Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nokia Lumia 930 Review - Prijs

Pagina: 1
Acties:

• ruudkobes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-10 19:12
Op de specificaties en galerij pagina wordt een prijs getoond die niet klopt met de huidige prijs van de L930.
De pagina toont €519 terwijl hij volgens de pricewatch zit rond €470.

Ook het aantal aanbieders klopt niet. Er zijn er veel meer dan 6.

Edit:
Even een 2e opmerking:

Op de softwarepagina meten jullie zaken als 'Tweakers-frontpage openen' en 'Store openen'.
Dit zijn handige metingen, maar ik vraag me af waarom jullie ze vergelijken met die van de 630 en 620. Deze toestellen zijn namelijk niet vergelijkbaar met de 930 qua prijs/segment. Waarom niet vergelijken met bijv de 920/925 en 1320/1520?

[ Voor 58% gewijzigd door ruudkobes op 29-07-2014 11:27 ]

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
Fix0r :)

Verwijderd

Ik vind het ook niet passend om de Lumia 930 in de conclusie het te laten afleggen op prijs tov van china phone die niet eens in de pricewatch voorkomt.
In de conclusie van reviews voor mainstream android toestellen van Samsung, HTC of Sony worden deze ook niet in de conslusie afgemaakt omdat er ook goedkopere china phones zijn. De

Oh ja er wordt ook negatief prijs vergeleken met de nexus 5 maar de nexus 5 32GB is in jullie eigen pricewatch maar 28 euro goedkoper dan de Lumia 930 die 32 GB geheugen heeft.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ik vind het ook niet passend om de Lumia 930 in de conclusie het te laten afleggen op prijs tov van china phone die niet eens in de pricewatch voorkomt. In de conclusie van reviews voor mainstream android toestellen van Samsung, HTC of Sony worden deze ook niet in de conslusie afgemaakt omdat er ook goedkopere china phones zijn.
De OnePlus One is de status van 'chinaphone' wel een beetje ontstegen op Tweakers. Wel is hij schaars verkrijgbaar; dat verklaart waarom hij niet in de PW staat.
Oh ja er wordt ook negatief prijs vergeleken met de nexus 5 maar de nexus 5 32GB is in jullie eigen pricewatch maar 28 euro goedkoper dan de Lumia 930 die 32 GB geheugen heeft.
De 32GB is niet meer verkrijgbaar; een webwinkel verkoopt de restpartijen voor veel meer dan hij waard is. Een betere vergelijking is de LG G2 32GB (goeddeels gelijk aan de Nexus). Die kost nu 340 euro. De Nexus 5 16GB kost 330 euro. De Lumia 930 is duidelijk gemaakt in die generatie; een vergelijking met nieuwere telefoons is een vergelijking met toestellen van een andere generatie.

Verwijderd

Nog maar 1 maand geleden werd de LG G3 gereviewed
Slechte accuduur (slechter dan de Lumia 930!) , onnodig veel pixels in scherm, haperende interface
Conclusie van tweakers:
Met een adviesprijs van 549 euro is hij daarnaast niet duur voor een toestel in deze klasse
Haperende interface(!), 75 euro duurder nog dan de Lumia 930 maar die LG is dan juist niet duur? En de Lumia 930 voor 475 euro is een maand later wel duur?

En natuurlijk niks over goedkopere china android phones in de conclusie.

Opvallend juist in die review vorige maand:
De conclusie van de LG G3 noemt precies 1 toestel en dat is de LG G3

De conclusie van de Lumia 930 noemt naast de Lumia 930 daarintegen ook nog eens maar liefst 5 android toestellen bij naam waarbij de Lumia alleen maar negatief vergeleken wordt met die 5 genoemde android toestellen.

En het is ook niet de eerste keer dat dit soort issues juist bij een Lumia review opvalt.
Kijk ik bijvoorbeeld naar de recente Lumia 630 review dan worden in de conclusie ook weer vergelijkingen gemaakt met meerdere met naam genoemde android toestellen zoals bijvorbeeld de Moto G.
Kijk ik dan bij de Moto G review dan gaat het in de conclusie maar over 1 telefoon en dat is de Moto G.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2014 16:31 ]

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Haperende interface(!), 75 euro duurder nog dan de Lumia 930 maar die LG is dan juist niet duur? En de Lumia 930 voor 475 euro is een maand later wel duur?

En natuurlijk niks over goedkopere china android phones in de conclusie.

Opvallend juist in die review vorige maand:
De conclusie van de LG G3 noemt precies 1 toestel en dat is de LG G3

De conclusie van de Lumia 930 noemt naast de Lumia 930 daarintegen ook nog eens maar liefst 5 android toestellen bij naam waarbij de Lumia alleen maar negatief vergeleken wordt met die 5 genoemde android toestellen.

En het is ook niet de eerste keer dat dit soort issues juist bij een Lumia review opvalt.
Kijk ik bijvoorbeeld naar de recente Lumia 630 review dan worden in de conclusie ook weer vergelijkingen gemaakt met meerdere met naam genoemde android toestellen zoals bijvorbeeld de Moto G.
Kijk ik dan bij de Moto G review dan gaat het in de conclusie maar over 1 telefoon en dat is de Moto G.
Dit is de conclusie van de review:
De Lumia 930 is - ook al door een gebrek aan concurrentie - voor mensen die op zoek zijn naar een luxere Windows Phone de beste optie. Windows Phone 8.1 is een grote stap vooruit, mede dankzij het handige notificatiecentrum. De 930 heeft een mooi 5"-amoled-scherm, die dankzij het hoge contrast en redelijke helderheid ook in direct zonlicht afleesbaar is. De 20-megapixelcamera van de 930 presteert prima. Wel valt de accuduur een beetje tegen, ontbreekt Nokia's handige Glimp-functie om de tijd en notificaties te kunnen zien zonder het scherm aan te zetten en ligt hij niet zo lekker in de hand door het hoekige ontwerp.
Dat noemt de volgende pluspunten:
- beste optie op Windows Phone
- 8.1 is grote stap vooruit
- mooi scherm
- goed afleesbaar in direct zonlicht
- prima camera

Waar jij aan refereert is de conclusie-pagina van de review, maar die geeft meer een overweging weer dan de daadwerkelijke conclusie - ik ga daarin niet al teveel dubbelen omdat mensen op pagina 1 al de conclusie hebben gelezen; en in die conclusie komt er geen enkel ander toestel voor. Bij de review van de Moto G waar jij aan refereert was de conclusie-pagina nog echt de conclusie. Dat is een wijziging in de interface, maar een ingrijpende: de conclusie staat pontificaal bovenaan op de meestgelezen pagina van de review: pagina 1.

Bovendien zeg ik op de door jou zo gehekelde conclusie-pagina:
Maar wie twijfelt tussen Windows Phone en Android zal verder kijken dan alleen het toestel. Een keuze voor een mobiel besturingssysteem is anno 2014 echt een keuze tussen ecosystemen, met bijbehorend app-aanbod, integratie van diensten en andere apparaten. Vooral op Android is die keuze fundamenteler aan het worden, nu Android Wear en later Android Auto alleen werken met Googles eigen mobiele platform. Voor Apple geldt hetzelfde, met de verwachte iWatch en CarPlay.
En zo is het ook: deze details maken uiteindelijk onder aan de streep niet uit, en merk ook op dat in de Plus- en Minpunten en in de conclusie mede daarom het ecosysteem an sich geen factor is geweest in de weging. Dat is in het verleden anders geweest, maar nu ga ik er van uit dat eenieder die zich orienteert en een Lumia serieus overweegt, zich op de hoogte heeft gesteld van de belangrijkste voor- en nadelen van het ecosysteem: wel offline nav en Office, geen apps van bijv UPC of Ziggo, bijvoorbeeld.

Van de zeven alinea's op de conclusie-pagina gaat het in een over andere toestellen: het gaat erom om te tonen dat voor een toestel dat hardwarematig van de vorige generatie is - qua scherm, processor, accucapaciteit etc - Microsoft een prijs wil hebben die duidelijk hoger ligt dan toestellen van diezelfde generatie.

Bovendien: Windows Phone vergelijken met Android heeft zin: Android is al jaren de overduidelijke marktleider. Omgekeerd is die noodzaak er niet: Windows Phone heeft een marktaandeel van - laat ik het ruim inschatten - rond 3 tot 4 procent in Nederland. Veel minder mensen hebben er een en weten dus wat de vergelijking betekent en kunnen daardoor dus niets met zo'n vergelijking. De marktleider is nu eenmaal de maatstaf van alles wat er gebeurt in die markt - zo werkt de menselijke geest nu eenmaal. Je kunt alleen vergelijken met het bekende.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:55
-

[ Voor 100% gewijzigd door Miki op 29-07-2014 17:14 ]

Verwijderd

Bovendien: Windows Phone vergelijken met Android heeft zin
Het ging in de conclusie waarbij namen van android telefoons werden genoemd niet om windows phone vs android maar om zaken als accuduur.

Maar android met android vergelijken zeker niet.

De LG G3 was fors duurder en had toch nog een haperende interface.
Een enorme fail voor een nieuw toptoestel maar daar staat nergens in de conclusie de accuduur slechter is dan de HTC one M8 en de Galaxy S5 (die in tegenstelling tot bij de Lumia 930 toen al goedkoper waren dan die LG G3 !!)

Er staat ook nergens dat de Sony Z2 of Galaxy S5 op veel punten beter scoren dan de op de moment duurdere LG G3.

De prijs wordt zelfs positief beschreven.

Ik vind het overigens prima als een review toestellen vergelijkt maar wees dan ook consequent en die dat ook bij nieuwe android toestellen zoals de LG G3 en doe dat niet eenzijdig zodat in alle gevalle dat je vergelijkt de android telefoons telekens beter zijn.

Ik zal je eens het verschil laten zien tusssen wat ik objectief vind en wat jij schrijft.
Vooral op het gebied van accuduur is er een verschil met recente koplopers als de HTC One (M8) en Samsung Galaxy S5
De accuduur is duidelijk minder dan koploper Samsung Galaxy S5 maar wel bijvoorbeeld beter dan de recent uitgebrachte high end LG G3
-----------------------------------------------------------------------
In vergelijking met de Android-concurrentie verliest de Lumia 930 het: voor minder dan de 475 euro die je nu kwijt bent voor de 930 zijn er Android-telefoons te krijgen die het op veel punten beter doen, zoals de LG G2, Nexus 5 en OnePlus One
In vergelijking met de Android-concurrentie is de adviesprijs van Lumia 930 hoger dan LG G2, Nexus 5 en sony Z1 die een gelijke SoC aan boord hebben maar die hebben echter wel minder opslag en zijn ook qua camera, microfoon en scherm duidelijk de mindere tov deze Lumia 930
Of als ik ook net zo zou objectief zou schrijven als jij
De Lumia 930 wint het van de android concurrentie. De Lumia doet het duidelijk beter op veel punten dan vergelijkbare Android telefoons zoals de LG G2, Nexus 5 en OnePlus One

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2014 17:42 ]

Verwijderd

Verder als je de mobieltjes wilt testen op performance zonder peacekeeper suite dan is deze site wel een goede.

http://test262.ecmascript.org/

Het is een conformance test voor Ecma script maar met zoveel testsscripting dat het ook meteen een goede test is voor javascript performance.

Die testsuite is wat meer real world testing dan bijvoorbeeld kraken die veel relatief heel complexe javascripting toepast die je hoogst zelden op real world sites aantreft (bv image filtering in javascript).

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Er is een meer dan inhoudelijke reactie door Arnoud gegeven en daarmee lijkt de discussie mij af. Doel is hier dat je feedback kunt geven, en dat heb je gedaan. Sterker nog, er is inhoudelijk op gereageerd. Het plaatsen van een topic betekent echter niet dat we het met je eens moeten zijn of aanpassingen moeten maken. Wel fijn om te zien dat WP inmiddels net zo'n trouwe schare fans lijkt te hebben als Android en iOS.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Thanks voor de tip over die browser benchmark, dat ga ik voorleggen aan onze benchmark-meister :)
Pagina: 1