Toon posts:

Computer val op willekeurige momenten uit, en.........

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
.....moederbord (bios?) geeft vervolgens de melding dat de 'overclocked settings' teruggezet zijn naar de standaardwaarden....

Heb zo'n 2 jaar geleden voor het eerst een computer in elkaar gezet met behulp van tweakers.net, en tot een paar maanden geleden deed hij het perfect :)
Alleen kreeg ik op een gegeven moment dat ie ging uitvallen, blauw scherm en vervolgens wat er in het begin v/h bericht staat....
Heb al geprobeerd RAM te checken met wat programmatjes, en een daarvan gaf aan dat er een reepje beschadigd was dus vervolgens (beide reepjes) ook vervangen, leek even te helpen maar van de week valt ie weer af en toe uit..... Heb zelf ook al geprobeerd alles los te halen etc, maar het gebeurt zo random (soms 2x per dag, andere keren één keer in de 1-2 weken) dat ik hem ook niet echt kan laten draaien om het te testen als ik hem nog wil gebruiken...

Dus nu denk ik, dat het misschien het moederbord is, aleen nu vraag ik me af, als ik het moederbord vervang kan ik dan gewoon alle onderdelen er weer op gooien zonder dat ik problemen krijg met installaties oid? Want als ik hem dan weer aanzet, heeft ie natuurlijk de verkeerde drivers...(tenzij ik weer precies het zelfde mobo zou kunnen vinden...).

Is er hier toevallig iemand die daar ervaring mee heeft (mobo vervangen), en die me toevallig van wat advies kan voorzien?

samenvatting: wil ws proberen moederbord te vervangen, alleen ben niet echt zeker van de gevolgen en hoe/of je dit probleemloosvoor elkaar zou kunnen krijgen...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Valt te PC echt uit (alsin: *plof* uit, lampjes uit ventilators uit) of reset die gewoon (start gewoon opnieuw op).
Zit namelijk een verschil in ;) .

Als het écht uitvallen is (dus alles uit), kan het iets zijn met de voeding, of mogelijk oververhitting.

Dat 'overclocked settings' is overigens een generieke opmerking van BIOS warnings, terwijl het heel vaak niks met overklokken te maken heeft (had beter kunnen staan: 'fail-safe settings loaded' ofzo).

Misschien dat je nog even je specs van je PC neer kan zetten (sommige dingen hebben bepaalde problemen die vaak voorkomen, is wat makkelijker zoeken dan).

Kijk ook wat je temperaturen en dergelijke doen (met HWmonitor of iets in die geest, bij voorkeur géén Speedfan, die heeft het de laatste jaren vaker mis dan goed qua uitlezingen).

Dus voordat je je te druk maakt over moederbord vervangen, even de bovengenoemde puntjes bij langs ;) .

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ga vanavond wel even zoeken wat ik er precies in heb zitten.... Is iig een MSI micro atx , maar dat helpt ws niet veel :P

Hij geeft blauw scherm ('er is een fout opgetreden in *lang steeds veranderend getal*) en valt vervolgens (wel compleet) uit. Dus ik moet hem wel zelf weer aanzetten, en vervolgens krijg ik die melding over 'overclocken'.

Heb al vanaf het begin RealTemp erop staan, en die zit bijna nooit boven de 55 graden (en in de bios zit ook een temperatuuraanduiding die ongeveer het zelfde aangeeft).

Verwijderd

Topicstarter
Was helemaal vergeten dat ik dit lijstje op tweakers had opgeslagen :)

Dit is wat erin zit, als geluidskaart heb ik een xonar endannogiets, alleen die heb ik eruit gehad (geluid weer vanuit mobo) en toen crashte hij weer, dus die is het ws niet...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 242,90€ 242,90
1MSI H77MA-G43€ 65,50€ 65,50
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3750525AS, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Core 3000€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-C12P SE14€ 39,91€ 39,91
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 74,99€ 74,99
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 46,95€ 46,95
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Media Reader III€ 8,95€ 8,95
Bekijk collectie