De vraag is simpel: Is een 2.5" disk sneller op 7200rpm dan een 3.5" disk?
Hoe meer ik er over na denk, hoe raarder ik de vraag begin te vinden.
Mijn theorie:
vanuit het midden gezien: de eerste sector van een 2.5" disk is over het algemeen kleiner dan die van een 3.5" disk. dit omdat (naar ik aan neem) een grotere disk meer kracht zet op de kern en die dus steviger (en dus groter) moet zijn

even wat cijfers om mijn berekening te maken (welke verder nergens op slaan, ik heb niet de exacte cijfers).
De eerste sector (zegmaar het eerste rondje) op een 2.5" disk is 2cm lang
De eerste sector op een 3.5" disk is 3cm lang
De laatste sector op een 2.5" disk is 20cm lang
De laatste sector op een 3.5" disk is 30cm lang
Iedere CM op een disk kan 8mb data bevatten.
Het duurt met een 2.5" disk net zo lang om een rondje te draaien dan met een 3.5" disk, een 3.5" disk vreet echter net een beetje meer stroom.
Met 1 spin kan een :
2,5" disk
eerste sector: 16mb data lezen
laatste sector: 160mb data lezen
3.5" disk
eerste sector: 24mb data lezen
laatste sector: 240data lezen
een 3.5" disk zou dus sneller moeten zijn, in de praktijk merk ik niet zo heel veel verschil. Hoe zit het nu echt?
Hoe meer ik er over na denk, hoe raarder ik de vraag begin te vinden.
Mijn theorie:
vanuit het midden gezien: de eerste sector van een 2.5" disk is over het algemeen kleiner dan die van een 3.5" disk. dit omdat (naar ik aan neem) een grotere disk meer kracht zet op de kern en die dus steviger (en dus groter) moet zijn

even wat cijfers om mijn berekening te maken (welke verder nergens op slaan, ik heb niet de exacte cijfers).
De eerste sector (zegmaar het eerste rondje) op een 2.5" disk is 2cm lang
De eerste sector op een 3.5" disk is 3cm lang
De laatste sector op een 2.5" disk is 20cm lang
De laatste sector op een 3.5" disk is 30cm lang
Iedere CM op een disk kan 8mb data bevatten.
Het duurt met een 2.5" disk net zo lang om een rondje te draaien dan met een 3.5" disk, een 3.5" disk vreet echter net een beetje meer stroom.
Met 1 spin kan een :
2,5" disk
eerste sector: 16mb data lezen
laatste sector: 160mb data lezen
3.5" disk
eerste sector: 24mb data lezen
laatste sector: 240data lezen
een 3.5" disk zou dus sneller moeten zijn, in de praktijk merk ik niet zo heel veel verschil. Hoe zit het nu echt?