• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11-2025
Na een vastloper van Dragon Age Origins ben ik maar weer eens naar de temperaturen gaan kijken, die zijn behoorlijk hoog en ook binnen een dag flink gestegen.
Systeem:

MB: Gigabyte X58-UD4P
CPU: Intel i7 920
GPU: Nvidia 560ti
RAM: 6 Gb

Aan het begin van het probleem werd de cpu onder load 99 graden volgens zowel HW Monitor als Speedfan. Idle bleef de CPU 50 graden. De GPU is onder load rond de 80 graden en idle ook rond de 50. Om te kijken of ik daar iets aan kon doen heb ik in het BIOS wat dingen veranderd om de CPU wat langzamer te laten draaien. Waarna ik m'n systeem niet meer in kon. Na een verse windows installatie geeft HW Monitor nu een CPU temp van 65 graden idle (zakt langzaam naar 55) en met alleen windows update aan steeg dit al naar 80 graden. De cpu loopt op idle met een temperatuur van 65 graden. (Ik heb helaas geen goed vergelijkingsmateriaal met tijden dat het systeem goed liep, nooit een hardcore overclocker geweest, dus was er nooit zo in geïnteresseerd)

Veranderingen:
Zoals ik al zei heb ik naar aanleiding van het probleem geprobeerd dingen te veranderen in het BIOS, waarna het systeem kapte. Het bios staat nu weer gewoon op optimized settings.

Begin deze week heb ik twee nieuwe coolers gemonteerd omdat de exhaust fan stuk was. Het gaat om twee keer de Slip Stream 800 van Scythe. De stock coolers liepen iets harder, op ongeveer 1200 RPM. Verder zit er nog een stock cooler voor/onder als intake.

Vraag:
Wat is de oorzaak? Is er iets stuk, of zou een herinstallatie van de CPU cooler genoeg zijn? Ik hoor graag jullie meningen. Bij voorbaat dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Jochem Boom op 31-07-2014 10:47 ]

• belgian1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-02 11:33
Lijkt me een probleem van je cpu cooler die geen warmte afvoert. Herinstallatie van de CPU Cooler met nieuwe koelpasta zou kunnen helpen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Doe je periodiek onderhoud (elk half jaar/jaar alles (met name heatsinks) uitblazen met een compressor/spuitbus)?

• Jochem Boom
Ik doe geen supergrondig onderhoud. Het ergste stof haal ik eruit met de stofzuiger.

Verwijderd

Jochem Boom schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:45:
Ik doe geen supergrondig onderhoud. Het ergste stof haal ik eruit met de stofzuiger.
Nooit doen, dat wekt veel statische elektriciteit op. Ik heb er al eens een mobo mee gesloopt, het is echt Russisch roulette.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Jochem Boom schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:45:
Dat is af te raden vanwege statische elektriciteit. Desalniettemin als de heatsinks schoon zijn kan het volgens mij nog maar aan 2 dingen liggen (als je verder niets gewijzigd heb aan je config).
De fans zijn op en verplaatsen onvoldoende lucht
of
De koelpasta is uitgedroogd

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:10
Voel eens met je hand aan het koelblok. Met dergelijke temperaturen zou je het koelblok niet vast moeten kunnen houden lijkt mij. Blijft het blok koel, dan sluit ik mij aan bij eL_Jay omdat het contact tussen de koeling en de CPU niet goed is. Is het blok wel heet dan zou ik kijken naar een betere luchtverplaatsing binnen je kast.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Jochem Boom
Dank voor het meedenken. Ik ga er mee aan de slag. Is de temperatuur van de GPU verder wel aanvaardbaar?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Je 800 toeren fans daar heb je niks aan met deze warmte, die voeren heel weinig warmte af, waardoor je hele systeem te heet wordt.
Je hebt je fans gewijzigd toen ontstond dit probleem.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 10:41
Je zegt dat de stock coolers "iets" harder liepen maar ik vind het verschil tussen 800 en 1200 best significant. Als de problemen kort na het vervangen van je coolers is ontstaan lijkt het mij voor de hand liggen dat dáár het probleem ligt. Wat waren de temperaturen met de stock fans?

Ik denk dat je best eerst de stock fans terug kan plaatsen. Natuurlijk kan het geen kwaad om te controleren of je CPU fan veel stof heeft verzameld en of die überhaupt wel heet wordt.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Ryack
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10-2021
Je kunt niet zo maar zeggen dat een fan beter is omdat deze harder draait. Je moet kijken naar hoeveel lucht er verplaatst wordt. Een aftermarket fan op 800 rpm kan evenveel verplaatsen als een stock fan op 1200 rpm.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Toevallig 1 van push-pins van de cpu los?
I7 920 is een behoorlijke heethoofd. Toen ik er 1 in een antec 900 met alle fans op max en de stock cooler had werd deze nog steeds te heet(geen turbo meer) met ongeveer 85 graden voor de cores.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Jochem Boom
Een paar dingen geprobeerd vandaag. Allereerst heb ik de intake boven de gpu weggehaald. Die zat er al die jaren vanuit de doos op, nu blijkt de GPU zichzelf tien graden koeler te houden zonder die intake.

Ik heb ook de werkende oude koeler er nog even bij gepakt om te kijken of ik inderdaad te weinig lucht had, dat verschil is nihil, maar hoe meer hoe beter. Ik heb zo ongeveer alle configuraties getest, het wordt bij de CPU niet echt beter. Hij start wat koeler als ik alles op outtake heb (behalve de intake front) maar hij blijft onder load altijd opwarmen tot 80 graden.

Wat me wel opviel. Als ik de computer uitzet en de casefans een flinke draai geef maken ze zo een paar rondjes. De CPU koeler draait nauwelijks als ik dit probeer. Is de fan gewoon stuk? Ik heb ook even aan de koelblokken gevoeld, die van m'n GPU is veel heter, terwijl die maar 60 graden wordt, tegenover de 80 van de CPU.

• brid

brid

Je zou ff met HWMonitor of een ander programma kunnen kijken hoe snel hij draait.
Dit zijn de specs:

12V 1980 RPM 27 dBA

Als deze niet in de buurt komt van de 1900 RPM is hij waarschijnlijk stuk of je fan control in de bios staat heel misschien verkeerd ingesteld.
Of de fan zo zwaar hoort te draaien weet ik niet, heb hem denk ergens in een doos in de schuur liggen.

P.S. Heb je wel eens eerder je temperaturen gemeten? Zoals aangegeven kan de i7 920 een echte heethoofd zijn

DIY NAS, Hoofd PC

• CamelNLD
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-10-2025
Jochem Boom schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:07:
Wat me wel opviel. Als ik de computer uitzet en de casefans een flinke draai geef maken ze zo een paar rondjes. De CPU koeler draait nauwelijks als ik dit probeer. Is de fan gewoon stuk? Ik heb ook even aan de koelblokken gevoeld, die van m'n GPU is veel heter, terwijl die maar 60 graden wordt, tegenover de 80 van de CPU.
Lagertje kapot? Zijn de andere fans dezelfde afmeting als die op je CPU, dan zou je er zo een kunnen verwisselen en kijken wat die doet. Zou ik ook meteen de koelpasta even vervangen (doe dat met handschoentjes aan want het is me een troep die je een dag niet van je handen krijgt.)

• brid

brid

Ik heb de cooler die ik hier had liggen ff gecheckt. Maar met een flinke tik geeft draait hij gewoon een paar rondjes.
Als je er een rit naar Baarn voor over hebt mag je hem van mij hebben.
Laat het maar ff weten via de PM

DIY NAS, Hoofd PC

• Jochem Boom
Ik kreeg de fan met geen mogelijkheid apart van het koelblok, dus ik ga gewoon voor een nieuwe cpu koeler. Hebben jullie tips? Eisen; zo stil mogelijk en niet al te duur. Ter voorbereiding, hoe krijg ik overgebleven koelpasta het van de cpu af?

• brid

brid

Heb je een apart middeltjes voor of alcohol 90%+
Voor de coolers, kijk gewoon naar de 10 populairste in de pricewatch welke geschikt zijn voor 1366 en zoek er 1 uit die bij je wensen past.

Zelf heb/had ik Scythe Samurai ZZ er op zitten, deze is aangepast en beschikbaar als de Scythe Samurai ZZ Rev.B.
Voordeel is dat dit net als de intel cooler een top-down is, krijgt je IOH te minste ook nog wat cooling

[ Voor 37% gewijzigd door brid op 02-08-2014 12:27 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• Jochem Boom
Sorry voor de grote hoeveelheid vragen. Ik ben een echte kluns technisch gezien. Dus ik zag mezelf al de kleinste dingetjes fout doen. Ik heb vandaag een nieuwe koeler gemonteerd, dat heeft goed geholpen. Hij blijft nu netjes rond de 45 en max 60 graden als hij wat te doen heeft. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1