Ik ben sinds kort in het bezit van een zwembad(je).

Een Intex Easy(zonder frame)
Afmeting: 3,66mtr doorsnee
Hoogte: 76cm
Waterinhoud ergens tussen de 5000 en 5600 liter
Meegeleverde filterpomp: 2271 l/uur
Ik wil op een nog nader te bepalen manier(=zon) het water tot ongeveer 28-30 graden verwarmen voor onze baby van net geen half jaar oud.(wij kunnen wel met iets kouder water toe
)
De meegeleverde pomp is leuk voor het in beweging houden van het water maar meer ook niet, een enigzins respectabele collector gaat ie niet trekken vermoed ik. Ik zal dus over gaan naar een zandfilterpomp.
KEUZE 1, de pomp
Voor een 100 euro: http://www.amazon.de/Inte...B3-220-240V/dp/B00HYCOB5M
Prijstechnisch aan de goede kant. Capaciteit (meer dan) voldoende
Capaciteit intex zandfilterpomp 4m3
Totale waterstroom capaciteit (pomp & filtermedia): 4.000 liter per uur
Sterkte waterstroom in pomp (pompcapaciteit): 4.500 liter per uur
Opvoerhoogte (Hmax): 3 meter
Vermogen: 190W - 50 HZ
Stroom: 220-240 Volt AC
Maximale werkdruk: 1,4 bar (20 psi)
Effectief filtergebied: 0,05 m2
Minimale zwembad grootte (water capaciteit) 10.600 liter
Maximale zwembad grootte (water capaciteit) 31.800 liter
Aanbevolen draaiuren 10.600 - 18.500 liter 4 uur per dag
Waarom overcapaciteit? Hopelijk is dit voldoende voor de opvoerhoogte van 2mtr naar het platdak. En mogelijk gaan we over 1-2 jaar nog eens over naar een Intex Ultra Fram Pool van 4x2x1. Daar gaat een 6800 liter water in.
Na het één en ander gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat solarbollen(behalve de duurdere) niet echt werken. Betere resultaten worden gehaald met een tyleen slangen of matten.
Keuze 2: de collector(en)
*100 meter tyleen,
ZPE 16x1.8 is €51 +
HDPE 25x2 SRD 17 €56
LDPE PN6 16x1,2 is €26,68
Vragen hierbij:
Welke maat?
Parallel of aan 1 stuk?
Is een dunnere/dikkere slang beter?
Is een dunnere/dikkere mantel beter?
Kan het geheel (half) leeggelopen in de winter op het platte dak blijven liggen?
*Kant en klare collector:
Deze gaan voor een 40 euro per stuk
Sandfilteranlage 5,5m³: max. 5 Kollektoren, dus met een 4m3 pomp moet 2 zowieso gaan lukken. Doorstroming zal wel geknepen moeten worden met een bypass gok ik.
2 collectoren is +/- 8,4m2 oppervlakte dit zou geschikt moeten zijn voor circa 20m2 oppervlakte volgens de verkoper. Ik heb 10m2 oppervlakte ongeveer. Maar met het oog op de toekomst(groter bad) denk ik dat 2 wel beter is dan 1
Waar ik met name over twijfel, een beetje knutselen vindt ik niet erg zolang het qua opbrengst/kosten beter uitpakt dan de kant-klaar collectoren. Kan iemand hier wat zinnigs over roepen? Ik heb al op diverse fora gelezen maar de meningen lopen nogal uiteen en meestal praat men over 10.000'en liters qua zwembad. Ook de vorstbestendigheid van de 2 verschillende collectoren kan wisselend zijn, tyleen weet ik dus niet, de collectoren wordt vanaf verkoper al aangeraden om ze leeg te laten lopen en op te bergen in vorstvrije ruimte. Elke jaar dus 2x de-montage.

Een Intex Easy(zonder frame)
Afmeting: 3,66mtr doorsnee
Hoogte: 76cm
Waterinhoud ergens tussen de 5000 en 5600 liter
Meegeleverde filterpomp: 2271 l/uur
Ik wil op een nog nader te bepalen manier(=zon) het water tot ongeveer 28-30 graden verwarmen voor onze baby van net geen half jaar oud.(wij kunnen wel met iets kouder water toe
De meegeleverde pomp is leuk voor het in beweging houden van het water maar meer ook niet, een enigzins respectabele collector gaat ie niet trekken vermoed ik. Ik zal dus over gaan naar een zandfilterpomp.
KEUZE 1, de pomp
Voor een 100 euro: http://www.amazon.de/Inte...B3-220-240V/dp/B00HYCOB5M
Prijstechnisch aan de goede kant. Capaciteit (meer dan) voldoende
Capaciteit intex zandfilterpomp 4m3
Totale waterstroom capaciteit (pomp & filtermedia): 4.000 liter per uur
Sterkte waterstroom in pomp (pompcapaciteit): 4.500 liter per uur
Opvoerhoogte (Hmax): 3 meter
Vermogen: 190W - 50 HZ
Stroom: 220-240 Volt AC
Maximale werkdruk: 1,4 bar (20 psi)
Effectief filtergebied: 0,05 m2
Minimale zwembad grootte (water capaciteit) 10.600 liter
Maximale zwembad grootte (water capaciteit) 31.800 liter
Aanbevolen draaiuren 10.600 - 18.500 liter 4 uur per dag
Waarom overcapaciteit? Hopelijk is dit voldoende voor de opvoerhoogte van 2mtr naar het platdak. En mogelijk gaan we over 1-2 jaar nog eens over naar een Intex Ultra Fram Pool van 4x2x1. Daar gaat een 6800 liter water in.
Na het één en ander gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat solarbollen(behalve de duurdere) niet echt werken. Betere resultaten worden gehaald met een tyleen slangen of matten.
Keuze 2: de collector(en)
*100 meter tyleen,
ZPE 16x1.8 is €51 +
HDPE 25x2 SRD 17 €56
LDPE PN6 16x1,2 is €26,68
Vragen hierbij:
Welke maat?
Parallel of aan 1 stuk?
Is een dunnere/dikkere slang beter?
Is een dunnere/dikkere mantel beter?
Kan het geheel (half) leeggelopen in de winter op het platte dak blijven liggen?
*Kant en klare collector:
Deze gaan voor een 40 euro per stuk
Sandfilteranlage 5,5m³: max. 5 Kollektoren, dus met een 4m3 pomp moet 2 zowieso gaan lukken. Doorstroming zal wel geknepen moeten worden met een bypass gok ik.
2 collectoren is +/- 8,4m2 oppervlakte dit zou geschikt moeten zijn voor circa 20m2 oppervlakte volgens de verkoper. Ik heb 10m2 oppervlakte ongeveer. Maar met het oog op de toekomst(groter bad) denk ik dat 2 wel beter is dan 1
Waar ik met name over twijfel, een beetje knutselen vindt ik niet erg zolang het qua opbrengst/kosten beter uitpakt dan de kant-klaar collectoren. Kan iemand hier wat zinnigs over roepen? Ik heb al op diverse fora gelezen maar de meningen lopen nogal uiteen en meestal praat men over 10.000'en liters qua zwembad. Ook de vorstbestendigheid van de 2 verschillende collectoren kan wisselend zijn, tyleen weet ik dus niet, de collectoren wordt vanaf verkoper al aangeraden om ze leeg te laten lopen en op te bergen in vorstvrije ruimte. Elke jaar dus 2x de-montage.
[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 29-07-2014 11:37 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L