Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2024
Hallo iedereen,

Ik ga binnenkort een xbox one halen, maar ik ben mij af aant vragen op ik deze het beste kan aansluiten op een lcd led tv van 32 tot 40 inch of een 27 inch monitor.

Is het zo dat monitors gewoon beter zijn om te gamen? Of is het tegenwoordig zo dat tv's al net zo goed zijn en het bijna niks meer uit maakt?

verder had ik nog een vraagje:
Veel monitoren hebben IPS panelen, hebben televisies dit ook al? vindt namelijk dat de kleuren op ips mooier zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:28
Het verschil tussen een TV en monitor is hedendaags vrijwel niets anders meer dan het beschikken over een TV tuner in de TV, en een resolutie verschil. Monitors hebben vaak een 16:10 ratio (1920x1200 resolutie) vs een 16:9 ratio (1920x1080 resolutie).

Voor het gebruik bij een Xbox One echter doet de hogere resolutie er niet toe, deze maakt max toch gebruik van 1920x1080.

Qua zaken als refreshrate, delay, etc. is het allemaal sterk afhankelijk van het type monitor en TV. Daarin is geen eenduidige vergelijking te maken. En dan ook niet te zeggen of de één beter is voor gamen dan de ander.

Wat je je eerder zal willen afvragen is op welke afstand wil je gamen? Vanaf de bank? Pak een 40" scherm. Vanaf achter een bureau? Pak een monitor of kleine TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 17:57
Om verwarring te voorkomen:

Monitor vs tv (de een beschikt over een tuner, de ander niet) zegt niets over de gebruikte techniek. Techniek kan wel degelijk invloed hebben op de game ervaring.

De vraag van onze OP behoort eigenlijk te zijn: welke techniek is beter voor gamen. Denk dan aan: CRT LED / LCD / OLED / Plasma scherm....

[ Voor 25% gewijzigd door Flozem op 01-08-2014 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je specs van je schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:14:
Monitors hebben vaak een 16:10 ratio (1920x1200 resolutie)
wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45
Mja klopt niks van. Monitors hebben tegenwoordig meestal gewoon 1920x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InZane schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:25:
[...]

Mja klopt niks van. Monitors hebben tegenwoordig meestal gewoon 1920x1080.
wat?
Probeer gewoon niet een vaste maat aan iets te koppelen?
dus, TS, er zijn monitoren in allerlij formaten, jij kan het beste kijken naar een 1080p (1920 x 1080px)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 12:37
De meeste monitoren hebben een gaming modus of geen post processing filters die voor input lag kunnen zorgen zoals dat wel vaak het geval is met TV beeldschermen. Je ziet wel steeds vaker TV's voorbij komen die een game-modus bevatten waarbij input lag zo laag mogelijk word gehouden door o.a. filters uit te schakelen.

Als mijn xbox one op een bureau zou staan zou ik kiezen voor een +23" 1080p monitor
Heb je wat meer ruimte of beter gezegd een chillaxte bank waarop je weleens samen met maat(jes) game, dan een +40" led tv.

Maar lang verhaal kort, let bij het aanschaffen van een tv op input lag. Zeker als je multiplayer games wil spelen, maar dan doe je er zelfs misschien goed aan om een bekabelde controller aan te sluiten. (weet niet of dat ook nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
Het is trouwens niet zo dat monitors een lagere inputlag etc hebben? Lees bij tv's dat 20 ms heel goed moet zijn, maar bij monitors zit je rond de 5/6( 27 inch he, 21 inch zit je zelfs rond de 2/3), met andere woorden monitor is sneller ofniet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 17:57
Dat kan. Daarvoor kun je het best reviews lezen. Want met de specs wordt nogal eens gesjoemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ga je dat meer merken bij PC games, omdat iedereen een 'snelle' monitor gebruikt. Als bij de meeste consoles TVs worden gebruikt, is het verschil tussen spelers niet zo groot.

overigens,
Net als tv's de 900hz draaien, is heel anders als een monitor op 144. die 900 is niet meteen 'beter'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 06:17
N.Uckerman schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 02:11:
Het is trouwens niet zo dat monitors een lagere inputlag etc hebben? Lees bij tv's dat 20 ms heel goed moet zijn, maar bij monitors zit je rond de 5/6( 27 inch he, 21 inch zit je zelfs rond de 2/3), met andere woorden monitor is sneller ofniet??
Gemiddeld genomen hebben PC monitoren véél minder input lag dan TV's, zeker in de lagere prijsklasses. Dit klopt.

Ga maar op een 'random' monitor spelen tegenover een 'random' tv van onder de 600 euro. Gegarandeerd dat de monitor de snellere (maar minder mooie vaak... indien goedkope monitor) ervaring geeft.

Maar idd reviews lezen. En let wel dat latency en input lag bij TV reviews vaak niet of onjuist getest wordt.

Voorbeeldje: wij hebben een half jaartje terug een nieuwe Samsung LED TV gekocht (model weet ik niet uit m'n hoofd) die schitterend beeld geeft, maar zelfs op gamemode merk ik duidelijk verschil tussen dat ding en mijn 4 jaar oude LG monitor (die wel véél minder mooie kleurweergave heeft wegens slechte zwart-waarden).

Dus eigenlijk zou ik online games op m'n monitor willen spelen en offline games kan ik de lag er wel bij hebben en dan op de TV ;) OF tijd om in een goede 27'' monitor te investeren.

Laat ik het zo zeggen: er is een reden waarom competitive gamers op PC én console op monitors spelen ipv TV's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 06:17
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 09:16:
Nou ga je dat meer merken bij PC games, omdat iedereen een 'snelle' monitor gebruikt. Als bij de meeste consoles TVs worden gebruikt, is het verschil tussen spelers niet zo groot.

overigens,
Net als tv's de 900hz draaien, is heel anders als een monitor op 144. die 900 is niet meteen 'beter'
Die TV's draaien niet op 900hz ;) Dat is 900hz subfield drive of hoe ze dat ook noemen en heeft niets met de normale refresh rate te maken en is ook nog eens nutteloos voor gaming :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brutal1ty schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 09:35:
[...]

Die TV's draaien niet op 900hz ;) Dat is 900hz subfield drive of hoe ze dat ook noemen en heeft niets met de normale refresh rate te maken en is ook nog eens nutteloos voor gaming :P
Dat bedoelde ik :+ Bepaalde termen lijken aan de oppervlakte het zelfde, maar doen dus heel wat anders omdat ze een aantal dingen "vergeten" te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Een tweede ding waar je op wilt letten is het geluid. Een console gaat er vanuit dat het geluid via HDMI naar de Tv wordt gestuurd. Monitoren hebben soms wel speakers, of een speakeruitgang maar niet altijd.

Anders kan je gebruik maken van de alternatieve output (optisch) op de console. Maar dan moet die natuurlijk wel matchen met wat je hebt aan geluids apparatuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:49
Plasma heeft ook zo zijn voordelen voor wat betreft de input lag en responsietijd.

Zit je liever op de bank of op een bureaustoel?
Wat is je voorkeur voor de grootte van het scherm?
Hoe ga je het geluid regelen, indien je voor een monitor kiest?

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:28
wat wat?

Monitors hebben vaak een 16:10 ratio. Zeker qua IPS displays, zie hier de volledige lijst:
http://www.pchardwarehelp.com/guides/s-ips-lcd-list.php

Ongeveer 1:5 schermen heeft een 16:10 ratio. En meer dag 25% van de 2560 x #### schermen heeft en 16:10 ratio. Iets wat op een console niet lekker wegspeelt, gezien je of zwarte balken boven en onder hebt of je stretched je beeld uit.

Bij het uitkiezen van een scherm voor console gaming toch wel relevant om mee te nemen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

N.Uckerman schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 02:11:
Let wel dat je inputlag niet in de war moet halen met responsetijd van het scherm. Die laatste wordt bij monitoren vaak weergegeven, de inputlag haast nooit. Bij TV's kom je er ook alleen achter door reviews te lezen waarbij ze het ook daadwerkelijk testen.

Mijn inziens moet de inputlag geen reden zijn om voor een PC monitor te gaan. Het is natuurlijk wel wat om op te letten als je een tv gaat kopen. Kijk gewoon wat je kwijt kan en wilt. Ik zit bijvoorbeeld liever achter mijn TV te gamen dan achter mijn PC. De PC heeft wel een sneller scherm maar de ervaring op mijn TV is vele malen beter.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1