Allround Workstation - Dev & media - H2O / stille koeling

Pagina: 1
Acties:

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-03 17:30

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Simpel (later minder simpel?) ontwikkelwerk aan web en mobile apps. Dit betekend veel VM's, goede memory performance vind ik hierin erg belangrijk. 24GB of meer is nodig. (Er moeten b.v. schaduwen van complete Sharepoint farms gedraaid worden (soms 2 of meer))
- Media editten, aan de Win 7 kant wordt gewerkt met Adobe CC (Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Lightroom en zo nu en dan Premiere voor tutorial video's etc)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht dat de componenten zelf als snel over de €800 heen gaan, of 1200 voor X97. Of ik voor Z97 ga, LGA2011 of nog even wacht op de volgende gen ben ik nog niet helemaal uit. Dit is dan ook nog niet direct "aankoop advies" dan wel een "budget-inrichtingsadvies". De planning is dat er rond Nov tot €1600 in dit systeem kan worden geïnvesteerd, of 1800 in Dec, 2000 in 2015... etc

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat ik nog heb liggen is een aantal SDD's en HDD's die mee zouden kunnen. Wellicht dat ik een ander systeem met i5 3570K, 24GB Crucial 1600 cl9 ballistics LP en een GTX 760 uit elkaar ga halen. Die videokaart is zo ongeveer wat ik aan performance booster voor CC wil toevoegen en de 16GB set aan mem is alvast de helft van wat in een Z97 gezet zou kunnen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op den duur zal er in RAID 5 een setje 4x WD Reds van 3TB (of groter) in komen te hangen, maar ik ga beginnen met 2x deze schijven voor een mirror backup. Ik zal maar beginnen met een 120 Samsung 830 die ik over heb en een secondaire (betrouwbare) 200+ gb 2e SSD.

Ik wil het systeem graag "onhoorbaar" hebben deze keer. Ik ben die brommende videokaarten zat, de 20 casefans zat, dus ik zat te denken aan een waterkoelingsset met stille fans in een bodem van een kast. Nou ben ik helaas niet meer helemaal op de hoogte van wat er te koop is in waterkoeling land. Dus vandaar dit topic ook eigenlijk...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel - Gigabyte en ik weiger nog met AMD videokaarten te werken, zo veel RMA's als ik heb ingediend is gewoon niet meer grappig. Ik begreep dat Swifttech nog steeds de beste reservoirs & pompjes maakte, Corsair Noctua en de stilste fans voor Rads... Kwa case, als het maar stil is en kwa looks niet te extreem. Geen ramen enzo erin, ik geef geen donder meer om hoe hardware eruit ziet, het hoeft geen showroom waterkoeling te worden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case mag maximaal 1m hoog bij 30cm breed zijn en bij voorkeur niet zwaarder dan 25KG.
Het moet fluister stil zijn, voor de kantoor omgeving, dwz 29~30dB (dat is de ambient, wegens mech ventilatie) De hardware moet vooral betrouwbaar zijn, ik lever b.v. graag wat SSD snelheid in voor duurzamere drives. Wat betreft de koeling, zou ik het waarderen als eens in de 6mo schoonmaken genoeg zou zijn. De hardware moet geen moeite hebben met 4-5 uur nonstop max belast worden (ook in AVX2 om maar wat te noemen) en moet daarbij gewoon prettig koel blijven.

Kwa stroom gebruik, zeg ik minder is beter. Ik zit niet zo te wachten op een 600+ Watt slurper. De machine zal dagelijks 8+ uur draaien en ik betaal ook voor de stroomrekening.

Ga je overklokken?
Ik ben er niet vies van, maar het moet wel naar verhouding zijn kwa stroom en warmte. Een i7 van 4.0ghz naar 4.3 duwen en 100W meer gebruiken is het me niet waard b.v. (die 8% sneller die video afrenderen wordt dan netto duurder...) Een goede tune vind ik wel belangrijk, maar deze machine gaat niet meedoen aan een OC-match zullen we maar zeggen.

Ik dacht dus aan zoiets als "minimum" voor nu;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 289,77€ 289,77
1Gigabyte GA-Z97X-UD5H€ 152,44€ 152,44
1MSI GeForce GTX 760 Gaming 4GB€ 240,50€ 240,50
1Corsair Obsidian 750D€ 125,01€ 125,01
1Swiftech Apogee XT€ 0,-€ 0,-
1Swiftech MCP655 (pomp)€ 99,95€ 99,95
1XSPC EX240 Dual Fan Radiator€ 47,93€ 47,93
1XSPC EX360 Triple Fan Radiator€ 65,-€ 65,-
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 127,95€ 255,90
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 134,95€ 134,95
1Intel 530 2,5" OEM 240GB€ 130,99€ 130,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.542,44

Waarbij ik dus al totaal niet binnen het gesteld budget zal kunnen blijven en er ook nog eens het nodige ontbreekt. (Fans, "tuinslang", etc)
En dan is het nog slechts Z97, en niet LGA2011.

Wat is wijsheid? Wat zou je zelf graag bouwen voor zo'n takenlijstje? Liever fluisterstil door undervolten waar mogelijk met luchtkoeling? Of pas eind Q1 2015 gaan bouwen aan een dergelijke opstelling?

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
Ik verwacht dat ddr4 ergens in 2015 beschikbaar komt. Voor een power user zoals jou is dat best handig. Of waterkoeling echt nodig is moet je bij jezelf leggen. Met een paar goede Noctua (ik weet het, zalm kleurig) fans kom je een heel eind met stilte. Samen met een stille kast zoals de fractal Design R4 (xl?) zit je toch ook al op een goed geluidsniveau. Vergeet dan geen tower cpu koeling

EDIT: componenten toegevoegd.
YouTube: Noctua NH-D15 Silent Tower Heatsink
De Noctua NH-D15 lijkt me een solide keuze.

ik had het prijsverschil met de nh-d14 niet gezien

Als fans lijkt Noctua me ook de beste keuze
http://tweakers.net/categ...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ

[ Voor 34% gewijzigd door Pataar op 28-07-2014 15:53 ]

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou zelf meer iets kijken in de trend van een Xeon

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed€ 234,98€ 234,98
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 116,99€ 116,99
1MSI GeForce GTX 760 Gaming 4GB€ 240,50€ 240,50
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 114,50€ 114,50
1Noctua NH-D14€ 62,75€ 62,75
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 279,98€ 279,98
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial M550 2,5" 512GB€ 188,16€ 188,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.310,81

nVidia GPU vanwege CUDA (Adobe CC), en dan de 4GB versie (heb je zelf ook zie ik)
Grote case voor de HDD's...
Stille koeler
Lijkt me genoeg RAM, 32 GB :)
Goede Gold PSU (bijna Platinum)
Sterke, betrouwbare SSD

Edit: MoBo met nieuwer chipset:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD3H

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Pataar
MK1998NL schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:45:
Ik zou zelf meer iets kijken in de trend van een xeon
Het probleem met een Xeon is dat je er geen flinke overclock tegenaan kan gooien, en de stock speeds zijn een heel stuk lager dan de 7490k

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Pataar schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:50:
[...]

Het probleem met een Xeon is dat je er geen flinke overclock tegenaan kan gooien, en de stock speeds zijn een heel stuk lager dan de 7490k
7490k, bestaat die ook al :)

Xeon's zijn wel zeer betrouwbaar en verbruikt ietsie minder dan een i7 4790k

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Pataar schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:40:
Ik verwacht dat ddr4 ergens in 2015 beschikbaar komt. Voor een power user zoals jou is dat best handig. Samen met een stille kast zoals de fractal Design R4 (xl?) zit je toch ook al op een goed geluidsniveau. Vergeet dan geen tower cpu koeling
De XL R4 heb ik inderdaad nog niet gezien. De "normale" gevuld met een Silver Tower + die 2x 140mm fans + SP120 (slow) Corsair fans vond ik uiteindelijk toch niet echt stil. Daarnaast, ik heb het idee dat de best Noctua coolers het nog steeds afleggen tegen de (makkelijker te plaatsen) Corsiar 100i AIO waterblokken.

Al met al, was ik zeg maar toch wat teleur gesteld in de stilte van een top componenten FD R4 build. Het was zeker niet luid, maar je hoorde het systeem wel. Niet intrusief, maar voor de €€€€ had ik het gewoon helemaal stil gewild.

De Xeons had ik eigenlijk niet niet meer bij stilgestaan, voornamelijk omdat het voorheen steeds weer "normale" i5 of i7's bleken te zijn op iets lagere verbruikschips met iets lagere clock speeds. Ik verwacht niet dat het onvoldoende zal presteren, maar het hoofdargument is dat ze "stabieler" zouden zijn. Echter heb ik werkelijk nooit issues gehad met de top-model i5 of i7s. Of zie ik iets over het hoofd?

Cooler Master V en VS series, waren toch lang niet van de kwaliteit van de RM modellen?

Ik ga in ieder geval maar eens lezen over de Xeons en watt-voor-watt prestaties van die dingen.

==

Ligt het aan mij of is er de afgelopen jaren weinig veranderd aan waterkoeling materiaal? Ja natuurlijk nieuwe sockets ondersteund enzo, maar buiten AOI oplossingen, zie ik weinig echt nieuwe topproduct reviews langskomen. Het spul dat 2 jaar gelden als zeer goed te boek stond, staat dat nog steeds.

Helaas geen AOI oplossingen voor videokaarten (zonder zwaar overkill te gaan voor het doel hier). Anders had ik alsnog gewoon iets dergelijks kunnen pakken, 100i op de CPU en "klaar".

Nou begreep ik dat het nog wel goed te doen was om de Swifttech "all in one" H220 gewoon op een video kaart aan te sluiten zonder dat dat de performance van de CPU echt ging beïnvloeden. Gezien de pomp behoorlijk sterk is en er nog wel een 120mm enkel radiator tussen zou kunnen. Iemand daar hier ervaring mee?

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07-2025
Is gewoon een:
pricewatch: Noctua NH-D14
Zoals MK1998NL al zei, niet veel handiger:
+Goedkoper
+Stiller
+Gaat langer mee(volgensmij)
-Koelt iets minder maar nogsteeds voldoende voor een stevige overclock.

De reden dat ik denk dat de cooler langer meegaat is omdat ik weet dat je bij custom loops het water na een tijdje moet verversen, ik weet niet hoe dit zit met closed loops. Ook is air cooling minder gehannes(als je het vergelijkt met een custom loop).

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Wellicht is een D14 ook gewoon te gebruiken ja, maar dan zit ik nog steeds met een videokaart die geluid maakt.

Wat betreft onderhoud en stiller, tja, je zal met welk systeem dan ook de fans iedere 6 maanden moeten afstoffen.

Met wat zilver in gedestilleerd water (en een rondje in de autoclaaf indien nodig) via een gesealde inlet, ben ik niet zo bang voor een loop die steeds schoongemaakt moet worden. Ik hoef geen kleurtjes en zoals ik al aangaf, uiterlijk is totaal inrelevant, dus "fancy" koelvloeistof die ieder half jaar vervangen moet worden ga ik niet aan beginnen.

Ik ken wel iemand die een D15 had gekocht niet al te lang terug, maar inmiddels deze vervangen heeft voor een Corsair 110i. Ik kan altijd even kijken of ik die cooler vast kan overnemen van hem, kijken hoeveel beter dat is dan een Mugen 3 met 120mm F12 Noctuas op 1200rpm pwm.

==
Dan wat anders, wie kan mij een goede rappe maar niet al te dure Nvidia kaart aanraden waar de cooling te vervangen is voor iets waar stille Noctua's (of wat dan ook) op passen? Passieve blokken zijn er haast niet meer... Het lijkt haast wel of het "eraf slopen" van plastic shrowds om eigen fans te plaatsen de nieuwe trend is.

• Pataar
Wat een goede oplossing is, is een closed loop op je gpu te zetten.
+Super stil
+fiks overclock potentieel
-prijs
-vaak void het de garantie
productreview: NZXT Kraken G10 Zwart review door Daffie

[ Voor 31% gewijzigd door Pataar op 28-07-2014 21:37 ]

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Pataar schreef op maandag 28 juli 2014 @ 21:34:
Wat een goede oplossing is, is een closed loop op je gpu te zetten.
+Super stil
+fiks overclock potentieel
-prijs
-vaak void het de garantie
productreview: NZXT Kraken G10 Zwart review door Daffie
+3 en ik heb volgens mij hier een oplossing voor m'n videokaart gevonden.

Dit setje en een Corsair 100i / 105 / 110i lijkt mij een mooie oplossing. Wel met foam mod om de elementjes heen, zodat je de pompjes ook niet meer hoort. Misschien eens beginnen met één zo'n set over m'n gamekaart heen.

Voided garantie is ook weer niet zo'n issue, ik op geen enkele Nvidia kaart tot nu toe ooit garantie kunnen / hoeven claimen. Voor de OC doet ik het niet eens... Alleen als ik nu m'n 760 Gigabyte z'n werk laat doen met Premiere CC, wordt ik niet blij van hoeveel geluid dat maakt. Nou mag het thuis aan m'n game rig wel herrie maken, zet ik wel gewoon spotify aan, maar in deze PC wil ik het niet hebben.

Top. Morgen even de OP aanpassen.
Pagina: 1