Ik heb eens tussen het stof gezocht naar wat oude elektronica en vond daar... Jawel! Een DVD-speler met 5.1 audio installatie
De DVD-speler heeft echter alleen een EURO AV/SCART, AM en Coaxial input.
Op dit moment heb ik het volgende geprobeerd als setup:
HTPC --[HDMI]--> TV --[SCART]--> DVD SPELER
Het probleem is echter dat de HTPC enkel 2.1 ziet over HDMI omdat de televisie niet doorgeeft dat het een 5.1 set aangesloten heeft. Nu heb ik de handleiding van de TV er eens op nagelezen en daar staat heel mooi het volgende in:
In het kort kan de TV niet als pass-through gebruikt worden voor 5.1 geluid. Omdat de DVD speler niet de nieuwste is, ontbreekt het helaas ook aan de nodige aansluitingen: ik kan enkel en alleen SCART gebruiken in dit geval.
Op de HTPC heb ik echter wel een SPDIF breakout op het moederbord gevonden.
Ik vroeg me af of ik hier misschien iets mee kan - SPDIF naar SCART op de een of andere manier. Nou moet ik toegeven dat ik persoonlijk nooit iets met audio heb gedaan, dus een zetje in de goede richting zou erg fijn zijn. Wellicht zit ik hier gewoon super dom te denken.
Laat ik daar trouwens nog even bij toevoegen dat het moederbord slechts 3 audio aansluitingen heeft aan de achterzijde. Is het dan uberhaupt mogelijk 5.1 te outputten?
Alvast bedankt.
Op dit moment heb ik het volgende geprobeerd als setup:
HTPC --[HDMI]--> TV --[SCART]--> DVD SPELER
Het probleem is echter dat de HTPC enkel 2.1 ziet over HDMI omdat de televisie niet doorgeeft dat het een 5.1 set aangesloten heeft. Nu heb ik de handleiding van de TV er eens op nagelezen en daar staat heel mooi het volgende in:
U kunt echter geen geluid van de BD-recorder weergeven dat naar de thuisbioscoop via de TV wordt
verzonden als 5.1 channel-geluid omdat de TV alleen stereogeluid via twee kanalen uitvoert
In het kort kan de TV niet als pass-through gebruikt worden voor 5.1 geluid. Omdat de DVD speler niet de nieuwste is, ontbreekt het helaas ook aan de nodige aansluitingen: ik kan enkel en alleen SCART gebruiken in dit geval.
Op de HTPC heb ik echter wel een SPDIF breakout op het moederbord gevonden.
Laat ik daar trouwens nog even bij toevoegen dat het moederbord slechts 3 audio aansluitingen heeft aan de achterzijde. Is het dan uberhaupt mogelijk 5.1 te outputten?
Alvast bedankt.