Mensen,
Vooropgesteld, ik ben geen netwerkman.. maar wel degene die hier het dichtste bij in de buurt komt, vandaar dat e.e.a. op mijn bordje terecht is gekomen. Maar ik heb jullie hulp nodig, heb het idee dat ik er bijna ben.. maar mis net dat laatste beetje kennis om tot het gewenste resultaat te komen.
Goed, zoals bij zoveel bedrijven is hier ook de wens ontstaan om een apart gastennetwerk over Wifi aan te bieden. Dit gastennetwerk moet afgesloten zijn van het bedrijfsnetwerk.
Vlan's it is was mijn eerste gedachte.
Zo gezegd zo gedaan:
Er waren hier al AP's, deze geconfigureerd als volgt:
SSID1: Bedrijfsnaam (en deze gezet op VLAN 2)
SSID2: Bedrijfsnaam_gast (en deze gezet op VLAN 3)
Switch Hp1810 v2 24 poorts
3 VLANS aangemaakt, VLAN 1 is de default:

Configuratie poorten:
VLAN1:

VLAN2:

VLAN3:

VLAN99:

Trunk configuratie:

Maar jullie raden het vast al wel.. het werkt niet
Op poort 24 zit LAN2 van de router, en het is dus de bedoeling dat wanneer met verbinding maakt met het gastennetwerk men via LAN2 van de router naar buiten gaat.
Dit is nog geen productieomgeving. Het is een nieuwe switch die ik aan het configureren ben. Poort 1 zal gebruikt worden voor LAN1 van de router.
Wie kan mij het (laatste?) stapje in de goede richting geven?
Vooropgesteld, ik ben geen netwerkman.. maar wel degene die hier het dichtste bij in de buurt komt, vandaar dat e.e.a. op mijn bordje terecht is gekomen. Maar ik heb jullie hulp nodig, heb het idee dat ik er bijna ben.. maar mis net dat laatste beetje kennis om tot het gewenste resultaat te komen.
Goed, zoals bij zoveel bedrijven is hier ook de wens ontstaan om een apart gastennetwerk over Wifi aan te bieden. Dit gastennetwerk moet afgesloten zijn van het bedrijfsnetwerk.
Vlan's it is was mijn eerste gedachte.
Zo gezegd zo gedaan:
Er waren hier al AP's, deze geconfigureerd als volgt:
SSID1: Bedrijfsnaam (en deze gezet op VLAN 2)
SSID2: Bedrijfsnaam_gast (en deze gezet op VLAN 3)
Switch Hp1810 v2 24 poorts
3 VLANS aangemaakt, VLAN 1 is de default:
Configuratie poorten:
VLAN1:
VLAN2:
VLAN3:
VLAN99:
Trunk configuratie:
Maar jullie raden het vast al wel.. het werkt niet
Op poort 24 zit LAN2 van de router, en het is dus de bedoeling dat wanneer met verbinding maakt met het gastennetwerk men via LAN2 van de router naar buiten gaat.
Dit is nog geen productieomgeving. Het is een nieuwe switch die ik aan het configureren ben. Poort 1 zal gebruikt worden voor LAN1 van de router.
Wie kan mij het (laatste?) stapje in de goede richting geven?
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels