Subwoofer aansluiten op AC outlet receiver

Pagina: 1
Acties:

• SheepShifter
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-05-2025
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag over het aansluiten van een subwoofer op de AC uitgang van mijn receiver.
Het punt is zo, ik heb laatst een B&W ASW610 aangeschaft alleen is het echter zo dat als ik
s'avonds zachtjes wat muziek wil luisteren de subwoofer uit gaat aangezien deze op ''auto modus'' staat
en dus kijkt of er voldoende signaal door het apparaat heen komt om aan/uit te gaan. Er zijn in totaal 3 standen op dit apparaat ; On, Auto en Stand-by. Ik wil het apparaat niet constant aan hebben in verband met stroom verbruik, dus valt de ON modus al af. Auto modus werkt niet optimaal en valt bij een te zacht input signaal naar 5 minuten uit, deze optie valt dus ook af. Stand-by is gericht voor de 12v trigger op het apparaat, spijtig genoeg valt dit ook af aangezien mijn receiver dit niet ondersteund, het gaat hier om een
Pioneer VSX-1015 receiver. Wel is het zo dat de B&W ASW610 een stroom verbruik heeft van 40W en 0,5 in stand-by, en de receiver het toelaat om een apparaat van maximaal 100W aan te sluiten, waardoor de subwoofer uit en aan gaat met de receiver, alleen weet ik dus niet of dit wel 100% veilig is. Aangezien deze AC uitgang denk ik niet bedoeld is voor een subwoofer, en de vraag dus ook is kan dit? Ik ben geen expert op het elektrisch gebied en vroeg me dus af dit enigzins mogelijk is.

Ps : Is het mogelijk om iets te verzinnen voor de 12v trigger? De subwoofer ondersteund het wel maar de receiver spijtig genoeg niet. Ik heb verhalen gelezen dat een 12v adapter een mogelijke oplossing kan zijn, maar ik heb hier ook geen idee of dit wel veilig is.

Advies / Hulp word zeer gewaardeerd :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:09

FeaR

In GoT we trust

100 Watt is best veel voor de wisselstroomuitgang, veelal ligt dit op enkele tientallen Watts aangezien dit voor de meeste DVD-spelers genoeg is. De 40 Watt van de subwoofer vind ik aan de lage kant. In de handleiding van de Pioneer wordt het aansluiten van een subwoofer ook afgeraden omdat het piekvermogen hoger kan liggen. En daardoor zou ik het niet doen: grote kans dat het 's avonds en 's nachts goed gaat als je zacht muziek luistert, maar als je een keer overdag een film kijkt kan het fout gaan. Of je moet telkens stekkers gaan willen wisselen.

Kan je in de receiver de subwoofer output niet verhogen en het volume op de subwoofer dan terugschroeven? Lijkt me de meest veilige optie? Dat laatste heb ik met mijn Velodyne ook gedaan, die hebben ook best wat input nodig om uit de slaapstand te komen. Andere optie is wellicht een geschakelde stekkerdoos. Ik ken ze zelf niet, maar op het forum zijn ze wel eens voorbij gekomen. Schijnt dat je dan op de stekkerdoos een apparaat X aan sluit die mee aan- en uitgaat met wat Y doet. Heb je dus eigenlijk de werking van de wisselstroomuitgang van de receiver maar zonder het maximale vermogen van 100 Watt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk even hardop:

12v stekker trafotje op de geschakelde uitgang van de receiver, en dan naar de sub?

Wise enough to play the fool

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik gebruik hiervoor idd een geschakelde stekkerdoos. Zodra de versterker stroom afneemt (meer dan in standbymodus, is in te stellen op de stekkerdoos), krijgt de subwoofer ook stroom. Werkt vrij aardig.

• SheepShifter
@FeaR, De output verhogen bij de receiver probeer ik vanavond even uit.

@teacher, zal even wat gaan googelen over trafo's Wel is van gehoord met niet wetende wat het precies meer is.

@Het Leoh-paard, is dit niet een Master/slave stekkerdoos?

• SheepShifter
@Teacher

Na snel wat gegoogeld te hebben is een trafo gewoon een transformator :|
Had ik kunnen weten, dom van mij :/

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:04

Jag

Het staat of valt met de "kwaliteit" van het relais. Dat is gerate voor een max stroom sterkte, hoger dan dat is electrisch niet veilig (wordt het te warm). Doorgaans gebruikt een sub niet meer dan idle, maar als je hard speelt kan het wel oplopen naar onbekende hoogte. Veilige optie is om een master slave stekkerdoos te gebruiken. Deze bijvoorbeeld, die is goedkoop en kan al 500Watt hebben. Bij conrad kan je er ook een hoop vinden die nog wat degelijker zijn en ook instelbare schakelstroom hebben (=de stroomsterkte van de master waarboven de slave stopcontacten ingeschakeld worden).

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Master/slave-stekkerdoos inderdaad!

• SheepShifter
Zo'n Master/Slave-stekkerdoos is inderdaad een optie.
Maar ik vroeg me af of de 12v trigger gemanipuleerd kan worden, ik heb dingen gelezen zoals een 12v adapter
waar je dan een ander kopstukje opzet zodat het in de 12v trigger past. Deze adapter doe je dan in de AC outlet van de receiver waardoor het aan/uit gaat met de receiver.

Heeft iemand enige idee of dit kan? Want dat zo wel erg ideeal zijn en kostenbesparend, alhoewel de Master/Slave-stekkerdoos ook niet duur zijn.

• Jag

Jag

Kostenbesparend zal het niet zijn, want goedkoper dan 18euro (inc verzenden) gaat waarschijnlijk niet lukken. Alhoewel je wel in de buurt kan komen. Heb je een 12v adapter nodig plus een mini jack kabel en een creatief verloopje.

• SheepShifter
Een 12v Adapter zal ik ergens nog wel hebben, mini jack denk ik dan weer niet.
Maar goed dat kan worden opgehaald bij de electronica boer, zelfde geld voor het verloopje.

Maar is dit überhaupt mogelijk? Ik moet gelijksspaning hebben, als goed is is de ouput van een 12v dit.
Maar dan kom je met milliamperage, als goed is zou dit niet uit moeten maken toch? Hij verbruikt zelf hoeveel die nodig is en de rest word niks mee gedaan toch?

• Jag

Jag

Het is een spanningsbron he? Dus dat ding zet 12v op de output en hoeveel stroom er gaat lopen is afhankelijk van wat je eraan hangt. In dit geval zat er maar weinig stroom gaan lopen waarschijnlijk.

• SheepShifter
En hoeveelheid stroom is het amperage toch?

Maar dit is mogelijk? Dat ik een 12v adapter op de trigger aansluit, en niet doorbrand of iets dergelijks?

• Jag

Jag

Ik denk het wel. Maar voor de zekerheid kan je nog even googlen naar of dat trigger signaal echt niks anders dan een 12v gelijkspanning is. Maar lijkt me wel.

• SheepShifter
Heb even wat gegoogeld en kwam erop uit dat het inderdaad 12V DC is.

Link naar het forum :

http://www.hometheaterfor...on-about-12v-dc-triggers/

Stukje tekst uit het forum:

What I did was buy a "Universal 300mA Power Adapter" from Radio Shack, model #273-1662, $14.99. This particular one has a switch which allows me to select seven different voltage outputs from 1.5VDC to 12VDC. It also included six "Adaptaplugs", which allows me to use it with different devices and to match the polarity of the device to which it's connected. I used the 3.5mm one and made the center tip positive. I plugged the Adapter into a switched outlet on the back of my receiver and the 3.5mm end into the 12v trigger input on the back of my Sherbourn amp. When the receiver powers up, so does the amp., and when the receiver powers down, so does the amp. Works great and I didn't have to cut or modify anything.

Ik heb zelf nu een universele adapter besteld die 12v DC is en mogelijkheid om de polariteit te veranderen.
En 6 verschillende opzet stukjes heeft, waaronder natuurlijk de mini jack.

Bedankt voor alle tips, ze worden erg gewardeerd. Ik laat morgen even weten of het werkt.

• SheepShifter
Zojuist de 12v adapter binnen gekregen en gelijk uitgeprobeerd op een andere subwoofer voor de zekerheid.
En het gaat nu gewoon aan/uit met de versterker, tot nu toe geen enkel probleem tegen gekomen.
Alhoewel dit nog op korte termijn is verwacht ik op lange termijn ook geen problemen maar wie weet.

Conclusie : Als je geen 12v trigger op je versterker hebt of andere apparatuur en je wilt iets aansturen die dit wel heeft, koop gewoon een 12v DC adapter met een mini jack stekker, of je kan deze stekker zelf in mekaar knutselen met een oude 12v DC adapter en een mini jack stekker. Amperage gewoon zo laag mogelijk houden, want veel ben je niet nodig voor een 12v trigger. Zorg er wel voor dat als je bijvoorbeeld zoals ik een subwoofer aan/uit wil schakelen met de versterker maar geen 12v trigger op de versterker zit dat je wel een AC outlet achterop hebt zitten, anders is zo'n adapter vrij nutteloos voor dit doel.

Dit is wel een beetje een snelle conclusie maar tot nu toe werkt het perfect, als ik nog enige problemen n zal ondervinden dan post ik dat.

Bedankt iedereen voor de tips en advies,
Ik hoop dat meer mensen met hetzelfde probleem hier een antwoord vinden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door SheepShifter op 02-08-2014 12:58 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou beide kunnen gebruiken, maar heb bewust voor de M/S stekkerdoos gekozen.
Redenen:
1) ik schakel niet alleen de sub, maar ook de cd speler, bluray, netwerkspeler en platenspeler incl preamp mee. En als er nog een component bij zou komen kan die dus ook mee.
2) ik hou bij relatief dure apparatuur niet zo van knutselwerk
3) het werkt altijd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SheepShifter
Daar heb je inderdaad gelijk in, maar een 12v adapter die de subwoofer netjes inschakeld / uitschakeld en verder niks aan ''geknutseld'' is werkt ook prima. Maar je bedoeld vast de gok van werkt het wel of niet met mogelijke schade als gevolgd op dure apparatuur.
Pagina: 1