Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:01

Metten

ik hou het graag simpel

Topicstarter
Bij mijn D5100 (aanschaf: januari 2013) is enkele weken geleden - tijdens mijn vakantie - de spiegel losgekomen van het frame waar deze op gemonteerd zit. Na mijn vakantie ben ik er mee naar de Mediamarkt gegaan om hem ter reparatie (onder garantie) aan te bieden, waarop mij gezegd is dat ik recht zou hebben op garantie. De reparatiekosten werden geschat op €125.

Nu heb ik (via MM) een reactie van het servicecenter van Nikon dat ik geen aanspraak kan maken omdat er schade geconstateerd is. Echter wordt in de omschrijving niets anders vermeldt dan dat het vertoonde mankement - het loskomen van de spiegel van het klapframe - "alleen kan ontstaan door impact van buitenaf".

Nu heb ik mijn camera vrij intensief gebruikt, maar nooit (hard) laten vallen. De behuizing toont op wat gebruikssporen na dan ook geen schade. Ik heb hem natuurlijk wel veel rondgedragen en helemaal schok- en stootvrij gaat dat nooit, maar er is niets mee gebeurd wat deze schade zou hebben mogen/kunnen veroorzaken. Dit natuurlijk des te meer omdat juist dít onderdeel gemaakt is om tienduizenden keren binnen een fractie van een seconde heen en weer te klappen. Het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat eventueel onzorgvuldig gebruik zou lijden tot het loskomen van de spiegel.

Samengevat:
-De spiegel is losgekomen van het klapframe
-De camera functioneert voor de rest gewoon, al heb ik dit uiteraard na het constateren van het probleem niet meer uitgeprobeerd.
-MM heeft aangegeven dat ik recht heb op garantie binnen 2 jaar na aankoop
-Het servicecenter van Nikon beweert dat het vertoonde mankement alléén door impact van buitenaf kan komen
-Dat betwijfel ik (uiteraard) ten zeerste

Daarom is mijn vraag aan jullie:
-Heeft iemand eerder dit probleem met een Nikon (D5100) gehad?
-Is dit onder garantie verholpen ja of nee?
-Heeft iemand nog verdere tips voor garantieafhandeling via Nikon danwel Mediamarkt?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 22:13
Kan nergens vinden hoe oud de Nikon is, in de eerste 6 maanden moet de retailer bewijs leveren dat de schade door eigen schuld komt. Daarna moet jij dat doen, is de camera dus ouder dan 6 maanden, zal jij sluitend bewijs moeten leveren dat het niet is gekomen door vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou bewijsmateriaal voor die claim vragen, nu is het alleen hun woord tegen die van jou ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang die er aan de buitenkant goed uit ziet lijkt mij dat Nikon maar mag bewijzen dat het ding gestuiterd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Metten schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:28:
-Heeft iemand nog verdere tips voor garantieafhandeling via Nikon danwel Mediamarkt?
bij Nikon en 'service' moet ik aan dit denken: YouTube: Monty Python - Dead Parrot

anyway, je kan je humeur laten verpesten en uren kwijt zijn aan discussies die je toch niet gaat winnen
of je kan die 125 euro betalen en weer lekker gaan fotograferen

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij hebt volgens de Nederlandse wet garantie bij de MediaMarkt (als je de camera daar hebt gekocht in ieder geval), wettelijk heb jij dan met Nikon niets te maken. De bewijslast voor dit mankement ligt echter inmiddels wel bij jou, niet meer bij de MediaMarkt. Je zult dus moeten kunnen aantonen dat de spiegel niet door jouw toedoen heeft losgelaten. Dat zal een lastige klus worden vrees ik... Wel zou je nog kunnen sturen naar coulance eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:01

Metten

ik hou het graag simpel

Topicstarter
Dank voor de reacties... ik was met name ook benieuwd of iemand dit specifieke probleem eerder bij een Nikon (of andere DSLR) gehad heeft. Dat ik primair met de MM van doen heb is mij bekend en ik wend mij in communicatie dan ook slechts tot hen. Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt :)
anyway, je kan je humeur laten verpesten en uren kwijt zijn aan discussies die je toch niet gaat winnen
of je kan die 125 euro betalen en weer lekker gaan fotograferen
Ik zie het meer als een uitdaging, ik wil dan ook goed beslagen ten ijs komen. Vandaar deze post 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Metten op 28-07-2014 21:32 ]

Pagina: 1