Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:22
Hallo,

Al een tijdje gaat het niet zo goed met het bedrijf waar mijn vriendin werkt. Ze is dan ook al een tijd bezig om buiten de deur te solliciteren. Helaas tot op heden komt hier niets uit naar voren terwijl ze wel een goede opleiding heeft (IBMS) en nu dan 1 jaar werkervaring als accountmanager bij een amerikaans bedrijf (in Nederland)

Nu is het bedrijf al een paar maanden bezig om overgenomen te worden echter is dit vorige week afgeschoten door de bank in Amerika. Zodoende verwachten ze nu deze week toch failliet verklaard te gaan worden, dit is echter nog niet zeker omdat er nog wel gesprekken zijn met eventuele partijen om overgenomen te worden maar er zijn geen reserves meer dus deze week wordt het 'erop of eronder'

Nu zit het ook zo dat na deze maand haar contract afloopt, ze heeft wel contractverlenning gehad en zelf getekend echter ligt dit contract nu in amerika (al ruim 2 maanden) om daar ookondertekend te worden.
Dit vind ik zelf erg 'eng' want als dat contract hier niet komt is je contract gewoon niet verlengd in mijn ogen. Maar hoe zit het dan met een eventuele WW? Heb je daar dan wel recht op als je contract eigenlijk af is gelopen?
MisterEagle schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:57:
Enig lichtpuntje krijg ik zojuist via de whatsapp door. Het contract is getekend retour dus er is wel een arbeidsovereenkomst. Maargoed nu weet ik niet of je dan ook bij faillietverklaring een maand opzegtermijn hebt? / doorbetaald krijgt

en we gaan vanmiddag het UWV even bellen voor de specifieke vragen inderdaad.
kan mn vriendin zich nu al inschrijven bij het UWV? of kan dat pas op het moment dat de toko daadwerkelijk failliet is verklaard? Het is sowieso ook niet bekend of een eventuele overname wel inhoud dat het kantoor in europa wel open kan blijven, dus wat dat betreft is het ook onzeker.

We zijn beide het spoor een beetje bijster en weten even niet meer zo goed hoe en wat nu verder, is er iemand die een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt en/of heb je een advies voor ons?

[ Voor 11% gewijzigd door MisterEagle op 29-07-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 14:41

weebl

YARR!

Volgens mij neemt het UWV de salaris uitbetalingen over op het moment dat een bedrijf over de kop gaat. Dus daar zou ik me voorlopig niet druk om maken. Als ik jouw vriendin was zou ik me volledig richten op het solliciteren.

Hier staat op de site van het UWV wat ze moet doen als het zover is:

http://www.uwv.nl/Particu...ij_niet_meer_betalen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat weebl zegt en wanneer je contract afloopt heb je recht op WW, ongeacht wat de reden van een niet-verlenging het is. (ontslag is een ander verhaal) UWV is de laatste tijd erg netjes met zaken snel in gang zetten. (al zeg ik het zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Observatie: er is geen getekende verlenging van de arbeidsovereenkomst. Een mondelinge toezegging zou rechtsgeldig kunnen zijn, maar dat is zeer moeilijk aantoonbaar. Dan moet je veiligheidshalve aannemen dat je vriendin aanstaande vrijdag werkloos is.

Zijn het salaris over de maand juli en de eventuele eindafrekening betaald? Zo ja, dan heb je met een eventueel faillissement niet veel te maken. De situatie is dan gelijk aan een gewoon "einde termijncontract". Z.s.m. aanmelden als werkzoekende bij UWV en WW aanvragen, annuleren kan altijd nog. En een goed overzicht bijhouden van lopende sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
MisterEagle schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:34:
Nu zit het ook zo dat na deze maand haar contract afloopt, ze heeft wel contractverlenning gehad en zelf getekend echter ligt dit contract nu in amerika (al ruim 2 maanden) om daar ookondertekend te worden.
Wat bizar. Normaalgesproken teken je als werknemer een reeds door werkgever getekend exemplaar.
Tevens zal namens werkgever getekend worden door een vertegenwoordiger van de Nederlandse rechtspersoon en niet een willekeurig persoon van een buitenlandse moedermaatschappij oid.

Strikt genomen heb je geen getekende arbeidsovereenkomst per einde van de huidige overeenkomst.
Daar kun je op zich nog van alles tegenin brengen maar in geval van een faillissement zal dat waarschijnlijk weinig zin hebben.

Ik zou overigens adviseren correct te zijn in de woordkeuze om verwarring te voorkomen. "contractverlenging gehad" is op z'n minst discutabel wanneer een van de partijen (werkgever) daar blijkbaar een voorbehoud bij heeft.

Voor WW maakt het overigens niet uit of een bedrijf failleert of dat een contract niet verlengd wordt.

Linksom of rechtsom is solliciteren nu prioriteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 28-07-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
@t_captain, we hebben een kopie van het contract getekend door haar NL leidinggevende en door haar, maar niet de CEO van Amerika.

Juli is betaald, maar de eindafrekening (vakantiedagen, vakantiegeld etc. niet)

@weebl en @Yvonnevto dat is fijn om te lezen, ik merk dat, hoewel we ons niet direct zorgen hoeven te maken, we dat wel doen en hierdoor soms wat heftiger kunnen reageren/handelen dan goed is.

@Rukapul, het verbaast me inmiddels niet meer.. maar de communicatie binnen het bedrijf is echt zeer slecht. Vanuit Amerika komt bijzonder weinig informatie en hier in NL hebben ze allemaal echt het idee aan het lijntje gehouden te worden. Dat maakt het ook zo lastig, als ze zeggen we redden het niet en zo en zo staat het ervoor dan weet je waar je aan toe bent.

edit: wat ik me ook afvraag, moeten we nog ergens rekening mee houden omdat haar werkgever een amerikaans bedrijf is cq heeft dat consequenties?

[ Voor 8% gewijzigd door MisterEagle op 28-07-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
Het UWV zal de salaris verplichting gaan overnemen. Let er echter wel op dat het salaris van de maand waarin het bedrijf failliet wordt verklaard inclusief eventueel extra gewerkte maanden pas later zal worden betaald. Zorg ervoor dat je even een buffer hebt waarmee je het één of twee maanden kunt uitzingen.

Even uitleggen ivm extra gewerkte maanden: de curator kan verlangen dat de werknemers langer doorwerken om zoveel mogelijk geld nog binnen te halen voor de schuldeisers ( dit was bij ons het geval: ICT detacheringsfirma die failliet ging).

Dit salaris zal ook door het UWV worden betaald. Bij ons vielen de extra's (vakantiegeld) echter buiten deze betaling. Deze werden niet overgenomen. Ook bonussen zijn niet uitbetaald.
edit: wat ik me ook afvraag, moeten we nog ergens rekening mee houden omdat haar werkgever een amerikaans bedrijf is cq heeft dat consequenties?
Ik vermoed van niet. Maar daar kunnen de mensen van het UWV je veel beter over informeren dan wij hier. Mijn vermoeden is dat de Nederlandse vestiging van haar werkgever het salaris heeft betaald. Maar dit kun je, denk ik, wel op je salarisstrook terugvinden.

Extra tip:

Zorg dat je vriendin ALLE salarisstroken van de laatste 24 maanden bij de hand heeft. Ook een kopie van haar (eerste) arbeidscontract, haar ID-bewijs, eventueel leasewagen overeenkomst, etc, etc.

Mocht je namelijk in het UWV-traject terecht komen, dan ga je zeer waarschijnlijk al deze documenten nodig hebben.

Rest mij niks anders dan te adviseren om te blijven solliciteren. Mocht het zover komen dat de boel op de fles gaat, dan wens ik je veel succes toe. Maar laat jezelf (lees: je vriendin) niet leiden door emoties, maar probeer zakelijk te blijven tijdens de diverse afhandelingen.

[ Voor 42% gewijzigd door nextware op 28-07-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Enig lichtpuntje krijg ik zojuist via de whatsapp door. Het contract is getekend retour dus er is wel een arbeidsovereenkomst. Maargoed nu weet ik niet of je dan ook bij faillietverklaring een maand opzegtermijn hebt? / doorbetaald krijgt

en we gaan vanmiddag het UWV even bellen voor de specifieke vragen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surr1e
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 19:06
De arbeidsovereenkomst zal worden opgezegd door een curator in het geval van faillisement. Vervolgens krijg je van het UWV een uitnodiging om op gesprek te komen. Bij ondernemingen met meer dan 20 werknemers is er een collectieve bijeenkomst. Hiervoor moet je meenemen: salarisstroken van de laatste 6 maanden, je arbeidsovereenkomst (voor zover je die hebt), kopie bankpas, inschrijving UWV werkbedrijf (let op: dit is dus nog geen ww aanvraag), verdere declaratiebewijzen en een geldig identiteitsbewijs.

Vervolgens geeft het UWV je een einddatum van je overeenkomst (per brief). In de praktijk komt dit neer op vier tot zes weken na de schriftelijke contractopzegging. (brief curator). Deze periode kun je nog wel worden opgeroepen om werkzaamheden te verrichten voor de curator. Je salaris loopt tot het einde van deze periode. Het UWV betaalt dit meestal 3 tot 4 weken na het gesprek uit. Hierna kun je een WW aanvraag indienen (online), die vanaf deze datum gaat lopen. Vanaf deze dag moet je ook voldoen aan de eisen gesteld aan een WW uitkering. Verdere declaraties zoals vakantiegeld en reiskosten worden vaak pas aan het einde van de faillesementsperiode behandeld. Dit kan enkele maanden duren.

edit: spelfoutjes

[ Voor 18% gewijzigd door surr1e op 28-07-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:08
nextware schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:53:

Dit salaris zal ook door het UWV worden betaald. Bij ons vielen de extra's (vakantiegeld) echter buiten deze betaling. Deze werden niet overgenomen. Ook bonussen zijn niet uitbetaald.
Dat is wel erg vreemd, normaliter betaald het UWV achterstallig loon tot 13 weken voor het faillisement uit en tot 6 maximaal 6 weken na opzegging door de curator. Hieronder valllen ook onder overuren, onkosten vergoedingen en zaken als adv/atv dagen en voor zover ik weet ook toegekende bonussen uit de laatste 13 weken (mijn toegekende bonus werd bijv. in een soortgelijk geval als het jouwe wel uitbetaald door het UWV).

Verder betalen ze ook opgebouwd vakantiegeld en opgebouwde vakantie dagen die nog openstaan over de periode van maximaal 1 jaar (vreemd dus dat in jouw geval het vakantie geld niet uitbetaald is, tenzij het faillsement bijv. in Juni was, en al het opgebouwde vakantie geld net daarvoor uitbetaald is).

Ook kan het zijn dat er pensioen premie terugbetaald wordt als deze wel is ingehouden maar niet gestort in het pensionfonds (ook maximaal 1 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb een collega gehad waarvan net 'n paar dagen vóór het faillissement het contract afliep, en niet verlengd zou worden. Ik weet dat zij meer problemen heeft gehad om haar eind-afrekening te krijgen, dan de rest van ons. Zij viel ahw een beetje tussen wal en schip, maar goed, ze zal niet de enige zijn, en volgens mij is 't uiteindelijk wel goed gekomen.

Voor de rest: ja, het is een heel stressvolle periode, maar over het algemeen pakt het UWV het snel en correct op. Uiteraard moet je iets langer op je salaris wachten dan wanneer je het gewoon van je werkgever gehad zou hebben, maar dat is niet meer dan een paar weken. Ook moet je soms wat meer voorschieten, zo waren bij ons alle tankpassen direct geblokkeerd, en dat moest je voorschieten (wij moesten nog een paar weken doorwerken). Ik heb de rechtsbijstandsverzekering de berekening van het UWV na laten rekenen, want ik had het vermoeden dat eea niet correct was gedaan. Dat klopte, maar het verschil was niet meer dan 'n paar tientjes, en in overleg hebben we het erbij laten zitten.

Zorg wel alvast dat jullie administratie op orde is en bereid je voor op flink wat papierwerk :)

Over het algemeen loodst het UWV je prima door de hele procedure heen, en ook de curator is (meestal) niet de slechtste.

Je kan je altijd inschrijven bij het UWV als werkzoekende (DigiD nodig), en dat kan ze nu al doen. Dat scheelt weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 28-07-2014 17:01 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
Dennism schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:51:
[...]

Dat is wel erg vreemd, normaliter betaald het UWV achterstallig loon tot 13 weken voor het faillisement uit en tot 6 maximaal 6 weken na opzegging door de curator. Hieronder valllen ook onder overuren, onkosten vergoedingen en zaken als adv/atv dagen en voor zover ik weet ook toegekende bonussen uit de laatste 13 weken (mijn toegekende bonus werd bijv. in een soortgelijk geval als het jouwe wel uitbetaald door het UWV).

Verder betalen ze ook opgebouwd vakantiegeld en opgebouwde vakantie dagen die nog openstaan over de periode van maximaal 1 jaar (vreemd dus dat in jouw geval het vakantie geld niet uitbetaald is, tenzij het faillsement bijv. in Juni was, en al het opgebouwde vakantie geld net daarvoor uitbetaald is).

Ook kan het zijn dat er pensioen premie terugbetaald wordt als deze wel is ingehouden maar niet gestort in het pensionfonds (ook maximaal 1 jaar)
Faillisement werd in mei uitgesproken waarbij het vakantiegeld in juni zou worden betaald. We hebben het niet van het UWV gekregen (net nog even de loonstroken van het UWV bekeken). Uiteindelijk hebben we in juli (!!!!) een voorschotje gekregen en het resterende salarisbedrag (minus vakantiegeld en bonus) in augustus. We werden als schuldeisers op de lijst gezet voor het bedrag dat we tegoed hadden mbt vakantiegeld en bonus. Uiteindelijk een lompe brief van de curator van 4 regels waarin, kort gezegd, stond dat pech hadden en naar het geld konden fluiten.

We hebben dat jaar in april het laatste salaris van de werkgever gekregen en in augustus pas de rest van het salaris. Dat zijn echt krappe weken geweest.

Uiteindelijk is de eigenaar van de BV aansprakelijk gesteld voor wanbeleid, maar deze persoon is nooit meer gesignaleerd. Ligt vast en zeker op een strand nog te genieten van het geld dat hij over onze ruggen heeft verdiend.

En ja.. het zit nog steeds diep en het was een uitermate frusterende en vermoeiende periode die ik never nooit meer mee wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
Mijn werkgever is ook failliet gegaan en wij kregen zes weken doorbetaald, achterstallig loon vergoed, vakantiegeld (was in December) en uitstaande vakantiedagen. Allemaal netjes geregeld door het UWV. Declaraties zou niets in ons contract over staan dus dat is uiteindelijk niet betaald, maar dat ging over 200 euro dus het daar bij laten zitten. Alleen het duurde ongeveer een maand na uitspreken faillisement voordat we ons eerste geld hadden. Wellicht kwam het door de feestdagen. Eindafrekening kwam een week of twee later.

Dus qua timeline:

- Rond 10 december faillisement
- Gesprek met UWV mensen en curator op kantoor een paar dagen later
- Rond 10 januari eerste betaling UWV
- Eind januari rest van het achterstallig loon

Ging voor mij om totaal 13K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Als het nieuwe contract nog niet getekend is, maar er wel de intentie is het te verlengen zou ik gewoon naar het werk gaan. Wanneer ze je niet wegsturen heb je eigenlijk al een nieuw contract onder de oude voorwaarden.

Dus gewoon naar het werk gaan, ook al is er nog geen getekend nieuw contract.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 17:44
Wanneer ze je niet wegsturen heb je eigenlijk al een nieuw contract onder de oude voorwaarden.
Is dit onder de oude voorwaarden?

Normaal wordt het contract toch omgezet in voor onbepaalde tijd, omdat er geen vervolgcontract / verlenging is getekend is er toch ook geen tijdsduur gespecificeerd wat weer zou betekenen dat het voor onbepaalde tijd is :?

Zomaar een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Standeman schreef op maandag 28 juli 2014 @ 22:38:
Als het nieuwe contract nog niet getekend is, maar er wel de intentie is het te verlengen zou ik gewoon naar het werk gaan. Wanneer ze je niet wegsturen heb je eigenlijk al een nieuw contract onder de oude voorwaarden.

Dus gewoon naar het werk gaan, ook al is er nog geen getekend nieuw contract.
Bril stuk :-P?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Nee, post van de TS gemist..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedHat schreef op maandag 28 juli 2014 @ 22:48:
[...]
Is dit onder de oude voorwaarden?

Normaal wordt het contract toch omgezet in voor onbepaalde tijd, omdat er geen vervolgcontract / verlenging is getekend is er toch ook geen tijdsduur gespecificeerd wat weer zou betekenen dat het voor onbepaalde tijd is :?

Zomaar een vraag.
Stilzwijgende verlenging gebeurt onder dezelfde voorwaarden als het vorige contract, waarbij de bepaalde tijd maximaal 1 jaar kan zijn. Bij een half jaar contract heb je dus stilzwijgende verlenging van een half jaar, bij een jaar contract of 2 jaar contract heb je stilzwijgende verlenging voor 1 jaar. Indien het volgende contract in de keten voor onbepaalde tijd zou zijn, wegens 4de contract of langer dan 3 jaar (let op oude wetgeving), dan krijg je stilzwijgend pas onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Bedankt allemaal voor de antwoorden, ze is ingeschreven op werk.nl en er zijn wat eerste vragen gesteld aan het UWV.

Het blijft overigens een ingewikkelde situatie (Vinden wij) want het is ons niet helemaal duidelijk hoe het exact zit, ik zal proberen toe te lichten wat we dan precies bedoelen

Het hoofdkantoor is een inc. en die gaat mogelijk/waarschijnlijk failliet (tenzij overname rond komt)
Zij is in dienst van een Nederlandse BV, die valt onder de inc.
De BV heeft een eigen cashflow, maar de contracten van 2 grote multinationals voor wie ze hoofdzakelijk leveren zijn tussen die klanten en de inc.
Zodra de inc. wegvalt is de BV die klanten dus kwijt en daarmee 90% - 95% van de inkomstenbron kwijt.

Kan je je dan meteen failliet laten verklaren? Of kan/gebeurt dat pas op het moment dat je eigen reserves op zijn?
En bijvoorbeeld een curator, komt die hier dan wel tepas? De BV heeft geen schuldeisers, de inc wel maar die zit niet in NL.

Een ding weet ik zeker, ik wil nooit voor zo'n constructie werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De BV heeft snel genoeg schuldeisers als ze het personeel niet meer betalen. Ik vermoed dat er dan snel surseance van betaling aangevraagd zal worden.

Overigens hoort de BV de klanten direct te benaderen en contracten opnieuw af te sluiten indien de moedermaatschappij niet bestaat; dit valt onder goed ondernemerschap. Alleen al om die reden zou een faillissement nu ongepast zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
nextware schreef op maandag 28 juli 2014 @ 19:23:
[...]

Faillisement werd in mei uitgesproken waarbij het vakantiegeld in juni zou worden betaald. We hebben het niet van het UWV gekregen (net nog even de loonstroken van het UWV bekeken). Uiteindelijk hebben we in juli (!!!!) een voorschotje gekregen en het resterende salarisbedrag (minus vakantiegeld en bonus) in augustus. We werden als schuldeisers op de lijst gezet voor het bedrag dat we tegoed hadden mbt vakantiegeld en bonus. Uiteindelijk een lompe brief van de curator van 4 regels waarin, kort gezegd, stond dat pech hadden en naar het geld konden fluiten.

We hebben dat jaar in april het laatste salaris van de werkgever gekregen en in augustus pas de rest van het salaris. Dat zijn echt krappe weken geweest.

Uiteindelijk is de eigenaar van de BV aansprakelijk gesteld voor wanbeleid, maar deze persoon is nooit meer gesignaleerd. Ligt vast en zeker op een strand nog te genieten van het geld dat hij over onze ruggen heeft verdiend.

En ja.. het zit nog steeds diep en het was een uitermate frusterende en vermoeiende periode die ik never nooit meer mee wil maken.
Blijft toch vreemd tenzij je een bovenwettelijke regeling of iets in die richting had voor het vakantie geld daar het uwv zeker over vakantie geld vrij duidelijk is, zie ook http://www.uwv.nl/particulieren/Images/WW110_00961_04-13.pdf

Bij bonussen kan het natuurlijk lastiger zijn, als je bijv. een eindejaarsbonus toegewezen krijgt in december/januari maar deze niet betaald wordt dan zal deze in juni buiten de 13 weken vallen en inderdaad een normale claim worden in het faillissement waar je normaal gesproken inderdaad niets van terug zal zien. Bij mij betrof het een bonus component in het maandelijkse salaris waarbij je bij voldoende declarabele uren en goede klant review's na iedere halfjaarlijkse beoordeling bij een goede beoordeling 6 maand lang +xx% bruto op de loonstrook erbij kreeg.

Ik kan me trouwens goed voorstellen over hoe je die tijd beleeft hebt. Bij mij ging het allemaal een stuk makkelijker (eerste week van Juli failliet, geen achterstanden in betaling tot die tijd daar onze eigenaren dat netjes gedaan hebben vind ik, ze hebben ook zelf het faillissement aangevraagd omdat een financieringsaanvraag en daarna een overname poging niet kon doorgaan waardoor ze 100% zeker wisten dat ze de kosten in Juli niet meer konden dragen. Direct afspraak bij het UWV gehad en halverwege augustus zijn de eerste betalingen al gekomen. Maar ook ik voelde me echt niet prettig in die periode.

@TS, als de BV failliet (de eigenaren kunnen ook zelf het faillissement aanvragen wanneer zij geen mogelijkheid meer zien aan komende c.q. lopende verplichtingen te voldoen) gaat er altijd een curator komen, ook wanneer er geen schulden zijn (al lijst me dit lastig met personeel in dienst, daar je dan eigenlijk altijd nog openstaande verplichtingen hebt). Deze zal dan altijd kijken of er doorgestart kan worden of dat het bedrijf overgenomen kan worden, mocht hij hier geen mogelijkheden voor zien dan zal hij verkopen wat ie kan verkopen en de activiteiten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 11:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sowieso wel vreemd dat een bedrijf enkele maanden voor een faillissement nog bonussen loopt uit te delen. Want bonussen deelt een bedrijf toch alleen uit als het goed gaat? (Tenzij het bedrijf in kwestie een bank is natuurlijk, ahem.)

[/offtopic]

Verder kan ik de tips van anderen alleen maar beamen. En je veel sterkte wensen want faillissementen daar wordt over het algemeen niemand beter van. (En als er wel iemand beter van wordt dan is die aan het frauderen...)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Mx. Alba schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 16:30:
Sowieso wel vreemd dat een bedrijf enkele maanden voor een faillissement nog bonussen loopt uit te delen. Want bonussen deelt een bedrijf toch alleen uit als het goed gaat? (Tenzij het bedrijf in kwestie een bank is natuurlijk, ahem.)

[/offtopic]

Verder kan ik de tips van anderen alleen maar beamen. En je veel sterkte wensen want faillissementen daar wordt over het algemeen niemand beter van. (En als er wel iemand beter van wordt dan is die aan het frauderen...)
Dat hoeft natuurlijk niet, er zijn ook genoeg gevallen waarbij bonussen in individuele contracten zijn vastgesteld op persoonlijke of afdelingsbrede KPI's (in plaats van gerelateerd aan het bedrijfsresultaat).

Dan kan het best zijn dat individuele medewerkers of een afdeling contractueel recht hebben op een bonus, terwijl het bedrijf door bijvoorbeeld tegenvallende resultaten binnen andere afdelingen het water aan de lippen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wij konden een bonus verdienen als je een heel jaarvoldoende declarabele uren had. Deze werd echter pas in juli van het jaar erop uit betaald, mits je nog in dienst was. Die kon dus idd onder de UWVregeling vallen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Bedankt allemaal voor de antwoorden.. vandaag om 15.00 heeft ze op haar werk een company wide meeting met alle kantoren..
De kansen zijn door een paar rare acties (welke ik vanmiddag toe zal lichten als alles officieel bekend is) vrijwel nihil dat ze over worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Dat is wel vervelend nieuws. Veel succes alvast de komende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
nou, de kogel is voor amerika wel door de kerk.. voor NL alleen nog niet.

de volgende bizarre toestand heeft plaats gevonden

De grootste klant van het bedrijf (95% van de verkopen) heeft gisteren per direct hun contract beeindigd.
hiermee is het natuurlijk voor een partij welke aan overname dacht totaal niet meer interessant om daadwerkelijk over te nemen. De grootste klant is immers weg.

Het bizarre is echter, dat de grootste klant dus wel hun nieuwe contract heeft ondergebracht bij de partij die geinterresseerd was om het bedrijf over te nemen...

In amerika houdt het dus op, het bedrijf wat nu de klant heeft is echter wel geinteresseerd in de nederlandse BV omdat deze voor geheel europa bekend is met alle procedures etc.

Maar hierover wordt nog verder gepraat...

Beetje verwarrend als ik het zo terug lees, maar wil geen namen noemen.. dus hoop dat het zo wel een duidelijk beeld schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Ja ze zijn gewoon gebypassed, want de firma die jullie in de US wou overnemen heeft nu gewoon de grootste klant binnen gehaald en dus jullie in de US niet meer nodig.

Saves allot of $$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:57:
Ja ze zijn gewoon gebypassed, want de firma die jullie in de US wou overnemen heeft nu gewoon de grootste klant binnen gehaald en dus jullie in de US niet meer nodig.

Saves allot of $$
Dit dus

Vergelijk het met die tussenpartijen en detacheerders. In plaats van dat een externe via via ingehuurd wordt belt de klant hem gewoon direct op, kortste lijntje.

Normaal zit je met concurrentie en relatiebeding, maar in dit geval ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Ja precies, maar (gewoon uit interesse overigens) mag zoiets zomaar? (in Amerika vast wel...)
maar volgens mij in NL krijg je daar best veel gedonder mee?

maargoed, afwachten weer en ze blijft lekker solliciteren.

Wel nog zoiets lastigs, we hebben in september een vakantie geboekt (en allang betaald ook)
Maar dan zit je hiermee, ga je dan wel of niet op vakantie.. Het is een reden tot annulering voor de verzekering maar aan de andere kant kan het ook heerlijk zijn er even tussenuit te zijn..
Afwachten maar op een eventuele nieuwe werkgever of ze meteen dat verlof kan krijgen / erna kan beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Het gaat natuurlijk tegen de business etiquette in.
Vaak zijn bedrijven daarom heel voorzichtig met informatie rondom nieuwe business.
Als zzp'er krijg je ook wel eens aanvragen en als je even goed zoekt weet je zo om welk bedrijf het gaat en zou je direct contact kunnen opnemen. Echter zal je hierdoor wel een bepaalde naam krijgen en als je niet als betrouwbaar gezien wordt.

In dit geval zal het bedrijf in de US uiteindelijk wel met de klant om tafel gegaan zijn. Beide partijen zullen unaniem besloten hebben dat het beter is voor beide kanten om zaken te doen zonder deze tussenpartij i.v.m. faillisement. Althans, dat is mijn idee.
Volgens mij zijn de regels hiervoor in NL sowieso strenger dan de USA.

Don't shit where you eat
and
Don't bite the hand that feeds you

[ Voor 5% gewijzigd door Viper® op 01-08-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja... dat US-bedrijf heeft het NL-bedrijf nog niet overgenomen. Die klant is gewoon overgestapt van het NL-bedrijf naar het US-bedrijf, dat mag gewoon. Wettelijk gezien weinig poten om op te staan denk ik...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Vergelijkbaar met als ik door een detacheerder gebeld wordt voor werk bij een klant, gesprek bij de klant heb en de klant mij dan direct inhuurt. Wettelijk gezien zijn er nog geen contracten getekend, maar volgens mij is het in dat geval toch niet helemaal de bedoeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Mx. Alba schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:09:
Tja... dat US-bedrijf heeft het NL-bedrijf nog niet overgenomen. Die klant is gewoon overgestapt van het NL-bedrijf naar het US-bedrijf, dat mag gewoon. Wettelijk gezien weinig poten om op te staan denk ik...
Mn vriendin werkt voor een rechtstreekse dochteronderneming van een amerikaans bedrijf, dus de overname van contracten met klanten is volledig in Amerika gebeurt.

en we zijn ook niet van plan enig vorm van bezwaar hiertegen te maken hoor :p

[ Voor 7% gewijzigd door MisterEagle op 01-08-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Viper® schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:21:
Vergelijkbaar met als ik door een detacheerder gebeld wordt voor werk bij een klant, gesprek bij de klant heb en de klant mij dan direct inhuurt. Wettelijk gezien zijn er nog geen contracten getekend, maar volgens mij is het in dat geval toch niet helemaal de bedoeling :P
Nee, niet vergelijkbaar, want dat US-bedrijf heeft het NL-bedrijf nog niet overgenomen. Niet volgens de geest van de wet? Klopt, dat is het niet. Maar volgens de letter van de wet is er volgens mij niets mis mee. En laten vooral Amerikanen nou sterren zijn in het volgen van de letter van de wet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Viper® schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:21:
In dat geval is het aannemelijk te maken dat er inkomsten gemist worden en zal via de rechter om een (schade)vergoeding worden gevraagd. Dus dat ligt toch *iets* anders.

Als dat contact met die klant er is gekomen via dat bedrijf door de overname gesprekken, dan mag je niet direct met die klant zaken doen om het contract over te nemen. Anders zou elk groot bedrijf dat doen; "wij willen jullie ( bedrijf X ) overnemen/fuseren" -> boeken inkijken -> klant contacteren -> klant overnemen -> overname annuleren => goedkoop nieuwe klanten gescoord. :N
Een overname/boeken inkijken geeft ook bepaalde verplichtingen met zich mee.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2023
Klinkt als vuil spel en een lucky shot: degene die wilde overnemen had wellicht niet goed door dat 95% van de omzet van 1 klant afkomstig was. Wat dat betreft zou ik ook vooral willen zeggen: da's goed stom, om als BV voor 95% van je omzet afhankelijk te zijn van 1 klant. Dat gaat geheid mis. Zoals hier ook al blijkt.

Lucky dat de expertise op prijs wordt gesteld, zodat de BV kan continueren. Voor hetzelfde geld was ook dat van de vloer geveegd. Het spel wordt overigens vaak op deze manier gespeeld. Wat dat betreft is ondernemersland echt een jungle en informatie je gewicht in goud waard...

Enkele stappen hier van verwijderd ligt bedrijfsspionage. Om op die manier elkaars grootste klanten af te vangen met voorwaarden die gunstiger zijn dan die van de concurrent.

[ Voor 12% gewijzigd door Timoo.vanEsch op 01-08-2014 19:48 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1