Vraag over led verlichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QUIIPO
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-09 10:16
Ik ben bezig met een casemod en wil daarbij led verlichting gebruiken.
Alleen wil ik in plaats van een adapter een male molex stekker erop zetten alleen wil ik zeker weten of dit mogelijk is.
Dit is de adapter:
Afbeeldingslocatie: http://quiipo.weebly.com/uploads/2/5/7/0/25701463/5270050_orig.png
Dit de printplaat:
Afbeeldingslocatie: http://quiipo.weebly.com/uploads/2/5/7/0/25701463/7305030_orig.png
Ik moet toch de gele draad van de molex op de + van de printplaat aansluiten en de zwarte draad op de - van de printplaat.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08
Klopt. En die 5 Watt kan je voeding ook wel hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QUIIPO
Bedankt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:04
Als deze reactie nergens op slaat negeer hem dan aub.

Maar is het niet zo dat die draad naar binnen 220v is?
Als je daar dan 12v op plaatst krijgen die ledstrips een hele andere stroom binnen dan met 220.
Lijkt me niet dat dat gaat werken.

Wat zit er op de achterkant van dat printje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

Dogooder

dus...

Je zegt wel in plaats van, dus het 220 gedeeltje wil je blijkbaar vervangen. Dat kan makkelijk, de IKEA LED input is 12 V. Let wel op dat als je de adapter in z'n geheel vervangt dat je dan een voorschakel weerstand of stroom begrenzende electronica mist en je LEDS dan poef kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QUIIPO
@proace
de draad naar binnen is 12 v op de achterkant zit niks
@dogooder
ik zal hier even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
De stroombegrenzende weerstand zit al in de strip zelf denk ik. Gaat dit om de IKEA DIODER ?

Die kun je rechtstreeks op 12V gooien. Heb zelf zo'n stripje in m'n kofferbak gebouwd, en gewoon rechtstreeks op 12V van het plafondlampje aangesloten. Gaat prima. Kan bij mij de weerstandjes (SMD) ook zien zitten op de strip.

Gewoon geel op de plek van bruin solderen, zwart op de plek van blauw en klaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ProAce schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 01:04:
Als deze reactie nergens op slaat negeer hem dan aub.

Maar is het niet zo dat die draad naar binnen 220v is?
Nee. Ze hebben enkel draad gebruikt die je ook in 230V-snoeren tegenkomt, maar er is geen regel die verbiedt om daar andere spanningen over te laten lopen.
Als je daar dan 12v op plaatst krijgen die ledstrips een hele andere stroom binnen dan met 220.
Lijkt me niet dat dat gaat werken.
Dat gaat wel werken, vertrouw mij. Er staat gewoon 12V op die draden.
Wat zit er op de achterkant van dat printje .
Niks, alleen sporen.

De voorschakelweerstanden zitten op de LED-strips zelf: de controller krijgt 12V binnen en schakelt die, gewoon omdat het makkelijker is om een hogere spanning over grote afstanden te transporteren dan een lage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dogooder schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 08:57:
Je zegt wel in plaats van, dus het 220 gedeeltje wil je blijkbaar vervangen. Dat kan makkelijk, de IKEA LED input is 12 V. Let wel op dat als je de adapter in z'n geheel vervangt dat je dan een voorschakel weerstand of stroom begrenzende electronica mist en je LEDS dan poef kunnen zeggen.
Nee, want die zitten niet in de adapter. Het enige wat die adapter doet is 12V geven. Je kunt eender welke adapter gebruiken die 12V geeft, zolang de maximale stroom die de adapter kan geven maar gelijk of hoger is dan de originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:04
Okee, ik dacht door het draad dat daar 220 op stond. Er zit dus al eerder een omvormer in.

Dan kan je het idd gewoon vervangen. :)
Pagina: 1