Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wetenschappers claimen doorbraak verbetering accucapaciteit

Pagina: 1
Acties:

• tcpie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:16
Beste redactie,

Erg leuk dat jullie een stukje over een wetenschappelijke ontwikkeling plaatsen. Da's weer eens wat anders dan nieuws over de zoveelste UI verandering van mobiele OS'en ;-).

Ik heb echter een paar opmerkingen bij het stukje. Disclaimer: heb het paper niet kunnen lezen aangezien ik hier thuis geen (gratis) toegang heb tot Nature (via de uni wel). (NB: ik studeer scheikunde, kan dus misschien wat mieren-neukerig zijn :P )
Een anode van lithium zou grote voordelen op gebied van accucapaciteit hebben, maar tot nu toe liep de wetenschap tegen zulke grote problemen aan bij het ontwikkelen van een lithium-anode dat dit buiten bereik leek.
Meer een puntje van stijl: "de wetenschap" bestaat naar mijn idee niet. Wetenschap bestaant uit duizenden onderzoeksgebieden. "wetenschappers" of "onderzoekers" ipv "de wetenschap" was mooier geweest.
Een van de problemen is dat lithium sterk uitzet tijdens het laden, waardoor scheuren en gaten in omhulsels ontstaan.
Onduidelijk. Wat voor omhulsels? Omhulsels van de gehele cel, of enkel van de anode?
Daardoor kunnen lithium-ionen ontsnappen die daarop zogenoemde dendrieten vormen; die kunnen voor kortsluiting zorgen en de levensduur van accu's ernstig verkorten.
Tja, wat zijn "dendrieten"? Ik moest het ook even opzoeken, het blijken een bepaald soort kristallen te zijn. Ik denk dat het stukje duidelijker is als er wordt gekozen voor "kristallen" ipv "zogenaamde dendrieten".
Een tweede probleem is dat het lithium chemisch reageert op de elektrolyt en dit medium tussen de anode en cathode daarbij verbruikt.
Een chemische reactie vindt plaats in een bepaald medium of op een oppervlak. Stof A reageert met stof B. Er is hier geen sprake van een oppervlak, dus "op" is sowieso niet goed. Gezien het medium verbruikt wordt, is "met" ipv "op" hier goed.
De laag is sterk en chemisch stabiel genoeg om tegen de chemische reacties bestand te zijn en toch flexibel genoeg om het uitdijende lithium in bedwang te houden.
Een stof kan niet tegen een chemische reactie bestand zijn. Voorbeeld: "water is bestand tegen verbranding"; nee: water reageert simpelweg niet met zuurstof: er vindt geen reactie plaats. Ik zou deze zin gewoonweg inkorten naar: "De laag is sterk, flexibel en chemisch stabiel genoeg om het uitdijende lithium in bedwang te houden".
De nanospheres-laag zorgt voor een sterke verbetering van de ratio tussen de hoeveelheid lithium die aan de anode onttrokken kan worden bij gebruik van de accu en de hoeveelheid die toegevoegd wordt bij het laden.
Moet volgens mij "van" ipv "tussen" zijn.
De accutechnologie loopt tegen grenzen aan waardoor de verbeteringen van accuduur bijvoorbeeld achterlopen op verbeteringen van prestaties.
Wat wordt hier met "prestaties" bedoeld?

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 14:45
Weliswaar een tikfout, maar dit topic staat er nu toch al. Voor zover ik weet is cathode met een C de Engelstalige benaming. Kathode is Nederlands.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
The Realone schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:11:
Weliswaar een tikfout, maar dit topic staat er nu toch al. Voor zover ik weet is cathode met een C de Engelstalige benaming. Kathode is Nederlands.
Ook fixed.