LPI Certificering.. ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InstantKarma
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08-2021
Beste Tweakers,

Mijn situatie is als volgt: Werkgever biedt een klein budget aan medewerkers om cursussen, opleidingen te volgen die niet volstrekt noodzakelijk zijn voor de functie maar wellicht interessant zijn voor de persoonlijke ontwikkeling.
Als systeembeheerder heb ik wel eea aan ubuntu/centos servers opgezet maar heb hierbij hevig geleund op kennis beschikbaar via het web en heb dus nooit echt formeel de linux basis bestudeerd, zodoende trok LPIC mijn aandacht.

Vandaar dat dat ik nu hard bezig ben om de LPIC 1 + 2 stof door te nemen om binnenkort mijn eerste LPI certificering te behalen. (en ja, ik realiseer me dat een RHCSA een 'hogere' status heeft dan LPIC, maar deze was iets te duur en beperkt zich tot 1 distro..)

De informatie die ik over LPI kan vinden is echter nogal versplintert... ik hoopte dat een aantal van jullie misschien wat meer duidelijkheid kan scheppen:

1) Ik lees dat veel mensen de LPI examens als community exam af leggen bij AT computing... wat is het verschil tussen een community exam en een gewoon examen, behalve dat AT computing LPI partner is? In beide gevallen is het examen toch gewoon elektronisch achter een werkstation?

2) Ik begreep dat LPI certificeringen tegenwoordig "gekoppeld" zijn aan SUSE certificeringen. Ik kan hier echter geen bevestigende info van vinden... Hoe zit dit?

3) Bonusvraagje ;) : In hoeverre ben je klaar voor een evt. toekomstig RHCSA examen als je LPIC1 certificering hebt?

Hopelijk kunnen jullie eea verduidelijken in deze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-08 16:06

ripperke

w00t!

InstantKarma schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:03:
1) Ik lees dat veel mensen de LPI examens als community exam af leggen bij AT computing... wat is het verschil tussen een community exam en een gewoon examen, behalve dat AT computing LPI partner is? In beide gevallen is het examen toch gewoon elektronisch achter een werkstation?
Nee, soms worden examens op events georganiseerd, zoals bv FOSDEM, die zijn dan op papier en na paar weken krijg je je resultaten.

In een echt examen centrum is het gewoon op de computer en heb je onmiddelijk je resultaat.

Verschil is dat de "community exams" iets goedkoper zijn.
2) Ik begreep dat LPI certificeringen tegenwoordig "gekoppeld" zijn aan SUSE certificeringen. Ik kan hier echter geen bevestigende info van vinden... Hoe zit dit?
Eerlijk gezegd is dat compleet waardeloos. Heb zelf LPIC1 & 2 behaald en kreeg ineens een mailje "Proficiat! U bent nu ook Novell Certified Linux Administrator!" zonder gelijk welke test of check dan ook. Of ze dit nog steeds doen weet ik niet.
3) Bonusvraagje ;) : In hoeverre ben je klaar voor een evt. toekomstig RHCSA examen als je LPIC1 certificering hebt?
Er zitten veel verschillen in, LPI is echt vanbuiten leren en elke parameter/switch moet gewoon juist zijn terwijl het bij RHCA echt een hands-on examen is waar je nog snel even de man page kan oproepen.

Je moet de exam objectives maar eens naast elkaar leggen, RHCA bevat bv ook SELinux terwijl LPI nog bezig is over dial-up modems configureren.

Als laatste kan ik je het boek "LPI Linux Certification in a Nutshell" (ISBN-13: 978-0596804879) ten zeerste aanraden.

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InstantKarma
Kijk, bovenstaande post bied mij inderdaad wat meer duidelijkheid. Bedankt! :)

Voor zover ik kan opmaken uit deze link wordt SUSE certified linux administrator (waarschijnlijk 1 pot nat met Novell) nog steeds gewoon gekoppeld aan LPI certificering.
Waardoor je inderdaad meteen vraagtekens kan zetten bij de waarde van dat papiertje, aangezien je dus nooit een SUSE boot screen gezien hoeft te hebben om certified admin te zijn. :)

Zelf gebruik ik Linux Professional Institute Certification Study Guide door Roderick W. Smith. Vind dat toch wel een erg fijn boek.

Merk inderdaad wel dat het wel veel commando's en parameters in config files in het hoofd stampen is. Zoals een complete X of GRUB configuratie met de hand inkloppen of handmatig IRQ's toewijzen. :P
Maar toch merk ik dat het fijn is om zo de basis van linux te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 07:19
Ik kan je vooral aanraden om de theorie door te nemen (de boeken en eventueel nog andere stof die je op internet vind) en deze vervolgens in de praktijk om te zetten. Ga uit van de objectives die je moet voor de examens. Dit heeft mij geholpen om snel te weten waar de vraag over ging en je kan je er iets bij visualiseren. Voor de voorbereiding van LPIC-2 heb ik gebruik gemaakt van http://lpic2.unix.nl.

Na de zomervakantie ga ik me voorbereiden op LPIC-3 Mixed Environment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Ik heb LPIC1 gehaald, maar heb besloten om LPIC2 niet te gaan doen. Het is gewoon teveel doelloze dingen uit je kop leren, na een week ben je alles weer vergeten. In de praktijk gaat het er vooral om dat je weet wat je waarmee kunt en vervolgens zijn google of de manpage je belangrijkste instrumenten.
Als ik op een examen de vraag krijg op welke 3 manieren ik vim kan opslaan en afsluiten, dan vraag ik me af wat je daaraan hebt. Ik ken er 2, die 3e zal me een worst wezen.

Dat het teveel feitjes stampen is wordt wel bewezen door de mensen die je zoal tegenkomt op een community exam. Sprak destijds met een beheerder die 10 jaar solaris had beheerd en sinds een jaar overgestapt was op linux. Was voor hem de 3e keer dat ie examen 101 ging proberen. Als je met 10 jaar unix ervaring geen LPI examen kunt slagen vraag ik me af hoeveel praktijkervaring er gevraagd wordt bij zo'n examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:40
_JGC_ schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:39:
Het is gewoon teveel doelloze dingen uit je kop leren, na een week ben je alles weer vergeten. In de praktijk gaat het er vooral om dat je weet wat je waarmee kunt en vervolgens zijn google of de manpage je belangrijkste instrumenten.
Dat is inderdaad ook mijn ervaring met dit soort examens. Wat dat betreft vond ik het Novell CLE examen (volgens mij was dat nog voor Suse 9, of misschien 10) veel beter: handson op een live systeem, dit moet je voor elkaar krijgen, zoek maar uit. Ik heb voor dat examen de volle 3 uur nodig gehad, omdat er een paar opdrachten tussenzaten voor dingen die ik nog nooit had gedaan. Dankzij manpages en standaard geinstalleerde documentatie alles voor elkaar gekregen. Veel zinvoller dan domweg switches en opties stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InstantKarma
Heb inderdaad wat assessments van LPI gezien en het lijkt inderdaad een hoop stampwerk. Dit wil niet zeggen dat het voor een "linux leek" nutteloos is om eens door deze stof heen te lezen. Natuurlijk is praktijkervaring wel een stuk belangrijker.

Wat is eigenlijk de foutmarge tijdens een LPI examen? In andere woorden, hoeveel vragen krijg je en hoeveel mag je er fout hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
In mijn geval destijds:

101: 58 correct, 2 incorrect, 1 skipped. Score 780, passing score 500
102: 52 correct, 8 incorrect, 1 skipped. Score 720, passing score 500

Er zijn in totaal 60 vragen verdeeld over 4 onderwerpen. Lijkt erop dat elke foute vraag je 10 punten kost.

101 heb ik destijds op Fosdem gehaald, 's morgens voordat ik naar de beurs ging was er nog ingebroken in mijn auto, dus stemming was al lekker omgeslagen en kop stond niet meer naar het examen. Lesstof overigens wel helemaal doorgenomen als voorbereiding.

102 heb ik destijds op Froscon gehaald. Enige voorbereiding was even het doornemen van de inhoudsopgave van het boek dat ik gebruikt had. Leek me niet super moeilijk, dus zo naar examen gegaan.

• InstantKarma
*bump*

Vandaag net niet mijn 101 exam gehaald. :'( (score 480)
Wat er gezegd wordt klopt, het is veel stampwerk, meer dan ik verwacht had.
Veel vragen in over welke specifieke switches er voor bepaalde taken nodig zijn, die je in de praktijk dmv man pages zo te weten komt maar nu erin moet stampen.

Conclusie: Komende periode elke command parameter erin stampen en herexamen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
InstantKarma schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:44:
*bump*

Vandaag net niet mijn 101 exam gehaald. :'( (score 480)
Wat er gezegd wordt klopt, het is veel stampwerk, meer dan ik verwacht had.
Veel vragen in over welke specifieke switches er voor bepaalde taken nodig zijn, die je in de praktijk dmv man pages zo te weten komt maar nu erin moet stampen.

Conclusie: Komende periode elke command parameter erin stampen en herexamen doen. :)
Neem de objectives erbij en installeer een distro naar keuze: Debian of Centos bv. Vervolgens probeer je alle commando's eens uit en bekijk je eventueel de man pages.

https://www.lpi.org/linux...programs/lpic-1/exam-101/

https://www.lpi.org/linux.../programs/lpic-1/exam-102

Laat nog even weten hoe je volgende examen is gegaan. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de lpic 2 ook en vond dit toch zeker erg interessant. Het is misschien wel veel van buiten leren maar toch.
Ik heb al veel kunnen terugvallen op de dingen die ik heb opstoken bij deze examens.
De Lpi 2 examens zijn wat mij betreft ook de leukste. De paar overbodige topics in 101 en 102 moet je er maar bijnemen, denk maar dat die goed zijn voor je basis.

Enkel jammer dat er voor de 304 niet echt duidelijk lesmateriaal bestaat.

Alvast succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:19:
Ik heb zelf de lpic 2 ook en vond dit toch zeker erg interessant. Het is misschien wel veel van buiten leren maar toch.
Ik heb al veel kunnen terugvallen op de dingen die ik heb opstoken bij deze examens.
De Lpi 2 examens zijn wat mij betreft ook de leukste. De paar overbodige topics in 101 en 102 moet je er maar bijnemen, denk maar dat die goed zijn voor je basis.

Enkel jammer dat er voor de 304 niet echt duidelijk lesmateriaal bestaat.

Alvast succes ermee.
Weet jij toevallig nog waar ik lesmateriaal kan vinden voor het 300 examen? Ben zelf aan de hand van tutorials samba met ldap aan het opzetten, maar ben eerder op zoek naar een boek over dit examen. Door gebrek aan boeken over dit examen ben ik een boek over ldap aan het doornemen en ben ik hetzeldfe van plan voor samba. Lpi.org geeft geen info over welke boeken je het beste kan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door ddkiller0900 op 07-09-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 20:31

Vuurvoske

Nunquam cede!

Je moet op exam collection de examens downloaden.
Vervolgens een tool fixen waarmee je ze kan oefenen.
Feitelijk komt het er bij 101 en 102 gewoon op neer dat je zoveel mogelijk antwoorden uit je kop moet kunnen stampen.

Bij 201 en 202 wordt het wat lastiger omdat ze daar de wat specifieke vragen gaan stellen.
Denk hierbij aan LDAP, DNS, postfix, dovecot, samba, nfs etc etc etc. Ook hier zijn gewoon 'examens' te vinden.

Ik raad je wel aan thuis flink te gaan spelen/uitproberen met de tools die aan bod gaan komen. Dit geeft je meer feeling met de diverse onderwerpen.

In eindhoven heb je @theacademy. Hier nemen ze examens af voor een zachte prijs.

Hopelijk heb je hier wat aan. :)

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 22:43
Een tijdje geleden ben ik begonnen met werken, ik krijg op mijn werk veel te maken met Linux (Unix beheerder).
Ik heb mezelf in het diepe gegooid om deze baan te nemen omdat ik nog weinig afwist van Linux, op het moment weet ik er wel redelijk wat van af.
Toch kom ik altijd wel wat basis dingen tegen waarvan ik gewoon niet goed weet hoe ze werken, hierom wil ik ook mijn LPIC 01 certificaat gaan halen.
Ik weet al hoe ik ga studeren (zelfstudie, cursus is gewoon te duur..) ik weet alleen nog niet waar ik mijn examens het beste kan laten afnemen.
Weet iemand nog een goed bedrijf waar je voor een mooi prijsje deze examens kan laten afnemen?

• InstantKarma
Zo, zojuist bij mn herkansing 101 weten te bemachtigen. :)
Heb dit zoals een poster hierboven ook aanbeveelt bij @The Academy in Eindhoven Centrum gehaald.

Dit keer echt goed gestudeerd en op Ubuntu/RedHat eea aan oefeningen gedaan. Op naar 102 nu.

Ik las trouwens wel dat LPI de LPIC1 examens per 1 Juli 2015 gaat updaten. Op zich niet verkeerd aangezien sommige onderwerpen toch wel gedateerd worden (GRUB legacy, handmatig IRQ's toewijzen etc.)
Pagina: 1