Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 22:46
Hallo Luitjes,

Een vraagje voor de Dell-kenners (en anderen):

Ik heb een wat oudere (iets meer dan vier jaar) Dell laptop E6400. Op zich werkt 'ie nog perfect, maar wordt, met name bij het afspelen van video (YouTube etc... of DVD), snel wel erg warm (zeg maar: heet). Ook loopt dan de performance ernstig terug; video gaat stotteren en het switchen tussen applicaties verloopt erg traag of loopt zelfs vast.

Ik woon in Brazilië, en daar is de temperatuur gemiddeld flink hoog, maar in de eerste jaren van gebruik had ik nergens last van. Maar nu, en vooral op warmere dagen, loopt zefs Skype vast terwijl er vrij weinig op de achterrgrond gebeurd.

Zeker weet ik het niet (nooit echt op gelet), maar het lijkt wel alsof de koelings-ventilator pas begint te draaien als de temperatuur hoger dan normaal is...

Recentelijk heb ik de laptop van binnen schoon gemaakt, maar dat heeft niet geholpen.

Voor alle volledidigheid de belengrijkste specificaties:

- Dell Lattitude E6400
- Intel Core2 Duo P8700 @ 2.53 Ghz.
- Video Quadro NVS 160M
- 4 GB Ram

Alle suggesties zijn welkom, en alvast bedankt!
Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:03

sphere

Debian abuser

Ik zou ook alvast gaan sparen voor een nieuwe, want op het werk hebben we alle laptops met die serie GPUs kunnen weggooien (Dell D830 NVS 140m). Maar misschien heb je geluk: openschroeven, stof eruit zuigen en pasta vervangen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Ook hier iemand die soortgelijke ervaring had, na het schoonmaken was de GPU dood gegaan, dus overweeg een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wally-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 13:57
Bios update wil wonderen doen bij deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Wat noem je warm? Je vermeld nergens temperaturen.. In de BIOS eventueel gezocht naar temperatuur management opties?
sphere schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:30:
[...] stof eruit zuigen [...]
Het zoveelste stofzuiger advies? Nooit met een stofzuiger hardware schoonmaken, je bouwt extreem snel een statische lading op door al het stof. Gebruik een compressor (eventueel met filter omdat er condens kan ontstaan) of koop een blikje lucht van je lokale hardware / elektronicawinkel.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 28-07-2014 17:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:03

sphere

Debian abuser

Heb je al voorbeelden van een ventilator die stuk is gegaan door hem te demonteren en terwijl je de fanblades vasthoudt uit te zuigen? Door statische electriciteit?

:')

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

sphere schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:44:
Heb je al voorbeelden van een ventilator die stuk is gegaan door hem te demonteren en terwijl je de fanblades vasthoudt uit te zuigen? Door statische electriciteit?

:')
Er komt stof op meer plekken behalve ventilatoren. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

D4NG3R schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:13:
Wat noem je warm? Je vermeld nergens temperaturen.. In de BIOS eventueel gezocht naar temperatuur management opties?

[...]

Het zoveelste stofzuiger advies? Nooit met een stofzuiger hardware schoonmaken, je bouwt extreem snel een statische lading op door al het stof. Gebruik een compressor (eventueel met filter omdat er condens kan ontstaan) of koop een blikje lucht van je lokale hardware / elektronicawinkel.
Nee niet door stof, puur door wrijving (van de lucht)

Zuigen en blazen hebben, pro's en cons

Blaze statische elektriciteit op net bij als zuigen. het is beide bewegende lucht
Voor blazen hebben ze geioniseerde lucht uitgevonden (duur apparaat). je blaast daarme wel rommel in je lager als die een beetje open is.
en bij zuigen zit het probleem vooral in het mondstuk zelf wat geladen kan zijn en wel helemaal kut is zijn de borstels waarmee je het stof zo makkelijk mee wegkrijgt. Er zijn dus ook esd veilige stofzuigers die dit probleem niet hebben (ook duur apparaat)

Bij gebrek aan beide apparaten geniet dan bij bewegende onderdelen als een fan zuigen op een afstandje mijn voorkeur.
bij elektronica blaas dan ik liever. zachtjes, geen 100Bar door een klein gaatje (wrijving).

en @ hierboven idd vooral achter het fijnmazige "radiatortje" blft veel stof hangen wat je niet altijd met zuigen of blazen van buitenaf wegkrijgt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

fish schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:57:
[...]

Nee niet door stof, puur door wrijving (van de lucht)
Mij is altijd verteld dat het voornamelijk komt door stof wat langs de (veelal) kunststof slang heen gaat. Maargoed, zoals je al aangeeft zit je vaak (erg) dicht op de elektronica wanneer je een stofzuiger gebruikt iets wat bij een compressor veel minder snel gebeurt (Zo dicht op de elektronica zitten met hoge druk kan zelfs componenten beschadigen).

Open elektronica maak ik niet schoon met een stofzuiger, een ventilator is natuurlijk wat anders ;) al gebruik ik hier alsnog perslucht i.c.m. een tandenborstel voor.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 28-07-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De stof zal ook iets bijdragen aan het geheel (he shit dat spul geeft ook wel wrijving) maar dat betekend niet dat gewone lucht geen wrijving geeft.

Wanneer ik op werk perslucht gebruikte wat dat soms met een flink duur apparaat met geionisseerde lucht. (en dan niet de ontvochtiger en het filter vergeten)

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 28-07-2014 18:20 ]

Iperf

Pagina: 1