Toon posts:

AMD FX-9590 Black Edition of Intel Core i7-4790K Boxed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil een nieuwe computer bouwen nu zit ik alleen met 1 vraag. Welke van de 2 zullen jullie mij aanbevelen.

AMD FX-9590 Black Edition of Intel Core i7-4790K Boxed

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-9590 Black Edition€ 250,49€ 250,49
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 289,77€ 289,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,26

Ik wil er mee gaan gamen. Ik wil er een Scythe Mugen 4 PCGH Edition op zetten voor de koeling

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 37,-

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Groetjes Rolandio

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:28

Thomg

Aww yiss

Ga je ook overklokken?
Welke videokaart heb je?
Welke voeding heb je?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Voor gamen? i5 4690!

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Nog niet genoeg advies gehad in Nieuwe game computer ( HULP)?

Samenvattig, intel is beter in gamen, i7 is zinloos voor gamen. Overklokken trouwens ook. Dus met de helft van het geld heb je een mooie cpu.

/seriously, 10 minuten geen reactie en nu binnen 2 microseconden 3?

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 28-07-2014 20:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee niet genoeg advies gehad.

Ik had het daar over een andere processor. En twijfel tussen deze 2. Het gaat mij er ook om dat ik de eerste 2/3 jaar overal van af ben. Dus ben bang als ik voor de i5 4690 ga dat ik dan weer moet upgraden. Of is dat iets wat ik totaal verkeerd inschat ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 21:43:
Nee niet genoeg advies gehad.

Ik had het daar over een andere processor. En twijfel tussen deze 2. Het gaat mij er ook om dat ik de eerste 2/3 jaar overal van af ben. Dus ben bang als ik voor de i5 4690 ga dat ik dan weer moet upgraden. Of is dat iets wat ik totaal verkeerd inschat ?
Eh, ja. Dat ding gaat makkelijk 5 jaar mee, als er de komende 5 jaar niets echt drastisch veranderd ( zoals de afgelopen 5 jaar niet gebeurd is.)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan had je dat ook daar kunnen vragen :). Je redenering is alleen veel te pessimistisch, zoals dbhuis ook al aangeeft. CPU kracht verandert al een vrij lange tijd niet meer. Een vereenvoudigde stelregel is dat een upgrade van minder dan 3 generaties eigenlijk al geen eens zin heeft. Mijn cpu is inmiddels meer dan 6 jaar oud bijvoorbeeld en ik vlieg door Far Cry 3 en Watch_dogs heen.

Een i7 is voor gamen trouwens ook niet nodig. Er zijn maar weinig games die HT ondersteunen. Als het al effect heeft is het minimaal. Daarvoor ga je toch niet 100+ euro meer betalen?

Die AMD is overigens helemaal een slecht idee, want het merendeel van de moederborden zal ten onder gaan aan dat zeer hete geval.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Bijna alle games van tegenwoordig ondersteunen HT, echter de i5 is al dusdanig krachtig dat de i7 inderdaad niet altijd veel prestaties extra levert (omdat de bottleneck ergens anders zit, meestal bij de videokaart).
Echter over een paar jaar (bv bij zwaardere games of een videokaart upgrade) kan de i7 wel serieus beter zijn dan de i5 (dat zie je nu al als je 2 high-end videokaarten pakt).

AMD is helemaal geen slecht idee, zeker niet als je wat geld wilt besparen (want dan pak je gewoon een 8320/8350/9370 en klokt die zelf wat over).
Het merendeel van de moederborden gaat er prima mee overweg, zelfs met de 9590.
(wel even goed laten adviseren, maar dat geldt voor alles)

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 28-07-2014 23:01 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
Met een octacore AMD is het heel belangrijk welk moederbord je neemt, dus je kunt niet zomaar de afweging maken tussen een i7 4790k en een 9590, je moet het moederbord ook mee vergelijken. Bovendien heb je ook een zwaardere voeding nodig, en volgens mij komt een Mugen 4 PCGH te kort daarvoor, je moet toch met iets beters koelen.

De i5 4690k gaat over 2-3 jaar niet verouderd zijn, denk dat je daar makkelijk 5 jaar kunt gamen. Ik doe mijn i5 750 alleszins 5 jaar nu, videokaart blijft de bottleneck nog steeds. Als er iets in de toekomst je gaat dwingen de cpu up te graden, is het waarschijnlijk dat het moederbord niet modern genoeg meer is tegen dan en je bepaalde aansluitingen moet hebben voor opslag.

Ik heb even je andere topic doorgelezen waar je hulp vroeg bij de game pc. Wat is het probleem met je bestaande pc eigenlijk? Volgens mij kun je daar nog steeds super goed op gamen, het enige wat ik zou doen is een RAM upgrade naar 8GB, en je kunt misschien ook een betere cpu koeler kopen. Die Hyper TX3 is niet echt stil en koelt ook niet fantastisch. De cpu is niet de bottleneck, je hebt een zeer goed moederbord, heb je bij het gamen al eens bekeken waarom je eventueel lagere framerates haalt? Of wil je je cpu vervangen omdat je maar het idee hebt dat die verouderd is?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is info waar ik heel erg veel aan heb. Bedankt daarvoor.

@ MacPoedel. Ik wil graag een nieuwe pc bouwen omdat ik er de komende 3 tot 5 jaar van af wil zijn inverband met gezins uitbereiding. En ben bang dat ik dat met deze computer niet ga redden omdat hij bij sommige games zoals Far Cry Battlefiels niet op high performence kan games. Dat vind ik jammer en heb het gevoel dat dit aan de AMD processor ligt die altijd warm is al speel ik geen games. Ik heb dit nagevraagd dit hoort warm te zijn als je een game speelt maar niet als je bv zoals nu op tweakers zit.

Ik heb een nieuwe computer in mijn hoofd waar bij ik alle advies in een gegooid heb ik zal die vanavond even posten. Nu eerst eten maken het was weer een lange dag op het werk :) :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je cpu te heet wordt, moet je eerst eens kijken naar je koeler, daarna naar je kast + airflow.

Een AMD X6 CPU komt nog heel erg leuk mee bijvoorbeeld, als je zo'n ding hebt, zie ik nu weinig nut in upgraden.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de verkeerde koeler aan geklikt in de wensenlijst :S Het is deze die er op zit. De computerzaak in het dorp heeft mij die aangeraden in verband met de processor die erin zit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 27,95

Dit zal voldoende moeten zijn als ik hun info moet geloven.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1100T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A89GTD PRO/USB3€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon HD 7950 '13Series€ 205,-€ 205,-
1Cooler Master Elite 430 Window (fan met blauwe LED)€ 44,-€ 44,-
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9€ 42,-€ 42,-
1OCZ ModXStream Pro 700W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,-

Als dit je oude systeem is, moet ie games als BF4 en FarCry 3 prima kunnen draaien. Bron, ik zelf, met een R9 290 draaide ik BF:H heerlijk smooth op ultra.

Als je CPU te heet wordt, wat voor zo'n ding volgens mij 61 of 71 graden was, heb je wss die koeler verkeerd bevestigd.

Een 1100T is nu een leuke midrange CPU, leuk overklokbaar trouwens, vergelijkbaar met een FX-6300.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koeler niet zelf bevestigd dit hebben hun gelijk gedaan voor me. Ik ben er mee terug geweest hebben nagemeten en zeggen dat dit normaal is bij een AMD processor die worden warmer als een intel.

Ik ben alleen benieuw of dit systeem het nog 3 tot 5 jaar vol houd.

Als ik een nieuwe computer ga maken zal dit het worden of als jullie advies zal zijn dat het systeem met een aantal updates nog 3 tot 5 jaar vol houd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 203,70€ 203,70
1MSI Z97 GAMING 5€ 124,04€ 124,04
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,90€ 72,90
1Seasonic G-Serie 650 Watt€ 99,95€ 99,95
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,59

Ik heb zelf de videokaart en het geheugen plus 2 hdd van 1TB en alle andere componenten die ik nu in mijn computer heb die ik over ga zetten.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zou niet upgraden met een 1100T tenzij je echt zware single core cpu spellen speelt en duidelijk last hiervan ondervind. Je kan zeker nog wel 3 jaar mee met zo'n pc.

• Adr01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02 01:09
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 116,-€ 116,-
1Asus M5A99FX Pro R2.0€ 114,85€ 114,85
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,95€ 72,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 33,75€ 33,75
1Corsair CS650M€ 77,90€ 77,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,45

Ik ondervind zelf geen problemen met de temperaturen van de AMD FX-8350 overclocked met een Noctua NH-D14 cooler. (met de silencer weerstanden tussen de fans)
Dit in een Define R4 met de standaard 2 fans op 5v.

Ik snap de hype rondom de i5 niet, niet dat het een slechte keuze is. Maar de 8320/8350 doet er niet voor onder, en in sommige gevallen ook niet voor een i7.

De voeding is nog steeds Gold rated, en modulair. Je kan ook naar de RM650 kijken, die gebruikt de fan niet tot een bepaalt punt.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

[b]Adr01 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 00:18
De voeding is nog steeds Gold rated, en modulair. Je kan ook naar de RM650 kijken, die gebruikt de fan niet tot een bepaalt punt.
Ugh, doe maar niet.

In ieder geval, als TS problemen heeft met lage fps met zijn 1100T is het probleem zeer waarschijnlijk single-core performance, niet multi-core. Intel is beter met single core dan AMD dus het antwoord lijkt me hier duidelijk.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
[b]Adr01 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 00:18:

Ik snap de hype rondom de i5 niet, niet dat het een slechte keuze is. Maar de 8320/8350 doet er niet voor onder, en in sommige gevallen ook niet voor een i7.
Het is geen hype, het is op dit moment (voor sommigen waarschijnlijk helaas) de waarheid (kopje 14-28).

Ik snap je standpunt wel, ik zie een 8350 in je signature staan, echter is het zoals je in dat linkje ziet, AMD all the way.

• Adr01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02 01:09
br00ky schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 09:08:
[...]

Het is geen hype, het is op dit moment (voor sommigen waarschijnlijk helaas) de waarheid (kopje 14-28).

Ik snap je standpunt wel, ik zie een 8350 in je signature staan, echter is het zoals je in dat linkje ziet, AMD all the way.
Ah... ik zie het. Laatst dat ik benchmarks vergelijk wilde dat nog wel eens verschillen tussen de i5 en FX83xx.

Dan bewaar ik m'n statement voor wanneer games multi-core optimized worden. Ik verwachte dat games ivm de PS4 en XB ONE dit wel al zouden gaan doen.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ga voor de 4790K!!!!!

Ik heb een amd 9590 en eigenlijk heb ik er heel veel spijt van dat ik die gekocht heb, het platform waar het op draait is helemaal niet goed! Misschien is het een octocore maar dat heeft toch geen zit want intel heeft 8 threads en de 5 ghz turbe heeft geen nut... Als je niet voor de 4790k gaat dan ben je niet zo slim...

En de scythe mugen is voor de 9590 veel te zwak, op amd's website raden ze aan dat je zeker een watercooler moet hebben. En de 9590 trekt ook heel veel wat's en heeft 1.5v nodig.........

Zelfs amd gelooft niet eens in zijn eigen producten bekijk dit eens, een amd build van amd met een intel processor.

http://youtu.be/Jdm-Z8Z8mZo?t=1m29s

[ Voor 33% gewijzigd door thibautb op 02-08-2014 20:23 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
thibautb schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 20:13:
Ga voor de 4790K!!!!!

Ik heb een amd 9590 en eigenlijk heb ik er heel veel spijt van dat ik die gekocht heb, het platform waar het op draait is helemaal niet goed! Misschien is het een octocore maar dat heeft toch geen zit want intel heeft 8 threads en de 5 ghz turbe heeft geen nut... Als je niet voor de 4790k gaat dan ben je niet zo slim...

En de scythe mugen is voor de 9590 veel te zwak, op amd's website raden ze aan dat je zeker een watercooler moet hebben. En de 9590 trekt ook heel veel wat's en heeft 1.5v nodig.........

Zelfs amd gelooft niet eens in zijn eigen producten bekijk dit eens, een amd build van amd met een intel processor.

Zo raar is dat niet. Het is bekend dat AMD niet zoveel meer ziet in het highend CPU segment omdat daar Intel heer en koning is. AMD heeft sowieso geen processor 'speciaal' voor workstation zoals Intel wel heeft met de Xeon-serie.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:41:
Ik heb de koeler niet zelf bevestigd dit hebben hun gelijk gedaan voor me. Ik ben er mee terug geweest hebben nagemeten en zeggen dat dit normaal is bij een AMD processor die worden warmer als een intel.

Ik ben alleen benieuw of dit systeem het nog 3 tot 5 jaar vol houd.

Als ik een nieuwe computer ga maken zal dit het worden of als jullie advies zal zijn dat het systeem met een aantal updates nog 3 tot 5 jaar vol houd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 203,70€ 203,70
1MSI Z97 GAMING 5€ 124,04€ 124,04
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,90€ 72,90
1Seasonic G-Serie 650 Watt€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,59

Ik heb zelf de videokaart en het geheugen plus 2 hdd van 1TB en alle andere componenten die ik nu in mijn computer heb die ik over ga zetten.
Hmm, vreemde computerzaak, AMD's blijven namelijk vaak koeler dan de moderne Intels, echter, AMD verbruikt meer.

Waarom een x6 dan met een deftige koeler dan toch wat koeler kan zijn? Simpel, grotere chip die zijn hitte makkelijker kwijt kan + Intel heeft die waardeloze koelprut onder de heatspreader, AMD niet. Dit zorgt ervoor dat het wel eens wilt voorkomen dat een AMD een paar graden koeler draait dan een vergelijkbare i5 met dezelfde koeler.

Ik heb dus zelf een 1100T, en ik lieg niet als ik zeg dat die nogsteeds/eindelijk erg lekker meekomt in spellen zoals Watch Dogs, gezien veel moderne shooters 6 cores ondersteunen.

Enfin, ik ga toch echt voor brakke airflow/teveel stof/verkeerd bevestigde koeler. Zelfs de stockkoeler van de 1100T hoort dat ding koel genoeg te houden om de boel niet te laten throttlen.

Wat zijn de temps eigenlijk? "Te hoog" is verre van duidelijk. En waarmee uitgemeten?
Ga voor de 4790K!!!!!

Ik denk eerder dat AMD een Xeon daar gebruikte omdat geen van de AMD chipsets momenteel voldoende bandbreedte heeft voor 4 van zulke monsters van kaarten, ok, misschien de A88X, maar daarvoor zijn geen E-ATX borden, gezien dat een relatief budget chipsetje is voor APU's.

Ook zijn er waterkoelers die ongeveer even goed presteren als een Mugen....

Vergeet niet dat AMD wel de Opteron's heeft, met bootladingen cores, alleen zijn de mobo's daarvoor niet in ATX te krijgen, maar alleen in server formaat. En gezien de gebruikte chipsets op die bordjes helemaal oud zijn, zijn daar ook te weinig PCI-e lanes beschikbaar.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ga voor de 4790K!!!!!

Ik heb een 9370 en dat draait prima, wat is er volgens jou mis met het platform?
Waarom heeft een octocore geen zin? De 4 virtuele threads van de i7 zijn 'maar' 30% van een core snelheid (en ja die intel cores zijn sterker, maar jouw argument gaat nergens over: 8 cores heeft geen zin want intel heeft 8 threads???)
Natuurlijk heeft de turbo wel nut... 8)7 Het maakt je processor pakweg 10% sneller op het moment dat er niet 8 cores gebruikt worden.

Mijn 9370 wordt gekoeld door een 5 jaar oude mugen 2, geen probleem whatsoever en de temps zijn prima.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
mitsumark schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 08:18:
[...]

Ik heb een 9370 en dat draait prima, wat is er volgens jou mis met het platform?
Waarom heeft een octocore geen zin? De 4 virtuele threads van de i7 zijn 'maar' 30% van een core snelheid (en ja die intel cores zijn sterker, maar jouw argument gaat nergens over: 8 cores heeft geen zin want intel heeft 8 threads???)
Natuurlijk heeft de turbo wel nut... 8)7 Het maakt je processor pakweg 10% sneller op het moment dat er niet 8 cores gebruikt worden.

Mijn 9370 wordt gekoeld door een 5 jaar oude mugen 2, geen probleem whatsoever en de temps zijn prima.
Met het platform bedoel ik dat je geen high end mobo's hebt zoals bij intel, amd heeft alle nieuwe technologie veel later dan intel, als je een intel 4790k overclocked naar 4.6 wat elke 4790k kan dan verbrijzeld hij een 9590, de turbo is zeker geen tien procent verschil, het is ongeer 6% verschil, als je naar heel wat benchmarks van verschillende programma's zie je dat een stock 4790k al een stukje sneller is dan de 9590 ongeveer 10%, en als je hem dan nog oc dan is het dus duidelijk meer.
De 9590 is ook al heel moeilijk te overclocken je krijgt het tot 5.16 Ghz maar boven dat moet je wel echt hele goede koeling hebben en een goede psu.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
thibautb schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 16:09:
[...]

Met het platform bedoel ik dat je geen high end mobo's hebt zoals bij intel, amd heeft alle nieuwe technologie veel later dan intel, als je een intel 4790k overclocked naar 4.6 wat elke 4790k kan dan verbrijzeld hij een 9590, de turbo is zeker geen tien procent verschil, het is ongeer 6% verschil, als je naar heel wat benchmarks van verschillende programma's zie je dat een stock 4790k al een stukje sneller is dan de 9590 ongeveer 10%, en als je hem dan nog oc dan is het dus duidelijk meer.
De 9590 is ook al heel moeilijk te overclocken je krijgt het tot 5.16 Ghz maar boven dat moet je wel echt hele goede koeling hebben en een goede psu.
Sorry voor de late reactie maar hier moet ik toch op reageren. Ik ben het eens met je conclusie, de Core i7 is beter dan de FX-9590. Omdat deze niet sneller is dan de Intel, niet veel goedkoper is, maar wel een duurder moederbord en koeler nodig heeft om stabiel te draaien.

De argumenten die jij noemt kan ik niet volgen. Intel is eerder met alle technieken? Hoe zit het dan met multicore processors, x64, een on-die memory controller en APU's? Intussen heeft Intel niet stilgezeten natuurlijk maar beweren dat ze "alle technologie" eerder hebben klopt echt niet.

En het AM3+ platform is natuurlijk best oud maar dat betekend niet dat er geen high-end borden zijn, die zijn er wel en om een FX-9590 van stroom te voorzien heb je dat ook nodig.

Dat de FX-9590 geen overklokker is klopt ook niet, want dat ding is al overgeklokt. Logisch dat er niet zoveel ruimte overblijft. Dat is een reden om hem te kopen: Je wilt een FX-8350 die gegarandeerd 5GHz draait zonder er zelf moeite voor te doen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
noguru schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:08:
[...]

Sorry voor de late reactie maar hier moet ik toch op reageren. Ik ben het eens met je conclusie, de Core i7 is beter dan de FX-9590. Omdat deze niet sneller is dan de Intel, niet veel goedkoper is, maar wel een duurder moederbord en koeler nodig heeft om stabiel te draaien.

De argumenten die jij noemt kan ik niet volgen. Intel is eerder met alle technieken? Hoe zit het dan met multicore processors, x64, een on-die memory controller en APU's? Intussen heeft Intel niet stilgezeten natuurlijk maar beweren dat ze "alle technologie" eerder hebben klopt echt niet.

En het AM3+ platform is natuurlijk best oud maar dat betekend niet dat er geen high-end borden zijn, die zijn er wel en om een FX-9590 van stroom te voorzien heb je dat ook nodig.

Dat de FX-9590 geen overklokker is klopt ook niet, want dat ding is al overgeklokt. Logisch dat er niet zoveel ruimte overblijft. Dat is een reden om hem te kopen: Je wilt een FX-8350 die gegarandeerd 5GHz draait zonder er zelf moeite voor te doen.
Wat voor zin heeft het wie in het verleden eerder was met welke techniek? Moet je daar rekening mee houden als je nu een nieuwe pc koopt? AMD was wel eerst met een on die geheugencontroller, maar die van Intel is wel heel goed nu. Je kunt ook nog aanhalen dat Intel als eerste de x86 architectuur gebruikte (small wonder).

AMD is in het verleden eerder geweest met de zaken die jij aanhaalt (nu ja, APU's betwist ik, het is niet moeilijk eerst te zijn met een naam die je als enige gebruikt en Intel heeft ook al on die gpus sinds 2010 in bv de i5 650, AMD sinds 2011 ook al was dat toen al jaren aangekondigd maar het is hun probleem dat die dingen uitgesteld werden. En ik zie het nut van APU's niet voor deze discussie). Maar AM3+ is een quasi dood platform, zit daar al een paar jaar geen innovatie in. ik denk dat dat is wat thibautb bedoelde, niet wie nu historisch gezien het meest innoverende bedrijf is.

AM3+ heeft geen native ondersteuning voor PCIe 3.0, geen NVMe, geen SATA-Express/M.2 PCIe. Zijn dat zaken die absoluut een vereiste zijn? Neen tuurlijk niet, maar voor een processor in die prijsklasse verwacht je toch meer toekomstgerichtheid. PCIe 3.0 is bv bij Intel al zo ongeveer standaard sinds 2012, en nog niet nodig voor de videokaarten van nu, maar misschien voor highend videokaarten wel over 2 jaar en dan wil je toch niet die 9590 alweer weg moeten doen? (zet eens voor de oefening een R9 290X op een PCIe 1.0 x16 slot, het gaat werken, maar je verliest makkelijk een kwart van de performance). Ik zit zelf ook nog met PCIe 2.0 dus ik weet goed genoeg dat je voor gewone videokaarten niet meer nodig hebt, maar met processors in die prijsklasse denk ik aan het geval dat je het equivalent van een R9 290X of 4 jaar ook nog zonder bottleneck moet kunnen gebruiken.

Moederbordfabrikanten staan ook niet stil, als er geen nieuwe chipsets verschijnen, maken zij ook geen nieuwe lading moederborden, waardoor AM3+ moederborden op randapparatuur en controllers ook achterlopen. Geen nieuwe geluidschips zoals de ALC1150 (op één moederbord na dan, maar mijn punt is dat op socket 1150 er tientallen moederborden met die chip zijn, op AM3+ zijn het veelal oudere). Er is ook geen enkel mITX AM3+ moederbord (die maat is de laatste jaren sterk opgekomen), je kunt dus geen compacte pc met een 9590 bouwen terwijl dat met een i7 4790K perfect mogelijk is. Je had hetzelfde probleem bij Intel ook met de X79 moederborden, Intel maakte geen nieuwe chipset voor IB-E en dus kwam er maar een beperkt aantal nieuwe moederborden uit, waardoor zelfs voor enthousiasten Haswell eigenlijk interessanter bleef omdat de prestaties bijna niet achter liepen (afhankelijk van de toepassing, voor renderen waren de socket 2011 hexacores nog interessant) en de moederborden beter uitgerust.

Er zijn nog zaken waar AMD nu wel eerder in is, bv DDR3 sneller dan 1600MHz ondersteunen, de igpu van de APU's ligt mijlenver voor, maar dat is meestal op het FM2+ platform.

Het probleem met AM3+ is dat je meestal een moederbord ontwerp van 2 jaar of ouder koopt. Met die octacores moet je dan ook nog een vrij highend moederbord met veel power phases kopen, terwijl voor een i7 4790 zonder overklokken eigenlijk ongeveer elk H81 moederbord al zou volstaan.

Dat betekent niet dat voor mij AMD niet meer mee kan want de APU's kunnen wel concurrentieel zijn, in pc's zonder losse gpu of beneden een bepaald budget. Ik zou ook niemand tegenhouden als die echt een 9590 wilt, je bevordert de concurrentie, maar je loopt wel het risico dat je moederbord over een jaar of 2 de bottleneck gaat zijn voor nieuwe videokaarten.

[ Voor 4% gewijzigd door MacPoedel op 04-08-2014 13:58 ]

Pagina: 1