Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-07 23:58
Ik heb dit model MacBook. Ik wil graag een Nifty Minidrive kopen om daar een MicroSDxc Class 10 card in te plaatsen. Het is dan mooi weggewerkt in de Macbook.

Ik wil daar vervolgens met Vmware Fusion Windows 7/ 8 als VM op installeren omdat de SSD al redelijk vol zit. Iemand ervaring met de prestaties? De read/write speed is 30MB/s. Lijkt mij snel genoeg? Kan zo'n flashkaartje überhaupt de cycles van een OS aan? Sandisk zegt het niet te ondersteunen in een Livechat, dus daar hield het al snel op. Het OS zal overigens maar een uurtje of wat per dag gebruikt worden.

Ik heb mijzelf ook ingelezen op het internet en de ervaringen lijken verdeeld te zijn. Ik kan niet een eenduidige conclusie trekken en ik wil niet hals over kop deze setup gaan kopen om maar even te testen. Ik hoop daarom dat jullie - medeTweakers - mij op weg kunnen helpen door jullie ervaringen (meningen en waarnemingen) te delen.

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Das een hele goeie, ben hier ook wel benieuwd naar.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 20:49
Ik neig er naar te stellen dat 30MB/s traag is, access time zullen a.g.v. flash storage laag(/niet aanwezig) zijn maar de doorvoersnelheid lijkt me tegen te vallen. Mocht er iemand ervaring mee hebben die stelt dat het niet zo is hoor ik het graag, lijkt me ook een ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 19:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Grote vraag is wat je met je Windows installatie wil gaan doen. Als het bijvoorbeeld gamen is zou ik er maar vanaf zien. 30MB/sec (max) is gewoon weinig en als je een SSD gewend bent voelt het helemaal alsof je de auto kan wassen, koffie kan zetten, je kinderen kan voorlezen en een cursus Noors afronden in de tijd dat alles geladen is.

Ik zou zeker kijken of er kaartjes zijn die toch minimaal 50MB/sec doen. Dan zit je een beetje bij de performance van een oudere 5.400rpm schijf. Er zijn kaartjes die richting de 100MB/sec gaan meen ik mij te herinneren, van Transcend geloof ik. Daar heb je dan al veel meer aan. Misschien moet je kijken of je een kleiner model kan nemen (64GB) wat meer dan zat is voor alleen Windows met wat programma's (mijn VM is ong. 30GB met wat games en standaardzooi) en dan bijvoorbeeld:

* Sandisk Extreme PLUS microSDXC 64GB met 80mb/sec lezen en 50mb/sec schrijven

* Samsung MicroSDXC met 90mb lezen en 80mb/sec scrhijven

Zijn wel beide UHS-lx kaartjes, je zou even moeten kijken of dit type ondersteund wordt. Als je deze snelheden bekijkt is een VM prima te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Het grote probleem is dat de kaartjes maar max zoveel write acties kunnen hebben voordat ze kapot gaan...Je kunt nu eenmaal niet ongelimiteerd schrijven...

http://superuser.com/ques...-expectancy-of-an-sd-card

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vistu schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:57:
Ik neig er naar te stellen dat 30MB/s traag is, access time zullen a.g.v. flash storage laag(/niet aanwezig) zijn maar de doorvoersnelheid lijkt me tegen te vallen. Mocht er iemand ervaring mee hebben die stelt dat het niet zo is hoor ik het graag, lijkt me ook een ideale oplossing.
De toegangstijden zijn juist zeer hoog, hoewel het inderdaad flash storage betreft is de wijze waarop deze wordt benaderd heel erg inefficient. De SD kaart lezer van de Mac zit intern op de USB bus aangesloten, oftewel deze werkt als USB apparaat. Dit wil dus zeggen dat wanneer je toegang wilt hebben tot de SD kaart je eerst over de (softwarematige) USB stack heen moet, om vervolgens het apparaat uit te lezen. Dit geeft een gruwelijke latency en is de reden dat zelfs "snelle" SD kaartjes in veel gevallen gewoon traag zijn.

Om deze reden zal het extreem traag zijn.

Qua erase/write cycles zal het wel meevallen, dat ligt vaak redelijk hoog en zo intensief wordt er ook weer niet geschreven.

Volgens Apple support zijn er wel Macs die de SD kaartlezer via PCIe hebben aangesloten, dat kan een betere latency geven. Hier kun je lezen hoe je kunt checken of bij jou de SD kaartlezer via PCIe of USB is aangesloten:

http://support.apple.com/kb/HT3553

Van wat ik zelf kan vinden is de SD kaart lezer in jouw Mac aangesloten via USB. Deze is wel USB 3.0 compatible volgens sommige bronnen, maar dat helpt eigenlijk vooral met doorvoersnelheden en niet met latency. Ik hou het dus erop dat het te traag gaat zijn om praktisch te werken.

Natuurlijk kun je wel prima wat data van je SSD op de SD kaart zetten en dan de VM gewoon op de SSD draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik weet niet of de interne controller van een micro-sd kaartje (zorgt voor wear-leveling) niet een bottleneck is voor latency. Ruwe doorvoer in MB/s zegt niet zo veel.
Betrouwbaarheid verschilt ook nogal per merk/type.

Ook valt het me op dat zo'n NiftyDrive niet meer is dan een fancy micro-sd naar sd adapter , die zit vaak al standaard bij een micro-sd kaartje, dus of dat 35€ waard is kun je je afvragen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Natuurlijk kun je wel prima wat data van je SSD op de SD kaart zetten en dan de VM gewoon op de SSD draaien.
Eigenlijk helemaal zo'n een gek idee nog niet. Het zijn voornamelijk de downloads die de meeste ruimte in beslag nemen. Die kan ik op zich wel daarop zetten inderdaad. Wat zou de performance zijn als ik via een bittorrent client rechtstreeks download op zo'n SD-kaartje? Haal ik dan de snelheid die ik gewend ben (haal nu op de piek 8MB/s wireless)

[ Voor 8% gewijzigd door Roorensu op 31-07-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Laurens11 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:31:
[...]

Eigenlijk helemaal zo'n een gek idee nog niet. Het zijn voornamelijk de downloads die de meeste ruimte in beslag nemen. Die kan ik op zich wel daarop zetten inderdaad. Wat zou de performance zijn als ik via een bittorrent client rechtstreeks download op zo'n SD-kaartje? Haal ik dan de snelheid die ik gewend ben (haal nu op de piek 8MB/s wireless)
Als je dat doet, waarom dan niet gewoon een generic USB3 stick pakken...waarschijnlijker goedkoper of meer opslag ruimte en uitwisselbaar...

PS. oh, en veul sneller ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Mike2k schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:00:
[...]
Als je dat doet, waarom dan niet gewoon een generic USB3 stick pakken...waarschijnlijker goedkoper of meer opslag ruimte en uitwisselbaar...

PS. oh, en veul sneller ;)
Dan steekt er weer iets uit, dat wil ik liever niet. Ik heb namelijk ook een 2TB USB 3.0 WD Passport, dus ik kan wel wat kanten op, maar ik wil iets in de Mac, zeker voor als ik onderweg ben. USB sticks zijn kwijt te raken, en de Passport laat ik liever thuis. Misschien ben ik wel een miep wat dat betreft, maar goed waarom een mooie Macbook hebben om hem te bevuilen met allerlei tierlantijntjes zoals externe HDD's en USB sticks :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
De oplossing die de TS aandraagt met Nifty Drive en de SDcard is in mijn opinie niet vooruit te branden. Downloaden erop zou kunnen, maar met gebruiken van die gedownloade bestanden, ga je je groen en geel ergeren aan de snelheid.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:38
Laurens11 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:07:
[...]

Dan steekt er weer iets uit, dat wil ik liever niet. Ik heb namelijk ook een 2TB USB 3.0 WD Passport, dus ik kan wel wat kanten op, maar ik wil iets in de Mac, zeker voor als ik onderweg ben. USB sticks zijn kwijt te raken, en de Passport laat ik liever thuis. Misschien ben ik wel een miep wat dat betreft, maar goed waarom een mooie Macbook hebben om hem te bevuilen met allerlei tierlantijntjes zoals externe HDD's en USB sticks :9
Dan had je simpelweg meer schijfruimte moeten aanschaffen :>

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Pagina: 1