Toon posts:

CPU temp bij videorendering na overclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Onlangs heb ik mijn systeem overclocked @4,2Ghz. Sindsdien is hij 2x vastgelopen en ik vermoed dat dit te maken heeft met de temps onder load. De keren dat het gebeurde is bij het renderen in Sony Vegas (versie 13). Nu heb ik gisteren nog een test gedaan en een video van 17 minuten gerendered. Dit ging goed. Alleen ik maak me zorgen over de temperatuur.

Systeem:
- MSI Z68A-GD80
- i7 2600K @ 4,2Ghz
- 16GB @ 1600Mhz
- 1x 128GB SSD (OS)
- 1x 60GB SSD
- 2x 2TB Raid 0 (opslag)
- Scythe Mugen Cooler Rev. 3

Temps na overclock (gemeten met HWmonitor):

- Idle na net opstarten pc = 35 graden
- Idle bij surfen / film kijken / serie etc = 40 - 45 graden
- Gamen = 50 - 60 graden (alleen Sleeping Dogs heeft uitschieter naar 65)
- Prime95 = 85 graden (max)

- Renderen met Sony Vegas = 80 - 85 graden

Ik heb al al mijn fans in mijn case (2 fans + 1 cpu fan) allemaal op 100% gezet. Voor de overclock (stock = 3,4Ghz) kon ik tijdens het renderen makkelijk film / serie kijken, en ging het renderen volgens mij ook sneller (gebruikte ik alleen wel Sony Vegas 11).

Vraag 1: moet ik me zorgen maken over deze temperaturen of is dit normaal?

Vraag 2: In Vegas heb je ook de optie om je GPU te laten renderen, gebruikt ie dan alleen de GPU of is het een samenwerking tussen GPU en CPU?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 19:50
85 graden is zeker te hoog! Ik meen te herinneren dat +- 72 graden de max van intel cpu's. Ik neem aan dat je CPU koelpasta oud is, aangezien de 2xxx serie toch al enkele jaren oud is. Mijn suggestie is: haal de koeler eraf, doe er nieuwe pasta op, en begin weer opnieuw met overclocken. De hitte van de zomer helpt uiteraard ook niet mee.

Vastlopers kunnen ook veroorzaakt worden door rot werkgeheugen. Misschien kan je ook eens memtest draaien (zet daarvoor wel je cpu op stock zodat je in ieder geval cpu problemen kan uitsluiten bij memtest)

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Schijnt dat TJ max 100 graden is, throttle begint bij 90 graden
Anders even kijken met coretemp/realtemp, deze geeft dit standaard weer.

Hoe zijn de case fans geconfigureerd FRont IN Back OUT?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

En als je overclock niet 100% stabiel is kan dit ook gebeuren.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:13
Lijkt me te maken met je overklokken, en dat het systeem toch niet helemaal stabiel draait. Klein tandje terugklokken?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik ga vanavond even kijken met coretemp/realtemp.

Ander iets is dat ik hem niet handmatig heb overclocked maar via OC genie van MSI. Deze stelt standaard waarden in, weet niet wat ik handmatig aan en uit moet zetten in de bios (ben n00b op gebied van overclocken, vandaar). Begreep van rondje Google dat het probleem zit dat met OC genie de vcore op 1.4 gezet wat veels te hoog is voor 4,2Ghz.

Ik wil best proberen hem handmatig over te clocken, alleen heb ik geen idee welke instellingen ik aan / uit moet zetten.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:13
Je zegt em te hebben overclocked, dus mijn hint was, het geheel weer naar beneden te clocken.
Pagina: 1