Koopadvies - 13" 8gb of 16gb of 15"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 13:02
Ja hoor, weer een van dit soort topics!

Ik heb momenteel een Mid 2009 MacBook Pro 15" (120Gb SSD, 8Gb ram) dat aan vervanging toe is, en nu de MBP's gisteren geüpdatet zijn lijkt me dit het geschikte moment!

Initieel dacht ik aan de 2,8Ghz retina MacBook Pro 13", dit omdat ik 512Gb opslag wil hebben.

Ik ben een student en neem m'n laptop elke dag mee, ik ben informatica gaan doen en heb dus af en toe wel nood aan Parallels (virtuele machine), dus heb ik echt zo veel voordeel aan 16Gb ram? 5Gb/3Gb is toch voldoende? Neen? Desnoods 4Gb/4Gb. €188 is best veel voor 8Gb extra.

Maar dan, voor nog eens €237 kan ik 15" scherm, Quad Core i7 and Intel Iris Pro erbij nemen. Dat lijkt wat aantrekkelijker voor z'n geld. (Zo'n €322 meerprijs t.o.v. de 8Gb 13")

Dus eerst en vooral, kan de 13" Intel Iris Aperture/Lightroom, Photoshop en af en toe een FCP edit aan? Wat moet ik me bij de Iris Pro voorstellen? Echt een meerwaarde? Waar plaatst die zich tussen de 13" Iris en de GT 750M?

Dit zou allemaal niet zo moeilijk zijn mochten de MBP's nog steeds upgradebaar zijn :(
Ik hoop wat uitleg/ervaringen te lezen en niet dat ik moet alles upgraden enkel omdat het later niet meer kan.

Dus:
  1. €1821 voor 13", Dual Core i5, 512Gb, 8Gb
  2. €1906 voor 13", Dual Core i5, 512Gb, 16Gb (+€188)
  3. €2143 voor 15", Quad Core i7, 512Gb, 16Gb, Iris Pro (+€237/322)
Edit:
Blijkbaar is de Iris Pro bijna 2x zo goed als een Iris, maar nog steeds lang niet zo goed als een GPU.

Alsook zou 16Gb amper meerwaarde hebben op een MacBook SSD. Het gaat hier echt tussen optie 1 en 3. :/

[ Voor 14% gewijzigd door bn326160 op 30-07-2014 20:08 . Reden: Extra info ]

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De meerwaarde van 16GB geheugen is vooral afhankelijk van je gebruiksmodel. Als je af en toe een enkele VM gebruikt en die VM heeft aan maximaal 4GB RAM voldoende omdat je er bijvoorbeeld maar 1 applicatie in gebruikt, dan zou het inderdaad kunnen dat 16GB redelijke overkill is.

Ter illustratie; ik heb 2 Macs die ik dagelijks gebruik. De eerste is mijn privémachine, een 13" rMBP met een 2.6GHz dualcore i5, 8GB RAM, 256GB SSD en HD4000 IGP. De tweede is mijn werkmachine, een mid-2011 15" cMBP met 2.2GHz quadcore i7, 16GB RAM, 256GB SSD en HD3000/AMD6750.

Mijn privémachine is voor 99% van de dingen die ik doe prima geschikt. Ik kan er gewoon mee internetten, film kijken, muziek luisteren, een beetje coden, wat foto/video bewerking, en soms eens spelen met een Vagrant omgeving van 1-3 VMs. (Vagrant is een wrapper rondom Virtualbox om snel virtuele omgevingen op te zetten). Voor privé lukt dat allemaal prima.

Voor werk zit ik echter geregeld met behoorlijke Vagrant omgevingen (4-6 Linux VMs) en daarnaast nog een browser (10-20 tabs), mail client, calender, instant messaging, editor, terminal (1 per VM en nog een paar extra), en uiteraard nog Spotify voor de muziek. Met name die grotere Vagrant omgevingen wil ik niet op een dualcore met 8GB draaien. Het gaat wel, maar andere zaken worden dan gewoon trager.

Persoonlijk zeg ik: als het formaat geen factor is, maar het puur gaat om performance, koop dan de 15". De quadcore helpt zeker bij multitasken en bij zaken als FCP, 16GB is ook de komende jaren gewoon genoeg, en Iris Pro is toch weer even rapper dan Iris. Een ander punt om mee te nemen is de aanwezigheid van een extra scherm. Persoonlijk vind ik langdurig op 13" werken vervelend, en ik sluit thuis mijn rMBP ook standaard aan op mijn 27" beeldscherm. Echter, ik werk geregeld bij klanten op locatie een volle dag met mijn 15" cMBP zonder een extern scherm. Wel zet ik dan mijn laptop op een stand en gebruik ik een los keyboard en muis.

In jouw situatie zou ik persoonlijk dus voor de 15" gaan, als je budget het toelaat. Maar, strict genomen heb je aan optie 1 ook genoeg.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om misschien iets meer je budget te gemoed te komen; waarom niet de MBP 15 inch van eind 2013? Nu bij Mediamarkt in de aanbieding voor 1716 euro. Echt scherp geprijsd. 15 inch LED • Intel Core i7 (2 GHz) • 8 GB • 256 GB SSD • Intel Iris Pro Graphics

Wellicht dat dat de 256GB SSD nog te klein voor je is, maar misschien toch het overwegen waard..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 22:26 ]