Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding 24 pin kabel repareren

Pagina: 1
Acties:

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
(jarig!)
Ik heb hier nog een voeding die ik wilde gebruiken voor een systeem, namelijk een corsair HX620. Nu liep ik tegen het probleem aan dat het systeem soms uitvalt en er lijkt een breuk te zitten in de 24 pin kabel die naar het moederbord gaat. Hoe zou ik dit het makkelijkst kunnen verhelpen?

De voeding is modulair maar de 24 pin kabel dan weer niet. Dus een nieuw kabeltje bestellen kan niet. Ik zou een stukje kunnen missen van de kabel, de breuk lijkt vlakbij de connector te zitten. Kan ik de kabel makkelijk korter maken? Zijn er ergens guides voor te vinden? Ik heb google geprobeerd en de zoekfunctie hier ook, maar waarschijnlijk niet de juiste termen gebruikt want ik kan niet veel vinden.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je kan dat stukje eraf knippen en er een nieuwe pin opknijpen?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Welke pin, welke kleur kabel?

• dbm_
(jarig!)
rikadoo schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:39:
Je kan dat stukje eraf knippen en er een nieuwe pin opknijpen?
Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig, kan ik de connector hergebruiken of moet ik een of ander setje aanschaffen? Kortom, is ergens een guide :D
Weet niet welke pin het precies is, weet alleen als de pc aan staat en ik een beetje wiebel met de kabel vlakbij de connector dat de pc dan uit valt.

*edit heb even pin voor pin lopen prutsen en als ik van de rechter rij de 3e van onder (zwarte kabel) beetje op en neer wiebel in de connector dan gaat de stroom er af/op

[ Voor 12% gewijzigd door dbm_ op 28-07-2014 16:46 ]

• rikadoo
  • Niet online
dbm_ schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:41:
[...]

Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig, kan ik de connector hergebruiken of moet ik een of ander setje aanschaffen? Kortom, is ergens een guide :D
[...]

Weet niet welke pin het precies is, weet alleen als de pc aan staat en ik een beetje wiebel met de kabel vlakbij de connector dat de pc dan uit valt.
Die pinnetjes kun je denk ik wel op conrad vinden, meestal heb je er zo`n tang voor nodig idd, wij hebben zo 1 op het werk maar geen idee hoe zoiets heet :p (zal eens kijken)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11 20:52
als je weet welke kabel het is, kun je ook een kabel van een werkende pin naar de niet zo goed werkende pin trekken, en dan de kabel met breuk eruit knippen.

Dit zegmaar: http://www.mitxpc.com/web/cables/PCI-e/molex_sli_1.jpg, je pakt dus een kabel zonder breuk, soldeer daar een klein stukje kabel op, knijp er een pin op en steek die op de plek waar de kabel met breuk heen liep.

• dbm_
(jarig!)
heb even pin voor pin lopen prutsen en als ik van de rechter rij de 3e van onder (zwarte kabel) beetje op en neer wiebel in de connector dan gaat de stroom er af/op

• rikadoo
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://forum.videohelp.com/attachment.php?attachmentid=4918&d=1293770908

Welke pin is het op dit plaatje?

• dbm_
(jarig!)
Lijkt mij nummer 22 (+5v) in het plaatje is die rood maar bij mijn voeding zwart

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
En jij weet zeker dat het niet pin 15 is? Iedere voeding die ik ooit ben tegengekomen (zijn er niet veel, maar ook geen n=1) houdt dezelfde kleuren aan. En zeker geen zwart voor eigenlijk 5V

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidT_NL op 28-07-2014 16:59 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• rikadoo
  • Niet online
Let vooral op het lipje aan de zijkant, die zit hier aan de rechterkant, als je hem omdraait zit die bij jou misschien aan de linkerkant, dan zal het pin 3 zijn?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
Ik zou toch denken dat een rommelend groundwire of +5 (waar er beide veel van zijn) direct voor powercycles zorgt. lijkt me toch dat dingen als ground allemaal aan elkaar doorverbonden zit. Dus een wegvallend draad is niet goed, maar ook niet direct catastrofaal...

Dat gezegd hebbende, er gebeuren wel vreemdere dingen in computerland ;-)

mocht je voor nieuw stekkertje gaan zoeken, het gaat voor zover ik weet om een molex mini-fit connector.
Daar hoort inderdaad een tang bij (de originele zijn heel duur), maar eventueel is dat ook wel te doen met wat gepriegel en normale tangen. Om dat een beetje goed te doen zul je er wel een paar verslijten (van de connectors).

Een connector uit een andere molex halen is misschien nog wel een "makkelijkere" mogelijkheid. dan zit het connectortje sowieso goed aan de kabel. Moet je alleen de stukjes kabel even aan elkaar solderen. En de oude connector uit de plastic huls krijgen (is niet heel moeilijk, maar wel even priegelen)

• dbm_
(jarig!)
LiquidT_NL schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:59:
En jij weet zeker dat het niet pin 15 is? Iedere voeding die ik ooit ben tegengekomen (zijn er niet veel, maar ook geen n=1) houdt dezelfde kleuren aan. En zeker geen zwart voor eigenlijk 5V
Tis idd nummer 15, ff scheef gekeken (ik keek tegen de achterkant van de stekker aan en in het plaatje kijk je van de voorkant)

[ Voor 11% gewijzigd door dbm_ op 28-07-2014 17:53 ]

Pagina: 1