CPU upgrade game PC

Pagina: 1
Acties:

• Catwoman
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-02 16:03
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat mijn videokaarten een verdacht lage load hebben tijdens gamen, dus heb ik met een aantal games, FRAPS, taakbeheer en MSI Afterburner wat tests gedaan.

Bij Watch Dogs, BioShock Infinite, Wolfenstein The New Order, Batman AC & AO is gebleken dat 1 of meerdere cores op 95%+ load draaien en de GPU's tussen de 30%-45%, en de fps lieten te wensen over. Bij Tomb Raider werkten de GPU's wel nagenoeg op full load. Bij het testen stond vsync uit.

Als ik het goed begrepen heb, is je CPU de bottleneck als er cores nagenoeg op full load draaien terwijl de GPU amper iets doet.

Dus CPU upgraden ? Ik zit dan wel met de twijfel of upgraden voor het geld genoeg prestatieverbetering geeft en of ik moet wachten op volgende generatie CPU ivm met DDR4 (en prestatievooruitgang tov vorige generaties). Maar aangezien ik wil overklokken en de goedkoopste Haswell-E naar geruchten ~€$400 gaat kosten en Skylake pas in 2016 komt is dat wachten zinloos als ik nu met een schijnbare bottleneck zit.

Momenteel zit ik met het volgende systeem (CPU op stock kloksnelheid):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master CM 690 II€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite E2472HD-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1XFX PRO750W€ 81,70€ 81,70
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 74,95€ 74,95
1Revoltec Pipe Tower Pro€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,87

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma\'s wil je gebruiken)?
Het voornamelijke doel is gamen, verder wil ik dat het unpacking met sabnzb zsm gaat.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €300
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Fans, muis, toetsenbord en headset heb ik weggelaten maar gaan wel mee.
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master CM 690 II€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite E2472HD-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S223C Zwart€ 0,-€ 0,-
1XFX PRO750W€ 81,70€ 81,70
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,65

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, moederbord en CPU koeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee
Ga je overklokken?
Ja

Dit is al wat ik in gedachten had:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,87€ 194,87
1MSI Z87-G45 Gaming€ 109,55€ 109,55
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,42

• Ardjee
  • Laatst online: 30-03 22:08
Je zou eventueel een 2ehands 2500k op de kop kunnen tikken met passend moederbord. Daarmee kan je ook overclocken, vriendelijker voor het budget, en de prestaties verschillen niet veel ten opzichte van de 4xxx serie.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou zelf voor een niet-overclock systeem gaan, goedkoper en het verschil in de praktijk is niet zo groot.

Dan kan je dit nemen:
pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed
Samen met dit:
pricewatch: MSI H97M-G43
of dit (maatje groter):
pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO

En dan die koeler nog.

Voor overclocken zou ik de nieuwere Haswell-Refresh nemen:
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-03 21:54
als de prestaties eerder wel goed waren zou ik eerder denken aan een warmte (stof) probleem, hoe warm worden je gpu's en cpu?

En je geeft aan dat je wilt overklokken met je nieuwe cpu, waarom klok je je huidige cpu niet over?
Als je wilt overclocken is deze koeler beter pricewatch: Scythe Mugen 4

en als je geld wilt besparen kan je er natuurlijk ook alleen je cpu upgraden: http://tweakers.net/categ...3w3b_0AdKCMrJc7y6YLKGU8gE

• Catwoman
@Ardjee, ik wil liever geen 2ehands computeronderelen kopen.

@ MK1998NL, als het overklokken niet zoveel prestatieverbetering geeft dan is non-oc CPU een betere keuze ja. Dat MB, hoe zit het met cfx ? Ik zie staan: PCI-e 2.0 x16 slot draait in x4 modus. Ik wil wel dat de sloten van de GPU's x8/x8 draaien.

@Rrob, GPU temps zijn max 65 graden en CPU 45. En het is niet zo dat de prestaties eerder wel goed waren en nu niet meer. Heb gewoon nooit omgekeken naar GPU/CPU load en omdat ik pas recentelijk info ben gaan zoeken over bottlenecks is het nu pas opgevallen. En de games van nu vergen gewoon meer van je computer dan games van pakweg 2010/2011 (toen ik dit systeem kocht).
En ik kan geen Bulldozer CPU gebruiken, mijn MB is AM3, niet AM3+

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Ik vermoed idd dat de cpu hier de bottleneck is. Waarschijnlijk zijn deze games, zoals zo velen, niet echt geoptimaliseerd voor multi-threading, en dan ga je idd zien dat 1 core zwaar belast wordt terwijl de overige cores verweesd staan toe te kijken.
Eén van de sterke punten van de intel processoren is net de single-core performantie (wat trouwens ook één van de redenen is waarom Intel cpu's worden aangeraden voor gaming systemen). Een upgrade naar een i5 systeem zou deze bottleneck moeten teniet doen, en verschuiven richting de grafische kaart.

Zoals je zelf al aangeeft is Haswell-E een "enthousiast" platform met "enthousiast" prijzen ;) Upgraden naar Haswell-E enkel en alleen voor gaming is totaal zinloos.
Skylake komt in principe de tweede helft van 2015, maar eerst zien en dan geloven. Broadwell staat namelijk gepland voor het eerste kwartaal van 2015 dus dan zou Skylake wel zeer snel Broadwell opvolgen. 2016 lijkt me dan ook realistischer. De vraag is wat Skylake (en Broadwell) gaat toevoegen aan prestaties t.o.v. Haswell. De afgelopen generaties hebben ons geleerd dat er telkens wel enkele procenten winst te behalen viel, maar niets spectaculairs. Ik zie niet in waarom Skylake wel een significante performantie boost zou geven. DDR4 wordt dan wel geïntroduceerd, maar de eerste generatie DDR4 producten zullen ook niet significant beter zijn dan hun DDR3 broertjes verwacht ik. Op termijn wel, maar niet de eerste generatie producten. En dan heb je nog het risico dat DDR4 aanvankelijk duurder zal zijn dan DDR3.

Als je nu een bottleneck hebt die jou stoort kan je die beter nu aanpakken i.p.v. nog één of twee jaar te moeten wachten op Skylake.

Experience the mountains!

• MK_
  • Niet online

MK_

In Battlefiedl 4 (niet een spel dat je speelt, maar toch) is het verschil tussen een i5 4590 en een i5 4690k overclocked 2 fps, Neem er dan bij dat de i5 4690 (zonder -k) misschien iets hoger scoort dan de i5 4590 en dan is het verschil misschien maar net 1 fps. Bioshock en Watchdogs is ongeveer gelijk, andere games niet gechecked.

Naar mijn mening is het de meerprijs niet waard.

Ik had dat bord gekozen vanwege de M.2-aansluiting, niet op CrossFire.

Het goedkoopste bord met x8/x8 is deze:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD3H
Dit is echter een Z97-chip, dus dan zou je ook de 4690k kunnen nemen om te kunnen overclocken.

Het verschil tussen x16/x4 en x8/x8 is niet zo groot, scheelt net een paar fps.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Catwoman
@MK1998NL, als ik tomshardware en hardware.info moet geloven is er wel degelijk een groot verschil. x8/x8 tov x16/x16 is maar gemiddeld 2% performance verlies en met x16/x4 kan het oplopen tot wel 23% performance verlies.

Nu twijfel ik op dus om een stuk goedkoper bordje (met x16/x4) te kopen of een duurdere (met x8/x8). Aangezien ik in de toekomst van plan ben om mijn cfx set te verkopen en naar een betere single GPU over te stappen.
Het is: een tijdje aanzien met cfx in x16/x4 tot overstap naar single GPU ( R9 290 misschien..) of gelijk x8/x8 bord te kopen met in de gedachten dat x8/x8 later niet meer nodig is aangezien cfx dan niet meer van toepassing is.

• MK_
  • Niet online

MK_

Op hoeveel schermen speel je? Of beter gezegd, op welke resolutie? Als je speelt op 1 1080p scherm heeft CrossFire geen nut en kan je net zo goed 1 GPU gebruiken.

• Catwoman
1 scherm op 1080p. Momenteel heb ik al een tijdje een cfx setje en ik merkte wel betere performance toen de tweede erbij kwam.(meer fps) destijds was het goedkoper om een 2e 6950 erbij te doen.

Ik wil natuurlijk liever 1 GPU maar dan zal ik m'n 2 6950's moeten verkopen en ik twijfel aan de mogelijkheid ervan/vraag naar die kaarten.

En nu houd ik het liever bij alleen nog CPU upgrade, nu ook nieuwe GPU erbij (+350 euries) is teveel geld voor in een keer.

[ Voor 15% gewijzigd door Catwoman op 28-07-2014 19:12 ]

• Thommaso
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-01-2022
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Tray€ 202,70€ 202,70
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,48€ 66,48
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 297,13

Het enige minpuntje is dat de koeling gigantisch is
Ik heb trouwens maar wat uitgezocht voor het moederbord :p

• MK_
  • Niet online

MK_

Waarom een -K CPU op een B85 MoBo? That doesn't make sense at all!

En de tray versie is vaker duurder dan de Boxed versie.

@SpireQ,

Met die 2 in CFx raak je op 1 scherm (als je er 2 zou gebruiken) maximaal 23% verlies op de x4, de x16 loopt op 100%. Aangezien je 1 scherm hebt, ga je (bijna) dit niet merken. Om daar een duurder MoBo voor te kopen...

• Thommaso
MK1998NL schreef op maandag 28 juli 2014 @ 19:24:
Waarom een -K CPU op een B85 MoBo? That doesn't make sense at all!

En de tray versie is vaker duurder dan de Boxed versie.

@SpireQ,

Met die 2 in CFx raak je op 1 scherm (als je er 2 zou gebruiken) maximaal 23% verlies op de x4, de x16 loopt op 100%. Aangezien je 1 scherm hebt, ga je (bijna) dit niet merken. Om daar een duurder MoBo voor te kopen...
Ik heb dus maar wat uitgezocht :p en deze tray versie is wel een hele 1 euro goedkoper!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Thommaso schreef op maandag 28 juli 2014 @ 19:20:

Het enige minpuntje is dat de koeling gigantisch is
Vergeleken met wat? De stock ja, voor een aftermarket koeler is die niet heel groot.
Ik heb trouwens maar wat uitgezocht voor het moederbord :p
Misschien dan eerst inlezen voor je advies gaat geven :). Anders hebben mensen er niks aan of ontstaat er irritatie omdat mensen je moeten verbeteren.

• Thommaso
[...]

Misschien dan eerst inlezen voor je advies gaat geven :). Anders hebben mensen er niks aan of ontstaat er irritatie omdat mensen je moeten verbeteren.
[/quote]
Yup dat is dus nu gebeurd :p. ik ben bezig met nauwkeurigere keuze

• Catwoman
Dan heb ik nu dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,85

En het overklokken idee had ik omdat het meer toekomst gericht is. Stel dat ik over een aantal jaar hetzelfde probleem heb als nu, dan kan ik m'n CPU overklokken ipv dat ik zoals nu een nieuwe CPU moet gaan kopen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat probleem heb je echter niet over enkele jaren. Ik doe inmiddels ook al 6+ jaar met mijn processor, en zelfs stock gaat die prima mee. In benchmarks legt die het wel af, maar in games gaat het prima.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
Hoe zit het eigenlijk met je geheugengebruik? 4GB is anno 2014 ook niet zo heel veel... Watchdogs heeft sowieso minimaal 6gb nodig. Dus ook je ram zou ik upgraden. Verder gaan processors tegenwoordig best lang mee. Maar 300 euro is toch krap om er echt een flinke upgrade uit te halen. Overklokken zou ik idd laten omdat Intel je een poot uitdraait. Ik zou er 4GB bij kopen, een goedkoper B85 mobo en een i5 4460. Scheelt heel wat geld en niet zo heel veel in prestaties.

Spijtig dat ik nu niet thuis ben en eens watchdogs kan testen. Mijn eigen idee is om met mijn config wel tot Skylake uit te zitten en dan de hele zooi te vervangen. Zelf zit ik op een Phenom II X4 met OC naar 4GHz en 8GB antiek DDR2 geheugen op een 6.5 jaar oude mobo met een GTX660.

[ Voor 87% gewijzigd door GENETX op 28-07-2014 20:15 ]

• Catwoman
@ GENETX, dat klopt. Maar ik heb in taakbeheer voor bepaalde gebruiken het geheugengebruik in de gaten gehouden en ik kom nooit tot de max. Meer dan 4GB is zinloos voor mij.

En voor dat ene spel ( of 2) die wel meer dan 4GB gebruiken, vind ik het niet waard om te upgraden.

Kijk, jij hebt je CPU stuk overclockt maar dan ook mindere grafische kracht als wat ik heb. Wachten doe ik ook liever maar het punt is dat ik met 2 6950's flink meer eruit kan halen met een betere CPU. Zonde van de verspilde grafische kracht die mogelijk is.

[ Voor 54% gewijzigd door Catwoman op 28-07-2014 20:15 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En toch vind ik het vreemd dat die 1055T die spellen niet lekker draait. Ik heb een 1100T, dus wel hoger geclockt, + R9 290 en bij mij is WD niet echt een probleem op fullHD, net als BioShock Infinite niet echt een probleem was toen ik het nog speelde.

Ik kijk eens vrolijk vanuit een andere hoek: Mobo.

Die Extreme3 heeft namelijk bar weinig fases, en ASRock kennende, zal dat ding waarschijnlijk nog slechte kwaliteit mosfets en andere stroomvoorzienende onderdelen hebben. En dat zorgt voor throttling van je CPU, gezien je mobo oververhit en minder stroom gaat leveren naar je CPU.

Ja, 1055T's zijn idd langzamer dan i5's, maar ze horen de genoemde games, en zeker met de genoemde hardware, zeker niet te bottlenecken! Een HD6950 is namelijk behoorlijk minimaal voor WD op wat hogere settings, een 1055T hoort dat prima te kunnen bijbenen.

People as things, that’s where it starts.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
SpireQ schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:12:
@ GENETX, dat klopt. Maar ik heb in taakbeheer voor bepaalde gebruiken het geheugengebruik in de gaten gehouden en ik kom nooit tot de max. Meer dan 4GB is zinloos voor mij.

En voor dat ene spel ( of 2) die wel meer dan 4GB gebruiken, vind ik het niet waard om te upgraden.
Ik zal eens even benches opzoeken. Ik heb ze eerder gezien en voor vele games maakte het wel degelijk wat uit. 4GB is gewoon te weinig.
Kijk, jij hebt je CPU stuk overclockt maar dan ook mindere grafische kracht als wat ik heb. Wachten doe ik ook liever maar het punt is dat ik met 2 6950's flink meer eruit kan halen met een betere CPU. Zonde van de verspilde grafische kracht die mogelijk is.
Ooh wacht, nu pas zie ik het. Die krengen in crossfire. Ja dan moet je wel wat nieuws, het is al heel lang bekend dat AMD processors een bottleneck zijn bij crossfire.

Maarja, vandaar spijtig da tik nu bij mijn ouders ben en ik niet even voor je kan testen wat mijn bak doet. Onlangs nog prima BF4 op bijna max kunnen draaien op mijn 2560x1600 scherm. Je kan altijd ook een tijdelijke downgrade naar een unlocked Phenom II X4 overwegen. Dat kost je niks (bij wijze van spreken wil iemand wel ruilen) en dan krijg je toch even ~30% meer singlecore performance op 4GHz (en dat krijg je hem wel).

Edit: Benchmarks niet gevonden. Maar hoeveel FPS haal je op het moment eigenlijk exact? En zou je ze eens kunnen vergelijken met benchmarks met vergelijkbare kaarten of je uberhaupt in de buurt komt of toch far off bent?

Watch Dogs trekt wel alle 6 cores goed open? Die heeft 8 cores als rec. sys specs.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 28-07-2014 21:08 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bwah, CF HD6950 is idd leuk, maar zelfs dan nog hoort een 1055T bij een spel als Watch Dogs niet keihard te bottlenecken.

People as things, that’s where it starts.

• Rrob
VasZaitsev schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:17:
Die Extreme3 heeft namelijk bar weinig fases, en ASRock kennende, zal dat ding waarschijnlijk nog slechte kwaliteit mosfets en andere stroomvoorzienende onderdelen hebben. En dat zorgt voor throttling van je CPU, gezien je mobo oververhit en minder stroom gaat leveren naar je CPU.
Is er een eenvoudige manier om vast te stellen of er sprake is van throttling? Hoe zie je dat bijvoorbeeld in taakbeheer of heb je daar een ander programma voor nodig?

• Catwoman
@ Als ik verschillende benckmarks moet geloven moet ik met 2 6950's redelijk meer fps kunnen halen dan wat ik nu doe. En nee, Watch Dogs utiliseert eigenlijk maar 1 core volledig en de rest hangt rond de 30-40% load.

@Rrob/VasZaitsev, dat throttling uitvinden wil ik ook wel weten.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Lijkt mij dat je dat kan vaststellen door tijdens het gamen op de temps en clockspeed te letten met CPU-Z/andere tools?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:22
Throttlen zie je door de kloksnelheid in de gaten te houden. Ik ben wel niet zeker of taakbeheer dat wel goed weergeeft, met mijn (overklokte) cpu kloppen de waardes van Windows 8.1 taakbeheer namelijk nooit. Maar volgens mij komt dat dan weer omdat taakbeheer alleen de gebruikte multiplier doorkrijgt en niet de baseclock.

Over CFX op niet Z87/Z97 moederborden, besef wel dat dat PCIe 3.0 x16/PCIe 2.0 x4 is, tegenover PCIe 3.0 x8/x8 (voor beide) op Z moederborden. PCIe 2.0 heeft maar de helft van de bandbreedte van PCIe 3.0, dus met H97 heb je eigenlijk maar x16/x2 ter beschikking. Voor een HD6950 is dat misschien nog wel genoeg bandbreedte, verlies gaat redelijk beperkt zijn. Met R9 290's zou ik wel geen CFX doen op PCIe 2.0 x4 lanes (als iets als een R9 290 dan ooit verouderd is, beter een nieuwe single gpu kopen dus).

Over overklokken (@MK1998NL), ja BF4 en games op dit moment winnen maar 2% of minder met overklokken op dit moment, omdat met een i5 4690K op stock ook al helemaal niet de bottleneck is bij moderne games. Dus natuurlijk heeft het niet echt zin om een cpu te overklokken als die niet de bottleneck is bij games op dit moment, maar ik mag toch hopen dat die pc langer mee moet dan dit jaar. Als je dezelfde cpu over 5 jaar nog gebruikt bij games, kan het wel zijn dat die de bottleneck is en dan kan een overklok een veel groter effect hebben. Kijk hoeveel verschil het maakt tussen een Pentium G3258 op stock of overklok, hetzelfde effect ga je ook meemaken als een i5 4690K ooit verouderd is. Ik merk in elk geval wél een groot verschil tussen mijn i5 750 op 2,66 GHz en op 3,6GHz.

Dat nu om toch even te tonen dat overklokken niet helemaal overbodig meer is, maar aangezien de TS zijn huidige cpu ook nooit overklokt heeft (en die heeft nochtans best wel potentieel), denk ik ook wel dat die dat niet gaat doen met een nieuwe. Het probleem is een beetje dat overklokken pas echt zinvol wordt, wanneer de processor al economisch afgeschreven is.

• Catwoman
MacPoedel schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:27:
. Dus natuurlijk heeft het niet echt zin om een cpu te overklokken als die niet de bottleneck is bij games op dit moment, maar ik mag toch hopen dat die pc langer mee moet dan dit jaar. Als je dezelfde cpu over 5 jaar nog gebruikt bij games, kan het wel zijn dat die de bottleneck is en dan kan een overklok een veel groter effect hebben. Kijk hoeveel verschil het maakt tussen een Pentium G3258 op stock of overklok, hetzelfde effect ga je ook meemaken als een i5 4690K ooit verouderd is. Ik merk in elk geval wél een groot verschil tussen mijn i5 750 op 2,66 GHz en op 3,6GHz.
Juist hierom wil ik liever wel dat m'n nieuwe CPU overklokbaar is. Aantal jaar terug had ik bewust voor een niet unlockte multiplier CPU gekozen en als ik dat wel had gedaan was een CPU bottleneck geen issue geweest aangezien ik nu had kunnen overklokken ipv nieuwe CPU te kopen.

Ik kan natuurlijk ook een nieuw MB kopen waarop ik m'n 1055t wel redelijk kan overklokken, maar als ik het goed begrijp heeft de 1055t geen unlockte multiplier --> lastiger overklokken.

• Rrob

• Thommaso
Wowowow, OP wil een overclockbare CPU en de 4690 is niet unlocked? lol
Op de moderne CPU's van Intel zijn de K versies unlocked.
Als het locked is dan kan je er maar een paar honderd Mhz eruithalen

[ Voor 38% gewijzigd door Thommaso op 29-07-2014 16:14 ]

• Catwoman
@Thommaso, in mijn openings post had ik ook al dit in gedachte:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,42

en later aangezien ik nog licht twijfel of ik wel ga overklokken deze setup:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,85

Zo ongeinformeerd ben ik ook weer niet dat ik met een niet unlockte CPU wil overklokken ;)

• MK_
  • Niet online

MK_

SpireQ schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:42:
@Thommaso, in mijn openings post had ik ook al dit in gedachte:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,42

en later aangezien ik nog licht twijfel of ik wel ga overklokken deze setup:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,85

Zo ongeinformeerd ben ik ook weer niet dat ik met een niet unlockte CPU wil overklokken ;)
Ik zou gaan voor de niet te overclocken setup. Zoals je ziet is hij sowieso al 50 euro goedkoper dan de wel te overclocken setup, of het het waard is is een tweede. Ik denk dat je wel iets leuk kan doen met die 50 euro. En als het te ouderwets word (dus als je CPU bottleneck is) verkoop je je huidige CPU+MoBo combo verkopen, krijg je weer 75 euro ervoor, leg je iets bij en dan heb je weer een syteem die een overclockte i5 4690k verslaat met 2 vingers in z'n neus.

• Catwoman
Heb besloten om voor de niet overklok set-up te gaan, houd ik aardig wat geld over.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,85

Iedereen nog bedankt voor de input :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:22
Ow topic even uit het oog verloren, ik weet dat het nu toch te laat is, maar een 1055T kun je overklokken door de baseclock te veranderen. Dat is in mijn ogen niet echt moeilijker dan met een unlocked multiplier, tegenwoordig kun je Intel cpu's bijna niet meer veranderen van baseclock waardoor een unlocked multiplier zo'n vereiste geworden is, maar dat is bij oudere cpu's dus niet zo'n probleem. Je zou zonder veel spanning te moeten wijzigen al 3710MHz moeten halen (tegenover de 2800 nu). De link van Rrob is heel interessant om je te helpen, ik gebruik soms ook een xbitlabs artikel over mijn i5 750 ter referentie. Ik wil je niet tegenhouden om je nieuwe hardware te kopen, maar het kan misschien leuk zijn om even voor het afbreken het potentieel uit je 1055T te halen wat er in zit :).
Pagina: 1