Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-01 11:11
Ik wil binnenkort upgraden naar een nieuwe processor, mobo en RAM (werk nu nog met een 6 jaar oude Q6600 op 3 GHz) en mijn keuze is nu beperkt tot de i5 4690(wel of geen k; hier zit niet zoveel prijsverschil tussen), een i7 4790 of een i7 4790k.

Ik gebruik de pc voornamelijk voor gaming (en weet dat de GPU hiervoor het belangrijkste is), maar ook voor video/foto-bewerking, complexere data-analyse en steam streaming (wat weer vooral op de CPU leunt voor encoding, nu krijg ik continue "slow encode" links onderin beeld te zien).

Ik heb gelezen dat de i7 vooral HT als voordeel boven de i5 heeft, en een iets grotere cache, maar lees ook dat je hier in de praktijk eigenlijk niet zoveel van merkt. Toch neig ik vooral naar de i7 omdat deze voor mijn gevoel de tand des tijds beter zal doorstaan dan de i5, zeker als de i7's added features steeds meer gebruikt zullen worden. Ook ik ben van plan weer een tijdje (jaartje of 4/5) met deze cpu te gaan doen. Zijn voor mijn doeleinden de 80 euro die een i7 4790 meer kost dan de i5 4690(k) gerechtvaardigd volgens jullie?

Dan de i7 4790 vs zijn k-variant. Ook al ben ik niet van plan te gaan overklokken (waardoor de unlocked multiplyer niet zo belangrijk voor me is), de 4790k draait op 400 MHz meer dan de non-k variant en ik vraag me af of dat te merken is en het prijsverschil van 40 euro meer rechtvaardigt? Zijn er andere voordelen van een k-variant t.o.v. de non-k variant (bijv. Haswell vs Devil's Canyon core)? Is het tevens noodzakelijk om een Z95 chipset mobo aan te schaffen als je wel de k-variant wilt, maar niet gaat overklokken, of is de Z alleen belangrijk voor overklokken en kan je ook een H95 gewoon gebruiken met de 4790k?

Dank voor ieder inzicht van jullie hierover!

[ Voor 0% gewijzigd door Poffertjesporem op 30-07-2014 00:04 . Reden: typo corrects ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 23:26
Als je gaat renderen dan pak je gewoon een i7-4790k. Vroeger zou ik een Xeon aangeraden hebben, maar die gaat een flink stuk langzamer.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:10
Poffertjesporem schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 00:03:

Ik heb gelezen dat de i7 vooral HT als voordeel boven de i5 heeft, en een iets grotere cache, maar lees ook dat je hier in de praktijk eigenlijk niet zoveel van merkt. Toch neig ik vooral naar de i7 omdat deze voor mijn gevoel de tand des tijds beter zal doorstaan dan de i5, zeker als de i7's added features steeds meer gebruikt zullen worden. Ook ik ben van plan weer een tijdje (jaartje of 4/5) met deze cpu te gaan doen. Zijn voor mijn doeleinden de 80 euro die een i7 4790 meer kost dan de i5 4690(k) gerechtvaardigd volgens jullie?
De "added features" van de i7 tegenover de i5 zitten er nu al 5 jaar in en ze worden nog steeds niet gebruikt, ik zie daar in de komende 5 jaar weinig verandering meer in komen. HT is voor gamen gewoon niet relevant, echte cores wel iets meer maar het zijn toch beide quadcores. Het enige verschil voor gamen zit dan in de kloksnelheid maar ze overklokken ongeveer evenveel en stock snelheden i5 4690K en I7 4790 liggen kort bij elkaar.

Als je heel veel aan videobewerking doet lijkt de €100 verschil tussen de i5 en i7 het me wel waard, maar dan blijft de vraag wat nu eigenlijk veel videobewerking is. Dagelijks of meermaals per week, kan de i7 je nog wel tijd besparen, maar minder dan dat, haal je er niet genoeg winst uit.
Poffertjesporem schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 00:03:

Dan de i7 4790 vs zijn k-variant. Ook al ben ik niet van plan te gaan overklokken (waardoor de unlocked multiplyer niet zo belangrijk voor me is), de 4790k draait op 400 MHz meer dan de non-k variant en ik vraag me af of dat te merken is en het prijsverschil van 40 euro meer rechtvaardigt? Zijn er andere voordelen van een k-variant t.o.v. de non-k variant (bijv. Haswell vs Devil's Canyon core)? Is het tevens noodzakelijk om een Z95 chipset mobo aan te schaffen als je wel de k-variant wilt, maar niet gaat overklokken, of is de Z alleen belangrijk voor overklokken en kan je ook een H95 gewoon gebruiken met de 4790k?
Het zijn Z97 en H97 moederborden, 95 zijn er niet. De K processoren werken op H moederborden, en je kunt ze zelfs eventueel overklokken, afhankelijk van het BIOS van de fabrikant. Er zijn een aantal fabrikanten die die beperking die opgelegd is door Intel omzeilen en overklokken mogelijk maken op niet-Z moederborden. Die gaan wel wat meer beperkt zijn in hoe ver je kunt overklokken wegens de beperktere stroomvoorziening, maar je ging toch niet overklokken.

De 400MHz verschil tussen de 4790 en 4790K zijn voor games verwaarloosbaar, omdat de cpu meestal niet meer de bottleneck is. Naarmate games veeleisender worden, kan die 400Mhz wel het verschil maken, het is natuurlijk wel 10% verschil. Voor videobewerking maakt het wel een groot verschil.

Als de cpu lang moet meegaan, en je niet wilt overklokken, en het budget laat het toe, zou ik wel de i7 4790K aanraden, die 4GHz is al een soort van factory overclock. Als je niet zoveel video bewerkt, je open staat voor een overklokje en je liever die €100 in je zak houdt, neem dan i5 4690K. Het is echt niet moeilijk een i5 4690K op die 4GHz van de 4790K te laten lopen, het moederbord doet het praktisch voor jou. Ik heb nog geen enkele processor sneller weten te verslijten door overklokken, de mijne werkt nu al 5 jaar 1GHz boven de standaard snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
MacPoedel heeft, naar mijn mening, gelijk. De i5 4690k heb ik zelf ook icm een leuk moederbordje en cpu koeler. Overklokken is kinderspel en met een goede cpu koeler (scythe mugen 4 bijv) zal je cpu koel zat blijven. Ik heb overigens de Asus maximus ranger als moederbord, mooi afgewerkt mobo met veel features!

De i7 variant is uiteraard sneller, maar ik vind het persoonlijk de extra uitgave niet waard. In games merk je er 0,0 van en qua videobewerking uiteraard wel iets, maar ik vind het verwaarloosbaar voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

^^ totaal mee eens.
Neem de i5 als je niet dagelijks met videobewerking bezig bent en gebruik de 100 euro voor een grotere/betere SSD mocht je die nog niet hebben.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-01 11:11
Thanks guys! Ik ben toch voor de i7 4970k gegaan icm Asrock Z97 Pro4 en 16GB RAM. Ik dacht ik grijp eens een keer gewoon diep in de buidel. So far so good, al mis ik wel wat drivers (SM Bus Controller?) die niet op de CD schijnen te staan... De volgende zoektocht is dus begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-08-2024
Poffertjesporem schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 22:53:
Thanks guys! Ik ben toch voor de i7 4970k gegaan icm Asrock Z97 Pro4 en 16GB RAM. Ik dacht ik grijp eens een keer gewoon diep in de buidel. So far so good, al mis ik wel wat drivers (SM Bus Controller?) die niet op de CD schijnen te staan... De volgende zoektocht is dus begonnen
Ik download altijd de drivers opnieuw, de drivers op de meegeleverde CD's willen nog wel eens verouderd zijn. Dus ik zou zeggen, probeer eens de drivers te downloaden?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:51
Ik installeer alleen de netwerkdriver en de gpu driver, de rest komt wel een keer via windows update binnen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1