1 enkele 27"monitor of 2x 24"? Foto/Video/licht gaming

Pagina: 1
Acties:

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Monitor. Momenteel heb ik een Dell WFP3008. Een 30" scherm, IPS, 2560x1600 Deze ga ik verkopen voor ~550. De monitor verbruikt mij teveel stroom, en 30" is toch wel wat groot.

Wat is je budget?
De verkoopwaarde is ook mijn budget, dus ~550, tenzij ik meer waarde krijg voor minder geld. het budget HOEFT niet op.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Dell lijkt altijd goed kwa monitoren, maar maakt me verder eigenlijk niet uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
[iFoto/videobewerking. Vooral Lightroom, beetje photoshop en soms Premiere Pro + Final Cut Pro. Verder game ik soms, maar Input Lag maak ik me geen zorgen over (speel niet online/competitief, meer recreatief)[/i]

Calibratie af-fabriek is minder belangrijk, heb zelf een Spyder dus kan zelf calibreren.

De hamvraag:
Is 1x 27", of 2x 24" handiger? (of misschien zelfs 3x 24"? gezien sommige 24"full hd IPS/MVA voor 150 euro te koop zijn) Zat zelf te kijken naar
1x pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart
1x pricewatch: Dell Ultrasharp U2913WM Zwart (voor video makkelijk, 1920*1080 + 640px ruimte aan de zijkant voor menu's ed.
1x pricewatch: LG 34UM65-P Zwart (Zelfde als vorige, maar groter scherm)
2x pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart
2x of 3x pricewatch: Samsung S24D390HL Blauw, Zwart
2x of 3x pricewatch: Acer H236HLbmjd Zwart
2x pricewatch: Asus VX279Q Zwart
2x pricewatch: Asus MX279H Zwart

Lange lijst dus....

Heb trouwens als videokaart een Nvidia 560TI, dus maximum lijkt op 2 monitoren te zitten.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Ik heb 2 monitoren. Youtube staat op de linker en waar ik mee bezig ben staat op de rechter. Als ik een schoolwerkstuk moet maken staat op de linkse een website en op de rechtste powerpoint. Als ik foto's bewerk staat op de linkse de foto die ik aan het bewerken ben met lightroom en op de rechter kan ik eraan werken. Dot omdat mijn linker IPS is en mijn rechter een Gaming monitor is met TN.
Ik heb je nu al een paar scenario's verteld waarin ik 2 monitoren gebruik. Ik gebruik zelfden maar 1 monitor. Ik raad dan ook echt 2 monitoren aan, als het budget het toelaat

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Waah
Oke. 2 Monitoren klinkt inderdaad wel fijn ja. Maar dan ga ik wel "terug" naar 1080p. En weet niet of dat echt een probleem word. Op mijn werk heb ik ook een 1920*1200 monitor, maar daar doe ik lang niet zoveel video-editing/foto-editing op.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het niet de moeite om te kijken naar 1920x1200 monitoren?
Als ik vanaf 2560x1600 naar 1920x1080 zou moeten gaan zou ik denk ik niet heel blij worden. Ik zit op m'n werk met een 1080P monitor, maar een 1200p monitor zou ik daar echt fijner vinden. En 24" 1920x1200 is ook vrij betaalbaar te vinden bij Dell met een IPSpaneel erin.

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02 21:59
Ik heb lange tijd een 24" (1920x1080) en een 22"(1920x1080) in gebruik gehad voor thuis (gamen, college, en thuiswerk). Een paar maand geleden ging de 22" kapot, en deze heb ik vervangen voor de Dell Ultrasharp U2713HM (27") op 2560x1440 resolutie... Ik wil niet anders meer. Mijn 24" scherm staat stof te happen, ik overweeg hem sterk om weg te doen...

Om hiernaast wel een 24" te hebben staan, is ook niet bevorderlijk voor je nek kan ik je vertellen...

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Om hiernaast wel een 24" te hebben staan, is ook niet bevorderlijk voor je nek kan ik je vertellen...
Jammer genoeg heb je hier gelijk in. :'(

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Emphast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 21:55
Ik werk op een 27" en 24"
De 24 inch wordt meestal gebruikt voor twitch, skype, Google Music e.d.
Tijdens het gamen handig om meteen te kunnen lezen wat iemand tegen je zei, moet je daarom nog niet antwoorden. Werk je met random playlists is het handig om te zien welk nummer er momenteel speelt. Bij tournaments ofzo kijk ik mee wanneer er teambattles ofzo uitbreken. Ik zou liever teruggaan naar 2x 24" dan 1x 27" . De vrijheid is gewoon leuk :)

Nooit met 3 schermen gewerkt, kan ik ook niet echt verantwoorden tenzij je een dev of graphic designer bent

Edit: ivm met je nek- oftewel zet je iets onder je 24"scherm zodat hij even hoog komt als je 27" of je pakt een scherm waar je hem gewoon wat hoger kan zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Emphast op 28-07-2014 13:34 ]

• Waah
2 verschillende schermformate is volgens mij geen probleem idd. gewoon er wat onder zetten of ophangen.
van 16:10 naar 16:9 kan wel lastig worden ja. Dat is een goed punt. Maar de prijs ligt wel 50 euro hoger per scherm, das toch 25% van de prijs... Maar wel iets om rekening mee te houden dat is zeker. Het past in ieder geval in het budget.

3 schermen is ook wat overkill, zeker gezien ik dan een nieuwe videokaart moet kopen.
24 inch, 16:9, 1920*1080 pricewatch: Samsung S24D390HL Blauw, Zwart = ~330 euro zit enkel 1 hmdi in op, en een vga.. dus dual monitor kan dan niet.

24 inch, 16:9, 1920*1080 pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart ~330 euro, moet wel een Displayport->hdmi kabeltje bij.
24 inch, 16:10, 1920*1200 2x pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart = ~470 euro
27 Inch, 16:9, 1920*1080 2x pricewatch: Asus VX279Q Zwart = ~500 euro.

Twijfel dus nog. Verschil tussen 16:9 of 16:10 is 140 euro. Daarvoor zou ik ook een snellere videokaart kunnen halen (7950) of een extra 256GB SSD (Crucial MX100) voor de cachefiles. Daarbij is 1920*1080 precies de afmeting van de video's die ik bewerk, en dit zal de komende 5+ jaar wel zo blijven bij mij (ik gebruik nog vaak genoeg 720p als ik veel slowmotion-shots gebruik)

Maar 16:10 kan wel fijn zijn. De extra hoogte is handig voor kleurcorrecties in photoshop.

Daarnaast is dat bijna even duur als 2x 27". En 27" vond ik toch een fijne maat. Had hiervoor ook een 27" Philips, maar die is weggegaan omdat het een TN display was. Een best goede, maar toch had het wel invloed op de kleuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 28-07-2014 14:34 ]

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02 21:59
Edit: ivm met je nek- oftewel zet je iets onder je 24"scherm zodat hij even hoog komt als je 27" of je pakt een scherm waar je hem gewoon wat hoger kan zetten.
ik doel niet op het hoogte verschil, maar meer door het verre naar links kijken. In mijn geval had ik de 27" centraal staan omdat ik daar 90% van de tijd op kijk, en de 24" wat verder naar links, als je dan even iets aan het lezen was kon je nog wel eens een flinke stijve nek krijgen.. Maarja, misschien zit ik gewoon gebrekkig in elkaar :)

Ik zweer dus bij een enkele pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart vanwege de hogere resolutie, IPS scherm, snelheid, en instelbaarheid.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 17:59

TheBorg

Resistance is futile.

Hou er met dat prijsverschil rekening mee dat de 24" 16:10 een veel betere monitor is dan de U2312HM. Deze heeft namelijk zwaar problemen om kleine kleurovergangen die tegen het wit zitten weer te geven. De U2410 is nog beter maar op dit moment lastig te krijgen. Ik gebruik ze allemaal regelmatig en op de U2312HM kan ik niet Photoshoppen...

-edit-
En daarnaast vind ik twee monitoren fijner dan één grote. Dit hangt er natuurlijk vanaf wat je met je computer doet. Wil je alleen Photoshoppen dan kan een hele grote monitor fijn zijn, ben je meer een ontwikkelaar die twee programma's continue tegelijk gebruikt dan is twee monitoren heel erg fijn.

[ Voor 31% gewijzigd door TheBorg op 28-07-2014 14:52 ]

• Waah
TheBorg schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:48:
Hou er met dat prijsverschil rekening mee dat de 24" 16:10 een veel betere monitor is dan de U2312HM. Deze heeft namelijk zwaar problemen om kleine kleurovergangen die tegen het wit zitten weer te geven. De U2410 is nog beter maar op dit moment lastig te krijgen. Ik gebruik ze allemaal regelmatig en op de U2312HM kan ik niet Photoshoppen...

-edit-
En daarnaast vind ik twee monitoren fijner dan één grote. Dit hangt er natuurlijk vanaf wat je met je computer doet. Wil je alleen Photoshoppen dan kan een hele grote monitor fijn zijn, ben je meer een ontwikkelaar die twee programma's continue tegelijk gebruikt dan is twee monitoren heel erg fijn.
Dat van kleurovergangen ben ik nergens tegengekomen... niet dynamic contrast aanstaan? of ongecalibreerd? Lees namelijk vooral goede verhalen op zowel nederlandse als buitenlandse sites....

Gaat mij vooral om thuisgebruik, foto's en video's bewerken die ik zelf bekijk of laat afdrukken. Dat wil ik wel kloppend, maar ik verdien er niet mijn brood mee. en dan vind ik een verschil van 150 euro best veel, gezien ik daar genoeg leuk ander speelgoed van kan halen... vandaar de vragen ;)
Pagina: 1