Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:56
Ik ben sinds kort in het bezit van een zwembad(je).
Afbeeldingslocatie: http://www.intexdevelopment.com/media/catalog/product/cache/9/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/8/28145_prd_2014_150_3.jpg
Een Intex Easy(zonder frame)
Afmeting: 3,66mtr doorsnee
Hoogte: 76cm
Waterinhoud ergens tussen de 5000 en 5600 liter
Meegeleverde filterpomp: 2271 l/uur

Ik wil op een nog nader te bepalen manier(=zon) het water tot ongeveer 28-30 graden verwarmen voor onze baby van net geen half jaar oud.(wij kunnen wel met iets kouder water toe ;) )

De meegeleverde pomp is leuk voor het in beweging houden van het water maar meer ook niet, een enigzins respectabele collector gaat ie niet trekken vermoed ik. Ik zal dus over gaan naar een zandfilterpomp.

KEUZE 1, de pomp
Voor een 100 euro: http://www.amazon.de/Inte...B3-220-240V/dp/B00HYCOB5M
Prijstechnisch aan de goede kant. Capaciteit (meer dan) voldoende

Capaciteit intex zandfilterpomp 4m3
Totale waterstroom capaciteit (pomp & filtermedia): 4.000 liter per uur
Sterkte waterstroom in pomp (pompcapaciteit): 4.500 liter per uur
Opvoerhoogte (Hmax): 3 meter
Vermogen: 190W - 50 HZ
Stroom: 220-240 Volt AC
Maximale werkdruk: 1,4 bar (20 psi)
Effectief filtergebied: 0,05 m2
Minimale zwembad grootte (water capaciteit) 10.600 liter
Maximale zwembad grootte (water capaciteit) 31.800 liter
Aanbevolen draaiuren 10.600 - 18.500 liter 4 uur per dag

Waarom overcapaciteit? Hopelijk is dit voldoende voor de opvoerhoogte van 2mtr naar het platdak. En mogelijk gaan we over 1-2 jaar nog eens over naar een Intex Ultra Fram Pool van 4x2x1. Daar gaat een 6800 liter water in.

Na het één en ander gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat solarbollen(behalve de duurdere) niet echt werken. Betere resultaten worden gehaald met een tyleen slangen of matten.

Keuze 2: de collector(en)
*100 meter tyleen,
ZPE 16x1.8 is €51 +
HDPE 25x2 SRD 17 €56
LDPE PN6 16x1,2 is €26,68

Vragen hierbij:
Welke maat?
Parallel of aan 1 stuk?
Is een dunnere/dikkere slang beter?
Is een dunnere/dikkere mantel beter?
Kan het geheel (half) leeggelopen in de winter op het platte dak blijven liggen?

*Kant en klare collector:
Deze gaan voor een 40 euro per stuk
Sandfilteranlage 5,5m³: max. 5 Kollektoren, dus met een 4m3 pomp moet 2 zowieso gaan lukken. Doorstroming zal wel geknepen moeten worden met een bypass gok ik.
2 collectoren is +/- 8,4m2 oppervlakte dit zou geschikt moeten zijn voor circa 20m2 oppervlakte volgens de verkoper. Ik heb 10m2 oppervlakte ongeveer. Maar met het oog op de toekomst(groter bad) denk ik dat 2 wel beter is dan 1

Waar ik met name over twijfel, een beetje knutselen vindt ik niet erg zolang het qua opbrengst/kosten beter uitpakt dan de kant-klaar collectoren. Kan iemand hier wat zinnigs over roepen? Ik heb al op diverse fora gelezen maar de meningen lopen nogal uiteen en meestal praat men over 10.000'en liters qua zwembad. Ook de vorstbestendigheid van de 2 verschillende collectoren kan wisselend zijn, tyleen weet ik dus niet, de collectoren wordt vanaf verkoper al aangeraden om ze leeg te laten lopen en op te bergen in vorstvrije ruimte. Elke jaar dus 2x de-montage.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 29-07-2014 11:37 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
offtopic:
Ik lees "plat dak"? Is dat dak geschikt voor belasting van ongeveer 6000+kg? Niet om bijdehand te doen, maar voor de zekerheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Grappig, ik heb hetzelfde bad maar dan de 244 versie met pomp en ik zit tegen hetzelfde probleem aan te kijken.

Er zijn enorm veel DIY oplossingen te vinden maar het is ook de vraag hoeveel graden je bij het bad wil voegen. Voor de 244 versie heb je dit bijv.:

http://www.heuts.nl/shop/...g-zonne-energie-solar-bol
Eenvoudig aan te sluiten
Deze zwembadverwarming is kosteneffectief en eenvoudig te installeren U hoeft de bol alleen maar op de pomp aan te sluiten en heeft verder geen draden of snoeren nodig. De bol kan zwembaden tot 7.000 liter verwarmen Voor deze verwarming heeft u een pomp nodig met een capaciteit van minimaal 2500 liter/uur. Per dag uw zwembad tot maximaal 3 graden warmer. Heeft u een groter zwembad? Door 2 bollen te gebruiken verdubbelt u de verwarmingscapaciteit. De bollen zijn eenvoudig op elkaar aan te sluiten. Let wel op dat u dan een krachtigere pomp nodig heeft.

Kenmerken solarbol
Formaat: 57 x 57 x 26 cm
Aansluiting slang: 32 / 38 mm
Benodigde pompcapaciteit bij plaatsing op de grond: 2.500 liter/uur
Benodigde pompcapaciteit bij plaatsing boven de grond (bv op dak): 6.500 liter/uur
Maximaal te verwarmen per bol 7.000 liter
Formaat verpakking: 60 x 60 x 30 cm
Gewicht verpakking: 10,5 kg
Merk: Monza
Artikelnummer: OD210039

Inhoud verpakking solarbol zwembadverwarming
Verwarmingsbol met verwijderbare transparante cover
Voetsteun om de bol te kantel in hoek van 30 graden
Slang (ca. 98 cm) voor tussen pomp en verwarmingselement
Slang (ca. 38 cm) voor koppelen van eventuele 2e bol
Koppelstuk passend op zwembadpomp en slang (passen op slangen van 32 tm 38 mm): 2 stuks
Slang klemmen om koppelstuk op uw pomp aan te sluiten: 2 stuks
Isolatietape voor goede afsluiten koppelstukken
1Witte cover voor opbergen van bol
Handleiding
Als ik er zo naar kijk moet dit makkelijk zelf te doen zijn maar de vraag is of het kosten technisch veel verschil maakt. Met bovenstaande claimt men dat je max 3 graden per dag erbij kan verwarmen. In mijn geval zou dat wat aan de krappe kant zijn en een grotere, duurdere oplossing heb ik niet zoveel zin in.

Water is momenteel een graad of 21. Met de zon er vol op kost het je toch wel een uur of 3 voordat het richting the 23 wil gaan (met moeite)

Jouw oplossing dusver lijkt precies hetzelfde te doen als bovenstaande maar met meer capaciteit. Ik kan niet echt je vragen beantwoorden, maar ik denk iig dat je de slangen wel heel goed droog moet krijgen wil je het op het dak kunnen houden. Of goed afdekken met een zeil of deken oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 29-07-2014 11:40 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Zwembad staat in de tuin ;) 100meter slang met inhoud of 2 van die collectoren doen niet zoveel. Staat nu ook al een 24 buiscollector voor de zonneboiler(q-solar). Platdak staaqt ongeveer 3-4 meter van het zwembad en ligt een 2 tot 2,5 meter hoger.

Ik heb redelijk wat dingen gevonden over die solarbollen welke heuts verkoopt, de goedkopere(heuts) doen niet erg veel, matjes schijnen beter te werken. De duurder gaan richting 200 euro per stuk. Dat gaat mij te gortig.
Volgens heuts:
Ø 244 2.419 liter 1x solarbol
Ø 305 3.853 liter 1x solarbol
Ø 366 5.621 liter 1x solarbol
Tussen 244 en 366 zit een ruime factor 2 qua water wat hij moet verwarmen, ik lees "hij werkt dus een keer zo langzaam"

Budget is zo'n 200-250 euro incl pomp en dat voor een zwembad van 6 tientjes ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Appie Heijn op 29-07-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Overigens zou ik ook dit overwegen als je het bad al gaat verwarmen:

http://www.top-zwembadsho...bad/intex-solar-cover-366

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah die heb ik al ;) vergeten te melden, die doet het best lekker maar alleen de bovenste paar cm. Veel dieper straalt ie niet door. Scheelt wel een hoop rommel in het water.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 29-07-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Appie Heijn schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:43:
Ah die heb ik al ;) vergeten te melden, die doet het best lekker maar alleen de bovenste paar cm. Veel dieper straalt ie niet door. Scheelt wel een hoop rommel.
Als je het water rond pompt zou het in de theorie dan toch de rest ook moeten verwarmen? Niet veel, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En de bodem zwart maken? Zou dat al helpen? Of juist wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Zal denk ik wel wat helpen maar naast het zeil is het redelijk passief, om tot 28-30 graden te komen binnen een redelijke tijd(lees 2-3 dagen) dan gaat dat het alleen niet trekken.

Praktisch gezien,
Moet je het dan met waterproof verf zwart maken?
Gaat de folie/verf loslaten bij intensief gebruik?
Vuil zie je niet meer(lastig opzuigen)

Uiteraard wel bedankt voor het meedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook zitten dubben hoe ik het zwembadwater warmer zou kunne krijgen, de kinderen springen er gewoon in, maar pff hoe ouder je wordt :P

Uiteindelijk is het water toch tot 24 graden gekomen door gewoon in de zon te staan en het afdekzeil er zovaak mogelijk op te laten. (de pomp staat dan ook bijna de hele dag aan)

Je moet dan nog wel ff doorkomen, maar eenmaal erin is het warm.

Maar ik kwam dus op het idee om een zwarte mat op de bodem te leggen, zo een antislipmat, maar nooit ten uitvoer gebracht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bodem zwart maken lijkt me weinig zin hebben? Meeste kracht van de zon wordt door het water al weggenomen, dus komt niet/op dat zwarte zeil terecht. Een zwart afdekzeil is (denk ik) effectiever dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

MrAcid schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 12:02:
Bodem zwart maken lijkt me weinig zin hebben? Meeste kracht van de zon wordt door het water al weggenomen, dus komt niet/op dat zwarte zeil terecht. Een zwart afdekzeil is (denk ik) effectiever dan?
Waar denk je dat die 'kracht' heen gaat die word opgenomen door het water?

Het probleem met schoon water is juist dat het moeilijk opwarmt omdat het licht doorlaat. Smerig water word juist veel makkelijker warm omdat dat vol zit met donkere deeltjes die het zonlicht absorberen en omzetten in warmte.
Als je een lichte kleur bodem in je zwembad heb word bij schoon water het licht op de bodem weer gereflecteerd en gaat via het water weer de lucht in. Weg energie...

Dus wil je water snel warm hebben, zwarte kleurstof erin gooien :)

[ Voor 4% gewijzigd door NBK op 29-07-2014 13:10 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wat ik zelf wel eens heb gezien is dat ze het water door een lange zwarte slang pompen voordat ie in het bad komt. zo kan het water alvast wat opwarmen door de zon.maar das alleen handig als ie nog niet vol zit.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 09:34
Ik heb zo'n solarbol. Werkt prima voor zo'n badje, zeker als je niet de ruimte hebt om ergens van die zwarte matten neer te leggen die ze ook verkopen bij dezelfde winkels. Anders is dat een alternatief dat geen drol kost en meer warmte oplevert.
Ik wil het bad ook niet teveel opwaremn, net die paar graden is prima.

Alleen een zwarte slang doet niet zoveel (of je moet een slang van 50m hebben...dan beter zo'n mat, want dat is feitelijk hetzelfde: een zwarte lange route voor het water)

[ Voor 100% gewijzigd door Stefke op 29-07-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:58

DjVe

Hatsaflats!

Bij familie hebben ze ook een zwembad (inbouw) en die wordt verwarmt door zwarte slagen die opgerold zijn op twee zijkant van een groot haspel die richting het zuiden onder een lichte hoek staan gedraaid. Die weten een flink zwembad behoorlijk te verwarmen tegen geringe kosten. Hij haalt dus water onder bij het zwembad en pompt dat dus rond door de slagen en laat het vervolgens aan de andere kant van het bad bovenin weer binnen lopen

Zo'n ding dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.leerlijntechniek.nl/img/detail/49/kabel_haspel.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 29-07-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
stefijn schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 13:15:
Ik heb zo'n solarbol. Werkt prima voor zo'n badje, zeker als je niet de ruimte hebt om ergens van die zwarte matten neer te leggen die ze ook verkopen bij dezelfde winkels. Anders is dat een alternatief dat geen drol kost en meer warmte oplevert.
Ik wil het bad ook niet teveel opwaremn, net die paar graden is prima.

Alleen een zwarte slang doet niet zoveel (of je moet een slang van 50m hebben...dan beter zo'n mat, want dat is feitelijk hetzelfde: een zwarte lange route voor het water)
Daar zit het bij mij nu juist, ik heb een plat dak beschikbaar waar je prima van dat soort matten of opgerolde tyleen kan neerlegen. Ander was ik ook wel voor die bollen gegaan, echter lees ik maar weinig ervaringen dat je de 28-30 graden haalt. Kostentechnisch kan ik prima 100mtr slang neerleggen, tis maar net wat dan meer op brengt, DIY of fabriek.
mrc4nl schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 13:13:
Wat ik zelf wel eens heb gezien is dat ze het water door een lange zwarte slang pompen voordat ie in het bad komt. zo kan het water alvast wat opwarmen door de zon.maar das alleen handig als ie nog niet vol zit.
Ik heb een 2-3 dagen lang mijn zonneboiler(200L) 2x per dag geleegd, dat is ongeveer 50 graden water. 2 dagen zon erbij met afdekzeil en we zaten op 28 graden, nu kan ik er echter niet telkens warm water uit zonneboiler bijgooien.

Vandaar mijn zoektocht naar een zonnecollector oplossing.
Wel origineel, maar moet maar niet bij mij op het platte dak, deze komt dan ook in de weg te staan voor de zonneboiler(collector)

[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 29-07-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133692

@ Speedfightserv: budget van TS is max. 250 euro.

Verder interessant topic. Ik heb geen tips maar ga het topic volgen voor mijn eigen zwembadje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Appie Heijn schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 14:08:
[...]

Wel origineel, maar moet maar niet bij mij op het platte dak, deze komt dan ook in de weg te staan voor de zonneboiler(collector)
Kan je niet een paar slangen van je zonneboiler trekken om daarmee te verwarmen?

Neem aan dat die nu veel te warm is en je toch niet veel warmte gebruikt.

Zo houd je ook de boiler onder de kooktemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 24-06 09:34
Hou er ook rekening mee dat zo'n standaard zwembadpompje het water niet meer omhoog krijgt als je een slang (of iets soortgelijks) van 20meter doorloop op het dak legt. Dan ben je er niet met een pompje van een paar tientjes, maar om nou 250 euro uit te geven voor een dergelijk zwembad... Dit soort baden warmt zowieso al snel op.

Het water in mijn zwembad was vorig jaar tegen de 30graden (dit jaar geen pool in de tuin), en ws. 2 graden meer dan het zonder die bol was geweest. Onder die bol wordt het zo'n 55/60 graden. Er komt gewoon lauwwarm water uit en als dat de hele dag zo rond gaat, reken maar dat dat effect heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 29-07-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 10:12

André

Analytics dude

Een kennis van mij pompt met een simpele dompelpomp het zwembadwater op zijn garagedak. Daar heeft hij landbouwplastic op liggen waarvandaan het water aan de andere kant van het dak zo in de afvoer stroomt. Daar heeft hij weer een vertakking aan gemaakt die als een soort regendouche uitkomt boven zijn zwembad. Op het dak ligt steeds maar een dun vliesje water en is echt heel snel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 16:40
Betreft die pomp en het naar boven pompen verhaal:
Het water komt toch ook weer naar beneden? Dus in wezen heb je alleen vermogen nodig om de wrijving tegen te gaan....

Denk maar aan het principe om water uit een aquarium te laten lopen via een slang in een emmer. Alleen nu is je start en stop nagenoeg gelijk, dus die zouden elkaar nagenoeg moeten opheffen?

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

* Anoniem: 238103 lekker low tech
http://www.backyardocean....-Heater-Mat-p/0604492.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik heb ook een 3.66 diam intex opzetbad maar heb absoluut geen verwarming nodig. Een paar dagen mooi weer en het water is minimaal 25 graden. Als, zoals afgelopen weken het erg warm wordt, dan moet ik zelfs nieuw koud water er bij doen omdat het bad te weinig afkoeling biedt. Het water komt dan al gauw op 30 graden en dat vind ik eigenlijk al te hoog.
Voor mij dus geen extra verwarming voor een dergelijk badje.
Kan het geheel (half) leeggelopen in de winter op het platte dak blijven liggen?
Gewoon geheel leeg maken en opbergen in de winter, dat lijkt me het verstandigst.

[ Voor 17% gewijzigd door 26779 op 29-07-2014 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04:21
Wij hebben zo'n kleiner rechthoekig badje. Dat laat ik niet zonder toezicht buiten staan. Dus we vullen het elke dag, en dan laat ik er gewoon de zonneboiler in leeglopen. Heerlijk water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
flippo765 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:17:
[...]

Kan je niet een paar slangen van je zonneboiler trekken om daarmee te verwarmen?

Neem aan dat die nu veel te warm is en je toch niet veel warmte gebruikt.

Zo houd je ook de boiler onder de kooktemperatuur.
Dat blijft ie zowieso wel, we hebben "maar" 200L welke we met 3 personen best wel gebruiken. Het collectorcircuit is glycol, enige wat wellicht een optie zou zijn is een warmtewisselaar ertussen zetten welke je met een al dan niet kan passeren. Wordt echter ook wel een prijzige optie gok ik? Op zich niet eens zo verkeerd:
http://www.internetwebsho...Warmtewisselaars_RVS.html
http://www.internetwebsho...r_RVS_20_rijen_44_kW.html Zou zoiets voldoende capaciteit hebben om 24 vacuumbuizen aan warmte over te dragen aan het zwembadwater?
stefijn schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:44:
Hou er ook rekening mee dat zo'n standaard zwembadpompje het water niet meer omhoog krijgt als je een slang (of iets soortgelijks) van 20meter doorloop op het dak legt. Dan ben je er niet met een pompje van een paar tientjes, maar om nou 250 euro uit te geven voor een dergelijk zwembad... Dit soort baden warmt zowieso al snel op.

Het water in mijn zwembad was vorig jaar tegen de 30graden (dit jaar geen pool in de tuin), en ws. 2 graden meer dan het zonder die bol was geweest. Onder die bol wordt het zo'n 55/60 graden. Er komt gewoon lauwwarm water uit en als dat de hele dag zo rond gaat, reken maar dat dat effect heeft.
Welk pompje doel je op? 2500L/u of degene welke ik heb uitgekozen.
Ik zit wat rond de 23-25 graden met dit weer. Voor ons nog niet echt comfortabel, daarbij zou het zwemseizoen ook nog eens verlengt kunnen worden met wat overcapaciteit.
André schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:06:
Een kennis van mij pompt met een simpele dompelpomp het zwembadwater op zijn garagedak. Daar heeft hij landbouwplastic op liggen waarvandaan het water aan de andere kant van het dak zo in de afvoer
Voor mij helaas niet echt haalbaar met allerlei obstakels, daarbij weet ik het ook niet of het nou wel zo handig is ivm oppervlakte bevuiling, als je al ziet wat in het zwembad zelf terecht komt aan beestjes, blaadjes en andere dingen...
26779 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:19:
Ik heb ook een 3.66 diam intex opzetbad maar heb absoluut geen verwarming nodig. Een paar dagen mooi weer en het water is minimaal 25 graden.
Met de warmte van vorige week kwamen we net aan 28 graden, zal wel met de schaduw te maken hebben, pas vanaf 13.00 gaat de zon er vol op. Daarbij zijn dat soort weken nou niet echt gemeengoed.
MeTooPV schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:38:
Wij hebben zo'n kleiner rechthoekig badje. Dat laat ik niet zonder toezicht buiten staan. Dus we vullen het elke dag, en dan laat ik er gewoon de zonneboiler in leeglopen. Heerlijk water.
Daar gaat dan ook geen 5500ltr water in ;) Wanneer ik de zonneboiler leeg laat lopen met wat koud water erbij kom ik wel op 500-1000ltr water op een comfortabele temperatuur maar dan kan ik net met de enkels erin >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 29-07-2014 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn schoonzus heeft ook zo'n soort bad, daar hebben we 200 meter slang op een rasterhekwerk getyrapt welke ongeveer één schutting deel groot is. Het rasterwerk ligt op het dak van de schuur. De slang op het rasterhekwerk is aangesloten op een 200watt pomp.

De constructie werkt erg goed, het is wel van belang dat de zon er goed op staat. Van enkel difuus ligt wat het water niet veel warmer. (Hoogstens een DT van 2 graden)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wp zwembadverwarmer 5 Kw
12 m3/H pomp (0,37Kw) met zandfilter

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/e2f6df269812923ea7326b9295bb7486.jpg

Pomp met filter marktplaats 40,-
warmtepompverwarmer marktplaats 450,-

Iets boven je budget maar de warmtepomp was nieuw, dat hoeft natuurlijk niet.

:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 17:29
Rol-Co schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:48:
Wp zwembadverwarmer 5 Kw
12 m3/H pomp (0,37Kw) met zandfilter

[afbeelding]

Nog mooier, zelf een simpele WP bouwen. Gekoeld bier en een warm bad in 1 klap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MBgek schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 21:08:
[...]

Nog mooier, zelf een simpele WP bouwen. Gekoeld bier en een warm bad in 1 klap :P
Geen tijd voor, ik moest zwemmen en bier drinken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

MBgek schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 21:08:
[...]

Of je zet de 2e unit binnen, heb je gelijk daar een aangename temperatuur (airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 22:53
@revolution-nl
Heb je enig idee hoeveel een dergelijk systeem aan warmte geeft?
Ik zou er graag een zwemvijver van 38.000 liter iets warmer mee krijgen :) . Nu is het water puur door instraling al 23°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 17:29
flippo765 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 21:22:
[...]

Of je zet de 2e unit binnen, heb je gelijk daar een aangename temperatuur (airco)
Multisplit :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Promy schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 21:22:
@revolution-nl
Heb je enig idee hoeveel een dergelijk systeem aan warmte geeft?
Ik zou er graag een zwemvijver van 38.000 liter iets warmer mee krijgen :) . Nu is het water puur door instraling al 23°
Nee, geen flauw idee. Het was nogal een adhoc actie, dus snel geregeld en gemonteerd en verder eigenlijk niet meer naar omgekeken :X.

Mijn schoonzus was tevreden over het resultaat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Rol-Co schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:48:
Wp zwembadverwarmer 5 Kw

ik blijf toch maar dagdromen over zwembad aanvoer = retour/cv ook ?
maar toch een elga gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:50:
[...]

ik blijf toch maar dagdromen over zwembad aanvoer = retour/cv ook ?
maar toch een elga gekocht
Ik ga hem voor beide inzetten, eens zien wat het doet, ik heb al wat ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Oud topic, nieuw leven.

Ook ik ben sinds kort eigenaar van een zwembad van 3x2 meter. Zijn er anno 2016 al nieuwe duurzame verwarmingselementen beschikbaar (voor een betaalbare prijs). Of moeten we het nog steeds doen met de drijvende bol in het water of een rij zwarte buizen op de grond/dak?
Ik heb ook zitten kijken voor een verwarmingselement via een vuurkorf oid, maar dit lijkt me ook niet echt handig, ten eerste natuurlijk dat het niet goed is voor het milieu B) ten tweede omdat je toch constant het vuur aan moet houden wil je wast warmer water hebben.

Het water komt momenteel niet boven de 20 graden uit, 5 graden minimaal erbij zou toch wel wat aangenamer zijn..

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:31
Dit jaar 3 solar matten van Intex aangeschaft (minder dan €20 per stuk) en op ons schuurtje gelegd voor eenzelfde bad. Bevalt uitstekend! Ik heb de temperatuur van het water niet gemeten, maar wij hoeven niet meer te wennen aan aan de temperatuur voordat wij ons in het water laten zakken. (de kinderen hoefden dat al nooit....)

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Luchtenburger schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:24:
Dit jaar 3 solar matten van Intex aangeschaft (minder dan €20 per stuk) en op ons schuurtje gelegd voor eenzelfde bad. Bevalt uitstekend! Ik heb de temperatuur van het water niet gemeten, maar wij hoeven niet meer te wennen aan aan de temperatuur voordat wij ons in het water laten zakken. (de kinderen hoefden dat al nooit....)
Heb je toevallig een link daarvan?
En hoe zit het met het water omhoog pompen, wat gebruik je daarvoor?

Ik heb zelf deze filter, https://www.top-zwembadsh...filterpomp-3407-liter-uur

Zal deze voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:31
Link voor de solar mat:
https://www.top-zwembadsh...embadverwarming-solar-mat

Standaard Intex pomp kan het water niet omhoog pompen. Ik gebruikte altijd al een Gardena dompelpomp (zoiets als dit http://www.wehkamp.nl/Win...JWI9YiDic4CFaIy0wodoboPaw) voor het leegpompen van het zwembad. Deze heb ik nu met een stuk 19mm tuinslang en een paar verloopstukken aan de matten bevestigd.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Oke heel fijn, jammer dat het bij die webshop uitverkocht is maar dan weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken. Tip van de dompelpomp is ook een mooie oplossing, ik heb als het goed is nog iets vergelijkbaars in de schuur staan, als die niet meer werkt kan ik altijd nog een andere kopen.

Blijft toch wel mooi een zwembad van 55euro, maar om het tot een goed geheel te krijgen kun je er nog 150eu bijleggen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 923953

Hallo hier komt weer een nieuw leven op de forum ik heb een vraag Ik heb een solar plaat(gebogen) en een zandfilter van 6m3 het zwembad is 220x150 maar zag vorig jaar dat het niet echt lekker opwarmde had geen bypass nu zit in te denken om een warmtepomp eco 3 te gaan kopen of doe ik iets verkeerd en werkt de solar verwarming wel??? Hoop dat iemand dit leest en kan helpen😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 923953 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:51:
Hallo hier komt weer een nieuw leven op de forum ik heb een vraag Ik heb een solar plaat(gebogen) en een zandfilter van 6m3 het zwembad is 220x150 maar zag vorig jaar dat het niet echt lekker opwarmde had geen bypass nu zit in te denken om een warmtepomp eco 3 te gaan kopen of doe ik iets verkeerd en werkt de solar verwarming wel??? Hoop dat iemand dit leest en kan helpen😉
doorhetgebrekaaninterpunctieenhoofdlettersmaakjehetlezenernietechtmakkelijkop.

Open gewoon je eigen topic.Dat is gratis hier op tweakers :>

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 19-05-2017 22:26 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 923953 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:51:
Een warmtepomp werkt wel, zaak is dat je het bad dicht legt in de nacht en als het kan isoleren.
Ik heb nog een fonteyn 5kW zwembad Wp over mocht je interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
3 pijps VRF, binnen koelen en buiten met de afgevoerde warmte het zwembad verwarmen, kost wat maar dan heb je wat moois.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artilevi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-05-2020
ik heb vorige jaar opzet zwembad van 2 bij 3 (65 hoog) van intex. nu dit jaar wil ik een filter kopen en er verwarming op zetten via mijn schuur schuindak dakpunt 3 meter hoog, nu kan meerdere manier bedenk hoe ik dat zou doen

1 zandfilterpomp zag 1 die 3 meter hoog kan (is dat genoeg

2 een gewone pomp en dan daar naar een vijverpomp die 7 meter hoog kan.

dan wat leg ik op dak neer?
a solarmatten van goedkope dingen 2 of 3

b tyleenbuis hele dak vol leggen aan een staal raster vast maken.

vragen die mijzelf stel zijn
a hoe sterk zijn matten
b heb bypas nodig want in matten zit al bij

ik hoor graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Artilevi schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:34:
ik heb vorige jaar opzet zwembad van 2 bij 3 (65 hoog) van intex. nu dit jaar wil ik een filter kopen en er verwarming op zetten via mijn schuur schuindak dakpunt 3 meter hoog, nu kan meerdere manier bedenk hoe ik dat zou doen

1 zandfilterpomp zag 1 die 3 meter hoog kan (is dat genoeg

2 een gewone pomp en dan daar naar een vijverpomp die 7 meter hoog kan.

dan wat leg ik op dak neer?
a solarmatten van goedkope dingen 2 of 3

b tyleenbuis hele dak vol leggen aan een staal raster vast maken.

vragen die mijzelf stel zijn
a hoe sterk zijn matten
b heb bypas nodig want in matten zit al bij

ik hoor graag van jullie
Kijk even hier: Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicardoJan
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik heb hier ook een Intex zwembad 150x220cm en heb een kleine tuin dus wil de solar matten op mijn schuur leggen. Nu wil ik een pomp onafhankelijk aansturen om dit warme water te laten circuleren en dan het liefst energie zuinig.

Nu heb ik gezocht op ons welbekende internet en heb een solar pomp 12v 10w gevonden, kan ik deze direct op een zonnecel aansluiten (ook 12v/10w)?
Pagina: 1