Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al aangeeft zou ik graag advies willen hebben voor een nieuwe 'goede' laptop voor mijn opleiding Systeembeheerder niveau 4.

Een plaatselijke docent waarbij ik een intakegesprek had raadde mij aan om te letten op een i7 processor en minimaal 8 GB werkgeheugen.

Tijdens mijn zoektocht op internet ben ik verschillende laptops tegen gekomen maar bij allen staat dat ze niet geschikt zijn voor zware games.

Mijn vragen zijn eigenlijk: Komen de applicaties die ik op mijn opleiding zou moeten draaien overeen met zware games? Is het verstandig om een laptop te kopen met een goede videokaart? Of zijn een i7 processor en 8 GB RAM geheugen genoeg?

Alvast dank,

T. Verkruissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Heb zelf net netwerkbeheer 4(uitstroom van systeembeheerder 4) afgerond en heb t gedaan met een 4gb en i5, dat was net krap. Maar dat kwam vooral door het geheugen, een videokaart heb je voor je opleiding niet nodig, het advies i7 + 8gb ram is omdat je gaat werken met VM's.

Kleine tip: Koop 15" met een 17" laptop wil je niet elke dag mee tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 15:44
Ik doe ook Systeembeheer niveau 4. Na de vakantie ga ik het 3e leerjaar in. Ik kan je vertellen dat 4GB idd te weinig is. Je gaat met VMWare werken. Afhankelijk van de werkzaamheden heb je 1/2/3 VMWares tegelijk draaien. Ikzelf adviseer bij 2 VMWares minimaal 6GB RAM en 8GB is alleen maar fijner, vooral bij 3 VMWares.

i7 niet persee nodig. i5 voldoet ook.
GPU ga je niet gebruik op de opleiding. Misschien prive maar dat ligt aan jou.
Ook 15" en geen 17"

Als je je VMWares wilt bewaren dan een HDD rond de 500+GB kiezen. Ikzelf zou niet lager dan 750GB gaan. Nemen namelijk veel ruimte in beslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
garriej schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 13:07:
Heb zelf net netwerkbeheer 4(uitstroom van systeembeheerder 4) afgerond en heb t gedaan met een 4gb en i5, dat was net krap. Maar dat kwam vooral door het geheugen, een videokaart heb je voor je opleiding niet nodig, het advies i7 + 8gb ram is omdat je gaat werken met VM's.

Kleine tip: Koop 15" met een 17" laptop wil je niet elke dag mee tillen.
Heel erg bedankt je reactie! Ook bevat de laptop die ik op het oog heb geen dvd/cd-drive, dit lijkt mij in eerste instantie geen probleem omdat ALS er nog bestanden via cd's worden uitgewisseld deze toch ook wel op een usb-stick te zetten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kokoryuu schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 13:36:
Ik doe ook Systeembeheer niveau 4. Na de vakantie ga ik het 3e leerjaar in. Ik kan je vertellen dat 4GB idd te weinig is. Je gaat met VMWare werken. Afhankelijk van de werkzaamheden heb je 1/2/3 VMWares tegelijk draaien. Ikzelf adviseer bij 2 VMWares minimaal 6GB RAM en 8GB is alleen maar fijner, vooral bij 3 VMWares.

i7 niet persee nodig. i5 voldoet ook.
GPU ga je niet gebruik op de opleiding. Misschien prive maar dat ligt aan jou.
Ook 15" en geen 17"

Als je je VMWares wilt bewaren dan een HDD rond de 500+GB kiezen. Ikzelf zou niet lager dan 750GB gaan. Nemen namelijk veel ruimte in beslag
Bedankt! Zoals ik al eerder vroeg aan een andere user, degene die ik op het oog heb heeft geen cd-drive, moet geen probleem zijn toch omdat de bestanden tegenwoordig wel via stickies uit te wisselen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:52
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven en wat heb je zelf al gevonden?

Wellicht staat je opleiding bij de aangesloten scholen op campusshop.nl. Je kan dan je opleiding kiezen en richting en dan krijg je te zien welke laptops het beste voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 15:44
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:36:
[...]

Bedankt! Zoals ik al eerder vroeg aan een andere user, degene die ik op het oog heb heeft geen cd-drive, moet geen probleem zijn toch omdat de bestanden tegenwoordig wel via stickies uit te wisselen zijn?
Op mijn school is alles via het internet te verkrijgen. En heb voor de opleiding nooit een drive hoeven te gebruiken. Enkel prive een keer voor een herinstall etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Ik heb nooit de dvd drive gebruikt in m'n laptop voor de opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallyberk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 18:03
Zou je niet meer zorgen moeten maken over het feit dat je straks achter een laptop 4 jaar lang, 40 weken per jaar, 4 of 5 dagen per week, a 4 uur tot 8 uur per dag gaat zitten?

Persoonlijk zou ik een degelijke, maar toch lichte 15 inch nemen (met garantie).
Hint => http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/latitude-e5540-laptop/pd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cinemaskoop schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 00:43:
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven en wat heb je zelf al gevonden?

Wellicht staat je opleiding bij de aangesloten scholen op campusshop.nl. Je kan dan je opleiding kiezen en richting en dan krijg je te zien welke laptops het beste voldoen.
Het liefst onder de 700 euro, deze heb ik zelf op het oog; http://www.kieskeurig.nl/...70-notebook/specificaties

De campusshop.nl zal ik zo bezoeken, bedankt voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kokoryuu schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 08:26:
[...]

Op mijn school is alles via het internet te verkrijgen. En heb voor de opleiding nooit een drive hoeven te gebruiken. Enkel prive een keer voor een herinstall etc.
garriej schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 08:43:
Ik heb nooit de dvd drive gebruikt in m'n laptop voor de opleiding.
Ik weet genoeg, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wallyberk schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:34:
Zou je niet meer zorgen moeten maken over het feit dat je straks achter een laptop 4 jaar lang, 40 weken per jaar, 4 of 5 dagen per week, a 4 uur tot 8 uur per dag gaat zitten?

Persoonlijk zou ik een degelijke, maar toch lichte 15 inch nemen (met garantie).
Hint => http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/latitude-e5540-laptop/pd
Bedankt voor je link maar: http://www.kieskeurig.nl/...70-notebook/specificaties trekt mij meer; betere processor, dubbel zoveel ram geheugen en dubbel zoveel opslag, daarbij komt ook nog eens dat hij goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor het draaien van meerdere VM's tegelijk zijn er voornamelijk twee factoren van belang:

1. Genoeg geheugen
2. Genoeg IOps

Geheugen is makkelijk bij te prikken. Voor het soepel draaien van meerdere VM's tegelijk adviseer ik je te kijken naar een SSD. Die hoeft niet bijster groot te zijn, 256GB is meestal meer dan voldoende.

Als allerlaatste is de CPU pas van belang. Een Core i3 is meestal al voldoende voor 4-5 VM's tegelijk. Met een Core i5 zit je meestal ruim genoeg in je jasje om het aantal CPU cycles te leveren dat je nodig hebt. Maar die eerste 2 zijn echt het allerbelangrijkst!

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 00:19:
Voor het draaien van meerdere VM's tegelijk zijn er voornamelijk twee factoren van belang:

1. Genoeg geheugen
2. Genoeg IOps

Geheugen is makkelijk bij te prikken. Voor het soepel draaien van meerdere VM's tegelijk adviseer ik je te kijken naar een SSD. Die hoeft niet bijster groot te zijn, 256GB is meestal meer dan voldoende.

Als allerlaatste is de CPU pas van belang. Een Core i3 is meestal al voldoende voor 4-5 VM's tegelijk. Met een Core i5 zit je meestal ruim genoeg in je jasje om het aantal CPU cycles te leveren dat je nodig hebt. Maar die eerste 2 zijn echt het allerbelangrijkst!
Genoeg geheugen zal geen probleem moeten zijn (1000 GB). Zelf heb ik ook gekeken naar een SSD i.p.v. een HDD maar dit zorgt er wel voor dat de prijs enorm omhoog schoot en dat kan (lees; wil) ik als jonge, minder rijke student (officieel scholier) niet betalen.

De laptop die ik eerder liet zien via andere reacties, zal deze voldoen aan mijn - eerder gestelde - eisen?
http://www.kieskeurig.nl/...o-g50-70-notebook/reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 01:12:
[...]

Genoeg geheugen zal geen probleem moeten zijn (1000 GB). Zelf heb ik ook gekeken naar een SSD i.p.v. een HDD maar dit zorgt er wel voor dat de prijs enorm omhoog schoot en dat kan (lees; wil) ik als jonge, minder rijke student (officieel scholier) niet betalen.

De laptop die ik eerder liet zien via andere reacties, zal deze voldoen aan mijn - eerder gestelde - eisen?
http://www.kieskeurig.nl/...o-g50-70-notebook/reviews
Hij bedoelde natuurlijk RAM geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
garriej schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 01:18:
[...]

Hij bedoelde natuurlijk RAM geheugen.
Snap ik maar 8GB RAM is voldoende, denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is deze laptop ook geschikt voor Middenkader engineering Elektrotechniek Bol 4?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 21:38
Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:58:
Is deze laptop ook geschikt voor Middenkader engineering Elektrotechniek Bol 4?

Alvast bedankt
Ligt aan de eisen/wensen die jij (school) stelt

En voor TimoVerkruissen:

Wat ik zelf heb gedaan is een nette laptop gekocht met i7 (quad) 6gb en hdd. Later heb ik m'n cd-speler eruit gehaald en er een ssd ingegooid. dit was wel 3 jaar geleden toen ik begon aan m'n ict opleiding

[ Voor 30% gewijzigd door Barrybobslee op 05-08-2014 10:46 ]

Pagina: 1