Toon posts:

Nieuwe processor en geheugen op laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik werk op een oude Dell Vostro 1520 laptop. Ik reis voor 2 jaar rond in Australie en Nieuw Zeeland en heb dus weinig geld om een nieuwe laptop te kopen. Ik stream en download veel tv shows en films van het www en daar heeft de laptop steeds meer problemen mee.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe processor en nieuw geheugen om op het moederbord te prikken en zodoende de laptop nog een tijd fatsoenlijk te kunnen gebruiken. Ik heb al heel wat rondgezocht op internet om uit te zoeken welke processor ik kan gebruiken maar ik kom er niet echt uit.

Ik heb PC wizard en dit is wat ik weet over de laptop:

Moederbord:
Dell 0T816J
KML50 LA-4596P
Intel GM45/47
Socket P (478)

Processor:
Intel® Core™2 Duo Processor T6670 Socket P (478)
(2M Cache, 2.20 GHz, 800 MHz FSB)

Geheugen:
2x 1024MB DDR2-SDRAM Pc2-6400 @399Mhz (5-6-6-18)

Video:
Mobile Intel(R) 45 Express Chipset Family (Microsoft Corporation - WDDM 1.1)

Ik heb deze lijst met procesors gevonden. Aan de hand van de socket (P) en bus (GM45/47) zou ik de volgende processor moeten kunnen gebruiken.
Intel® Core™2 Duo Processor T9900
(6M Cache, 3.06 GHz, 1066 MHz FSB)

Aangezien mij oude processor draait op 800mhz en de nieuwe op 1066mhz ben ik hier dus niet zeker van. Ik kan ook nergens informatie vinden over wat het moederbord ondersteunt. Dit is dan ook mijn voornaamste vraag. Wat kan op dit moederbord?

Ik weet dat Dell de Vostro 1520 destijds in verschillende versies heeft uitgebracht met als snelste variant
Intel® Core™2 Duo Processor T9550
(6M Cache, 2.66 GHz, 1066 MHz FSB)
Ik weet niet of dat met hetzelfde moederbord was.

Dan is er nog het geheugen. Kan ik ervan uitgaan dat ik DDR2 geheugen moet nemen dat op dezelfde FSB snelheid draait als de processor? Of kan ik ook DDR3 geheugen nemen?

Ik ga er vanuit dat ik verder niks kan doen aan de on-board videokaart. Anders dan het moederbord vervangen en dat is iets wat ik niet graag wil doen. Volgens mij zijn er ook geen PCI slots beschikbaar hiervoor op het moederbord.

Mijn dank voor enige hulp is groot :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je DDR2 geheugen hebt kun je er geen DDR3 instoppen (er zijn geen notebooks met beide slots).

Verder, een CPU upgrade zou kunnen, maar let wel even op de TDP. Als de nieuwe CPU namelijk meer stroom vreet, dan kun je nog wel eens gezeur krijgen met de warmte. Daarbij zou ik geen wonderen verwachten van de CPU upgrade, het blijven relatief oude CPU's.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Jep. Zou je misschien nog meer hebben aan een SSD in plaats van extra geheugen of een nieuwe CPU. Upgrades zijn sowieso moeilijk in zo'n oud beestje.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:22
Laptop cpu upgraden zou ik niet aan beginnen, het is misschien mogelijk, maar heb je ook al enig idee waar je die cpu gaat kopen en hoeveel die zou kosten? Je kunt die niet zomaar krijgen bij de doorsnee computerzaak. Heb je ook al even de laptop open gedaan om te kijken of de cpu niet vastgesoldeerd zit? En tot slot kan het zijn dat je laptop in het BIOS instellingen heeft die die binden aan de ingebouwde cpu. Kortom ik zou het gewoon niet doen en volgens mij is het eigenlijk ook niet zo nodig om de cpu te vervangen.

Geheugen upgraden gaat wel makkelijk maar niet zoals jij het denkt. Je hebt DDR2 nodig, je moederbord is niet compatibel met DDR3 (en beide bestaat bijna niet, DDR2 en DDR3 hebben andere slotjes, dus moederborden die beide ondersteunen moeten sleuven hebben voor beide en daar is in een laptop geen plaats voor). Je zoekt best PC6400 800MHz DDR2 SO-DIMM voor je laptop, ik zou zeggen dat 2 maal 2GB wel voldoende is.

De beste upgrade die je je oude laptop kan geven is de harde schijf vervangen door een SSD zoals deze pricewatch: Crucial MX100 256GB. Moet je wel Windows opnieuw installeren (upgrade naar Windows 7 of 8 als 7 er nog niet op stond), maar voor jouw toepassingen gaat de pc een stuk sneller worden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor het puur afspelen van films zal een SSD niet zo heel gek veel uithalen, dat is toch voor een (groot) deel afhankelijk van hardwareacceleratie

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Met TERW_DAN. Ik zou opteren om er 4GB geheugen in te proppen (800mhz) en een snellere hardeschijf. Ik verwacht dat jou laptop gewoon een 5400 rpm schijf heeft die ook aardig op leeftijd is. Zoek op een 7200 rpm hardeschijf of een hybrid hardeschijf. Dat is een normale hardeschijf samen met wat flash geheugen erbij samen met een 64 bits installatie van windows 7.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Schoon je laptop is een keer goed op. Ik heb een laptop met Intel Core 2 duo @1.8GHz en 2GB RAM. Deze loopt nog prima, en met films op 720p heeftie geen problemen. Browsen op het internet gaat ook allemaal vloeiend.
Ik gebruik CCleaner eens in de maand om de HDD op te schonen. De 1e keer dat ik dat deed werd er 16GB aan troep gevonden, en m'n HDD is maar 160GB.
Defragmenteren van je HDD doet ook wel eens wonderen.

Zoals de andere al aangeven is je laptop upgraden best lastig. En zeker als je het met verouderde hardware wilt doen.

Verwijderd

Topicstarter
Wow! Snelle reacties haha! Bedankt zover allemaal! _/-\o_

@ TERW_DAN

Ok, geheugen verhaal is duidelijk :9

Ik had al een 2GB DDR2 PC-6400 blokje gekocht en in de laptop geplugd. Helaas kwam ik er toen achter dat er 2x 1GB in zat in plaats van 1x 2GB |:( Dit blokje dus teruggebracht naar de winkel. Toen dacht ik aan misschien een nieuwe CPU met andere FSB snelheid dus nog even gewacht met nieuw geheugen kopen.

Ik heb altijd gedacht dat processors ook slijten en het daarom dus zou helpen om er een nieuwe processor in te stoppen.

@ Macpoedel

Ik heb rondgezocht op Ebay en diverse processors (nieuw en gebruikt) tegengekomen. Dus dat is het probleem niet echt. Ook niet qua prijs.

Verder heb ik inderdaad de laptop opengeschroefd en voor zover ik kan zien zit de processor niet gesoldeerd. Van het BIOS verhaal weet ik helaas niks.

Dus wat ik van jullie begrijp; CPU lekker laten voor wat het is omdat dat niet veel verschil zal gaan brengen en de risico's op niet werken erg aanwezig zijn. Op zoek gaan naar een SSD en 4GB DDR2. De laptop ondersteunt tot 8GB dus ik zal eens op zoek gaan naar prijzen.

Verwijderd

Gebruik je een 64bit OS? Anders heb je niks aan 8GB RAM, 32bit ondersteunt maar tot 4GB.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:29
Nu is je processor niet de bottleneck van je problemen, je harde schijf wel.
Vervang deze voor een SSD en je moet wachten op je CPU.

De processor is socketed, het geheugen ook. Beide eenvoudig bereikbaar achte klepjes, verplicht user-servicable volgens de garantie, voor minder dan 50 euro koop je 2x2GB DDR2-800. Met 32 bit is dat dus 3032MB voor Windows, grafisch geheugen zit dan in de resterende 1 GB dacht ik.

Overigens heb ik in deze laptop na de upgrade met Crucial M4 SSD problemen met DPC latency en multimedia. Bij browsen in chrome hapert het geluid. De chipset driver doet lastig en de audio driver is niet al te best. Maar dit kan ook komen doordat er een sata disk op de optische drive poort zit.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 30-07-2014 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ PM_Petrol Ok, thanks. 4GB dus :)

@ Jeroen3 Ik heb ook regelmatig problemen met de grafische driver. Stopt met werken maar herstelt zichzelf weer. Nieuwste drivers maar probleem nog steeds daar. Misschien dat extra geheugen dit probleem oplost

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:29
Misschien is je geheugen wel kapot.
Maar de driver die Windows voor je installeert doet het uitstekend. Je hoeft al die Intel tray meuk niet te installeren.
Pagina: 1