Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gingerbread
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 21:19
Ik gebruik momenteel een AMD FX-8320 in combinatie met een Scythe Shuriken Rev. B. Verder zijn er heb ik nog 3 fans die de warme lucht uit de PC blazen.

Echter zie ik dat in de bios de temperaturen rap oplopen tot 70 graden. Dit terwijl ik het programma HWiNFO gebruik waar de temperatuur gemiddeld tussen de 30 en 40 graden zit.

Dit verschil vind ik erg groot, en ik vraag me af hoe dit kan. Als ik na de bios boot en de temperatuur check met het programma blijkt de 70 graden wel te kloppen, echter zakt deze dan weer heel snel terug tot normale temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Misschien draait de fan niet even hard tijdens het opstarten, maar 70 graden als je in de bios zit lijkt me ook erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 21:33

Nemesizz

Untouchable

De Shuriken Rev B is misschien wel beter dan een stock cooler, echter kun je niet verwachten dat zo'n klein ding net zo goed koelt als een grote tower koeler (denk aan Mugen, CM 412, enz enz). De FX8320 (FX 8000 serie opzich) zijn niet mals qua stroom verbruik, en is dus ook niet zo verwonderlijk dat die dan erg warm kan worden (fan moet echt wel hard draaien om een CPU met hoge TDP goed koel te houden, als de fan op een laag pitje draait schiet de temperatuur omhoog).

Ten tweede, in de BIOS (of POST, Power On Self Test) zijn de energiebespaar functies vaak nog uitgeschakeld (Cool&Quiet) dus draait de CPU vaak gewoon op volle snelheid (niet volle belasting), daardoor kan het komen dat een CPU tijdens de POST en/of BIOS warmer word dan wanneer je idle op je Windows desktop zit te kijken (dan werkt Cool&Quiet wel, en klokt de CPU terug naar een laag pitje).

Komt bij dat verschillende programma's verschillende temperaturen kunnen meten.
Niet alle programma's zijn compatible met bepaalde moederborden/sensors, kan zijn dat je een ander programma gebruikt dat die ineens andere temperaturen geeft dan wat je nu krijgt met HWinfo.
Temperaturen in de BIOS kloppen meestal wel gewoon (tenzij een sensor kapot is) en zou die ook in eerste instantie aanhouden.