Nut van een 1GB SSD?

Pagina: 1
Acties:

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Ik kom in de Pricewatch zojuist deze SSD tegen:
pricewatch: Transcend TS1GSSD25H-S 1GB

Ik kan hier geen enkele toepassing voor verzinnen. Maar dan ook écht geen enkele. Als dit ding nou 5jaar geleden op de markt is gekomen, had ik me er nog iets van kunnen voorstellen, maar de datum van de eerste prijsvermelding is niet eens een jaar geleden.

Iemand?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 12:20
Je zou er bijvoorbeeld Vmware ESXi of een vergelijkbare hypervisor op kunnen installeren

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:02
Niet gelogen: 10 seconden Googlen. Het typen van deze reactie kost me meer moeite dan het opzoeken.

http://nl.transcend-info.com/Products/no-513
Transcends half-slim SATA SSD modules gebruiken dezelfde SATA connector die op 2,5" harde schijven en SSDs wordt gebruikt, waardoor ze ideaal zijn voor toepassingen met ruimtebeperkingen, zoals industriële controlesystemen, POS systemen en notebooks die ontworpen zijn om de 2,5" opslag vormfactor te gebruiken.

Verwijderd

Of denk aan toepassingen als micro-servers. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt er prima een OS opzetten, handig voor bijv een NAS oid als bootdisk, veel heb je dan niet nodig.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
The Realone schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 14:22:
Niet gelogen: 10 seconden Googlen. Het typen van deze reactie kost me meer moeite dan het opzoeken.

http://nl.transcend-info.com/Products/no-513

[...]
Die quote die je opgeeft gaat over de vormfactor van 2.5" (en het is een 'verkoopriedeltje' van Transcent zelf). Er zijn ook 500GB SSDs met die vormfactor. Vandaar mijn vraag.

Zelfde verhaal voor microservers, waarom maar 1GB? Het formaat van die print kan makkelijk grotere chips bevatten. Vooralsnog zie ik geen voordeel van deze capaciteit in verhouding met het formaat.

Industriele toepassingen heb ik inderdaad niet over nagedacht.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:50

Nakebod

Nope.

In servers om iets kleins als vmware ESXi op te installeren, gezien je over het algemeen toch geen local storage hebt maar een SAN.
Daar gebruik je nu eigenlijk altijd een SD kaartje voor. Potentieel toch minder betrouwbaar.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:02
pryth schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 14:39:
[...]

Die quote die je opgeeft gaat over de vormfactor van 2.5" (en het is een 'verkoopriedeltje' van Transcent zelf). Er zijn ook 500GB SSDs met die vormfactor. Vandaar mijn vraag.

Zelfde verhaal voor microservers, waarom maar 1GB? Het formaat van die print kan makkelijk grotere chips bevatten. Vooralsnog zie ik geen voordeel van deze capaciteit in verhouding met het formaat.

Industriele toepassingen heb ik inderdaad niet over nagedacht.
Lees dan ook gewoon iets verder, daarom plak ik de link er ook bij. Het gaat niet om de 2.5" form factor, maar om de "half-slim" variant daarop. Daarnaast zit hier SLC geheugen op.

Aangezien het hier om nogal specifieke toepassingen gaat kan vooraf ook vrij eenvoudig de afweging worden gemaakt of het ook maar enig nut heeft om bijvoorbeeld €5 meer uit te geven aan 1GB extra om maar wat te noemen. Als je systeem die extra opslag nooit gaat gebruiken is dat gewoon weggegooid geld, hoe weinig het ook mag lijken.

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 10:01
Sommige telefooncentrales (Mitel) gebruiken al eens SATA ssd's met kleine opslagcapaciteit.
Collega van me is gisteren nog eentje gaan depaneren met een 8GB SSD in.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 13:02
Nut daargelaten, ik vind het nog best prijzig voor een 1GB SSD... voor hetzelfde geld heb je al een 30-60 GB SSD :?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 12:20
Jolke schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:11:
Nut daargelaten, ik vind het nog best prijzig voor een 1GB SSD... voor hetzelfde geld heb je al een 30-60 GB SSD :?
Je usericon is toepasselijk, je vergelijkt appels met peren.

Een SLC en een MLC SSD zijn twee behoorlijk verschillende zaken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 13:02
GH45T schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:28:
[...]

Je usericon is toepasselijk, je vergelijkt appels met peren.

Een SLC en een MLC SSD zijn twee behoorlijk verschillende zaken.
d:)b goeie tekst. Vind het veel geld voor 1GB, of het nou single of multi levels cells zijn.

Verwijderd

Het zijn oude dingen, vooral uit de tijd dat SSDs nog duurder waren.

Ultra-traag ook; voor met random writes omdat er geen echte controller in zit.

Maar voor embedded toepassingen is het prima; read-only en retentie enzo zit snor omdat het 'oud' NAND geheugen is met hoge retentie. Dat gaat fout als je een normale consumenten SSD gebruikt. Stroomverbruik is nihil.

Ik heb er een van 256MB. Bedoeld om via iSCSI te kunnen booten. Tegenwoordig kan dat deftiger met PXE Netboot.

Als je zoiets in gebruik hebt in een zakelijke omgeving, wil je graag simpelweg hetzelfde bij vervanging. Dan weet je dat het werkt. Om diezelfde reden zijn hoge-rpm hardeschijven nog steeds in trek bij zakelijke gebruikers; conservatief. Vertrouwen SSDs niet. En terecht in bepaalde opzichten.
Pagina: 1