Excel btw bereken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426929

Topicstarter
Ik ben bezig met een cursus vd LOI voor boekhouding
Nu wil ik in excel het volgende doen:

Stuks x prijs = totale prijs ex btw
K8 =SOM(I8*J8) , dit werkt ook prima.

Nu wil ik dus de uitkomst van K8 gebruiken om daar een btw van 21% over te verkrijgen, hoe krijg ik die formule in excel werkend?"

L8=(K8*1,21) deze werkt niet. hij geeft dan een enorm hoog aantal procenten aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 426929 op 29-07-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die moet werken, tenzij de waarde in L8 niet klopt. Want x 1,21 is prefect voor ex btw naar incl btw (hoog tarief natuurlijk). Ik zie namelijk dat K8 ook niet veel anders is dan I8 x J8, want een autosom lijkt me daar beter mee werken, en die notitie is anders dan een vermenigvuldigingsteken wat je gebruikt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wil je alleen de btw of het totaalbedrag incl btw?
Is de komma of de punt je decimaal scheidingsteken?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

x 1,21 is de prijs incl btw..
x 0,21 is alleen de btw die je bij de ex btw optelt.

Dus wil je appart de BTW op een factuur doe je x 0,21 en tel je dat bij je ex btw prijs op. Wil je alleen het totale incl btw bedrag, dan volstaat x 1,21..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Veld verkeerd geformateerd ? als je 1,21 % wil berekenen moet je niet het veld als percentage formateren maar gewoon als number of general houden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
I8 J8 K8 L8 M8 N8
Stk inkoop prijs ex btw btw % incl btw btw bedrag
3 € 1.000,00 € 3.000,00 121% € 3.630,00 € 630,00
4 € 1.400,00 € 5.600,00 121% € 6.776,00 € 1.176,00

ex btw=SOM(I8*J8)
incl btw==SOM(K8*L8)
btw bedrag==SOM(M8-K8)

Dit heb ik ervan gebakken werkt ook, bedragen kloppen. Weet niet of het makkelijker kan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 19:44
Als het werkt dan werkt het, maar waarom gebruik je steeds SOM? Je kan ook gewoon:
ex BTW =I8*J8
incl BTW= K8*1,21
BTW bedrag= M8-K8

SOM gebruik je voor het optellen van cellen in een bereik, je doet de vermenigvuldiging (product) nu in de haakjes. Kan je net zo goed de stap SOM overslaan. Moet je wel even bij celeigenschappen selecteren dat het bedrag niet als percentage wordt weergegeven zoals fish aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ben je bezig met een cursus boekhouden of een cursus excel?
mind you, this is very basic

ik bij btw de btw zetten en niet de omrekenfactor.

Som gebruik je om meerdere velden op te tellen ...dus het staat een beetje raar. je kan imho gewoon volstaan zonder som. eigenlijk ben ik verbaaasd dat dit nog goed werkt zeg maar.

lees dit ook even als je wil factureren
Bij het afronden mag u kiezen uit 2 methodes:

U rondt af per geleverd goed of verrichte prestatie.
U rondt het totaalbedrag af.

U mag niet beide methodes naast elkaar gebruiken. En u moet in uw keuze voor gebruik van een methode een vaste lijn volgen.

In de aangifte btw rondt u de btw-bedragen af op hele euro’s. Dit mag u in uw voordeel doen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
BTW% als 121% invullen staat niet netjes. BTW is immer 21% en niet 121%. Om toch de juiste prijs te krijgen los je zoiets netjes op in je formule.

Ook is er de =PRODUCT(veld1;veld2) formule voor vermenigvuldigen.

Als laatste moet je goed opletten wat de cell formatting van al je cellen is. Anders goed excel een gok, en dat is niet altijd juist.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
Mocht je er nog niet uitkomen is het wellicht interessant om een basisboek Excel te kopen voor een Euro of 20 en de eerste paar hoofdstukken door te lezen. Bijv. deze...

[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 29-07-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok bedankt, heb het voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Nog even een tip: zet het BTW-percentage in een apart veld en verwijs in je berekeningen daarnaar (met gebruik van het $A$1-format om bij kopiëren van de formule de verwijzing vast te houden). Mocht de overheid ooit besluiten om het BTW-tarief aan te passen, dan hoef je dat maar op 1 plek in je Excel-sheet te veranderen in plaats van al je formules na te lopen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Totdat de btw wijzigt ...

Geeft dan gewoon aan of het hoog of laagtarief is. zorg dat er een datum bij de regel komt en dan kun je altijd de goede btw koppelen advd datum.
of vul gewoon de btw in

maar gezien de simpele opzet gaan we mischien al veel te ver voor de ts

Iperf

Pagina: 1