Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik post niet zo ontzettend vaak zélf een topic, maar nu toch een vraagstuk wat een beetje buiten mijn comfortzone (IT) zit. Na ruim 3 jaar werken bij een zekere IT reus (gedetacheerd bij een ander bedrijf), is een "logische carrièrestap" op mijn pad gekomen als landelijk consultant op een gebied waar ik een passie voor heb. Dat kon ik niet laten liggen, naast natuurlijk het feit dat London qua kosten een gedrocht is (huisbaas mocht 25% op de huur gooien...). Enfin, ik ben terug in Nederland, en begin 11 Augustus met mijn nieuwe baan.

Paar feiten op een rijtje:
* Consultant; klanten: heel NL (van Rotterdam tot Zwolle).
* Auto van de zaak; parkeren een must; centraal gelegen
* Inkomen: €3200 bruto; 8% winstdeling, 13e maand, vakantiegeld, bonussen, grote werkgever (tussen 2000-4000 medewerkers)
* 2 maanden proeftijd
* Geen woonhistorie in NL behalve ouders
* Voornamelijk nog Engelse accounts/historie
* Alleenstaand.

Ik zat een beetje rond te kijken voor een woning in de omgeving Amersfoort. Niet alleen is het een leuke stad (en de basis van het geografisch projectiesysteem voor Nederland, het rijksdriehoeksstelsel), maar ook heel erg goed bereikbaar voor het hele land. Ik mik op ongeveer €800/mnd aan huur, en eigenlijk hoop ik daar toch twee slaapkamers voor te krijgen...

Echter is er nu het probleem dat ik nogal... geen kennis heb van de Nederlandse woon- en huurmarkt. En hoewel ik eventueel de twee maanden proeftijd bij mijn ouders zou kunnen wonen (en in het rondbellen een paar makelaars heb gehoord die "misschien" deden, en een paar "absoluut niet"), is dat natuurlijk voor een 30-jarige niet bepaald ideaal, daarnaast: ze wonen in het hoge Noorden, wat natuurlijk een absurde reistijd is gezien de eerste klus in Noord-Holland is.

Mijn vraag aan jullie is dan ook:
* Wat is jullie advies omtrend wonen?
* Wat is jullie advies betreffende het feit dat ik in m'n 2-maanden proeftijd eigenlijk wil huren?
* Is er een website waar de makelaars zélf op kwaliteit gecheckt kunnen worden? Engeland heeft Allagents.co.uk waar je gelijk kan zien of je een sjacheraar hebt of niet.

Ik heb uiteraard mijn werkgever gevraagd (die een hoop tips gaf, zoals: de randstad is duur, en: Almere/Lelystad is ook alles goed te rijden, echter... zelf een beetje een rot gevoel bij die plaatsen), en zelf rondgekeken en een paar makelaars gebeld. Ik voel me wat beperkt, want ik wil eigenlijk ook wel wat moois hebben. Een redelijk moderne bouw is een behoorlijke pre... maar ik ben de weg eigenlijk helemaal kwijt, en zie door de bomen eigenlijk het bos niet meer. Ook op funda.nl zie je soms leuke dingetjes staan, waarna je een makelaar belt die vervolgens verteld dat de prijs hoger is en/of er servicekosten aan vast zitten die ongespecificeerd zijn (op funda staat het als: "servicekosten onbekend"). Hoewel de Engelse woningmarkt vol oplichters zit, was het nog "te doen"...

Meer vragen, laat me weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-06 16:00
Een goede is altijd om Marktplaats in de gaten te houden. Al moet je dan wel snel reageren (zit je nu in NL of nog in Engeland?), voordeel is dat als je meteen bij de eigenaar komt je meestal niet een maand aan 'bemiddelingskosten' hoeft te betalen. Zo hebben wij onze huurwoning gevonden. Andere die je kunt gebruiken is pararius, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Nederland kun je ook met een groter inkomen bij sociale woningverenigingen terecht (je betaald dan wel meer huur als iemand met een lager inkomen, maar je hebt in elk geval niet te maken met criminele pandjesbazen ;) )

Wel is het zo dat er vaak een lange wachttijd op woningen zit en dat je daardoor toch particulier zult moeten gaan zoeken. Zelf woon ik ook niet meer in Nederland maar ik blijf wel mijn lidmaatschap bij twee woningverenigingen jaarlijks verlengen zodat ik daar eventueel ooit weer terecht zou kunnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 12:07
Heb geen idee hoe amersfoort is om te wonen.

Maar ik weet ook niet wat voor iets je zoekt ?, en natuurlijk hoelang je er wil blijven.

( Particulier )
http://www.funda.nl/huur/...nt-48152349-verdiweg-555/

Want een appartement heb je al voor €725 en dan is de service kosten 40per maand en ja dan moet je nog wel verder alles er om heen regelen.
Maar dan heb je wel 4 kamers en ong 100m2.

En dit is volgens mij perfect om te beginnen, en ja het is kaal maar goed dat is het wel voor zo'n prijs.
Het is in mijn ogen in iedergeval beter dan 1 kamer van 20m2 voor 500euro wat je het meeste ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 31-07-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoe rot het ook is, voor 800 per maand ga je niet zoveel krijgen.

Het begint er al mee dat afgelopen jaar de huren gemiddeld met 5 tot 7% gestegen zijn door maatregelen van het kabinet. Waar ik vorig jaar nog 780 euro per maand aan huur kwijt was, betaal ik nu 850 euro per maand :')

Zie daar de reden waarom ik een huis aan het kopen ben.

Anyways, voor dat bedrag woon ik wel in een modern appartement uit 2011 van 80m2 in Rotterdam. Maar ja, dat is wel de beerput van de randstad. In Amersfoort of Utrecht ga je dat voor die prijs niet krijgen (op de particuliere markt).

Al met al denk ik dat je simpelweg jouw eisen moet aanpassen. En dan zal je vooral een iets kleiner appartement krijgen of een ouder appartement (lees: galerijflat).

Ik zou zeggen: kies een stad uit en benader daar de bouwverenigingen en corporaties. Je zal dan sowieso wel *iets* vinden. En inderdaad Pararius gebruiken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom niet een paar maanden op kamers? Vaak makkelijker te vinden, goedkoper en flexibeler mbt opzeggen van de huur.

Tevens is Friesland-Noord Holland goed te rijden, dus ik weet niet hoger dat hoge noorden is, maar vaak is het prima te doen. Ook Almere is lang niet zo erg als je denkt. Ja, het is allemaal nieuwbouw, maar is dat zo vreselijk dan?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die omgeving heb je ook vele vakantie woningen in de (uitver)koop staan. Al snel 3/4 kamers met 120 m² woonopp + flink perceel rond de 70k.

Meestal geen permanente woonbestemming maar mogelijk kun je daar iets mee regelen. Denk dan wel aan evt. mislopen van hypotheek rente aftrek.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

Rannasha

Does not compute.

DukeBox schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:21:
Die omgeving heb je ook vele vakantie woningen in de (uitver)koop staan. Al snel 3/4 kamers met 120 m² woonopp + flink perceel rond de 70k.

Meestal geen permanente woonbestemming maar mogelijk kun je daar iets mee regelen. Denk dan wel aan evt. mislopen van hypotheek rente aftrek.
Ik denk dat banken niet zo heel enthousaist zijn om een hypotheek te verstrekken aan iemand die nog in de proeftijd zit.

Overigens hoeft proeftijd voor huren geen probleem te zijn. Toen ik voor het eerst een appartement ging huren met mijn vrouw (toen nog vriendin) was ik nog niet begonnen met mijn werk en was het inkomen van mijn vrouw alleen lang niet voldoende voor de inkomenseis.

Het hangt er dus erg vanaf bij wie je vraagt of de proeftijd een probleem is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:04
Volgens mij zijn de eisen veelal een bepaald inkomen en een werkgeversverklaring/intentieverklaring.
Lijkt mij dat je die ook in je proeftijd nog kunt krijgen. Als ze je niet meer willen, dan zullen ze dat tijdens de proeftijd zeggen.

Anders sites:
http://ikwilhuren.nu/
http://www.pararius.nl
http://www.huren.nl
http://www.jaap.nl
http://www.rooftrack.nl

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Inderdaad, proeftijd & hypotheek is een no-go, en dat is inderdaad ook mijn punt een beetje. Ik heb inderdaad al even bij de MVGM gekeken (wat de eigenaar is van ikwilhuren.nu). Inmiddels mijn huur naar 900+ opgerekt, ik kan het betalen. Ik heb een paar makelaars gesproken die wel willen verhuren in de proeftijd (mits hogere borg, of een paar maanden vooraf). Dat kan ik wel betalen, en tsja... ik heb het gevoel dat het met mijn proeftijd wel goed komt...

Kamers is inderdaad helaas geen optie, ik heb omdat ik bij mijn ouders geen ruimte heb, een behoorlijk stuk van mijn meubilair in de opslag in London op het moment wat ik nog moet ophalen (wat mijn nieuwe werkgever gelukkig wil betalen), maar toch wil ik eigenlijk zo snel mogelijk die opslag opgeven, zodat ik ook mogelijk sneller mijn Engelse bankrekening kan sluiten.

Met mijn hogere budget (dank voor de suggestie) is wat meer mogelijk.

Blijft een vraagstuk: wat is de norm in Nederland wat onderhandelen over huur betreft? Ik ben eigenlijk niet van plan om langer dan een jaar te huren, zoals Lethalis al zei: kopen is na een jaar voor mij een optie, eerst een jaartje maar huren. Nog een vraagstuk: wat zijn servicekosten doorgaans, valt daarin te onderhandelen, zitten er dingen in als stadsverwarming wat elders weer kosten scheelt?

Nogmaals, allen, bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Vaak is service kosten servicekosten, daar komen dan als je stadsverwarming heb nog kosten van bij van bv 40 euro per maand.

En natuurlijk je stroom water etc jada jada, en anders gewoon standaard gas / water / licht.

[ Voor 19% gewijzigd door Mektheb op 31-07-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
Kijk op de funda kaarts in jouw uitgave van 600-800 per maand (http://www.funda.nl/huur/kaart/#/heel-nederland/600-800/). Dan zie ik in noord amersfoort, bij de nieuwbouw, genoeg zoals

- http://www.funda.nl/huur/...nt-48039263-griendweg-19/ 95m2 voor 780/maand.
- http://www.funda.nl/huur/...081-vrouwenpolder-58-ong/ 66m2 voor 710/maand
- http://www.funda.nl/huur/...nt-48044590-beijerinck-7/ 89m2 voor 730/maand
- http://www.funda.nl/huur/...ent-48044741-cruquius-19/ 96m2 voor 725/maand

Van wat ik kan zien kun je overal in principe per direct in, en hebben 2 slaapkamers. Inderdaad komen er vaak nog service kosten bij, maar zeker die van 700-730 per maand zouden nog steeds rond/onder de 800/maand totaal uit moeten komen.

Voldoet dus aan al je eisen, binnen 2-3 minuten gevonden, en er is nog veel meer in amersfoort (ook woningen/appartementen meer in het centrum).
Het lijkt er eerder op dat je het jezelf 'moeilijk' maakt door bij makelaars langs te gaan (woning verkopers) in plaats van bij corporaties (woning verhuurders).

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 31-07-2014 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Yup, een paar reeds afgesproken, hoewel een paar makelaars afvallen IVM. mijn proeftijd... een harde eis voor sommigen dat je daar doorheen moet zijn voor je kan huren, helaas (oftewel: kip/ei verhaal :)). Maar goed, er begint vorm te komen aan het verhaal, ik houd jullie up-to-date. Ik moet bekennen, dit is een hoop stress, een hoop gehaast, en ik zal blij zijn als ik er zit en alles in mijn opslag daar ook heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je eerst twee maanden een tijdelijk iets wilt hebben kan je kijken op hotelhuis.nl , daar staan genoeg leuke tijdelijke plekjes op.
bijv. http://www.hotelhuis.nl/nr/111

maar omdat je geen extra kosten hebt voor gas/elektra of internet kan je ook iets nemen wat iets duurder is
http://www.hotelhuis.nl/nr/77

Na die twee maanden kan je natuurlijk altijd verhuizen naar een woning van de woningstichting.
bijv. http://www.de-alliantie.n...ntenburgerlaan-220/13952/

[ Voor 51% gewijzigd door Ernemmer op 31-07-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sociale huur kom je niet voor in aanmerking (wachttijd, inkomen. Particuliere huur is vraag en aanbod. Voor jou 10 anderen. Take it or leave it. Heel soms kun je onderhandelen, maar alleen als je echt van een particulier huurt en niet als je via een commercieel bedrijf huurt. Die laatste willen namelijk gewoon geld vangen en boeit het niet als het wat langer leeg staat ;)

Kijk eens bij www.wonenmetactys.nl of bij http://www.hofrijnland-verhuur.nl/Homepage
Heb je meteen een beetje indicatie wat voor schofterige prijzen er af en toe gevraagd worden ;)

Overigens zijn die prijzen meestal ex GWL, trek daar ook nog eens ca 100 euro per maand aan voorschot voor uit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even afgezien van je proeftijd, denk ik dat je je zoekcriteria iets zult moeten bijstellen.... Een huis van 900 euro ga je niet snel mogen huren met een salaris van 3200 bruto. Ik denk dat je bij veel (bonafide) verhuurders niet veel verder dan 750/800 zult komen...

Mijn tip zou zijn: Ga gewoon ergens een kamer huren, en van daaruit verder zoeken, zodat je alle tijd hebt om je rustig te oriënteren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 22:03

Rannasha

Does not compute.

Umbrah schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:57:
Nog een vraagstuk: wat zijn servicekosten doorgaans, valt daarin te onderhandelen, zitten er dingen in als stadsverwarming wat elders weer kosten scheelt?
Servicekosten zijn kosten voor gezamelijke uitgaven van een gebouw. Denk aan dingen als een glazenwasser, schoonmaken gezamelijke ruimtes, verwarming/elektra gezamelijke ruimtes, enz...

Dit zijn gewoon kosten die worden gemaakt en daar valt niet over te onderhandelen. Overigens is de maandelijkse bijdrage aan de servicekosten een voorschot. Na afloop van een jaar is er een definitieve afrekening en krijg je geld terug of moet er wat bij.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 16:04
Rannasha schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:30:
[...]

Servicekosten zijn kosten voor gezamelijke uitgaven van een gebouw. Denk aan dingen als een glazenwasser, schoonmaken gezamelijke ruimtes, verwarming/elektra gezamelijke ruimtes, enz...

Dit zijn gewoon kosten die worden gemaakt en daar valt niet over te onderhandelen. Overigens is de maandelijkse bijdrage aan de servicekosten een voorschot. Na afloop van een jaar is er een definitieve afrekening en krijg je geld terug of moet er wat bij.
Ik vind het toch raar dat dit nog los bij huurwoningen zit. Bij alle woningen die ik in Amsterdam heb gehuurd zat dit gewoon in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Even ongerelateerd, maar wat voor contract heb je? Als dat een jaarcontract is dan mag een proeftijd van 2 maanden helemaal niet; de maximale proeftijd is 1 maand. Als het een 2-jarig contract of een vast contract is dan mag 2 maanden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Het is een contract van onbetaalde tijd, wat die 3200/maand betreft, dat is "slechts" dus het bruto gedeelte. De secundaire voorwaarden zijn erg netjes, en als ik de algemene voorwaarden van een paar grote makelaars doorneem dan rekenen ze dat er wel bij... Ik ga in ieder geval verder kijken, ik begin er zowaar weer zin in te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
Ik huur zelf in utrecht via Rebo Groep, mijn appartement is rond de 850 p/m excl g/w/e. Ze hebben ook woningen in Amersfoort van rond de 800euro p/m:
http://www.rebogroep.nl/tm/Rebo-vastgoed/Huurhuis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

De elf provinciën verhuurt ook in Utrecht en omgeving voor redelijke prijzen. Je hebt wel een wachttijd van ongeveer een jaar, maar ik zou me gewoon inschrijven.

Ik zou ook gewoon een tijdelijke kamer regelen op kamernet, daar staan er zat. Spullen kunnen gewoon in opslag. Dat heb je in Nederland ook gewoon :).

Verder staan er best wel wat woningen te huur onder de leegstandswet, dan kan je zes maanden huren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Sieger schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 07:44:
Ik huur zelf in utrecht via Rebo Groep, mijn appartement is rond de 850 p/m excl g/w/e. Ze hebben ook woningen in Amersfoort van rond de 800euro p/m:
http://www.rebogroep.nl/tm/Rebo-vastgoed/Huurhuis/
Rebo groep heb ik zelf ook ervaringen mee, prima lui ook als er iets mis is met het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik jou was zou ik persoonlijk ervoor kiezen om eerst die 2 maanden even bij je ouders te bivakeren of het bedrijf waar je voor gaat werken te vragen of je voor een korte tijd in een hotel kunt verblijven bij de klant waar je wordt in gezet. (tijdelijk je inschrijven op het adres van je ouders).

Zo kan je dan rustig aan wennen aan je opdrachtgever, het bedrijf en aan nederland . Daarnaast ben je dan die 2 maanden proeftermijn kwijt en heb je een beter beeld wat er mogelijk is.

Wel zou ik je willen aanraden om zowieso te gaan huren.. eerst maar eens kijken of je wel weer kunt aarden in Nederland ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:45
Umbrah schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:19:
Het is een contract van onbetaalde tijd, wat die 3200/maand betreft, dat is "slechts" dus het bruto gedeelte. De secundaire voorwaarden zijn erg netjes, en als ik de algemene voorwaarden van een paar grote makelaars doorneem dan rekenen ze dat er wel bij... Ik ga in ieder geval verder kijken, ik begin er zowaar weer zin in te krijgen!
Als dit het geval is zou ik zoals Falcon zegt die twee maanden proberen te overbruggen. Je kansen daarna zijn nl veel groter; je zou er zelfs een huisje voor kunnen kopen als je door die proeftijd heen bent (mits je zeker bent van je verblijf in het Nederlandse natuurlijk :) ). Dat traject zou je nu al kunnen opstarten, het duurt immers wel even voordat je daadwerkelijk iets naar je zin gevonden hebt en datzelfde geldt voordat het hele dossier naar je financier zou gaan. Die twee maanden hoeven dan helemaal niet zo lang te zijn :).

En tja huren, bedenk je erbij dat die kosten elk jaar met 6,5% kunnen stijgen, met jouw salaris zou je 'ruim' iets moois moeten kunnen vinden :) .

[ Voor 3% gewijzigd door robbierzz op 01-08-2014 09:20 ]

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Umbrah schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:19:
Het is een contract van onbetaalde tijd
Ik hoop dat het onbepaalde tijd is ipv onbetaalde tijd :P

Maar goed, succes iig. Het komt vast wel goed. Vaak moet je inderdaad wat meer borg betalen als je nog in de proeftijd zit, maar word je wel gewoon geaccepteerd. Dat is niet overal zo, maar ik ken iig al iemand die het wel gelukt is :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Sociale huur gaat je niet lukken vanwege wachtlijsten (afgezien van Oost-Groningen ofzo), kopen zou ik zeker niet doen voordat je meer zekerheid hebt, dus je zit aan particuliere huur. Je kunt op Pararius e.d. gaan zoeken, iets wat je tegenwoordig meer ziet is leegstandsverhuur, dus mensen die hun te koop staande huis verhuren omdat ze zelf zijn verhuisd.

Dat heeft nadelen: het huis moet te koop blijven staan, je moet meewerken aan eventuele bezichtigingen, je hebt geen huurdersbescherming en kunt er met een opzegtermijn van 3 maand vanaf de kant van de verhuurder uit moeten (wel pas na minimaal een half jaar huren). Het voordeel is natuurlijk dat je vaak gestoffeerd zult huren, want die mensen zijn daar gewoon vandaan verhuisd maar de basis-dingen als vloer/behang zijn er gewoon. En zelf heb je na dat eerste half jaar een opzegtermijn van een maand, dus na de eerste paar maanden zit je feitelijk nergens aan vast. Voor een eerste jaar om te kijken of een stad leuk is, is dat dus zeker een optie. Maar het is niet echt "jouw" huis dat je helemaal naar jouw wensen gaat verklussen natuurlijk.

Je kunt kijken bij instanties als Camelot, overbruggingsverhuur, en volgens mij zijn er zo nog wel enkele.

Voor rond de 800 moet je dan wel terecht kunnen, ik ken bv. iemand die in Leidsche-Rijn (Utrecht) een strakke nieuwbouw-woning (10 jaar oud misschien?) huurt voor minder dan dat, ook leegstandsverhuur. En veel centraler dan daar wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 00:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Falcon schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 08:18:
[...]
Wel zou ik je willen aanraden om zowieso te gaan huren.. eerst maar eens kijken of je wel weer kunt aarden in Nederland ;)
Interessant punt, zou ik niet aan gedacht hebben, maar wel goed advies.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wilke schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 09:33:
Sociale huur gaat je niet lukken vanwege wachtlijsten (afgezien van Oost-Groningen ofzo)
Als je ook bij dorpen kijkt (en lokale woonverenigingen van die dorpen) dan kan het nog best snel gaan hoor. Ik weet ook niet waarom, maar veel mensen schrijven zich alleen in bij woningverenigingen die een grote stad en een paar omliggende dorpen beslaan. Terwijl er ook woningverenigingen in die dorpen zelf zijn die misschien helemaal geen wachtlijst hebben.

Als je in de levensfase van huisje, boompje, auto zit maakt het weinig verschil om in een dorp of rustige buurt van de stad te gaan wonen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik leef mee met de stress die al die kleine regelzaakjes met zich mee brengen.

Zit in een transitie naar de USA voor 10 maanden. Mijn vriendin gaat de 15de al weg ikzelf waarschijnlijk een maand later.

We hebben zelf een koopappartement 2 verdiepingen midden in Rotterdam en willen dit gaan verhuren maar, jammer genoeg komt de tijd budget en plek niet helemaal overeen met wat je zoekt ;)

Succes met het vinden van iets. Aan de ene kant zeg ik doe het rustig aan met het vinden van een plek om te wonen maar aan de andere kant als je eenmaal aan het werk bent heb je ook weer weinig tijd om echt te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 01:53
Amersfoort is een mooie stad, woon er zelf al mijn hele leven. Als ik dit zo hoor zou ik in Vathorst (postcode 3825 en 3826) kijken. Is nieuwbouw, redelijk betaalbaar, veel parkeerruimte en zit dicht bij de A1 en A28.

Als alternatief zat ik nog te denken aan een tijdelijke sta-caravan. In het gebied ten oosten van Amersfoort (tussen de A1 en A12 in zeg maar) heb je heel veel vakantiegebieden zitten. Denk aan buiten Barneveld, Kootwijkerbroek, Lunteren. Sta-caravan hoeft niet veel te kosten en vanuit daar kun je dan op je gemak verder zoeken. Alleen de spullen uit Engeland wordt dan wel een beetje problematisch want die kun je lastig in een sta-caravan kwijt.

Als je gaat kopen dan is Almere en Lelystad wel een stuk voordeliger dan Amersfoort. Gemiddelde WOZ waarde scheelt zo'n 50.000 euro tussen Almere/Lelystad en Amersfoort. Maar imo wel te rechtvaardigen dat bedrag aangezien ik ook niet zo'n hoge pet op heb van Almere. Van Lelystad geen idee, ben daar twee keer een halve dag geweest voor werk dus dan zie je er weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:40
MVGM en Rebo zijn inderdaad goede plekken om te beginnen. Wij huren naar volle tevredenheid via MVGM in Vleuten. Overigens heeft inschrijven het voordeel dat je eerder geattendeerd wordt op vrijkomende woningen dan op de website. Bel MVGM eens, leg je situatie uit, en vraag naar het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan ook die 2 maanden proberen om iets te huren in Almere (zelf geen ervaring met Lelystad) om te ervaren hoe het is om er te wonen. De meeste die negatief zijn over de stad kennen de stad niet (of zijn er zelfs nooit geweest en hebben wel een sterke mening). Vergeet niet dat het voordeel van huren is dat je zo weer weg bent.

Als je in een stacaravan gaat zitten kan je ook er een garagebox bij huren voor je spullen.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 01-08-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

De bereikbaarheid van Amersfoort valt tegen vind ik vanwege grote drukte op A1 en A28 in de spits.
De A12 is wat betreft een stuk beter. In Veenendaal kun je voor rond de 750 Euro een prima eengezinswoning vinden op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57942

Aliene schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 15:59:
Een goede is altijd om Marktplaats in de gaten te houden. Al moet je dan wel snel reageren (zit je nu in NL of nog in Engeland?), voordeel is dat als je meteen bij de eigenaar komt je meestal niet een maand aan 'bemiddelingskosten' hoeft te betalen. Zo hebben wij onze huurwoning gevonden. Andere die je kunt gebruiken is pararius, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
Op marktplaats zitten heel veel oplichters, ik raad een gevestigde makelaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Yup, marktplaats is geen optie.

Ik heb even met de werkgever overlegd, en, naast natuurlijk met CBS data en Top25 data te hebben gespeeld, heb ik ook amersfoort zelf bekeken. Vathorst en Nieuwland zijn zo'n beetje de regio's waar ik op mik... om te kopen.

Ik heb, ook met huren-in-de-proeftijd als lastig beschouwd, eens goed nagedacht en beslist dat ik graag gebruik maak van de flexibiliteit van "klus ver weg > dagje hotel"-regeling van m'n werkgever. Ja, het zal een paar dagen lang en ver rijden zijn voor de baas, maar goed, de voorloop-leasebak is ook wel écht mooi.

Zodra de proeftijd er op zit neem ik een makelaar in arm om me te helpen een mooi appartement of maisonnette te vinden voor mij. Ik heb de makelaars inderdaad bezocht (MVGM zat maar één iemand, onder het Agis gebouw, en omdat ze maar alleen was wou ze niet spreken, bel maar... de andere binnenloop-makelaars waren óf dicht óf bezig), en ook even de hele stad doorgereden en het centrum even bekeken. Er is maar zoveel wat je kan zien op ArcGIS, Google, en websites!. Maar goed. Over ~2maanden zal ik hier mogelijk weer posten. Wat voor mij vooral de "knop" wat om liet gaan was het feit dat er voor 2 huurhuizen, er 20 te koop stonden.

Dank jullie allemaal, het is mij een stuk duidelijker geworden. Na 2 maanden bij de ouwelui bivakkeren zal ik gaan kopen en dan houd ik jullie weer op de hoogte! Kopen trekt mij, als tweaker, uiteraard ook meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 12:13
Mijn advies zou zijn eens te zoeken via http://ikwilhuren.nu/ (van MVGM). Op het internet lees je wisselende verhalen, maar binnen mijn kring is iedereen tevreden.

Ik ben pas afgestudeerd en het was tijd m'n studentenhuis te verlaten, kom niet in aanmerking voor sociale huur met mijn inkomen. Heel veel rondgekeken op Marktplaats, Funda en bij makelaars, overal behoorlijk shabby woningen met in alle gevallen enorme makelaarskosten (juridisch niet altijd in de haak, maar wat doe je er aan).

Via MVGM een aantal pareltjes gevonden en een aantal mindere woningen (oude flats). Binnen 2 week een top woning op een top locatie, goede service, keurige manier van bezichtiging en no-nonsense makelaarskosten betaald van €200 (i.p.v. de €1300 die je elders kwijt bent; meestal rekenen ze als makelaarskosten de huurprijs incl. gwl excl. btw, dus reken maar uit).

Inschrijven voor http://ikwilhuren.nu/ is wel nodig, even €35 ofzo investeren valt mee.

/Edit: zoiets ziet er bijv. keurig uit: http://ikwilhuren.nu/Amer...ng-11/1289580/tehuur.html

[ Voor 5% gewijzigd door Barns op 05-08-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:26
Zit je alleen minimaal 12 maanden aan vast volgens de omschrijving. Maar ook daar ook wel een mouw aan te passen zijn als het echt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459533

Inderdaad, tijdelijk bij je ouders zitten is niet verkeerd!
Plus bij ons (in het hoge noorden) is het 3 graden kouder daarom houden wij onze hoofd altijd koel ten alle tijde ongeacht de omstandigheden. >:)

Ik denk net zoals Falcon zegt dat het een wijs besluit is om te doen en na de 2 maand lekker rustig op je gemak iets moois uitzoeken en je direct in een keer settelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Laatst online: 18:53
Je kunt ook proberen gedurende je proeftijd een vakantiewoning te huren.

Je moet dan natuurlijk niet als vakantie boeken, maar bijv. zo'n bungalowpark bellen en vragen of het mogelijk is om iets voor 3 maanden te huren ivm. je situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Ahrnuld op 05-08-2014 16:31 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 00:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BerendBoon schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:30:
Je kunt ook proberen gedurende je proeftijd een vakantiewoning te huren.

Je moet dan natuurlijk niet als vakantie boeken, maar bijv. zo'n bungalowpark bellen en vragen of het mogelijk is om iets voor 3 maanden te huren ivm. je situatie.
Dat komt al gevaarlijk dicht bij permanente bewoning, iets wat de overheid nu juist probeert tegen te gaan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 11:04
Misschien is dit een idee voor je proeftijd : http://www.thestudenthotel.com/

Een nieuwe collega van mij die na 3 maanden aan de slag ging in Belgie heeft hier ook 3 maanden gezeten en vond het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Als je voorkeur toch ligt voor amersfoort, kijk dan ook eens rond in de regio. Een grote stad is leuk omdat alles in de buurt is, maar je kan misschien in een dorp/stad in de buurt ook prima wonen in een woning met een lagere koop/huurprijs. Die leasebak heb je van de zaak, dus een beetje afstand mag geen bezwaar zijn lijkt me. ;)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 23:24

VPI

Wat denk je van een paar maanden op een recreatiepark....heb je rustig de tijd om iets anders te zoeken?
Pagina: 1