EventLink 511 (Cas Medical)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:51
Wij hebben baby monitor die hartslag en ademhaling in de gaten houdt, deze geeft sinds eens paar dagen een probleem. Telkens wanneer we hem aanzetten, duurt het even en geeft hij een alarm (constante pieptoon) 'low battery' en daarmee kunnen we dus niets meer doen.
Nu heb ik de monitor open gedaan en eens gekeken wat er precies in zit en daar een aantal foto's van gemaakt:
Onderstaande is de aansluiting van de batterij op het moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4JfiYIO.jpg
Onderstaand heb ik dan ook nog een foto genomen van de batterij zelf:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hGCoX2m.jpg
Is er een mogelijkheid dat ik bijvoorbeeld de pinnentjes gewoon door verbindt zodat de monitor detecteert dat de batterij altijd geladen is?

Ik heb ook op internet gezocht naar 'nieuwe' batterijen van dit formaat en die lijken nog verkocht te worden, zou een nieuwe het probleem oplossen?

Hebben jullie eventueel een aanbeveling wat ik precies zou moeten doormeten om te weten wat de oorzaak precies is? (ik heb ook nog andere foto's mocht je die willen)

Extra foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zhZ2X2w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ecqv5sd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ShCkoq5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Euh... zou je zelf niet zeggen dat die printplaat waar een enorme knik inzit (eerste plaatje, bij de oranje connector) problematisch kan zijn? Als het ding zo hard gebogen is is het heel goed mogelijk dat er een of twee spoortjes kaduuk zijn.

Verder: dit is dus een medisch apparaat? Iets waar het leven van (naar wat ik aanneem) je kind vanaf kan hangen, iets wat dus dodelijk kan zijn als het door een (evt brakke) reparatie het niet meer doet? Ik heb zelf geen twee linkerhanden op elektronicagebied, maar ik zou er toch echt twee keer over nadenken voor ik het zou repareren, laat staan hacks erop toepassen als ervoor zorgen dat het ding denkt dat de accu altijd volzit.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
Sprite_tm schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:26:
Euh... zou je zelf niet zeggen dat die printplaat waar een enorme knik inzit (eerste plaatje, bij de oranje connector) problematisch kan zijn? Als het ding zo hard gebogen is is het heel goed mogelijk dat er een of twee spoortjes kaduuk zijn.

Verder: dit is dus een medisch apparaat? Iets waar het leven van (naar wat ik aanneem) je kind vanaf kan hangen, iets wat dus dodelijk kan zijn als het door een (evt brakke) reparatie het niet meer doet? Ik heb zelf geen twee linkerhanden op elektronicagebied, maar ik zou er toch echt twee keer over nadenken voor ik het zou repareren, laat staan hacks erop toepassen als ervoor zorgen dat het ding denkt dat de accu altijd volzit.
Die knik zat er reeds in van het moment dat ik hem open deed, dus dat lijkt me "zoals het moet" of ooit voorzien geweest is.

Verder ben ik helemaal akkoord met wat je zegt, ik wil ook voorzichtig zijn met eender welke aanpassing dat ik zou doen op het apparaat. Ik zou het ook meteen opsturen naar CasMedical terug, maar zijn maken dit soort niet meer en geven dus ook geen support er meer voor. Het enige wat ik dus nog kan doen om verder ons kindje te monitoren is eventueel die batterij te vervangen. Dat lijkt me nog makkelijk genoeg, de rest heb ik weinig tot geen ervaring mee dus ga ik ook zeker niet aanpassen.
Ik zou alleen willen weten of het effectief de batterij is die een probleem heeft en/of het iets anders is...

Stappen plan:
1. Batterij doormeten en zien of er nog spanning uit komt, eventueel nieuwe kopen?
2. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zou beginnen met het meten van de batterijspanning. Als deze te laag is kan het vervangen van de accu een snelle/makkelijke oplossing zijn. Al gaan loodaccu's indien ze niet diep ontladen worden niet zo snel stuk.
Verder als hij buiten de 2 jaar wettelijke garantie is heb je dacht ik 5 jaar recht op support van de leverancier(niet de fabrikant). Zij mogen hier dan wel "redelijke" kosten voor in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
X-DraGoN schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:39:
[...]
Die knik zat er reeds in van het moment dat ik hem open deed, dus dat lijkt me "zoals het moet" of ooit voorzien geweest is.
Hij was toch ook al stuk voordat je hem open maakte? Het kan dus goed de oorzaak zijn.
Een glasvezel pcb (FR4) knikt niet zomaar. Het buigt of breekt en er is echt een flinke kracht nodig om het te breken. Het lijkt me sterk dat een gebroken printplaat onderdeel van het ontwerp is, dat zou echt bizar zijn.

Van de foto kan ik het niet zo goed beoordelen, maar het lijkt alsof er sprake is van een design of montage fout waardoor de pcb gebogen, onder grote mechanische spanning gemonteerd is en dit heeft geleid tot een breuk.

Kun je goede (macro) foto's maken van deze breuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Hoe oud is het apparaat? Accu's als deze (gelaccu) worden ook vaak in een UPS gebruikt. En in die toepassing zijn de accu's zelfs bij weinig gebruik na een jaar of 5 al wel dusdanig versleten dat ze niet meer betrouwbaar zijn.

Vervanging is nog wel te koop, je wilt gewoon een gelaccu van 6V 7Ah hebben. Niet zo heel spannend. Deze bijvoorbeeld (daar noemen ze trouwens ook een levensduur van 5 jaar). Is misschien ook nog wel goedkoper te krijgen. Wel zorgen dat je een beetje een redelijk merk neemt, geen 'HQ' ofzo, dan kun je hem over een jaar weer vervangen. En even goed checken of de connectoren qua afmetingen en afstand overeenkomen.

En verder even meten wat je op de accupolen meet als:
  • Het apparaat is ingestoken, en de accu opgeladen zou moeten worden (zou rond de 6,9V moeten zijn)
  • Je de accu losgekoppeld hebt, en dus puur de spanning van de accu meet (zou iets boven de 6V moeten zijn)
Eigenlijk had je zonder dat te doen het topic niet eens mogen openen >:) Met een multimeter (iets van 8 euro bij de Gamma?) weet je gelijk al zoveel meer. Ook handig voor andere klussen.

Verder is die knik wel raar inderdaad. Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar als er in dat stuk geen elektrische verbindingen lopen dan kan het niet heel veel kwaad lijkt me.

En zoals hierboven gezegd, het is wel een medisch apparaat, dus als er levens van afhangen (is het levensbedreigend als het apparaat uitvalt?) dan zou ik er nog maar even goed over nadenken of je er zelf aan wilt knutselen.

Is het apparaat wel van jezelf trouwens? Meestal leen/huur je dit soort apparaten toch?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is die knik niet gewoon een stukje afgeschuind PCB? Dat het een vertekend beeld geeft op de foto.
Maar inderdaad, andere accu proberen, desnoods, als je geen accu wil bestellen en wel een stapel oplaadbare penlites hebt kun je er 5 daarvan in serie zetten om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
_ferry_ schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:46:
Is die knik niet gewoon een stukje afgeschuind PCB?
Dat zou kunnen ja... TS bevestigde een knik, maar misschien bedoelde hij een afschuining?
Indien geen knik of breuk, dan zou ik het probleem idd zoeken in de accu. Wat ThinkPad zegt, die dingen hebben een beperkte levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
Blijkbaar is er helemaal geen sprake van een kromming of een breuk in de PCB, het moet de lichtinval en de slechte lens zijn. Ik heb nu een foto uit een andere hoek genomen en daarbij is duidelijk te zien dat er helemaal geen kromming is:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MmiCpJk.jpg
Ik heb gisteren de batterij doorgemeten en er blijk nog 5.41 Volt uit te komen, ik vermoed dat dat het probleem gaat zijn en heb dus op een nieuwe besteld. (Met dank aan Thinkpad voor me een Belgische / Nederlandse winkel te linken, die had ik nog niet gevonden)
Batterij is besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
X-DraGoN schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 08:01:
Blijkbaar is er helemaal geen sprake van een kromming of een breuk in de PCB, het moet de lichtinval en de slechte lens zijn. Ik heb nu een foto uit een andere hoek genomen en daarbij is duidelijk te zien dat er helemaal geen kromming is:
Bedankt, is duidelijk te zien nu. Was inderdaad gewoon een optische illusie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou ook meteen F1 en F2 even checken dat ze nog verbinden, dit zijn namelijk zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

cccccccc
Sprite_tm schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:26:Verder: dit is dus een medisch apparaat? Iets waar het leven van (naar wat ik aanneem) je kind vanaf kan hangen, iets wat dus dodelijk kan zijn als het door een (evt brakke) reparatie het niet meer doet? Ik heb zelf geen twee linkerhanden op elektronicagebied, maar ik zou er toch echt twee keer over nadenken voor ik het zou repareren, laat staan hacks erop toepassen als ervoor zorgen dat het ding denkt dat de accu altijd volzit.
Dit. Ik zou het niet eens aandurven om iets open te schroeven wat bedoeld is om bewust op iemands lijf aan te sluiten.

En dat terwijl ik toch aardig wat elektronica-kennis in huis heb.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Als dit echt een medisch apparaat is waarbij grote belangen zijn bij goed functioneren wil ik je toch vragen om professioneel te werk te gaan. Dus niet die printplaten op elkaar donderen, met het risico dat er een component afgeschraapt wordt. Maar nog veel belangrijker, ESD veilig werken. ESD is voor hobby elektronica meer een shit happens wat bijna nooit voor komt, maar in een medisch apparaat wil je geen componenten die na 9 maanden ineens niet meer werken.
Ik maak me geen zorgen dat er ineens een ongegewilt voltage op de uitgang komt, meestal zijn de uitgangen dubbel beveiligt en is er een failure analyse gedaan. Maar bij dit soort gehobby zonder ESD veilige maatregelen zou het kunnen dat het apparaat later ineens kapot is, je hebt in ieder geval geen harde garantie dat het altijd blijft werken. Hou daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
Ik kan iedereen die zich zorgen maakt gerust stellen:
Er worden geen hacks of andere dingen op toegepast voorlopig, ik heb het ding louter uit elkaar gedraaid om te weten wat voor batterij er in zat en deze te vervangen. De vervanging daarvoor is onderweg.

Ik heb de suggestie over de hacks laten vallen om in de toekomst niet meer met dit probleem geconfronteerd te worden, maar bij nader inzien is het inderdaad beter om alleen de batterij te vervangen en er voor de rest er af te blijven.
Pagina: 1