“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”
Het zoveelste stofzuiger advies? Nooit met een stofzuiger hardware schoonmaken, je bouwt extreem snel een statische lading op door al het stof. Gebruik een compressor (eventueel met filter omdat er condens kan ontstaan) of koop een blikje lucht van je lokale hardware / elektronicawinkel.sphere schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:30:
[...] stof eruit zuigen [...]
[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 28-07-2014 17:23 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Er komt stof op meer plekken behalve ventilatoren.sphere schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:44:
Heb je al voorbeelden van een ventilator die stuk is gegaan door hem te demonteren en terwijl je de fanblades vasthoudt uit te zuigen? Door statische electriciteit?
Nee niet door stof, puur door wrijving (van de lucht)D4NG3R schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:13:
Wat noem je warm? Je vermeld nergens temperaturen.. In de BIOS eventueel gezocht naar temperatuur management opties?
[...]
Het zoveelste stofzuiger advies? Nooit met een stofzuiger hardware schoonmaken, je bouwt extreem snel een statische lading op door al het stof. Gebruik een compressor (eventueel met filter omdat er condens kan ontstaan) of koop een blikje lucht van je lokale hardware / elektronicawinkel.
Zuigen en blazen hebben, pro's en cons
Blaze statische elektriciteit op net bij als zuigen. het is beide bewegende lucht
Voor blazen hebben ze geioniseerde lucht uitgevonden (duur apparaat). je blaast daarme wel rommel in je lager als die een beetje open is.
en bij zuigen zit het probleem vooral in het mondstuk zelf wat geladen kan zijn en wel helemaal kut is zijn de borstels waarmee je het stof zo makkelijk mee wegkrijgt. Er zijn dus ook esd veilige stofzuigers die dit probleem niet hebben (ook duur apparaat)
Bij gebrek aan beide apparaten geniet dan bij bewegende onderdelen als een fan zuigen op een afstandje mijn voorkeur.
bij elektronica blaas dan ik liever. zachtjes, geen 100Bar door een klein gaatje (wrijving).
en @ hierboven idd vooral achter het fijnmazige "radiatortje" blft veel stof hangen wat je niet altijd met zuigen of blazen van buitenaf wegkrijgt
Mij is altijd verteld dat het voornamelijk komt door stof wat langs de (veelal) kunststof slang heen gaat. Maargoed, zoals je al aangeeft zit je vaak (erg) dicht op de elektronica wanneer je een stofzuiger gebruikt iets wat bij een compressor veel minder snel gebeurt (Zo dicht op de elektronica zitten met hoge druk kan zelfs componenten beschadigen).fish schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:57:
[...]
Nee niet door stof, puur door wrijving (van de lucht)
Open elektronica maak ik niet schoon met een stofzuiger, een ventilator is natuurlijk wat anders
[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 28-07-2014 18:02 ]
Wanneer ik op werk perslucht gebruikte wat dat soms met een flink duur apparaat met geionisseerde lucht. (en dan niet de ontvochtiger en het filter vergeten)
[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 28-07-2014 18:20 ]