Laptop stand met cooling tweaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanvanede
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-05 15:41
Ik heb een Dell Studio 1749 met een i5-520m op 2,4GHz met een ingebouwde oven.
Wat er ook gebeurd, de CPU (en SSD) worden heet. Dit is al sinds ik de laptop heb en vandaar heb ik vrij in het begin de Sweex DS021 gekocht, een eenvoudige laptop stand die de laptop verhoogt en met 2x 80mm fans koelt. I know, Sweex is een B-merk maar de stand doet het verrassend goed.

Toch zitten er 2 goedkope fans in die na inmiddels 4 jaar te luidruchtig zijn geworden, maar de laptop raakt iets verouderd waardoor hij steeds warmer wordt. Nu wil ik de fans verwisselen voor betere stille fans omdat als deze aan staan wordt de laptop prima en voldoende gekoeld

Het gaat om 2x een 80 mm fan, werkend op 5V 500mA USB power.
Wat kan ik hiervoor gebruiken, ik heb namelijk hier op het forum gelezen dat 12V fans niet op 5V werken.
Mijn budget voor beide fans strekt ongeveer tot 20 euro, daarvoor moeten twee mooie fans te vinden zijn lijkt mij. Het vermogen van de huidige fans is 2x 0,3A en dit wordt door een overbelastingsbeveiliging door de usb poort terug geschroefd naar 0,25A.

Alvast bedankt voor jullie ideeën

Sweex DS-021: http://www.sweex.com/nl/a.../notebook-stations/ds021/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn fans die niet op 5V werken, maar genoeg die dat wel gewoon doen hoor, maar dan draaien ze natuurlijk wel een stuk langzamer (maar waarschijnlijk geven ze dan nog steeds genoeg airflow).
Ik heb zelf een paar Sanyo Denki fans liggen, die dingen geven een best lompe airflow op 12V, maar op 5V doen ze het eigenlijk heel netjes (flinke airflow met acceptabel geluid), dus op 5V moet wel wat werkends te vinden zijn.