Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzaspw
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
Beste Tweakers,

Ik heb wat problemen met mijn HTPC, naar mijn mening wordt deze namelijk te heet.
Tussen de 70 en 80 graden, en dat is wanneer de load nog niet erg zwaar is (win 7 + XBMC)

Het gaat om een AS Rock Vision 3D (i3 Mobile Processor Family)

Enkele zaken die ik geprobeerd heb om de Temp omlaag te krijgen:
- Machine iets verhoogd, er zitten luchtgaten onderin, om daarmee de airflow te bevorderen
- Drivers van CD-rom die bij machine zat geinstalleerd
- CPU fan op max gezet in Bios

Nu zit er in de Bios van deze machine een tweakers optie waarmee je zaken tweaken/overklokken.
Deze stonden allemaal op Auto, het lijkt er dus op dat de machine standaard wat overklokt is.
Er is ook een softwarepakket (OC Tuner) geinstalleerd die aangeeft dat de machine overklokt is. (te zien aan CPU ratio?)

Nu wil ik deze machine eigenlijk niet overklokt hebben, ik wil gewoon een steady draaiende machine die welke ik gebruik voor XBMC en soort Nas voor mijn data. Met de specs van de machine moet dit ook zonder overklokken kunnen toch?

Zijn er hier mensen aanwezig die ervaring hebben met ASRock/OC tuning die nog wat tips hebben?

Bij voorbaat heel veel dank! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
deinstalleer de software en zet de overklok opties in de bios op disabled?

een mobiele i3 cpu heeft geen unlockte multiplier, weet je zeker dat wat jij denkt dat de overklok is niet gewoon de turbo is van de cpu die actief is?

als alternatief kun je in energiebeheer de maximale bedrijfsstatus van je cpu nog op minder dan 100% zetten.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzaspw
Bedankt voor je reactie/tips!

zal die OC tuner deinstalleren, maar in de BIOS heb ik enkel de keuze voor auto/manual/optimised.
Helaas nu op het werk dus kan het niet gelijk controleren/uitvoeren

Ga het even proberen en laat het resultaat wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 14:32

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Heb zelf een ION 330HT, zit volgens mij nog steeds in de kleine behuizing. Samen met een paar jank fans, heb dit toen opgelost door de cd drive te verwijderen en een grote 120mm fan erop te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzaspw
Dat zou ook een optie kunnen zijn alleen ben ik niet zo handig met dat soort klusjes ;-)
Heb wel eens overwogen om de cd-rom eruit te halen en een extra HD te plaatsen maar dat zou in dit geval de temp ook niet ten goede komen.

Denk nu dat mijn beste optie is om de status van mijn CPU op 80% te zetten.

Vanavond ff testen, en dan kom ik erop terug

Edit.. helaas acties hebben tot nu toe nog geen nut.
Temp blijft hangen tussen de 70/80C

Misschien kan het systeempje beter overweg met een 32 bits OS. ga een herinstallatie proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Forzaspw op 30-07-2014 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzaspw
Snap er echt geen snars van, Core temp geeft aan dat beide processoren 79 graden zijn bij een load van 6 a 10% !

Iemand een idee voor ik een waarschijnlijk nutteloze herinstallatie doe? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
gebruik realtemp

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzaspw
Zojuist gechecked met realtemp, die geeft 71/75 graden aan met een load van 10%...

Zit nu eerder te denken aan het hardwarematig iets, of zou een driver oid dit ook kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
kan die kast wel een beetje ademen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
32 bit gaat je systeem niet koeler krijgen en pakt ook het onderliggende probleem niet aan. Als de temps kloppen is er simpelweg iets mis met je koeler. Heb je hem al eens opnieuw bevestigd?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzaspw
Opgelost! had de machine als eens uitgeblazen maar blijkbaar niet grondig genoeg.
Nu koeler losgemaakt en er een hele plak stof uitgehaald (raar dat dat zo kan ophopen in een koeler)

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1