Toon posts:

Games draaien smoother zonder C6 power state

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dus,

ik zat eens in mijn BIOS te klooien, en heb eens de C6 power state disabled. Want verbruik maakt me toch niet uit. Mijn FX 8320 zuipt toch wel, power state of niet. En klooien is leuk.

Daarna start ik Call of Duty MW2 op; nog steeds leuk om af en toe online een potje te spelen. Het vreemde is, het draait ineens heel "smooth. " iPhone-animatie-smooth, om het maar zo te zeggen. Dat had ik hiervoor niet, terwijl ik toch ruim 300FPS gemiddeld haal. En niet alleen in Call of Duty, maar ook in Crysis 3, Metro Last Light; alles draait veel soepeler. Niet meer of minder FPS, wel soepeler.

Kan het aan mijn all-AMD PC liggen, aangezien AMD problemen heeft/had met microstuttering? Ik heb al eens zitten Googlen, maar kan hier niks over vinden. Zou iemand anders eens willen proberen om de C6 power state uit te zetten en dan te kijken of alles beter draait? Ik vond het wel een interessant effect.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Zou toch even die 300fps cappen, dit is onnodig en wordt toch niet gebruikt.

Ik neem aan dat dit niet interessant is voor intel?

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:40:
Zou toch even die 300fps cappen, dit is onnodig en wordt toch niet gebruikt.

Ik neem aan dat dit niet interessant is voor intel?
Mwah, hoe hoger hoe beter in verband met de engine. Ik zou het niet weten, als je Intel draait, probeer het eens :) Dat was een beetje het doel van dit topic :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 20:02 ]

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:01
Dat is iets wat ik al tijden constateer, en des te krachtiger je CPU des te drastischer het resultaat is mijn ervaring.

Als je een SSD hebt moet je die ook weer eens benchen, daar zul je ook verbetering zien.

Mijn systeem vindt je in mijn sig.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Verwijderd

Topicstarter
mash_man02 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:09:
Dat is iets wat ik al tijden constateer, en des te krachtiger je CPU des te drastischer het resultaat is mijn ervaring.

Als je een SSD hebt moet je die ook weer eens benchen, daar zul je ook verbetering zien.

Mijn systeem vindt je in mijn sig.
Ah, ik ben dus niet gek 8)7 Smoothness kan je niet meten, dus ik vroeg me al af of het aan mij lag. Ik heb toevallig een paar dagen geleden mijn SSD gebenchmarked, ik zal het nog eens doen. Bij jou zou het dan helemaal effect moeten hebben inderdaad :P Mijn systeem is dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 116,82€ 116,82
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 102,94€ 102,94
1Asus R9290-4GD5€ 378,50€ 378,50
1XFX GeForce 280 GTX 1024MB DDR3 Standard (GX-280N-ZDF9)€ 0,-€ 0,-
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 64,48€ 64,48
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,80€ 30,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 3,62€ 3,62
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,95€ 59,95
1XFX Pro 650W XXX Edition€ 82,82€ 82,82
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 58,95€ 58,95
1Konig CMP-CARDRW43€ 6,50€ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,38

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 20:12 ]

• mash_man02
Tis echter wel vaak zo dat je turboboost niet meer volledig werkt. Je krijgt alleen turboboost bin verhoging van alle cores actief aangezien deze niet meer uitgezet kunnen worden.

Voor mij is dat 16x 3,4Ghz i.p.v. 3,8Ghz op een single thread per socket.

Voor mij was het in Battlefield 4 een wereld van verschil, met C states enabled barste hat van de lag spikes.

[ Voor 18% gewijzigd door mash_man02 op 31-07-2014 20:14 ]

Verwijderd

Interessant dit. Iemand die dit inderdaad al op Intel geprobeerd heeft? Heb nu de PC even niet bij de voet ;)

• mash_man02
Jep mijn Dell T5600 is een intel Xeon uit de ivybridge-EP stal.

Verwijderd

Topicstarter
mash_man02 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:13:
Tis echter wel vaak zo dat je turboboost niet meer volledig werkt. Je krijgt alleen turboboost bin verhoging van alle cores actief aangezien deze niet meer uitgezet kunnen worden.

Voor mij is dat 16x 3,4Ghz i.p.v. 3,8Ghz op een single thread per socket.
Mwah, bij de FX 8320 is de winst die je krijgt door van 3,5GHz naar 4GHz turbo te gaan minimaal, dus dat is niet zo erg. En anders overclock ik hem wel naar 4.4GHz, daarop krijg ik hem nog stabiel.
mash_man02 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:13:

Voor mij was het in Battlefield 4 een wereld van verschil, met C states enabled barste hat van de lag spikes.
Vreemd dat ik hier nog nooit wat over gelezen heb. Maar goed, mooi dat het mogelijk is :)
mash_man02 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:17:
[...]

Wees voorzichtig, throtteling kan ook voor ernstige CPU spikes zorgen :-)
Mwah, hij komt niet boven de 70 graden uit op prime95;) Prima dus, want zoveel belasting haal je toch nooit.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 20:18 ]

• mash_man02
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:15:
[...]

Mwah, bij de FX 8320 is de winst die je krijgt door van 3,5GHz naar 4GHz turbo te gaan minimaal, dus dat is niet zo erg. En anders overclock ik hem wel naar 4.4GHz, daarop krijg ik hem nog stabiel.
Wees voorzichtig, throtteling kan ook voor ernstige CPU lag spikes zorgen :-), Overklokken is er voor mij niet bij dat doet een Xeon e5 gewoon niet.

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 31-07-2014 20:18 ]

Verwijderd

Nog even off: Call of Duty: MW2? ;( :/ :| 8)7 :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:18:
Je speelt toch omdat je het leuk vind, niet om indruk te maken ;)

• mash_man02
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:18:
Weet ik niet, maar verwacht dat dat ook wel smoother loopt zonder c-states. En waarom probeer je het niet gewoon. Je CPU wordt wat warmer doorad die idle 30% meer gaat gebruiken maar niet meer dan dat.

Als je goede koeling hebt merk je daar weinig van, bij mij idle 27w .i.p.v. 17w per CPU.

Verwijderd

mash_man02 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:21:
[...]

Weet ik niet, maar verwacht dat dat ook wel smoother loopt zonder c-states. En waarom probeer je het niet gewoon. Je CPU wordt wat warmer doorad die idle 30% meer gaat gebruiken maar niet meer dan dat.

Als je goede koeling hebt merk je daar weinig van, bij mij idle 27w .i.p.v. 17w per CPU.
Zal het zeker proberen. Maar mijn 'overgeclockte ( _/-\o_ )' I5 3350P loopt op stock cooling. >:)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hmm... Ik zie geen verschil...

http://imgur.com/a/8iRO8

Verwijderd

Topicstarter
Qua performance zie ik ook geen verschil, maar games voelen smoother aan. Minder "sluggish," minder als een slideshow.

Verwijderd

Hij zegt ook dat het zich niet uitdrukt in cijfertjes. ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:28:
[...]

Hij zegt ook dat het zich niet uitdrukt in cijfertjes. ;)
Verkeerd begrepen dan.
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:28:
[...]
Qua performance zie ik ook geen verschil, maar games voelen smoother aan. Minder "sluggish," minder als een slideshow.
BF4 voelt niet anders aan. :O

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:29:
[...]

Verkeerd begrepen dan.

[...]

BF4 voelt niet anders aan. :O
Hm, misschien helpt het bij AMD meer dan bij Intel. En het kan bij oudere games beter helpen dan bij nieuwe, bij BF4, Crysis 3 en Metro Last Light was het effect ook minder dan bij Call of Duty.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:31:
[...]

Hm, misschien helpt het bij AMD meer dan bij Intel. En het kan bij oudere games beter helpen dan bij nieuwe, bij BF4, Crysis 3 en Metro Last Light was het effect ook minder dan bij Call of Duty.
Het ligt wss aan die engine van CoD, die stamt nog uit de vorige eeuw. ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:31:
[...]

't Zou best wel eens kunnen dat de cpu niet genoeg workload krijgt en telkens switcht tussen clock states.

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:32:
[...]

't Zou best wel eens kunnen dat de cpu niet genoeg workload krijgt en telkens switcht tussen clock states.
Mwah, CoD is single threaded dus een relatief zwakke Piledriver ( of wat een FX 8320 dan ook alweer was) core zou daar in zijn eentje een flinke kluif aan moeten hebben, denk ik?
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:32:
[...]

Het ligt wss aan die engine van CoD, die stamt nog uit de vorige eeuw. ;)
Ja, die is nog zo ongeveer van de tijd van Wolfenstein 3D toch?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 20:34 ]

• mash_man02
Dat komt wel overeen met mijn ervaringen en idee daar over.

BF4 heeft wel trek in wat CPU cycles maar mijn beschibare 32 threads worden echt niet voldoende gevoerd om alles wakker te houden als de cores mogen slapen.

Het resulaat is een lag spike van het core aanschakelen als er wel een thread gescheduled wordt op een inactieve core.
Thomg schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:32:
[...]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:34:
[...]
Mwah, CoD is single threaded dus een relatief zwakke Piledriver ( of wat een FX 8320 dan ook alweer was) core zou daar in zijn eentje een flinke kluif aan moeten hebben, denk ik?
Das relatief hé :+
Een piledriver core maakt gehakt van de snelste C2D core die populair was rond die tijd.

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:43:
[...]

Das relatief hé :+
Een piledriver core maakt gehakt van de snelste C2D core die populair was rond die tijd.
Dat is waar, en gezien de 400 FPS die ik regelmatig aan tik zal het wel goed zitten :+

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:56:
[...]

Dat is waar, en gezien de 400 FPS die ik regelmatig aan tik zal het wel goed zitten :+
Sirieus, die 400 fps is leuk, maar ik zou dat gewoon cappen om het je cpu en gpu wat makkelijker te maken. In LoL krijg ik ook +200 fps maar ik zie er niks van. Cap dat gewoon op 80fps. Temperatuur van GPU gaat omlaag van 64°C naar 50°C...

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:59:
[...]

Sirieus, die 400 fps is leuk, maar ik zou dat gewoon cappen om het je cpu en gpu wat makkelijker te maken. In LoL krijg ik ook +200 fps maar ik zie er niks van. Cap dat gewoon op 80fps. Temperatuur van GPU gaat omlaag van 72°C naar 59°C...
Ik zie hier wel het verschil, ( want deze game is gebaseerd op de Quake 3 engine, daar kan D4NG3R je meer over vertellen) je rent echt idioot snel met 300 FPS gemiddeld :) En je klimt sneller, schiet sneller, etcetera. Hier heeft het dus wel nut.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:03:
[...]

Ik zie hier wel het verschil, ( want deze game is gebaseerd op de Quake 3 engine, daar kan D4NG3R je meer over vertellen) je rent echt idioot snel met 300 FPS gemiddeld :) En je klimt sneller, schiet sneller, etcetera. Hier heeft het dus wel nut.
Als het echt zo is als je zegt heb ik niks gezegd :+

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:06:
[...]

Als het echt zo is als je zegt heb ik niks gezegd :+
Probeer het eens ;) De snelheid waarmee je op ongeveer 60FPS zou rennen is bijna hetzelfde als de snelheid waarmee je op 300FPS loopt. Handig als je een kniferunner bent, maar het vraagt wel een stuk meer skill.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:10:
[...]

Probeer het eens ;) De snelheid waarmee je op ongeveer 60FPS zou rennen is bijna hetzelfde als de snelheid waarmee je op 300FPS loopt. Handig als je een kniferunner bent, maar het vraagt wel een stuk meer skill.
Ik heb geen MW2. :X

Verwijderd

Topicstarter
Ach, elk ander CoD spel ;)

• mash_man02
Gister weer even BF4 geprobeerd met c-states enabled.

Bij mijn systeem helpt het echt mega.

Met c-states :

Langzamere boot
CPU spikes in games
Hoge dpc latency spikes
Idle power CPU 2x17w
Turboboost tot 3,8Ghz op single thread

Zonder c-states

idle power CPU 2x27w
Turboboost tot 3,4Ghz op single thread
smooth and snappy !

Het turboboost erschil is heel goed te verklaren, al je bepaalde C states disabled kunnen er geen cores meer uitgezet worden op power te besparen wat het power wn temperatuur budget van de processor vanui idle beperkt. De cpu draait dus alrijd met alle cores enabled.

Als je de intel specificaties er op na leest is de max turboboost snelheid voor alle cores +3 bins wat neerkomt op 3,1Ghz + 300Mhz = 3,4Ghz.

Ik speel veel BF4 en was dan ook hevig teleurgesteld dat mijn systeem dit niet soepel kon weergeven waarna mijn zoektocht naar een oplossing begon met het bovenstaande als resultaat.

Dat veel mensen dit niet hebben heeft denk ik echt te maken met de manier waarop de threads over de cores verdeeld worden omdat het veel soepeler wordt als ik het aantal cores vanuit het bios beperk of HT uit zet.

Als alles vol aan staat heb ik met een potje BF4 op 1920x1200 op ultra settings met vsync aan (60fps) een maximale cpu load van 14% waardoor er regelmatig een core in sleep mode sukkelt.De latency spikes worden veroorzaakt door het feit dat deze cores weer aangeslingert moeten worden en het cache weer gevuld moet worden.

[ Voor 32% gewijzigd door mash_man02 op 02-08-2014 09:41 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Dit fenomeen komt omdat Microsoft Windows vanaf Windows 7 zo heeft gemaakt dat het alle cores zo veel mogelijk gebruikt, door de workload van core naar core te verplaatsen. Daardoor voelt het systeem vloeiender aan. Maar ondertussen is er ook een agressief powermanagement aan de slag die zoveel mogelijk de cores probeert uit te zetten. Dat werkt elkaar dus af en toe flink tegen.

Nadelen kunnen hierdoor een hoger verbruik zijn bij lage workload (cores kunnen minder stroombesparing doen omdat ze continu geactiveerd worden) en zoals Mash_man02 al aangaf latency spikes.

http://answers.microsoft....ac-417f-84b4-823fa535538c

Waarschijnlijk werkt het aanzetten van een programma dat alle cores gebruikt ook, maar dan met een hele lage prioriteit om de cores ervan te weerhouden om in slaap te gaan.

De engelse term is core parking.

Het zit er in vanaf Windows 7 en het schijnt dat Microsoft tot de conclusie gekomen is dat het uitzetten van logische processors (HT-gedeelten bij Intel en iedere 2e cpu bij Buldozer-varianten voor AMD) niet altijd het gewenste effect heeft.

Voor Windows 8 zou het instellen van het High-performance profiel moeten werken:

http://www.techpowerup.co...lock-core-parking.196807/

https://bitsum.com/about_cpu_core_parking.php

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Zou dit ook misschien helpen bij overclocken?

• evilweed
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

thibautb schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 13:25:
Zou dit ook misschien helpen bij overclocken?
Nee coreparking heeft geen betrekking op/tot OC.
Het gaat puur om het verdelen van taken over alle threads/cores. ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Topicstarter
Klopt het ook dat W8 niet goed meer uit lock komt wanneer C6 aan staat? Wanneer mijn PC locked is en het scherm uitgegaan is, blijven de schermen simpelweg zwart wanneer ik een toets indruk. De backlight gaat wel aan.

• evilweed
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Dat heeft volgens mij alleen betrekking op Haswell proccies met win8 ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Topicstarter
evilweed schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 20:35:
Dat heeft volgens mij alleen betrekking op Haswell proccies met win8 ;)
Vreemd dat ik het met mijn AMD FX 8320 dan ook heb :+ Misschien lijdt hij een dubbelleven.
Pagina: 1