5.1 audio van HTPC naar DVD-player

Pagina: 1
Acties:

• robbietjuh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-01 13:15
Ik heb eens tussen het stof gezocht naar wat oude elektronica en vond daar... Jawel! Een DVD-speler met 5.1 audio installatie :D De DVD-speler heeft echter alleen een EURO AV/SCART, AM en Coaxial input.

Op dit moment heb ik het volgende geprobeerd als setup:
HTPC --[HDMI]--> TV --[SCART]--> DVD SPELER

Het probleem is echter dat de HTPC enkel 2.1 ziet over HDMI omdat de televisie niet doorgeeft dat het een 5.1 set aangesloten heeft. Nu heb ik de handleiding van de TV er eens op nagelezen en daar staat heel mooi het volgende in:
U kunt echter geen geluid van de BD-recorder weergeven dat naar de thuisbioscoop via de TV wordt
verzonden als 5.1 channel-geluid omdat de TV alleen stereogeluid via twee kanalen uitvoert
8)7

In het kort kan de TV niet als pass-through gebruikt worden voor 5.1 geluid. Omdat de DVD speler niet de nieuwste is, ontbreekt het helaas ook aan de nodige aansluitingen: ik kan enkel en alleen SCART gebruiken in dit geval.

Op de HTPC heb ik echter wel een SPDIF breakout op het moederbord gevonden. _/-\o_ Ik vroeg me af of ik hier misschien iets mee kan - SPDIF naar SCART op de een of andere manier. Nou moet ik toegeven dat ik persoonlijk nooit iets met audio heb gedaan, dus een zetje in de goede richting zou erg fijn zijn. Wellicht zit ik hier gewoon super dom te denken.

Laat ik daar trouwens nog even bij toevoegen dat het moederbord slechts 3 audio aansluitingen heeft aan de achterzijde. Is het dan uberhaupt mogelijk 5.1 te outputten? :+

Alvast bedankt.

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 15:20
SCART heeft alleen stereo audio dus 5.1 over SCART gaat niet lukken.

Kwalitatief blaten

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:19

FeaR

In GoT we trust

robbietjuh schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 05:45:
Op de HTPC heb ik echter wel een SPDIF breakout op het moederbord gevonden. _/-\o_ Ik vroeg me af of ik hier misschien iets mee kan - SPDIF naar SCART op de een of andere manier. Nou moet ik toegeven dat ik persoonlijk nooit iets met audio heb gedaan, dus een zetje in de goede richting zou erg fijn zijn. Wellicht zit ik hier gewoon super dom te denken.
Volgens mij kan je daar gewoon een S/PDIF bracket op aansluiten om twee digitale uitgangen te creëren.
Laat ik daar trouwens nog even bij toevoegen dat het moederbord slechts 3 audio aansluitingen heeft aan de achterzijde. Is het dan uberhaupt mogelijk 5.1 te outputten? :+
Drie maal 3,5mm jack is in principe genoeg om 5.1 over uit te voeren: je hebt drie keer twee kanalen wat precies tot zes kanalen komt. Het is alleen wel even zoeken of je de blauwe (normaal Line-In) en roze (normaal microfoon) softwarematig om kan zetten naar rear-output (normaal zwart) en sub/center output (normaal oranje). Maar de kleurtjes maken dus niet zo veel meer uit als je toe kan wijzen. Maar volgens mij gaat deze optie niet op aangezien de 5.1 set geen meerkanaals analoog in heeft.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• robbietjuh
LamSchaap schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 06:05:
SCART heeft alleen stereo audio dus 5.1 over SCART gaat niet lukken.
Bedankt voor de reacties. Volgens de handleiding van de DVD speler zou 5.1 over SCART mogelijk moeten zijn gezien het spreekt over het beluisteren van 5.1 audio vanaf een televisie. Wellicht dat het het video gedeelte van de SCART kabel op dat moment gebruikt voor audio om uiteindelijk genoeg data te kunnen transmitten voor 5.1 audio?
FeaR schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 06:50:
Volgens mij kan je daar gewoon een S/PDIF bracket op aansluiten om twee digitale uitgangen te creëren.
Zoiets had ik inderdaad ook gelezen. Dacht dat het wellicht mogelijk was dit te gebruiken icm een soort 'converter' om het geluid naar die dvd speler te krijgen.
FeaR schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 06:50:
Maar volgens mij gaat deze optie niet op aangezien de 5.1 set geen meerkanaals analoog in heeft.
Nope. Wellicht zijn de speakers direct te gebruiken vanaf de pc?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

Het is relatief eenvoudig. De oplossing is de spdif header te gebruiken en daar een bracket voor bestellen of zelf maken. Dan heb je een digitale coaxiale uitgang, en dan met een tulp naar tulp naar de coaxiale ingang naar je audio setje. Dan heb je 5.1 geluid (met films).

• robbietjuh
Weet je zeker dat een tulp-naar-tulp stekker hier op gaat passen? Het dingetje heeft dan wel een coaxiale aansluiting maar dit is voor FM ontvangst waardoor ik twijfel of we het over dezelfde soort kabels hebben.

Ik heb net even wat getest en je kan wel degelijk 5.1 geluid over een scart kabel gooien. We hebben hier zo'n Ziggo interactieve ontvanger, met twee scart aansluitingen op de achterkant. Eentje voor "VCR" en eentje voor "TV". Ik heb die VCR eens aangesloten op de DVD speler en een film aangezet op de digitale ontvanger. Deze geeft vervolgens netjes 5.1 geluid door naar de DVD speler:

Ziggo receiver --[scart]--> DVD speler --> speakers
Ziggo receiver --[hdmi]--> TV

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

Haha, nee dat is voor het antenne signaal :). De 5.1 die je nu hoort lijkt me geupmixed. Maar je hebt iig geluid dus dat is mooi. Ooit maar eens een receiver kopen, zijn niet zo duur meer tegenwoordig.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:19

FeaR

In GoT we trust

robbietjuh schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:57:
Ik heb net even wat getest en je kan wel degelijk 5.1 geluid over een scart kabel gooien.
Ik betwijfel je echt 5.1 geluid gooit over SCART of dat de DVD-speler iets aan heeft staan van Dolby Pro Logic II, DTS Neo of Multi Channel Stereo. Dedicated DTS 5.1 of Dolby 5.1 (AC3) krijg je niet over SCART.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• robbietjuh
Toch vreemd want ik heb het 'Sound field' op STD gezet. De documentatie van de speler zegt dat het dan gewoon het geluid 'raw' doorgeeft aan de speakers. Er is ook de mogelijk voor Dolby Pro Logic e.d., maar dit heb ik expres uit gezet.
Pagina: 1