Werk/Allround/ontwikkel pc

Pagina: 1
Acties:

• ChaZy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-03 14:03
Introductie:
Na het lezen van veel andere desktop aankoopadvies topic's toch maar de stap genomen om er zelf ook één te maken, vooral omdat ik graag wil weten of het gekozen systeem geen overkill is voor mijn doeleinden. Ik heb nogal de neiging om voor de nieuwste hardware te gaan, waar dit meestal niet nodig is.

Daarom zou ik het fijn vinden om met jullie over mijn wensen en het systeem te sparren en hopelijk hier een goed systeem uit te krijgen.

Bij voorbaat dank voor de moeite die jullie hier in steken om mij te helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt vooral gebruikt om als zzp brood op de plank te krijgen, dit gebeurt met de volgende programma's:
  • Photoshop
  • Illustrator
  • CorelDraw
  • Visual studio
  • MSSQL
  • Word
  • Excel
Wat werkzaamheden betreft moeten de volgende zaken probleemloos uitgevoerd moeten kunnen worden:
  • web ontwikkelen, zowel het design als de ontwikkeling ervan.
  • app ontwikkelen, zelfde als hierboven
  • C# software ontwikkelen en dat gaat dan om hardcore C# systemen.
Verder moet de mogelijkheid er zijn om enkele VM's te draaien voor bijvoorbeeld:
  • het tijdelijk kunnen draaien van een mssql server
  • migraties van oudere wordpress of joomla sites te doen
  • oudere windowsomgevingen om zo de website te kunnen testen.
Ik hou er van om mijn systeem zo "clean" mogelijk te houden dus daar zullen VM's me (denk ik) bij kunnen helpen.

Wat gaming betreft, geen hardcore gamer alleen af en toe Diablo 3. Hoeft niet om de "ultra" instellingen maar "high" zou wel lekker zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Altijd een lastige, maar tussen de 700 en 1000 verwacht ik wel kwijt te zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn huidige pc zitten de volgende componenten:

#Product
1Intel Core i7 860 Boxed
1Gigabyte GA-P55A-UD5
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart
1Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart
1Kingston 4GB DDR3 1333MHz Kit
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel
1Thermaltake Toughpower XT 775W
1Samsung 830 series SSD 256GB

De voeding zou eventueel nog mee kunnen naar het nieuwe systeem en misschien de SSD maar dat ligt meer aan de performance winst die ik heb met de nieuwe modellen.

De schermen zijn nog goed dus daar hoeft niets anders voor te komen.

Het geheugen heeft de laatste jaren wel wat stapjes gemaakt dus dat zal toe zijn aan vervanging.

Het moederbord en de processor zijn op. Er zijn verschillende aanwijzingen geweest dat het niet lang meer duurt voordat één van de twee er mee ophoudt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Het volgende lijstje heb ik samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 259,99€ 259,99
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 99,90€ 99,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,93€ 82,93
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 118,85€ 118,85
1Samsung 840 EVO 250GB€ 107,45€ 107,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,12

Het idee om te kiezen voor de i7-4790 is vooral omdat er gewerkt gaat worden met meerdere VM's en daarnaast moet het systeem toekomst bestendig zijn.

SSD staat erbij, maar als er niet veel performance winst is ten opzichte van de hetgeen wat er al is dan laat ik deze graag vervallen.

Verder staan er ook geen moederbord en grafischekaart op omdat ik dit lastige onderdelen vind om te bepalen.
Overklokken gaat niet gebeuren dus een echt zwaar moederbord is, denk ik, niet nodig. Wel zou het fijn zijn als de mogelijkheid er is om eens op M.2 over te stappen.

Grafische kaart moet wel de mogelijkheid hebben om games zoals diablo 3 goed aan te kunnen, maar echt hardcore gamen dat gebeurt niet.

Misschien is de koeler wat overkill vanwege het niet gaan overklokken maar een stille koeler is wel gewenst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Behalve een intel processor verder geen voorkeuren.

Ga je overklokken?
Zoals al eerder aangegeven ben ik niet van plan om te gaan overklokken. Afgelopen systemen die ik gekocht heb was dit wel mogelijk maar dat heb ik nooit gedaan dus gewoon zonde van het geld.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energie verbruik zo laag mogelijk. Als daar huidige bruikbare componenten voor vervangen moeten worden dan doe ik dat graag. ( ik zat zelf te denken aan de powersupply)

Extra:
Er staan misschien wat dubbele en/of tegenstrijdige berichten in mijn tekst, maar het komt er een beetje op neer dat ik een systeem zoek die wat mij betreft niet high-end hoeft te zijn omdat ik er toch niet alles uit ga halen wat mogelijk is.
Er is wel de wens om een systeem samen te stellen waarbij er niet gewacht hoeft te worden op het builden van grote projecten (visual studio c#), er moeten een aantal VM's gedraaid kunnen worden en het spelen van games zonder lag (ja er is een goede internet verbinding ;) ) zou lekker zijn.

Verwijderd

Je lijstje was opzich vrij sterk. Heb er even een GPU en Mobo aan toegevoegd. Ik heb de SSD weggelaten. Je kan die andere nog gewoon goed gebruiken.

De 260x is krachtig genoeg voor Diablo III, maar is niet erg geschikt voor meer veeleiserendere games. Hierbij is het voor jou de afweging: Wil ik toch nog hier en daar een ander spelletje (in de toekomst) spelen, en heb ik hier geld voor over. In dat geval zal ik gaan voor de 7950. Dit kost je dan wel bijna 2x de 95 euro van de 260x. €170 namelijk.

Naar jouw wensen luisterend, zal ik voor de volgende build gaan. Met een 260x.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97M-E35€ 63,85€ 63,85
1Asus R7260X-DC2-1GD5€ 96,88€ 96,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,40

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
@gespierdepony
de TS wil diablo 3 doen ipv 2 (of je hebt een I vergeten)

@ChaZy inc of ex btw budget?

Verwijderd

redbullet schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:09:
@gespierdepony
de TS wil diablo 3 doen ipv 2 (of je hebt een I vergeten)

@ChaZy inc of ex btw budget?
I vergeten ;)

• ChaZy
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 00:31:
Je lijstje was opzich vrij sterk. Heb er even een GPU en Mobo aan toegevoegd. Ik heb de SSD weggelaten. Je kan die andere nog gewoon goed gebruiken.

De 260x is krachtig genoeg voor Diablo III, maar is niet erg geschikt voor meer veeleiserendere games. Hierbij is het voor jou de afweging: Wil ik toch nog hier en daar een ander spelletje (in de toekomst) spelen, en heb ik hier geld voor over. In dat geval zal ik gaan voor de 7950. Dit kost je dan wel bijna 2x de 95 euro van de 260x. €170 namelijk.

Naar jouw wensen luisterend, zal ik voor de volgende build gaan. Met een 260x.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97M-E35€ 63,85€ 63,85
1Asus R7260X-DC2-1GD5€ 96,88€ 96,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,40
bedankt MuscularPonyy! Als ik het goed begrijp is de H97 chipset goed genoeg voor mijn wensen.
Wat de grafische kaart betreft, die €170,- lijkt me een goed idee soms loop ik toch nog wel tegen een nieuw spel aan die toch gespeeld moet kunnen worden.
Terechte vraag, de btw kan natuurlijk terug gevraagd worden bij de belasting maar voor nu is het budget incl. btw.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou eigenlijk een wijziging door voeren, namelijk dit moederbord: pricewatch: MSI H97M-G43 voor 10 euro meer heb je gewoon alles zowat beter voor elkaar, en een m.2 slot :)

Edit:
Moet zeggen dat die 3tb toshiba schijfjes wel een erg leuke prijs hebben, nog leuker dan bij de 1 en 2tb modellen. Helemaal als je dan bedenkt dat ze zeker net zo snel zijn als de Seagates :)

[ Voor 29% gewijzigd door DarkBlaze op 30-07-2014 11:04 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:19

br00ky

Moderator Harde Waren
De RED schijven zijn trouwens bedoeld voor een NAS. Je bent goedkoper uit met pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB.

Overigens, nog een toevoeging. In dit soort bakken zie je vaak ook de K-versie van je cpu nogal eens opduiken, zelfs op niet-overklokbordjes. Puur omdat die van zichzelf 10% sneller geklokt is.

[ Voor 33% gewijzigd door br00ky op 30-07-2014 10:54 ]

Verwijderd

ChaZy schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:36:
[...]

bedankt MuscularPonyy! Als ik het goed begrijp is de H97 chipset goed genoeg voor mijn wensen.
Wat de grafische kaart betreft, die €170,- lijkt me een goed idee soms loop ik toch nog wel tegen een nieuw spel aan die toch gespeeld moet kunnen worden.
Inderdaad H97 is een niet overclock mobotje. Hij is hierdoor ook goedkoper. Jij gaf aan niet te willen overclocken, dus is dit perfect. :+

Over de 7950: Goede keuze, hierdoor heb je toch even die extra power waarmee je nog wel een tijdje vooruit kan!

Edit:

Zoals al aangegeven kan je ook nog de K-versie van de I7 nemen. Die is 10% hoger geclockt. Maar wel 20 euro duurder. Die afweging kan ik niet voor jou maken, maar ik zou voor de K-versie gaan. Ook ivm misschien een verkoop in de toekomst.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2014 11:26 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 15:44

EMP

Krulloos!

Als je gaming bovenaan wilt stellen is een stevige videokaart zeker op zijn plaats. echter...
Geluidsniveau en energie verbruik zo laag mogelijk. Als daar huidige bruikbare componenten voor vervangen moeten worden dan doe ik dat graag.
Ga je de komende tijd voornamelijk Diablo 3 of andere, niet veeleisende games spelen, waarom kies je dan niet voor een passief gekoeld kaartje? Stiller dan dat kan niet, en qua stroomverbruik zitten die altijd erg laag.

De ontwikkeling op videokaartgebied gaat nog altijd gestaag voort. Over een half jaar of een jaar kun je voor minder geld een snellere / koelere (=stillere) kaart kopen dan dat je nu kunt kopen. Ook al koop je nu een kaart 'voor de toekomst', wellicht is er over een half jaar een spel uit waarvoor je kaart dan weer net niet goed genoeg is.

Het advies is ook vaak: koop wat je nu nodig hebt, toekomst op computergebied is slecht te voorspellen ;)

Helaas is de GeForce 750 met passieve koeling nog niet verkrijgbaar, maar bijvoorbeeld wel een Radeon R7 250. Kosten: 80 euro, dus dan hoiud je wat van het budget over, voor als je echt weer eens wilt gaan gamen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Als een laag energieverbruik belangrijk is dan denk ik onmiddellijk aan de Nvidia 750 ti. Biedt redelijke prestaties voor een zacht prijsje en een waanzinnig laag energieverbruik voor hedendaagse grafische kaarten (< 70 watt).

Aangezien je nog ruim binnen jouw budget zit kan je ook opteren voor de Intel i7 4790K variant. Deze K-variant is niet enkel de overklokbare variant van de 4790, maar draait standaard ook op 4Ghz i.p.v. 3,6 Ghz. Verder heeft deze processor ook een verbeterde TIM (dit is het laagje tussen de eigenlijke processor en de heat-spreader) waardoor de warmtegeleiding iets beter zou moeten zijn dan de 4790. Afgezien van de overklok-mogelijkheid, de sneller base-clock en de verbeterde warmtegeleiding zijn beide processoren identiek. Het overwegen waard alvast gezien jouw budget. Dit is immo de snelste consumenten proc die je momenteel kan krijgen.

Mocht je deze proc kiezen kan je eventueel ook een Z97 bordje nemen om eventueel alsnog over te klokken in de toekomst. Neem er dan één met M.2 slot.

De SSD kan je gerust hergebruiken zoals al aangehaald. De prestaties zijn in de 840 EVO niet wereldschokkend veranderd. Ga je niet merken.

De red-serie HDD's is idd een NAS-serie (wat niet wilt zeggen dat ze niet werken in een normale pc ;) ), maar je kan gerust bijvoorbeeld de reeds vermelde Toshiba nemen, of een blue-variant van de WD. Seagate is ook een optie maar kampt blijkbaar met een hogere uitval dan de rest met sommige modellen.
Mocht je de red-serie hebben genomen omwille van de extra garantie (en dus onder het mom van "betrouwbaarheid") kan je eventueel de duurdere black-serie van WD nemen. Sneller ga je niet vinden (tenzij SSD's natuurlijk). Wordt bovendien standaard gedekt door 5 jaar garantie. Maar komt met een prijs...

In de Fractal Design R4 kast kan je ook deze Thermalright koeler nemen. Die koelt net wat beter dan de Scythe Mugen 4 en is net iets sneller, en past in de Fractal Design R4 behuizing.

Experience the mountains!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

melwasul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:33:
In de Fractal Design R4 kast kan je ook deze Thermalright koeler nemen. Die koelt net wat beter dan de Scythe Mugen 4 en is net iets sneller, en past in de Fractal Design R4 behuizing.
Geniaale typo :+ moet natuurlijk stiller zijn 8)

[ Voor 3% gewijzigd door DarkBlaze op 30-07-2014 12:42 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• ChaZy
Een hele hoop informatie! Bedankt allemaal. Er moet nu weer gewerkt worden dus vanavond ga ik alles even goed doorlezen en de configuratie aanpassen waar mogelijk/nodig.

Nog meer advies is natuurlijk welkom!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
DarkBlaze schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:41:
[...]

Geniaale typo :+ moet natuurlijk stiller zijn 8)
Dat moest dus dat andere S-woord zijn (nee, niet sex) 8)

Experience the mountains!

Pagina: 1