Folding@Home een virus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal weken geleden het programma F@H gedownload en geïnstalleerd. Toen hij daar mee klaar was heb ik F@H meteen aan het werk gezet (dit was allemaal op een middag). Toen mijn pa die avond thuiskwam, liet ik hem de website van F@H lezen om zijn mening te vragen (en hem stiekem over te halen om het ook te doen). Het eerste wat hij zei: 'Wat een onzin, hier moet je niet in geloven. Sowieso dat dit een virus is'. Ik keek een beetje sip en vroeg of het erg was dat ik het had draaien (antwoord had ik zelf ook wel kunnen raden...). Natuurlijk zei hij ja, dus heb ik het toen verwijderd en een windows herstelpunt gedaan.

Maar...

Ik heb het hele internet afgezocht (bijna tenminste), maar ik kon geen enkele site vinden die zei dat F@H een virus was. Dus ik naar mijn pa toe en dit melden, maar hij zei: 'Iedereen kan wel zeggen dat het niet zo is, maar al die mensen trappen er dus mooi in'. Sip liep ik dus weer naar mijn kamer toe en heb het hele gebeuren maar laten rusten.

Maar...

Ik krijg toch het gevoel dat mijn vader niet gelijk had, ik bedoel, er zijn zoveel (maar dan ook echt zóveel) teams (o.a. tweakers) die dit programma laten draaien, dus ik kan me niet voorstellen dat dit programma een virus is.

Mijn vraag is dus: kunnen jullie mij helpen om mijn vader over te halen (met harde bewijzen) dat F@H geen virus is, zodat ook hij het op zijn pc zal zetten (die pc staat de hele dag aan maar doet bijna geen ene flikker).

Alvast bedankt!!

Nesty1998

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 20:14

Eagle Creek

Breathing security

Sorry maar papa heeft geen gelijk :).

Het hoe en waarom is redelijk goed uit te vinden. Er zijn wereldwijd tigduizend gebruikers. Tussen die gebruikers zijn ook heel wat technisch onderlegde mensen die dergelijke applicaties graag helemaal uitpluizen.

Dat wil niet zeggen dat het per definitie niet kan, maar ik vind je argument van je vader net zo zwak.
'Iedereen kan wel zeggen dat het niet zo is, maar al die mensen trappen er dus mooi in'.
Iedereen kan wel zeggen dat het een virus is, dus jij trapt hier nu mooi in.

Het komt op mij meer over als "wat de boer niet kent dat vreet die niet". "Ik ken het niet dus moet het wel rommel zijn". Inderdaad: het scenario is goed. Overtuig heel veel mensen dat hun computer gebruikt wordt voor iets nobels en misbruik vervolgens de goedaardigheid van mensen. Maar er bestaan ook gewoon simpelweg wél legitieme programma's.

Wat betreft de inhoud: met een beetje rondGoogle-en met de juiste termen kun je hier best wel wat over vinden.
Bv.
https://answers.yahoo.com...qid=20070921183240AA08RYv
https://www.google.nl/sea...e+safe+to+use&safe=active

Daarnaast staat het ook op sites van universiteiten genoemd en dat mag je ook wel als bron beschouwen.

Oh psst:
Edit: als dit topic verkeerd staat, verplaats het dan gerust. Dacht dat het hier wel kon, aangezien ik hier veel topics tegen kom over F@H.
Dat soort opmerkingen ze niet leuk hier.. Men wil graag dat je vóóraf de vraag stelt als je twijfelt.

[ Voor 53% gewijzigd door Eagle Creek op 31-07-2014 14:30 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Beter safe then sorry?

Paps denkt eerder aan de stroomrekening die ongezien omhoog gaat door extra werkkracht van je pc ;).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eagle Creek schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:19:
Sorry maar papa heeft geen gelijk :).

Het hoe en waarom is redelijk goed uit te vinden. Er zijn wereldwijd tigduizend gebruikers. Tussen die gebruikers zijn ook heel wat technisch onderlegde mensen die dergelijke applicaties graag helemaal uitpluizen.

Dat wil niet zeggen dat het per definitie niet kan, maar ik vind je argument van je vader net zo zwak.

[...]

Iedereen kan wel zeggen dat het een virus is, dus jij trapt hier nu mooi in.

Het komt op mij meer over als "wat de boer niet kent dat vreet die niet". "Ik ken het niet dus moet het wel rommel zijn". Inderdaad: het scenario is goed. Overtuig heel veel mensen dat hun computer gebruikt wordt voor iets nobels en misbruik vervolgens de goedaardigheid van mensen. Maar er bestaan ook gewoon simpelweg wél legitieme programma's.

Wat betreft de inhoud: met een beetje rondGoogle-en met de juiste termen kun je hier best wel wat over vinden.
Bv.
https://answers.yahoo.com...qid=20070921183240AA08RYv
https://www.google.nl/sea...e+safe+to+use&safe=active

Daarnaast staat het ook op sites van universiteiten genoemd en dat mag je ook wel als bron beschouwen.

Oh psst:

[...]

Dat soort opmerkingen ze niet leuk hier.. Men wil graag dat je vóóraf de vraag stelt als je twijfelt.
Ik ben blij dat paps geen gelijk heeft :9

Heb de sites even doorgelezen en al de mensen zeggen wat ik ook al dacht. Zal mijn pa eens wat laten zien... (en dan bedoel ik die websites :9 ).

Tnx voor de tip, snel aangepast!
BLACKfm schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:25:
Beter safe then sorry?

Paps denkt eerder aan de stroomrekening die ongezien omhoog gaat door extra werkkracht van je pc ;).
Naaah, ik game ook wel aardig veel, dus dat zorgt ook al voor een aardige verhoging van de stroomkosten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 13:18
Van de Wikipedia: Folding@home
Since its launch on October 1, 2000, the Pande lab has produced 114 scientific research papers as a direct result of Folding@home.
Edit, een leuk feitje:
Folding@home ~45 PetaFlops
Tianhe-2 (#1 supercomputer) 33,8 PetaFLOPs

[ Voor 16% gewijzigd door VictordeHolland op 31-07-2014 15:17 . Reden: feitje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:08

jeroenathome

Een regel tekst

Je kan altijd nog zeggen dat de virusscanner geen virus heeft gevonden terwijl het programma geïnstalleerd was. Dan kan je er ook vanuit gaan dat het programma geen virus is.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay allen, bedankt voor jullie hulp, maar helaas kon ik mijn vader overtuigen. Ik weet niet waarom, maar hij wil het gewoon niet geloven. Toch bedankt voor jullie hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:45

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Folding@Home is inderdaad geen virus. Als je de boel van de officiele website (folding.stanford.edu) aftrekt, heb je in ieder geval de legitieme client. Als je vader vindt dat het een virus is, kan je altijd nog de bal naar hem terugkaatsen en hem vragen met bewijzen daarvoor te komen om die uitspraak van hem kracht bij te zetten.

Geen enkele fatsoenlijke virusscanner zal F@H als virus bestempelen. De PS3 kwam destijds zelfs een tijd standaard vanuit Sony geleverd met een F@H client erbij die je aan kon zetten. Zoals al eerder aangehaald zijn er behoorlijk wat papers te vinden die over de resultaten van het onderzoek praten. Er zijn genoeg bronnen te vinden die aantonen dat het geen virus is.

Waarschijnlijk zal je vader nu echter niet (meer) willen toegeven dat hij het fout had m.b.t. het al dan niet een virus zijn. Dit zal hij wellicht eerder gezegd hebben omdat hij gewoonweg niet weet wat het inhield en het een programma is wat je computer wel 100% belast. Voor digibeten is dat natuurlijk eng en zal het vast een virus zijn. Maar uiteindelijk zullen het wel je ouders zijn die de stroomrekening moeten betalen en het is simpelweg wel een feit dat die aanzienlijk hoger wordt als je F@H (of ieder ander willekeurig distributed computingproject) 24/7 laat draaien. Ter indicatie: een beetje stevige computer (verbruik van ~350 watt) zal zomaar 50-60 euro per maand kunnen gaan kosten aan stroom.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bubbles schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 14:09:
Folding@Home is inderdaad geen virus. Als je de boel van de officiele website (folding.stanford.edu) aftrekt, heb je in ieder geval de legitieme client. Als je vader vindt dat het een virus is, kan je altijd nog de bal naar hem terugkaatsen en hem vragen met bewijzen daarvoor te komen om die uitspraak van hem kracht bij te zetten.

Geen enkele fatsoenlijke virusscanner zal F@H als virus bestempelen. De PS3 kwam destijds zelfs een tijd standaard vanuit Sony geleverd met een F@H client erbij die je aan kon zetten. Zoals al eerder aangehaald zijn er behoorlijk wat papers te vinden die over de resultaten van het onderzoek praten. Er zijn genoeg bronnen te vinden die aantonen dat het geen virus is.

Waarschijnlijk zal je vader nu echter niet (meer) willen toegeven dat hij het fout had m.b.t. het al dan niet een virus zijn. Dit zal hij wellicht eerder gezegd hebben omdat hij gewoonweg niet weet wat het inhield en het een programma is wat je computer wel 100% belast. Voor digibeten is dat natuurlijk eng en zal het vast een virus zijn. Maar uiteindelijk zullen het wel je ouders zijn die de stroomrekening moeten betalen en het is simpelweg wel een feit dat die aanzienlijk hoger wordt als je F@H (of ieder ander willekeurig distributed computingproject) 24/7 laat draaien. Ter indicatie: een beetje stevige computer (verbruik van ~350 watt) zal zomaar 50-60 euro per maand kunnen gaan kosten aan stroom.
Bedankt voor de tip, maar het heeft niet geholpen. Denk dat ik het maar moet opgeven... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Misschien dat pa verdraaid goed weet hoe het allemaal in elkaar steekt want als je eenmaal aan Distributed Computing verslingerd raakt kom je d'r niet heel gemakkelijk meer vanaf. De vergelijking met een virus is dan nog niet zo verkeerd :)

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Wil ik nog een aspect aan toe voegen - ben zelf verstopt DPCer geweest, tegenwoordig parttime grazer - en dat is dat DC tooling meestal je CPU en/of GPU continue vrijwel volledig belast. Is op een laptop niet altijd een goed idee. Ook stock desktop PCs zijn niet gebouwd op continue full-load (warmte opbouw). Naast de stroomrekening is de kans op hw-falen ook groter; denk voeding, geheugen, graka, hdd (door te warme werkomgeving), mobo (stroomregulators, chipsets).

Anders gezegd, de meeste serieuze grazers hebben ook passende hw-setups en (water-) of aftermarket luchtkoeling en software-tweaks (denk FAN control, temp monitoring, etc.). Denk alleen al aan het lawaai van eventuele fans. Heb over de jaren zelf honderden euro's uitgegeven aan koelers en speciale stille fans en overige speciale hw. En een grazende koe vergt onderhoudscontroles en ontstoffings-sessies (de fans en kast that is).

Misschien heeft je pa daar helemaal geen zin in :)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1