Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies: laptop tot 600,-

Pagina: 1
Acties:

• Bjornboer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-08-2023
Mijn huidige Dell laptop 17" met I3 370M 2.40Ghz processor van 3,5 jaar oud die ik voor 500,- via Ibood heb gekocht is ontzettend langzaam. Opstarten duurt 10 minuten + openen van programma's erg langzaam.

Nu ben ik geen expert (integendeel) en ik zou niet weten wat ik moet doen om hem te versnellen. Een ander nadeel is dat mijn vrouw momenteel hoogzwanger is ( ;) ) en over 1 week met verlof gaat en aan een fotoboek wil werken... dus er MOET van haar een nieuwe komen.

# Voor zover mijn probleem en hieronder mijn vraag om advies.

Budget: max 600,-
Gebruik: het maken van fotoboeken / thuiswerk (geen grote bestanden)

Ik heb wat huiswerk gedaan dus hieronder 3 modellen met link. Hopelijk kunnen jullie me helpen, al het advies is welkom.

HP Pavilion 15-P020nd
http://store.hp.com/Nethe...=J1Z22EA&opt=ABH&sel=PCNB

Lenovo Thinkpad Edge E540
http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e540/

Dell Inspirion 15 5000 series
http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-5547-laptop

• MrBB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-07-2024
Bjornboer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:05:
Mijn huidige Dell laptop 17" met I3 370M 2.40Ghz processor van 3,5 jaar oud die ik voor 500,- via Ibood heb gekocht is ontzettend langzaam. Opstarten duurt 10 minuten + openen van programma's erg langzaam.

Nu ben ik geen expert (integendeel) en ik zou niet weten wat ik moet doen om hem te versnellen.
Wat dacht je van een clean install van Windows? Kan je die 600 euro in je zak houden. Ik werk ook nog op een i3 370 (of 380?) en voor de dagelijkse toepassingen is dat nog meer dan voldoende. Als je het niet zelf wil/kan doen kost het je hooguit een paar tientjes.
Een ander nadeel is dat mijn vrouw momenteel hoogzwanger is ( ;) ) en over 1 week met verlof gaat en aan een fotoboek wil werken... dus er MOET van haar een nieuwe komen.
Tja, ga daar maar eens tegenin ... ;)

• Bjornboer
@ MrBB

Bedankt voor je reactie, maar zoals ik al aangeef ben ik niet bepaald handig met computers. Dus een clean install van Windows waar je het over hebt klinkt voor mij als abracadabra.
Ik durf nooit iets te verwijderen omdat ik niet weet waar het voor dient, wel heb ik een oom laten kijken maar dit heeft niet geholpen.

Reg cleanpro draait meteen na het opstarten en volgens mij wordt hij hier ook heel langzaam van dus dit heb ik er gisteren afgegooid.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23
Tja weet je, laptops tot 600 euro...dat maakt allemaal weinig uit. Die zijn allemaal langzaam. Echter heb ik vaak het idee dat als een laptop van 3.5 jaar nog goed is en je geeft wat geld uit aan een SSD en een nieuwe accu (heb ik laatst voor een vriendin gedaan), dan ben je goedkoper uit dan een nieuwe laptop en die is waarschijnlijk nog sneller ook. Kan je ook bij de computerwinkel laten doen als je zelf niet zo handig daarin bent.

Bekijk het van de andere kant: wat heb je te verliezen? Als je een nieuwe laptop koopt doe je je oude toch al weg, dan kan je net zo goed eerst kijken wat je nog kan bereiken met je oude laptop (bijvoorbeeld opnieuw installeren om mee te beginnen). Een leuk leermoment en mocht het echt fout gaan, dan kan je altijd nog een nieuwe laptop kopen. Overigens, je krijgt een laptop echt niet zomaar zo ver dat je 'm kan weggooien. Mocht herinstalleren niet lukken dan kan je altijd nog iemand vragen of in de winkel laten doen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Bjornboer
# Luuk1983

Bedankt, mss een goed idee om het als leermoment te zien, ook MrBB gaf al aan dat repareren iig goedkoper is als een nieuwe.

Ik ben overigens wel erg benieuwd welke van de 3 gegeven opties jullie voorkeur zou hebben. Ikzelf dacht eerst aan de Lenovo maar toen zag ik de aanbieding van Dell waar toch een I7 processor in zit.

Aangezien je je schijnbaar als VIP kan aanmelden en makkelijk 10% schijnt te kunnen scoren is deze dan "slechts" 550 euro of is deze laptop kwalitatief slecht?

• Luuk1983
Bjornboer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:01:
# Luuk1983

Bedankt, mss een goed idee om het als leermoment te zien, ook MrBB gaf al aan dat repareren iig goedkoper is als een nieuwe.

Ik ben overigens wel erg benieuwd welke van de 3 gegeven opties jullie voorkeur zou hebben. Ikzelf dacht eerst aan de Lenovo maar toen zag ik de aanbieding van Dell waar toch een I7 processor in zit.

Aangezien je je schijnbaar als VIP kan aanmelden en makkelijk 10% schijnt te kunnen scoren is deze dan "slechts" 550 euro of is deze laptop kwalitatief slecht?
Het punt is dat laptops met een lage prijs altijd een compromis zijn. Een laptop (en een computer for that matter) is altijd zo snel of langzaam als het langzaamste component. Vaak heeft een goedkope laptop iets wat er uitspringt om mensen te lokken (processor met wel 4GHz!! W00t W00t!), maar uiteindelijk gooien ze in die prijsklasse er vaak een trage 5400 toeren harddisk in. En laat die harddisk nou veruit, maar ook ECHT veruit het langzaamste onderdeel zijn.

Processors zijn bijna nooit het probleem. Jouw laptop van 3,5 jaar oud is qua processor waarschijnlijk nog prima om de gewone werkzaamheden op een laptop uit te voeren. Wat je waarschijnlijk merkt (en dat is in mijn ervaring met langzame laptops altijd zo) is dat je harddisk constant bezig is. En tijdens het installeren van updates is de computer bijna niet bruikbaar.

Een SSD maakt in bijna alle gevallen zo verschrikkelijk veel uit. Koop je een nieuwe laptop van 600 euro dan is deze natuurlijk wel sneller dan wat je nu hebt, maar nog steeds zal de harddisk heel erg de snelheid beperken. Ik durf mijn hand wel in het vuur te steken als ik zeg dat jouw oude laptop met SSD sneller zal aanvoelen dan die laptop van 600 euro zonder SSD.

Natuurlijk zijn er meerdere afwegingen. De accu van een laptop gaat meestal niet langer dan ee njaar of 3 a 4 mee, dus die zal je binnenkort moeten vervangen of er in ieder geval vanuit gaan dat deze een keer ermee ophoud. Daarnaast moet je even kijken of het werkgeheugen nog voldoende is. Meestal is dit gewoon uitbreidbaar. En als laatste is de staat van je laptop natuurlijk van belang. Als deze half uit elkaar valt zou ik er niet meer in investeren natuurlijk ;) Een beter/ander scherm kan natuurlijk ook een afweging zijn om een andere laptop te kopen, aangezien je die niet even kan vervangen op je oude laptop.

Een nieuwe harddisk en extra geheugen in een laptop zetten stelt echt niks voor, dat kan je waarschijnlijk prima zelf met wat opzoekwerk. Ik hoop dat je in ieder geval een goed afweging kan maken!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Bjornboer
# Luuk1983

Zojuist met een collega gesproken en hij gaf aan dat hij wel wilde helpen met een clean install van windows. Morgen alles van mijn laptop afgooien en een windows 8.1 installeren.

Ik zal hem ook wel vragen of het mogelijk is om eventueel een SSD kan installeren.

Iig hartstikke bedankt voor je bovenstaande uitleg.

Mocht het nu niet lukken dan begrijp ik ook uit je verhaal dat ik wss beter de Lenovo i3 met SSD (extra kosten 43,56) kan nemen dan de Dell i7 met 1TB SATA.

• Luuk1983
Bjornboer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:42:
Zojuist met een collega gesproken en hij gaf aan dat hij wel wilde helpen met een clean install van windows. Morgen alles van mijn laptop afgooien en een windows 8.1 installeren.
Mooi! Hou er wel rekening mee dat er mogelijk geen drivers zijn voor bepaalde hardware in je laptop voor Windows 8.1. Maar dat merk je dan vanzelf wel.

Als je de keuze hebt zou ik een SSD plaatsen en DAN Windows schoon installeren :)
Bjornboer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:42:
Mocht het nu niet lukken dan begrijp ik ook uit je verhaal dat ik wss beter de Lenovo i3 met SSD (extra kosten 43,56) kan nemen dan de Dell i7 met 1TB SATA.
Het hangt een beetje van je gebruik af, maar als je normaal op een laptop werkt (internetten, beetje office, misschien simpel spelletje) dan is het mijn mening dat je veel meer hebt aan een SSD dan aan een i7. Een processor kan nog zo snel zijn, met een 5400 toeren harddisk voelt alles langzaam.

Om je een idee te geven. Ik ben behoorlijk kritisch als het om snelheid gaat. Ik word nogal snel gek als ik lang moet wachten qua computers. Een vriendin van me had een laptop die ECHT heel traag was. Dat was echt een budgetlaptop bij de aankoop geweest en absoluut langzamer dan jouw Dell. Daar was gewoon niet meer op te werken. Maar met een SSD (Samsung EVO 840 256GB) en een nieuwe accu was het prima te werken op die laptop. Natuurlijk geen snelheidsmonster, maar gewoon prima werkbaar. Geen 5 minuten wachten na het aanzetten meer totdat je eindelijk wat kan gaan doen in ieder geval. En die laptop was dus langzamer dan jouw Dell.

[ Voor 53% gewijzigd door Luuk1983 op 29-07-2014 13:41 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou in de huidige Dell een SSD inbouwen. Dat is niet moeilijk en kost je 60 euro voor een 128gb SSD.

• Bjornboer
Hartstikke bedankt voor jullie reacties, het is duidelijk dat ik eerst zelf aan de bak moet (met hulp van colleaga) om mijn laptop te upgraden.

Ondertussen was ik bij toeval op de lenovo.de website terechtgekomen en daar zag ik dat de standaardprijs van de Lenovo daar ruim 60 euro goedkoper is als op de .nl site.

Daar kan ik eventueel ook een SSD upgrade uitvoeren. Het toevoegen van een Micro harddrive 16GB M.2 Solid State Drive kost 42,84 dus betekent dat de Lenovo vanuit Duitsland met SSD 547,68 kost.
Voor 11,90 kan er ook nog een betere accu in.

Dus de duitse variant met micro SSD van 16GB en betere accu komt op 560,- en daarmee dus 5,- goedkoper als lenovo.nl

Weet overigens niet of het slimmer is om een micro SSD harddrive toe te voegen of de standaard harddrive 500GB Hard Disk Drive, 7200rpm te vervangen door een 128GB S128GB Solid State Drive, SATA III?

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
SSD inbouwen is ook mijn advies. Bedenk wel even wat je doet op je PC, en of je je data ook ergens anders bewaart dan op je laptop. Een 128GB SSD is namelijk niet heel erg veel (hoewel een huis-tuin en keukengebruiker hier vaak niet bovenuit komt), en het verschil met een 240GB SSD is niet heel groot.

Het zelf inbouwen is totaal geen moeite als je één of twee schroefjes los kan draaien. Youtube staat er vol van (HDD (hardeschijf) vervangen gaat op dezelfde manier, verbreedt de zoekresultaten nog meer).

Let wel op dat je Windows opnieuw moet installeren op een nieuwe SSD. Maar sinds Windows XP is het zo kinderlijk eenvoudig geworden. Windows DVD-tje in je laptop en kiezen voor 'New Install', de rest wijst zich vanzelf. Anders staat ook over dit onderwerp ontzettend veel beschreven op internet!

• EG Mike
Bjornboer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 14:07:
Hartstikke bedankt voor jullie reacties, het is duidelijk dat ik eerst zelf aan de bak moet (met hulp van colleaga) om mijn laptop te upgraden.

Ondertussen was ik bij toeval op de lenovo.de website terechtgekomen en daar zag ik dat de standaardprijs van de Lenovo daar ruim 60 euro goedkoper is als op de .nl site.

Daar kan ik eventueel ook een SSD upgrade uitvoeren. Het toevoegen van een Micro harddrive 16GB M.2 Solid State Drive kost 42,84 dus betekent dat de Lenovo vanuit Duitsland met SSD 547,68 kost.
Voor 11,90 kan er ook nog een betere accu in.

Dus de duitse variant met micro SSD van 16GB en betere accu komt op 560,- en daarmee dus 5,- goedkoper als lenovo.nl

Weet overigens niet of het slimmer is om een micro SSD harddrive toe te voegen of de standaard harddrive 500GB Hard Disk Drive, 7200rpm te vervangen door een 128GB S128GB Solid State Drive, SATA III?
Vergeet even een nieuwe laptop. Schaf eerst een SSD aan (deze bijvoorbeeld; let wel op dat de grootte van de schijf 2.5" is.). Mocht dit het gewenste resultaat nog niet behalen, of besluit je na een jaar toch een andere laptop te kopen, kan je de schijf altijd meenemen naar een volgende laptop (hoef je een SSD niet te betalen bij je bestelling, scheelt een hoop)!

• Bjornboer
# pryth

Bedankt, ik ga idd eerst zelf aan de slag. je raad me dus aan de Crucial M500 2,5" 240GB te nemen.

Wat betreft mijn vraag betreffende de Lenovo was ik gewoon benieuwd wat verstandiger zou zijn geweest en ik vind het raar dat je via de .de website zoveel goekoper uit bent dan op de .nl website voor een identieke laptop.

• EG Mike
Bijvoorbeeld. Ik weet niet waar je je laptop voor gebruikt en ken ik je financiële situatie niet, maar voor 60/90 euro voor de 120/240GB SSD's kun je je geen bult vallen lijkt me.

Als het budget inderdaad niet het grootste valpunt is, zou ik lekker voor de 240GB variant gaan. Met de Crucial M500 heb je ook een redelijk merk/model te pakken! Er zijn duurdere modellen die de prestatie nog verder omhoog schroeven, maar ik kan je persoonlijk garanderen dat het voelt alsof je een splinternieuwe laptop hebt als je dit eenmaal in je laptop hebt hangen.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07
Vergeet niet dat wanneer je op .de een Lenovo koopt je ook een Duits toetsenbord krijgt en geen normaal Nederlands/US toetsenbord!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• EG Mike
Zover ik weet kan je gewoon aangeven wat voor toetsenbord (ook de US International variant) je wil. Mits dat model configureerbaar is op de website dan.

• Bjornboer
# Jassy

Dit heb ik gecheckt maar is op de site gewoon gratis aan te passen vandaar juist zo vreemd.

Zie onderstaande link:

http://shop.lenovo.com/de...hinkpad/edge-series/e540/

Tastatur is keyboard.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Voor 600,- vind ik dit nog steeds een van de betere keuzes:

pricewatch: HP Pavilion 15-p032nd

• Luuk1983
Misschien heb je (mocht je nog voor een nieuwe laptop gaan) wat aan de best buy guide van deze maand: reviews: Laptop Best Buy Guide: augustus 2014

Pagina: 1