Nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

• sdbnl
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Hallo,
Ik ben al een tijdje een PC aan het samenstellen puur voor dingen als gamen (BF4, PvZ etc.), af en toe video's bewerken (Adobe after effects) en voor het renderen in Maya 2014. Nu is dit mijn opzetje aangezien ik in ben voor een mooi net uiterlijk en een stille PC.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 286,01€ 286,01
1Asus P9-X79€ 198,74€ 198,74
1MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB€ 349,84€ 349,84
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 209,98€ 209,98
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 63,05€ 63,05
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M2A1600C9€ 176,64€ 176,64
1Cooler Master V Series V700€ 105,45€ 105,45
1Dell MSA14€ 72,58€ 72,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.545,14

Ben zelf niet heel goed met het bij elkaar zoeken van componenten dus ik vraag me af of dit een goede samenstelling zal zijn. Met de prijs ben ik verder wel tevreden aangezien ik nog componenten zoals optische drive, HDD en SSD uit mijn oude pc haal.

Daarnaast doet Linus van LTT er ook altijd andere fans is omdat die meestal stiller zijn. Nu dacht ik eraan om er ook fans van Noctua in te zetten. Alleen ik weet niet hoeveel er maximaal in de Fractal Design R4 passen. Zover ik deze case op reviews gezien heb tel ik 5 fan plaatsen en misschien nog 1 onderin naast de voeding. Kan iemand me informeren over het feit of het daadwerkelijk nut heeft er andere fans in te zetten voor betere airflow en een stillere PC?

-- de vragen --
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gamen (BF4 voornamelijk), Video's bewerken en renderen in Maya 2014.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
1500,- euro is echt wel de max. Liefst 1000,- euro. Assemblage kan ik zelf. Incl. of excl. verzendkosten maakt niet uit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Harde schijf, SSD, toetsenbord, muis, optische drive en een Windows 7 Professional license (of welke versie dan ook).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
1 videokaart met min 2gb geheugen. Ik wil graag voor de 16 GB ram gaan als dit niet te overpowerd is. Verder hoef ik geen RAID opties voor de harde schijven. Ik gebruik externe harde schijven voor back-ups e.d.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb altijd Nvidia als video kaart gehad en Intel als processor. Daar zou ik graag bij blijven aangezien ik denk dat het wel goede zijn. Verder sta ik zeker open voor nieuwe merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
De tower wil ik zo graag houden. Het liefst zit ik te denken aan een stil systeem met een laag energie verbruik. Verder maakt het energie verbruik overdag niet heel veel uit aangezien we overpowerde zonnepanelen hebben liggen. Maar zoals ik al noemde is energie zuinig nooit verkeerd.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik wil dit keer wel overklokken al moet ik nog wel kijken hoe dat moet.

Met vriendelijke groeten,
Stefan

[ Voor 23% gewijzigd door sdbnl op 30-07-2014 17:17 . Reden: Vragenlijst toegevoegd. ]

• Bananendoos
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-11-2025
CPU gaat niet op het moederbord passen, dat is een andere socket namelijk.
Pak daarvoor deze: pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming om de mogelijk tot overclocken te behouden.
In de fans wereld ben ik niet helemaal thuis en zou ik je ook geen gepast antwoord op kunnen geven.

[ Voor 18% gewijzigd door Bananendoos op 30-07-2014 17:22 ]

Hey, Hey jij daar, dit is mijn signature :) #UnitedWeAre

• br00ky
  • Laatst online: 20:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, laten we bij het begin beginnen, wat is je budget?

(als je de kopjes had laten staan had je alle essientiële informatie gegeven!)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 00:34

M2M

medicijnman

wat puntjes:

Waarom een i7? --> Weinig prestatiewinst in games ten op zichte van i5
Duur geheugen heeft weinig effect op intel systemen met dedicated graphics
Duur moederbord + processor gaat niet passen.., tenzij je de aansluitingen nodig hebt is een goedkoper moederbord net zo goed

Wellicht ook een idee om je cpu koeler te vervangen voor een goedkoper exemplaar. Voor de helft van de euro's heb je (ongeveer) dezelfde prestaties.

Andere ventilators kunnen stiller zijn, maar dat geeft geen garantie. Ik zou zeggen, lees round-up reviews van heel veel ventilators en neem degene die zoveel mogelijk airflow heeft bij een zo laag mogelijke geluidsdruk.

-_-

• sdbnl
Bedankt. Ik zal zo even het eerste stukje weer terug halen met die kopjes. Dan vul ik het even netjes in dan weten jullie ook wat ik er van verwacht ;p

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Typisch weer een geval van ik pak van alles het duurste, dan ben ik wel de man.

Het is leuk als je geld zat hebt, maar soms schiet je er dus niet veel mee op.

• sdbnl
Ik heb de vragenlijst nu toegevoegd. Het lijstje heb ik nog niet aangepast maar daar ga ik nog mee bezig als jullie misschien nog extra suggesties hebben.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Duidelijk. Afgezien dat, zoals eerder gezegd, je cpu niet op het moederbord past, hoe vaak render je en werk je met Maya? Als dat maar vrij sporadisch is, is een socket 2011 wel een dure business.

Verwijderd

>:)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,87€ 166,87
1ASRock B85M Pro4€ 53,89€ 53,89
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 241,90€ 241,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,80€ 30,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,48€ 65,48
1XFX 550W Pro€ 52,-€ 52,-
1Crucial MX100 256GB€ 90,99€ 90,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,84

Onder je budget, maar genoeg voor wat je ermee wilt. Wat dacht je ervan die €600 gewoon in je zak te steken? Best lekker toch? Hiermee kan je perfect gamen.

Even een standaard Case gepakt. Dit is heel erg persoonsgebonden, de n300 staat er dus voor de vorm in. Laat ik over aan TS.

Ook heb ik gekozen voor een niet-of-nauwelijks overclockbare setup. Dit doordat het je gewoon bakken met geld scheelt.

• sdbnl
Word nog eens 135 euro goedkoper zie ik dan ;p Ik heb de SSD en HDD al. Ik zal er eens naar kijken. Het is gelukkig nog niet voor nu maar voor na de nieuwe inrichting van mijn kamer. In ieder geval al bedankt voor de setup :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

sdbnl schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 19:51:
Word nog eens 135 euro goedkoper zie ik dan ;p Ik heb de SSD en HDD al. Ik zal er eens naar kijken. Het is gelukkig nog niet voor nu maar voor na de nieuwe inrichting van mijn kamer. In ieder geval al bedankt voor de setup :)
Ligt eraan hoe lang de nieuwe inrichting van die kamer duurt, in de tussentijd kan er veel veranderen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
@MuscularPonyy:
Dit systeem kan je niet overklokken, wat TS blijkbaar wilt doen.
Vervang dus de proc door een K-variant.

Ik betwijfel of de i7 in het lijstje van TS nodig is voor wat ie er mee gaat doen. Overwegend gamen? Ga dan voor een i5.
Waarom heb je trouwens gekozen voor een relatief oude processor (als in: de 4770K is ondertussen 'opgevolgd' door de 4790K)?
Wil je overklokken neem er dan ook een Z97 bordje bij met M.2 slot.

Dat snelle geheugen is trouwens overkill. Of 16GB nodig is is discutabel Misschien kan je zien of je met 8GB tegen problemen aanloopt, en zo ja nog eens 8GB bijkopen. Kijk eens naar dit Crucial setje mocht je toch voor 16GB gaan (anders het gelijkaardige 8GB setje).

In de Fractal Design R4 (goede keuze trouwens!) past ook deze koeler (Thermalright True Spirit 140). Zolang je niet extreem gaat overklokken (wat ik niet verwacht dat TS zal doen) is dit een prima keuze!

Verder lees ik:
sdbnl schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 16:54:
De tower wil ik zo graag houden. Het liefst zit ik te denken aan een stil systeem met een laag energie verbruik. Verder maakt het energie verbruik overdag niet heel veel uit aangezien we overpowerde zonnepanelen hebben liggen. Maar zoals ik al noemde is energie zuinig nooit verkeerd.
En dan neem je een 700 watt voeding voor dit systeem. Holy sh*t! :) Ben je van plan een verwarming aan te sluiten op jouw pc? 450 watt - 550 watt moet ruim voldoende zijn (mocht je een high-end grafische kaart nemen en willen overklokken kan je misschien beter voor een 550 watt voeding gaan, al moet een kwaliteits 450 watt voeding dit ook trekken).

Experience the mountains!

Verwijderd

@melwasul

Ja? En het MoBo dan? Die moet ook 40 á 50 euro duurder voor een overclock. En de aftermarket koeler? Weer 15-30 euro erbij. Is dit het waard? In mijn ogen niet.

• melwasul
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:46:
@melwasul

Ja? En het MoBo dan? Die moet ook 40 á 50 euro duurder voor een overclock. En de aftermarket koeler? Weer 15-30 euro erbij. Is dit het waard? In mijn ogen niet.
sdbnl schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 16:54:
Ga je overklokken?
Ik wil dit keer wel overklokken al moet ik nog wel kijken hoe dat moet.
Het gaat er niet om wat jij wel of niet waard vindt, het gaat erom wat TS met zijn systeem wil doen. Als TS aangeeft te willen overklokken, dan moet er een K-processor in (als in: anders kan je niet/nauwelijks overklokken). Dat dit implicaties heeft op het gekozen moederbord en processor koeler staat buiten kijf. TS zal dan zelf de afweging moeten maken of het wel/niet de meerkost waard is.

En seriously, als je een Haswell Refresh proc neemt, dan ga je toch echt wel voor een H97 of Z97 bordje, tenzij je echt die paar euro's extra niet kan betalen. Een nieuwere chipset, wat meer future proof, waarom zou je een moederbord met verouderde chipset nemen?
Trouwens, de goedkoopste Z97 (of H97) bordjes beginnen onder de € 80. Heel wat minder dan de € 40 à € 50 extra die je vermeldt in jouw post.

(Voor de duidelijkheid: er is niets mis met dat AsRock bordje, maar je koopt bij een nieuwe proc normaal ook de bijbehorende nieuwe chipset.)

Edit:
Het budget voor TS ligt op € 1.000 - € 1.500. Los van het feit dat TS zijn budget niet volledig zal moeten besteden ga je met zo'n budget toch niet bezuinigen op een moederbord of processor koeler? :?
Dit is een mooi budget om een goed en overklokbaar systeem te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door melwasul op 31-07-2014 11:41 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
melwasul schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:36:
Het gaat er niet om wat jij wel of niet waard vindt, het gaat erom wat TS met zijn systeem wil doen. Als TS aangeeft te willen overklokken, dan moet er een K-processor in (als in: anders kan je niet/nauwelijks overklokken).
Uiteraard. Maar ik ben het eigenlijk best met MuscularPonyy eens, en wel hierom
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik vind deze vraag (uit de template) extreem suggestief, het wekt namelijk de indruk dat je met overklokken 'gratis' extra performance kunt pakken, terwijl dat in de meeste gevallen helemaal niet zo is. Heb zelfs het vermoeden dat het op papier helemaal niet uitkan, omdat de extra tientjes aan investering (oplopend tot ~100 euro) voor m'n gevoel nooit uitkan. Als je daarentegen een doorgewinterde overklokker bent die het gewoon 'leuk' vindt, waarom ook niet..

Iemand die er cijfertjes aan durft te plakken?
Een nieuwere chipset, wat meer future proof, waarom zou je een moederbord met verouderde chipset nemen?
Omdat het verschil op papier minimaal is, en je het in de praktijk in 95% van de gevallen helemaal niet merkt. Broadwell compatibility is een leuke gimmick, maar er zijn maar zeer weinig mensen die elke tick/tock van Intel meepakken. M.2? Mmmh.
Edit:
Het budget voor TS ligt op € 1.000 - € 1.500. Los van het feit dat TS zijn budget niet volledig zal moeten besteden ga je met zo'n budget toch niet bezuinigen op een moederbord of processor koeler?
Er is een verschil tussen bezuinigen en veel geld uitgeven aan dingen waar je weinig mee opschiet. Het moederbord wat TS in eerste instantie koos, een beter voorbeeld van 'duurder, dus vast beter' ga je niet vinden.

Afhankelijk van hoe serieus TS bezig is met video's bewerken en 3D-renderen heeft een i7 uiteraard wel zin, maar dat kan TS zelf het beste beredeneren.

Verwijderd

melwasul schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:36:
[...]

[...]

Het gaat er niet om wat jij wel of niet waard vindt, het gaat erom wat TS met zijn systeem wil doen. Als TS aangeeft te willen overklokken, dan moet er een K-processor in (als in: anders kan je niet/nauwelijks overklokken). Dat dit implicaties heeft op het gekozen moederbord en processor koeler staat buiten kijf. TS zal dan zelf de afweging moeten maken of het wel/niet de meerkost waard is.

En seriously, als je een Haswell Refresh proc neemt, dan ga je toch echt wel voor een H97 of Z97 bordje, tenzij je echt die paar euro's extra niet kan betalen. Een nieuwere chipset, wat meer future proof, waarom zou je een moederbord met verouderde chipset nemen?
Trouwens, de goedkoopste Z97 (of H97) bordjes beginnen onder de € 80. Heel wat minder dan de € 40 à € 50 extra die je vermeldt in jouw post.

(Voor de duidelijkheid: er is niets mis met dat AsRock bordje, maar je koopt bij een nieuwe proc normaal ook de bijbehorende nieuwe chipset.)

Edit:
Het budget voor TS ligt op € 1.000 - € 1.500. Los van het feit dat TS zijn budget niet volledig zal moeten besteden ga je met zo'n budget toch niet bezuinigen op een moederbord of processor koeler? :?
Dit is een mooi budget om een goed en overklokbaar systeem te maken.
Wacht even. Volgens mij plaatst de TS hier iets om onze opinie te gebruiken om zijn sysysteem te verbeteren. Als hij dit allemaal zelf al wel kon, dan had hij nooit een topic hierover aangemaakt. Ik ADVISEER hem voor een non-oc build te gaan. Puur omdat het het geld in mijn ogen niet waard is. (Extra performance /euro.)

En terugkomend op jouw argument over de kosten van ren nieuwere chipset. Jij zegt dat ze vanaf €80 euro starten. Echter heb je dan nog geen bordje waarmee je lekker kan over klokken. En dat is hetgeen wat ik zei, dan heb je zeker 40 á 50 euro extra nodig tov die Asrock.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 13:20 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
En ondertussen heeft TS zich nog niet gemeld sinds gisteravond. Topic even laten rusten misschien?

• melwasul
Voor alle duidelijkheid, wat ik wil zeggen is niet meer of niet minder dat TS aangaf te willen overklokken. Of TS 100% begrijpt wat overklokken inhoudt, zoals de "kosten" en de "baten", dat weet ik niet. Het is daarom goed om TS duidelijk te maken dat de extra kosten (die je sowieso hebt bij een overklokbaar systeem) de baten misschien niet waard zijn. Ik ben het daar ook mee eens dat dit, puur kijkend naar extra performantie, niet zo veel gaat opbrengen. Maar indien je zou overklokken omdat je wilt overklokken, of omdat je iets nieuws wilt leren, dan is dit een heel ander verhaal.

Dat je niet het ganse budget moet opsouperen ben ik het ook mee eens. Voor de taken beschreven door TS is een i7 proc bijvoorbeeld overkill. Dit beveel ik TS ook niet aan. Maar als je daadwerkelijk zoveel geld bereid bent te investeren, dan kan je mijn inziens gerust wat extra geld spenderen aan een efficiënte voeding, of een laatste generatie mobo, of ... . Het genoemde budget voldoet ruimschoots om een mooi overklokbaar systeem te maken (en nog een hoop geld over te houden), los van of dit nu de moeite waard is (wat betreft extra performantie) of niet. Deze vraag moet TS voor zichzelf beantwoorden.

On topic:
Ik blijf een nieuw H97 bordje interessanter vinden dan een oud bordje dat mits een BIOS update de processor ondersteunt. TS zal waarschijnlijk zijn cpu niet upgraden naar Broadwell, true... Maar stel dat je toch om de één of andere reden moet upgraden (defect bijvoorbeeld, of wat de reden dan ook mag zijn) dan kan je wel upgraden naar Broadwell.
M.2 vind ik trouwens meer dan zo maar een gimmick. Desondanks de volledige snelheid van dergelijke SSD drives niet benut kan worden is dit voor mij een zinvolle aanvulling die de series 9 chipsets net waardevol maken. Ben je net weer wat meer future proof. Ik ga er verder vanuit dat er ondertussen weer de nodig kleien foutjes gecorrigeerd zullen zijn onder de motorkap.
Mijn inziens is zo'n B85 bordje enkel zinvol als je strikt budget gebonden bent, wat hier niet het geval is. Waarom zou je met een dergelijk budget mogelijke keuzes in de toekomst willen limiteren?
Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening ;)

Laten we wachten op feedback van TS. Momenteel discussiëren we te veel in de voorwaardelijke wijze (als ... dan ...) :)

Pagina: 1