Haperende interface(!), 75 euro duurder nog dan de Lumia 930 maar die LG is dan juist niet duur? En de Lumia 930 voor 475 euro is een maand later wel duur?
En natuurlijk niks over goedkopere china android phones in de conclusie.
Opvallend juist in die review vorige maand:
De conclusie van de LG G3 noemt precies 1 toestel en dat is de LG G3
De conclusie van de Lumia 930 noemt naast de Lumia 930 daarintegen ook nog eens maar liefst 5 android toestellen bij naam waarbij de Lumia alleen maar negatief vergeleken wordt met die 5 genoemde android toestellen.
En het is ook niet de eerste keer dat dit soort issues juist bij een Lumia review opvalt.
Kijk ik bijvoorbeeld naar de recente Lumia 630 review dan worden in de conclusie ook weer vergelijkingen gemaakt met meerdere met naam genoemde android toestellen zoals bijvorbeeld de Moto G.
Kijk ik dan bij de Moto G review dan gaat het in de conclusie maar over 1 telefoon en dat is de Moto G.
Dit is de conclusie van de review:
De Lumia 930 is - ook al door een gebrek aan concurrentie - voor mensen die op zoek zijn naar een luxere Windows Phone de beste optie. Windows Phone 8.1 is een grote stap vooruit, mede dankzij het handige notificatiecentrum. De 930 heeft een mooi 5"-amoled-scherm, die dankzij het hoge contrast en redelijke helderheid ook in direct zonlicht afleesbaar is. De 20-megapixelcamera van de 930 presteert prima. Wel valt de accuduur een beetje tegen, ontbreekt Nokia's handige Glimp-functie om de tijd en notificaties te kunnen zien zonder het scherm aan te zetten en ligt hij niet zo lekker in de hand door het hoekige ontwerp.
Dat noemt de volgende pluspunten:
- beste optie op Windows Phone
- 8.1 is grote stap vooruit
- mooi scherm
- goed afleesbaar in direct zonlicht
- prima camera
Waar jij aan refereert is de conclusie-pagina van de review, maar die geeft meer een overweging weer dan de daadwerkelijke conclusie - ik ga daarin niet al teveel dubbelen omdat mensen op pagina 1 al de conclusie hebben gelezen; en in die conclusie komt er geen enkel ander toestel voor. Bij de review van de Moto G waar jij aan refereert was de conclusie-pagina nog echt de conclusie. Dat is een wijziging in de interface, maar een ingrijpende: de conclusie staat pontificaal bovenaan op de meestgelezen pagina van de review: pagina 1.
Bovendien zeg ik op de door jou zo gehekelde conclusie-pagina:
Maar wie twijfelt tussen Windows Phone en Android zal verder kijken dan alleen het toestel. Een keuze voor een mobiel besturingssysteem is anno 2014 echt een keuze tussen ecosystemen, met bijbehorend app-aanbod, integratie van diensten en andere apparaten. Vooral op Android is die keuze fundamenteler aan het worden, nu Android Wear en later Android Auto alleen werken met Googles eigen mobiele platform. Voor Apple geldt hetzelfde, met de verwachte iWatch en CarPlay.
En zo is het ook: deze details maken uiteindelijk onder aan de streep niet uit, en merk ook op dat in de Plus- en Minpunten en in de conclusie mede daarom het ecosysteem an sich geen factor is geweest in de weging. Dat is in het verleden anders geweest, maar nu ga ik er van uit dat eenieder die zich orienteert en een Lumia serieus overweegt, zich op de hoogte heeft gesteld van de belangrijkste voor- en nadelen van het ecosysteem: wel offline nav en Office, geen apps van bijv UPC of Ziggo, bijvoorbeeld.
Van de zeven alinea's op de conclusie-pagina gaat het in een over andere toestellen: het gaat erom om te tonen dat voor een toestel dat hardwarematig van de vorige generatie is - qua scherm, processor, accucapaciteit etc - Microsoft een prijs wil hebben die duidelijk hoger ligt dan toestellen van diezelfde generatie.
Bovendien: Windows Phone vergelijken met Android heeft zin: Android is al jaren de overduidelijke marktleider. Omgekeerd is die noodzaak er niet: Windows Phone heeft een marktaandeel van - laat ik het ruim inschatten - rond 3 tot 4 procent in Nederland. Veel minder mensen hebben er een en weten dus wat de vergelijking betekent en kunnen daardoor dus niets met zo'n vergelijking. De marktleider is nu eenmaal de maatstaf van alles wat er gebeurt in die markt - zo werkt de menselijke geest nu eenmaal. Je kunt alleen vergelijken met het bekende.