keyboard aan de achterkant van mijn microfoon en zit ik er recht voor
Probeer eens teamspeak (of kan dat in Skype ook?) en zet dat een waarde bij de opties zo dat de microfoon alleen ingeschakeld word als het geluid hoger is dan x dB wat in dit geval dus je stem is.

Voorbeeld:

10dB: helemaal stil > mic uit
15dB: typen > mic uit
20dB: praten > mic aan

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kuusj98 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:02:
[...]

Probeer eens teamspeak (of kan dat in Skype ook?) en zet dat een waarde bij de opties zo dat de microfoon alleen ingeschakeld word als het geluid hoger is dan x dB wat in dit geval dus je stem is.

Voorbeeld:

10dB: helemaal stil > mic uit
15dB: typen > mic uit
20dB: praten > mic aan
Is hier geen appart programma zodat ik dat ook in de opname heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat is dus gating, en dat zou ik pas als laatste oplossing proberen, heeft ook ongewenste effecten namelijk. Zeker als je dat zo los gebruikt. Zie ook mijn post hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:59:
[...]

Je geeft de informatie niet vooraf, dus het is logisch dat mensen zulke ideeën opperen. Dus dan doen alsof het vanzelfsprekend is, vind ik een beetje onaardig overkomen. Zoals eerder gevraagd, maak eens een foto van jouw opstelling, dat zet het een en ander in perspectief.

Het is trouwens condensatormicrofoon, één woord ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:05:
[...]

Je geeft de informatie niet vooraf, dus het is logisch dat mensen zulke ideeën opperen. Dus dan doen alsof het vanzelfsprekend is, vind ik een beetje onaardig overkomen. Zoals eerder gevraagd, maak eens een foto van jouw opstelling, dat zet het een en ander in perspectief.

http://gyazo.com/bd839f129fb228c24feedd799f0f54c0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ik heb vaak sprekers bij mijn drive-in show, en het grootste verschil kan je maken met: de spreker.

des te zachter je mic kan zetten, des te minder omgevingsgeluid vang je op.
Dus: (zoals hierboven al gedeeltelijk aangegeven)
- mic dicht bij je mond (liefst met plopkap ertussen)
- recht in de mic praten
- met volume praten

het gaten zoals hierboven, wil je eigenlijk niet, mocht je dan toch eens een keer iets zachter praten, en rond de drempelwaarde, dan vallen er gedeeltes weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:05:
[...]

Ik weet ook dat een condensator veel geluid oppikt maar ik weet ook dat hier een 'fix' voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anders lees je even mijn post, daar staan een aantal tips in die je beter eerst kan afvinken voordat je naar softwarematige trucs gaat zoeken zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:10:
Anders lees je even mijn post, daar staan een aantal tips in die je beter eerst kan afvinken voordat je naar softwarematige trucs gaat zoeken zucht
Heb ik al gelezen! Alleen alles wat daarin staat heb ik al dus zoek ik een andere oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Je ruimte kan ook nog meespelen natuurlijk, als je geluid door de kamer blijft 'stuiteren' word het natuurlijk ook sneller opgepakt door de mic.

En zoals Jag zegt, eerst proberen op te lossen via de normale wegen, via software gaat het altijd ten koste van je geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RonnieB82 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:12:
Je ruimte kan ook nog meespelen natuurlijk, als je geluid door de kamer blijft 'stuiteren' word het natuurlijk ook sneller opgepakt door de mic.

En zoals Jag zegt, eerst proberen op te lossen via de normale wegen, via software gaat het altijd ten koste van je geluidskwaliteit.
Tja, mijn ruimte is goed genoeg, de oplossingen van Jan zijn al gebruikt dus moet ik het op de handmatige software manier doen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

heb je al geprobeerd je mic te draaien? ik kan niet zien hoe hij achter de plopkap gericht is... ik weet niet of het mogelijk is om de mic te monteren met de onderkant van de mic richting je toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RonnieB82 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:15:
heb je al geprobeerd je mic te draaien? ik kan niet zien hoe hij achter de plopkap gericht is... ik weet niet of het mogelijk is om de mic te monteren met de onderkant van de mic richting je toetsenbord?
Dat is zeer zeker mogelijk het is te proberen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je gaat een beetje snel :P. Als je echt dicht in een microfoon praat, dan heb je heel weinig gain nodig. Weinig gain betekent weinig omgevingsgeluid.

Misschien heb je nu wel veel gain aanstaan en wordt het daarna gecompressed of hard gelimit. Dat kunnen wij zo niet weten. Ik zou eens wat meer vertellen over hoe je te werk gaat, kunnen we meedenken.

Met gaten krijg je vaak dat stukken wegvallen die dan net onder de drempelwaarde vallen. Of dat je de achtergrond ruis onnatuurlijk aan en uit hoort gaan. Allemaal wenselijk. Dat is meer iets om in een drukke mix op een enkel kanaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:16:
Je gaat een beetje snel :P. Als je echt dicht in een microfoon praat, dan heb je heel weinig gain nodig. Weinig gain betekent weinig omgevingsgeluid.

Misschien heb je nu wel veel gain aanstaan en wordt het daarna gecompressed of hard gelimit. Dat kunnen wij zo niet weten. Ik zou eens wat meer vertellen over hoe je te werk gaat, kunnen we meedenken.

Met gaten krijg je vaak dat stukken wegvallen die dan net onder de drempelwaarde vallen. Of dat je de achtergrond ruis onnatuurlijk aan en uit hoort gaan. Allemaal wenselijk. Dat is meer iets om in een drukke mix op een enkel kanaal te doen.
Ik snap wat dat is, ik neem gewoon normaal op met een normaal programma zonder dat ik nog maar IETS aan de microfoon veranderd heb (natuurlijk wel de settings op de microfoon zelf) die staan op high filter, cadroid en -0db verder hangt de mic altijd hetzelfde en je blijft geluid van mijn keyboard horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Jag schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:16:

Ik zou inderdaad mic boost sowieso uitzetten, en het volume compleet dichttrekken... dan beginnen te praten, iets harder als je normaal doet, en dan langzaam het volume ophogen tot je een goed niveau hebt bereikt. (en liever iets harder praten met het volume laag, dan zachtjes praten met je volume hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RonnieB82 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:19:
[...]

Ik zou inderdaad mic boost sowieso uitzetten, en het volume compleet dichttrekken... dan beginnen te praten, iets harder als je normaal doet, en dan langzaam het volume ophogen tot je een goed niveau hebt bereikt. (en liever iets harder praten met het volume laag, dan zachtjes praten met je volume hoger)
Klopt geef ik u helemaal gelijk in! Ik gebruik verder geen boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

je kan het natuurlijk ook even zonder mic stand proberen... even de microfoon in je hand, en dan checken of er dan wel toetsenbord geluiden opgepakt worden. (wellicht wel wat pops en andere bijgeluiden, maar je weet dan wel of toetsenbord geluid via de mic stand doorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste,

Ik denk dat het opgelost is dmv een andere standaard. de microfoon staat nu recht voor mijn toetsenbord en je hoort hem alsnog bijna niet! Iedereen die mij hiermee geholpen heeft wil ik even bij deze bedanken! Hopelijk dat ik jullie in de toekomst nog ergens bij kan helpen

Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
*flashback*
Anoniem: 573871 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:25:
[...]

:D

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit was ook niet de boosdoener. De boosdoener is de positie geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou mooi dat je eruit bent. Het was meer een soort chatroom dit topic haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
als het maar opgelost is *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-07 23:13
Disclaimer: Ik weet dat het ondertussen opgelost is maar ik vraag dit uit interesse (en aangezien het mn vak is)

En op welke stand staat de microfoon? Omni/bi-directional/super cardoid?

Zoals je in de manual kunt zien http://www.samsontech.com/site_media/legacy_docs/C03U.pdf

Pikt ie in de super cardoide (supernier) OOK een beetje geluid recht van achteren op. Dat is het nadeel aan supernier, een gewone nier zou hier beter voor zijn, maar deze microfoon heeft helaas niet die optie.

En weet je zeker dat je de microfoon goedom hebt staan?

[ Voor 11% gewijzigd door jorisjan op 01-08-2014 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jorisjan schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 00:30:
Disclaimer: Ik weet dat het ondertussen opgelost is maar ik vraag dit uit interesse (en aangezien het mn vak is)

En op welke stand staat de microfoon? Omni/bi-directional/super cardoid?

Zoals je in de manual kunt zien http://www.samsontech.com/site_media/legacy_docs/C03U.pdf

Pikt ie in de super cardoide (supernier) OOK een beetje geluid recht van achteren op. Dat is het nadeel aan supernier, een gewone nier zou hier beter voor zijn, maar deze microfoon heeft helaas niet die optie.

En weet je zeker dat je de microfoon goedom hebt staan?
Ja ik weet dat alles nu goed is toch bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 16:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Blij dat het opgelost is na 6 (ja, zés!!!!) topics over hetzelfde onderwerp.

Eentje is echt wel genoeg.... :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1