Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nu.nl powered by Spritz

Pagina: 1
Acties:

• ricklamers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09-2023
Hallo Tweakers,

Wellicht hebben jullie er al van gehoord, er is een (nieuwe) technologie ontwikkeld door Spritz Inc.

Je leest door naar een punt te kijken waar woorden worden geplaatst op basis van een Optical Recognition Point. Deze letter wordt rood gemaakt. Als ik het goed begrijp is het idee dat je dan geen tijd verliest met het bewegen van de ogen waardoor je potentieel sneller kunt lezen en het is een goede uitkomst voor kleine schermen + lange teksten. Linkje: http://www.spritzinc.com/

De Developer SDK (JavaScript versie) is opengesteld voor de early birds die zich hadden aangemeld voor deze SDK. Vorige week kreeg ik de notificatie dat ik de SDK kon uitproberen. Na een paar dagen kwam ik op het idee om nu.nl the Spritzifyen.

Het resultaat kun je hier bekijken: http://preview.rickenelmar.nl/nu/

Persoonlijk vind ik het best prettig om nu.nl op dezer manier te lezen. Weet niet of het ideaal is voor nieuwsberichten op je computer maar op je mobiel onderweg kan het misschien handiger zijn dan continue scrollen.

Ben benieuwd wat jullie van het prototype vinden! :)

- Rick

Verwijderd

Persoonlijk vind ik spritzen een leuk idee, maar op websites als nu.nl zou er wel een compleet bericht bij moeten staan. Dit voor eventueel terug lezen van bepaalde stukjes, het kopieren van tekst etc.

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16
Hoewel het me ontzettend interessant lijkt, vraag ik me af of het écht zo goed werkt. Bij het prototype van nu.nl bijvoorbeeld, las ik elk woord ontzettend snel, maar had ik na een aantallen zinnen geen idee wat ik gelezen had. Misschien de nieuwigheid, omdat ik het niet gewend ben.

Daarnaast lees ik vaak stukken terug, vooral bij technische teksten, waarbij je de zinnen soms gewoon een aantal keer moet lezen om het echt te begrijpen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij is het probleem hiermee dat je gedwongen wordt de hele tekst op hetzelfde tempo (aantal woorden per minuut) te lezen. In het echt doe je dat niet: als je iets niet helemaal lekker begrijpt lees je iets langzamer zodat je ondertussen meer tijd hebt om te verwerken wat je gelezen hebt. Soms kom je erachter dat je over een woord heengelezen hebt en dan lees je weer even terug. Met dat Spritz kan dat niet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44
Allereerst heel leuk gedaan en grappig om het nu zelf eens te kunnen ervaren. Ik had nog nooit eerder gespritzed (ofzo) en dus is het wel even wennen.

Een paar (persoonlijke) opmerkingen:

- Het lezen van de woorden gaat heel snel, maar ik merk dat ik moeite heb om de tekst als geheel te onthouden. Ik krijg weinig overzicht over de tekst en ik vraag me af hoeveel er in m'n geheugen blijft hangen. Is hier onderzoek naar gedaan en hebben meer mensen dit of lijkt het alleen zo?

- Getallen gaan soms erg snel voorbij, terwijl dit belangrijke gegevens kunnen zijn. In een tekst over een aanslag in China stond dat er 31 doden waren. Die 31 vliegt voorbij, omdat het maar twee karakters zijn. Het is echter wel vrij belangrijke info bij zo'n bericht.

- Leestekens en context zijn lastig bij te houden; een "quote" van iemand is lastig te lezen, omdat je zelf moet onthouden waar de quotes begonnen. Je ziet: "Bla / bla / bla / bla" / zegt / de / Chinese / overheid. Als je een quote mist, is dat vrij verwarrend omdat je niet even terug kunt zoeken. Ook het afbreken van woorden is vreemd; wordt dit gewoon overgenomen uit de originele tekst? Want dat zou eigenlijk niet nodig zijn.

- De tussenkopjes zijn niet meer herkenbaar, waardoor je vreemde zinnen krijgt. Zo zie je bijvoorbeeld het woord "Aandelen" gevolgd door "De" en "onderzoekster" et cetera. Het tussenkopje "Aandelen" brengt je in verwarring, mede omdat er geen punt achter staat en het geen volzin is.

Maar goed, tot zover mijn eerste indrukken als leek. Misschien moet ik gewoon wennen aan het systeem. Je bent inderdaad wel snel, maar ik mis wel het overzicht. Hoe dan ook wel erg tof gemaakt natuurlijk!

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 29-07-2014 17:44 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niet echt nieuw. Ik gebruik Squirt: https://www.squirt.io/install.html

Werkt nog niet goed met nu.nl, maar wel perfect met Tnet.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

GhandiHarder schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:33:
Hoewel het me ontzettend interessant lijkt, vraag ik me af of het écht zo goed werkt. Bij het prototype van nu.nl bijvoorbeeld, las ik elk woord ontzettend snel, maar had ik na een aantallen zinnen geen idee wat ik gelezen had. Misschien de nieuwigheid, omdat ik het niet gewend ben.

Daarnaast lees ik vaak stukken terug, vooral bij technische teksten, waarbij je de zinnen soms gewoon een aantal keer moet lezen om het echt te begrijpen.
Komt omdat je niet als een **** de tekst direct op zijn snelst moet zetten. Het is ook een manier van 'leren lezen' waarbij je uiteindelijk heel snel kan lezen. Als je merkt dat je niets opneemt, dan ga je al te snel.

Verder ot; wel leuk, maar helemaal nutteloos eigenlijk. Dit soort dingen is leuk c.q. goed voor een boek, paper of een groot artikel. Nieuws, en dat vooral van nu.nl is natuurlijk vrij basaal. Het is zowat een samenvatting was op zich al prima is om te lezen. Ik lees bijvoorbeeld even 'het plaatje' en soms maar de eerste alinea gevolgd door wat kopjes om te zien waar het globaal over gaat. Grote kans dat ik nog even op een link klik voor het echte artikel etc.

Dus tja, het werkt zeer zeker goed, maar persoonlijk is dit niet de juiste manier om 'spritz' te implementeren.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb het een tijdje bekeken, maar ik mis het 'lees de zin als geheel', je moet gewoon de zin 'uitlezen', terwijl je eigenlijk de rest van de zin al kan bedenken.

Een zin lees je ook niet woord voor woord, maar in snelle vorm gewoon combinaties en keywoorden en toch is het verhaal je aardig duidelijk geworden.

Daarnaast zijn sommige zinnen best 'vaag' opgebouwd, dat je bij normaal lezen even terug gaat en kijkt wat er nu bedoeld werd, maar ik kom nu al snel in de problemen dat ik denk dat een zin op een bepaalde manier gaat aflopen, maar toch anders lijkt te lopen. Andere kant, kan ook schrijfstijl van nu.nl zijn :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Eigenlijk hoef je de discussie niet te hebben over de techniek hier achter, dat is namelijk dik in orde en werkt ook prima. Alleen je moet het niet proberen te gebruiken voor zo'n verkapt nieuws artikel, daar is het eigenlijk niet voor gemaakt.

Ik zie namelijk wat mensen de techniek in twijfel brengen, wat namelijk erg jammer is puur omdat je alleen deze implementatie ziet.

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Leuk voorbeeld maar misschien is het een idee om toch het hele nieiwsbericht er bij te plaatsen zodat je het eventueel kan nalezen.

• ricklamers
Zo heee! veel reacties in korte tijd :P

Bedankt voor iedereen voor de complimentjes.

Ben het wel eens (kwam ik vooral achter na het maken) dat het lezen van nu.nl berichten niet echt heel geschikt is voor Spritz. Langere teksten zullen misschien beter werken.

@Ed_L Nog niet gehoord van Squirt.io, ben benieuwd hoe dat zit met patenten en zo, had het idee dat Spritz nogal claimend was over 'hun' idee en dat het proprietary is en zo. Maar ziet er wel goed uit.

Ben met het prototype ongeveer 2 en een half uur bezig geweest dus gelukkig niet al te veel tijd gespendeerd aan iets dat niet zo goed lijkt te werken maar ik vond het wel geinig om te testen.

Moet het nog een beetje on the go uitproberen om echt te oordelen of het niets is voor nu.nl maar tot nu toe blijf ik wel positief over de leesmethode zoals Spritz/Sqruit.io hem toepassen. Echter denk ik inderdaad zoals eerder gezegd het type content wel heel erg bepalend is of het wel of niet handiger is om het via Spritz te lezen.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Leuk gepresenteerd en zal vast een kern van waarheid in zitten, maar ik lees al snel van mezelf dus misschien ben ik niet de uitgelezen persoon (pi.) ervoor.
Toch betwijfel ik of het ook zo "goed" werkt met langere/moeilijkere woorden, zoals bijv. een stuk in ambtelijke taal geschreven zal volgens deze methode mi. echt niet makkelijker te begrijpen zijn.
Wel een mooie manier om stapels dossiers weg te werken natuurlijk, dat dan weer wel (kwantiteit boven kwaliteit).

• ricklamers
@CrazyFool Ik heb nu ook de originele content eronder toegevoegd. Is toch handiger om dat er ook bij te hebben lijkt me inderdaad.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Na een paar keer testen kom ik er op uit dat ik zelf sneller kan lezen door ineens de hele zin te bekijken en analyseren. Ik denk dat het beter werkt voor een boek bijvoorbeeld, maar of dat nou weer zo ontspannend leest.. Ik weet nog niet de juiste toepassing van deze techniek, want die is best interessant.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik lees de tekst altijd al van boven naar beneden en bij van die algemene teksten van NU.nl is dat voldoende om de tekst te begrijpen. De spritz gaat voor mij dan ook te traag. Enkel bij getallen gaat het nu snel genoeg.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Irritante manier van lezen zeg, na drie zinnen weet ik al niet eens meer wát ik gelezen heb. Zeker bij nu.nl berichten scan ik door steekwoorden heen(en zoals andré al zegt: hele zinnen bekijken) en als het interessant is lees ik de volledige zin. Nu word ik gedwongen mij de focussen op elk individueel woord.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-11 17:39
Het wordt stukken makkelijker als je alle snelheden doorneemt op spritzinc.com;)

Ik gebruik het zelf voor studieboeken. Dikke boeken 2x lezen op n avond, dan onthoud je ze wel.

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 12:17
Effen zitten bekijken maar ik word er peu nerveus van. Ben niet kapot van de gedwongen leest snelheid. Zodra je maar iemand in de buurt heb of het is enigszins rumoerig waardoor je afgeleid raak, dan ben je de draad snel kwijt.

Nee ik lees wel op de oude manier.

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:03
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:05:
ik lees de tekst altijd al van boven naar beneden en bij van die algemene teksten van NU.nl is dat voldoende om de tekst te begrijpen. De spritz gaat voor mij dan ook te traag. Enkel bij getallen gaat het nu snel genoeg.
Je kan de snelheid toch gewoon aanpassen?

Verwijderd

Ik mis het natuurlijk ritme dat je hebt als je leest, je doet normaal gesproken niet even lang over elk woord. En ritme bepaalt voor mij grotendeels of een tekst lekker loopt of niet.

Verwijderd

Vind het erg beroerd lezen, mis de structuur in een artikel en dat het woord voor woord gaat maakt het juist trager om te lezen.

Ik gebruik zelf eyeQ (https://eyeqadvantage.com/) om mijn leessnelheid te trainen. Werkt verrassend goed, ben van 228 woorden per minuut naar 683 wpm gegaan en weet achteraf ook wat ik heb gelezen. Ik lees nu eigenlijk lijn voor lijn ipv woord voor woord. Merk ook in het dagelijks leven dat het lezen veel sneller gaat.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
normaliter lees ik diagonaal, waardoor ik extreem snel lees. Maar ik wilde het toch even proberen.
Het leest voor mij het prettigst op de hoogste snelheid. Als de snelheid lager staat, focus ik teveel op de woorden, en mis ik daardoor de zin.

When life gives you lemons, start a battery factory

• webdavid
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 16:50
Ze zouden even de lengte van hoelang je de woorden te zien krijgt moeten aanpassen op hoeveel letters ze hebben. Mij gaat 250wpm te snel en kan niet lager :(

daviddebestnl @ tweakers2 clash of clans || i5 4690 ~ gtx 750 ti

• ricklamers
@jorisW bedankt voor de link naar eyeQ, ziet er interessant uit. Ga ik zeker bekijken.

• vpm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11 21:20

vpm

Think, tinker, tank

Ik vind het een heel mooi concept, maar zoals gezegd is het in strijd met de wetenschap. Lezen doet men over het algemeen niet woord-voor-woord, maar door teksten te scannen.
Tegenwoordig is het helaas zo dat (mede door de verloedering van onze moerstaal) teksten moeilijk leesbaar worden gemaakt, waardoor er dmv scannen geen touw meer aan vast te knopen is.

Wat een mooi woord: verloedering... heerlijk! :D

Verwijderd

KabouterSuper schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:28:
normaliter lees ik diagonaal, waardoor ik extreem snel lees. Maar ik wilde het toch even proberen.
Het leest voor mij het prettigst op de hoogste snelheid. Als de snelheid lager staat, focus ik teveel op de woorden, en mis ik daardoor de zin.
Dit probleem zullen veel mensen hebben met spritz, ook ik lees diagonaal en pak eigenlijk alleen woorden eruit die context hebben.

Verwijderd

Ik vind dit heel erg irritant. Het gaat zo snel dat ik het niet eens in mij op kan nemen.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Hmm ik vind het niet werken ... lees kennelijk toch niet een nieuwsbericht netjes helemaal woord voor woord van voor naar achter.
Zal o.a. wel afhankelijk zijn van opmaak (alinea's eerst kort scannen en dan ergens in het bericht beginnen etc). Dat mis je nu allemaal, ahwel .. nice try

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-11 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Nee, ik vind het ook niet werken. Het gaat mij veel te snel.
Zoiezo lees ik nieuwsberichten nooit woord voor woord. Ik scan altijd de tekst en waar ik verduidelijking nodig heb, lees ik goed door.

Xbox: Gulpener88

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik had verwacht dat ik het af zou wijzen, want ik heb een gloeiende hekel aan die teksttikkers en ben over het algemeen tegen beweging op het scherm... Maar het beviel eigenlijk best goed! Ik vind het verbazend ontspannen lezen en kan me goed voorstellen dat dit iets is iets is dat werkt voor lange teksten. De woordafbreking vind ik wel heel storend, en idd zou het headings aan moeten kunnen geven. Maar verder? Potentie :)

tipje voor je site, als ik naar een categorie ga dan kun he niet met de backbutton terug naar de hoofdpagina. Da's niet handig.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Op zich wel leuk en even getest met het eerste artikel: Volkert van der G.
Nu wacht dat programma even met het volgende woord zodra er een punt of komma is langs geweest. Dus elke keer nadat de "G." van "Volkert van der G." is langs geweest, wacht hij even met het volgende woord, terwijl de zin nog niet is afgelopen. Ook de opsomming van steden, gescheiden door een "," duurde aardig lang omdat hij na elke komma wacht, terwijl de woorden gewoon achter elkaar getoond kunnen worden.

Dit programma zou eerder geschikt zijn om headlines en tickers te vervangen. Een grote lap tekst aandachtig lezen is er niet bij.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• ricklamers
@Incaz Over de back-button, klopt, zou netter zijn geweest als ik ook even history had geïmplementeerd maar het was een prototype dus heb het niet tot in de details uitgewerkt. Excusez.
Pagina: 1