Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werk doen voor de universiteit --> multitasken word + chrome(20 tabs) + matlab
Gamen --> nieuwste games op high spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de negenhonderd euro. In het geval van aanzienlijk meer performance voor maar een klein beetje extra kan het opgeschroefd worden naar 1000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit is mijn eerste PC die ik ga bouwen.
Ik heb wel nog een licentie voor windows 7 of 8 die ik goedkoop via mijn universiteit kan kopen liggen.
Een monitor is nog niet inbegrepen bij dit budget, indien je een leuke full HD monitor weet zet hem er gerust bij.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb graag een intel CPU, dit is volkomen niet onderbouwde voorkeur en kan gerust gezien worden als amd discriminatie
.
Voor de harde schijf wil ik graag een SSD van 250 gb.
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de samsung evo 240 ssd's. Ik gebruik er nu al 2 in mijn laptop's en ze zijn me erg goed bevallen. Niet alleen de prestaties maar ook de meegeleverde software was een verademing.
Nu ga ik echter niet een hard disk migraten dus maakt die migration software iets minder uit.
Een leuke feature zou powerloss protection zijn, hoe belangerijk dat is weet ik niet. Het is echter iets wat ontbreekt bij de samsung evo en kan dus een reden zijn om een andere te kiezen zoals de nieuwe van Crucial mx100.
Het word een mx100
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een ITX case.
Een ssd is een must, een hdd kan ik altijd nog later bijplaatsen, ik "leef" het afgelopen jaar op 250 gb ssd en kom vooralsnog geen ruimte tekort..
Minimaal 8 gb ram
De volgende cases vind ik er stijlvol uitzien.
Vooral de antec isk 600 vind ik mooi, is wel een klein beetje outdated met maar in usb 3.0 en is beperkt in koelingsmogelijkheden.
De fractal heeft daarna mijn voorkeur.
Wederom kan mijn mening veranderd worden door goede argumentatie.
heb mezelf overgehaald om voor de corsair250d te kiezen
Het systeem moet idle redelijk stil zijn gezien ik in dezelfde kamer slaap, onder load maakt het me niet heel veel uit. Voorheen had ik namelijk enkel laptop's die altijd flink staan te blazen onder load.
Een leuke feature voor de gpu zou dus zero core van amd kunnen zijn.
Ik heb altijd laptop's gehad en die staan altijd hard te blazen tijdens een spelletje.
Scherm:
Ik ben van plan in het begin nog maar 1 scherm te gebruiken.
Extra features:
Wake up on lan:
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ga je overklokken?
De CPU hoeft van mij niet perse overgeclocked te worden. Gezien ik niet hardcore dingen wil renderen op de cpu lijkt me een i5 voldoende.
Ik heb een vriend die me gaat helpen het syteem te bouwen en hij er graag een i5k in stoppen om mee te overclocken. Zelf niet direct behoefte aan, als iemand een goede argumentatie heeft om voor de k te kiezen of niet hoor ik het graag. Een K vereist ook een iets duurder moederbordje als ik het goed begrijp en ook is de cpu een fractie duurder.
De GPU wil ik graag wel een beetje overclocken, ik hoef niet elke MHZ mogelijk eruit te persen maar een beetje extra is leuk meegenomen.
De lijst
Dit brengt mij bij mijn basislijstje.
Het moederbord heb ik geen flauw idee van of het wat is, eerste de best itx bordje ingedumpt van de pricewatch waar een 1150 inpast.
Ook is de voeding uit de bbg gejat en weet ik niet hoe goed hij past in de antec en crucial case(in combinatie met een full size videokaart).
voeding gekozen met dank aan br00ky
PS
Bedankt voor het lezen en bij voorbaat bedankt voor je advies
.
Als ik nog wat vergeten ben laat het vooral weten
1e edit: snel de vereiste basissetup van het systeem aangemaakt.
2e edit: voeding en ssd vervangen
Werk doen voor de universiteit --> multitasken word + chrome(20 tabs) + matlab
Gamen --> nieuwste games op high spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de negenhonderd euro. In het geval van aanzienlijk meer performance voor maar een klein beetje extra kan het opgeschroefd worden naar 1000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit is mijn eerste PC die ik ga bouwen.
Ik heb wel nog een licentie voor windows 7 of 8 die ik goedkoop via mijn universiteit kan kopen liggen.
Een monitor is nog niet inbegrepen bij dit budget, indien je een leuke full HD monitor weet zet hem er gerust bij.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb graag een intel CPU, dit is volkomen niet onderbouwde voorkeur en kan gerust gezien worden als amd discriminatie
Voor de harde schijf wil ik graag een SSD van 250 gb.
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de samsung evo 240 ssd's. Ik gebruik er nu al 2 in mijn laptop's en ze zijn me erg goed bevallen. Niet alleen de prestaties maar ook de meegeleverde software was een verademing.
Nu ga ik echter niet een hard disk migraten dus maakt die migration software iets minder uit.
Een leuke feature zou powerloss protection zijn, hoe belangerijk dat is weet ik niet. Het is echter iets wat ontbreekt bij de samsung evo en kan dus een reden zijn om een andere te kiezen zoals de nieuwe van Crucial mx100.
Het word een mx100
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een ITX case.
Een ssd is een must, een hdd kan ik altijd nog later bijplaatsen, ik "leef" het afgelopen jaar op 250 gb ssd en kom vooralsnog geen ruimte tekort..
Minimaal 8 gb ram
De volgende cases vind ik er stijlvol uitzien.
Vooral de antec isk 600 vind ik mooi, is wel een klein beetje outdated met maar in usb 3.0 en is beperkt in koelingsmogelijkheden.
De fractal heeft daarna mijn voorkeur.
Wederom kan mijn mening veranderd worden door goede argumentatie.
heb mezelf overgehaald om voor de corsair250d te kiezen
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Antec ISK600 | € 55,28 | € 55,28 |
| 1 | Corsair Obsidian 250D | € 71,- | € 71,- |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 64,95 | € 64,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 191,23 | |
Het systeem moet idle redelijk stil zijn gezien ik in dezelfde kamer slaap, onder load maakt het me niet heel veel uit. Voorheen had ik namelijk enkel laptop's die altijd flink staan te blazen onder load.
Een leuke feature voor de gpu zou dus zero core van amd kunnen zijn.
Ik heb altijd laptop's gehad en die staan altijd hard te blazen tijdens een spelletje.
Scherm:
Ik ben van plan in het begin nog maar 1 scherm te gebruiken.
Extra features:
Wake up on lan:
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ga je overklokken?
De CPU hoeft van mij niet perse overgeclocked te worden. Gezien ik niet hardcore dingen wil renderen op de cpu lijkt me een i5 voldoende.
Ik heb een vriend die me gaat helpen het syteem te bouwen en hij er graag een i5k in stoppen om mee te overclocken. Zelf niet direct behoefte aan, als iemand een goede argumentatie heeft om voor de k te kiezen of niet hoor ik het graag. Een K vereist ook een iets duurder moederbordje als ik het goed begrijp en ook is de cpu een fractie duurder.
De GPU wil ik graag wel een beetje overclocken, ik hoef niet elke MHZ mogelijk eruit te persen maar een beetje extra is leuk meegenomen.
De lijst
Dit brengt mij bij mijn basislijstje.
Het moederbord heb ik geen flauw idee van of het wat is, eerste de best itx bordje ingedumpt van de pricewatch waar een 1150 inpast.
Ook is de voeding uit de bbg gejat en weet ik niet hoe goed hij past in de antec en crucial case(in combinatie met een full size videokaart).
voeding gekozen met dank aan br00ky
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 166,87 | € 166,87 |
| 1 | ASRock B85M-ITX | € 65,46 | € 65,46 |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 364,50 | € 364,50 |
| 1 | Corsair Obsidian 250D | € 71,- | € 71,- |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 61,92 | € 61,92 |
| 1 | Cooler Master V550 Semi-Modular | € 72,95 | € 72,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 90,99 | € 90,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 893,69 | |
PS
Bedankt voor het lezen en bij voorbaat bedankt voor je advies
Als ik nog wat vergeten ben laat het vooral weten
1e edit: snel de vereiste basissetup van het systeem aangemaakt.
2e edit: voeding en ssd vervangen
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2014 13:36 ]