Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
Beste,

Ik zou graag hulp nodig hebben om een probleem op te lossen met mijn PC. Ik heb het vermoeden dat het probleem aan de SSD (Samsung 840 EVO 250GB) of SATA controller ligd.

- 1 week geleden kreeg ik meerdere bluescreens zonder noemenswaardig betekenis. Ik heb toen mijn PC opgeschoond (Virusscannen, junkfiles verwijderen, programma's deinstallieren die ik niet nodig heb) waardoor de PC weer netjes werkte.
Probleem is wel dat de SSD niet word herkent door de Samsung Magicain tool. Wat voor mij geen groot probleem is, maar wel noemenswaardig om te vermelden.

- Nu heeft de PC weer kuren maar anders. Bij het opstarten van mijn PC word de SSD helemaal niet herkend waardoor hij de melding geeft (Insert Boot Disk). Nadat ik deze weer 10 minuten van het stroom haal en alles weer (soms) netjes opstart.

Extra info:
SMART van SSD:
SMART
- Mijn HD maakt ook constant lawaai, of deze lijkt altijd met iets bezig te zijn.
- Samsung Magicain tool detecteerd de drive niet als een samsung drive
Samsung Magic

Hebben jullie tips waar ik kan kijken of wat ik kan doen om dit probleem op te lossen?
Alvast bedankt voor de moeite.

[ Voor 22% gewijzigd door sn33ky op 28-07-2014 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik zou allereerst even kijken wat er gebeurd als je een ander sata kabeltje aansluit naar je SSD , het kan zijn dat je huidige kabel niet lekker is en dat hij daarom raar doet.

Kijk ook even of je hem in een andere sata poort kunt stoppen als een ander kabeltje nog geen verandering opleverd.

Als je dan nog steeds problemen hebt dan is enige optie even de ssd in een andere computer testen (ziet hij hem wel 10x achter elkaar in de bios etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Ik heb de Sata kabel verwisseld en heb hem ook ineens van poort verwisseld.
Tot nu toe blijkt alles vlekkeloos te werken. Maar Samsung Magicain detecteerd mijn Samsung drive nog niet.

- Samsugn magicain tool al verwijderd en opnieuw geinstalleerd (ook door de samsung folder verwijderd uit de program files folder)

[ Voor 26% gewijzigd door sn33ky op 28-07-2014 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb je AHCI aangezet ipv IDE is de BIOS?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Welk moederbord hebben we het over, en in welke sata poort zit die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
Het kan inderdaad goed liggen aan een vervelende controller (bv een marvell)

wat voor mobo heb je ?

en kijk even of de vorige versie het wel goed doet van samsung magician : http://www.tweakhound.com/2013/08/20/samsung-magician-4-2-1/ (versie 4.2.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Ik heb een Gigabyte GA-MA78GM-S2H rev. 1.0
North Bridge: AMD 780G
South Bridge: AMD SB700

Na de installatie van de chipset drivers van AMD bleek mijn PC ook niet op te starten en heb ik last know good configuration moeten laden. Waarschijnlijk dat het probleem hier ergens aan ligd?

Ik draai AHCI mode vanaf de bios. De SSD is aangesloten op SATA poort 3 (Was eerder SATA poort 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik ben helaas niet heel erg bekend met AMD, maar in een verkeerde poort stoppen heb je dan geen last van. Het is wel een oud moederbord (2008), een recente bios wil dan wel eens helpen.

Laat eens een screenshot van as ssd benchmark zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
zoiezo is het inderdaad even handig om te kijken welke versie je bios heeft op dit moment.

laatste bios versie is F12 : http://download.gigabyte....os_ga-ma78gm-s2h_f12b.exe

Kijk ook even of er nog een nieuwe firmware is voor je ssd.

Als je pc hangt na installeren van AMD drivers dan lijkt het erop alsof de aansturing niet helemaal goed is. Je kan eventueel met een goede driver scanner (driver genius , driver fusion) de juiste laatste versie binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
- Ik heb de BIOS F12b geinstalleerd (Zat op de vorige F11 versie). Maar er is niets noemswaardig veranderd.
Door deze Firmware update crasht windows niet nadat de chipset drivers geinstalleerd worden maar blijft Windows hangen op het scherm "Starting Windows" (hele nacht) waardoor ik alsnog de last know working configuration moet laden... en waardoor de AHCI drivers verwijderd worden.

De firmware van mjn SSD kan ik niet upgraden mits Samsung Magicain tool mijn SSD detecteerd.

Driver genious laat mij drivers downloaden en installeren maar ook hier blijft na de installatie van die drives mijn Windows PC hangen bij het heropstarten.

Blijkbaar is er iets aan de hand met de drivers van de chipset. en is er niets aan de hand met de SSD.
Ook al de 13-4 chipset drivers geprobeerd ipv de 14-4. Zonder resultaat.

AS-SSD screenshot:
AS SSD

[ Voor 42% gewijzigd door sn33ky op 29-07-2014 17:27 . Reden: Screenshot toegevoegd zonder Rapid mode ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ja, dat ziet er natuurlijk zeer slecht uit. Als schrijfwaardes zo laag zijn, is dat een indicatie dat trim niet werkt, maar de hele ssd reageert niet goed. Misschien ligt het aan de amd drivers. Probeer de drivers van windows (msahci).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je misschien drivers van een cd geinstalleerd? Waarom heb je uberhaupt 'chipset drivers' geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:15
Het zijn sowieso alleen maar SATA2 3GB/s aansluitingen, dus de volle performance van een SSD zul je niet halen. Daarbij kan het wellicht toch aan de chipset liggen, of op welke SATA poort je de SSD hebt aangesloten. De beste performance krijg je altijd op de SATA poorten die worden aangestuurd door de native chipset (Intel of AMD), de performance op andere poorten die bijvoorbeeld aangestuurd worden door een ASMedia chipset is vaak een stuk slechter.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD was iets later met TRIM support in hun drivers, dus als hij een oude driver draaide, kan dat voor degradatie hebben gezorgd.

Verder SATA/300 kan maar zijn schrijfsnelheden zijn ultra-brak. 4K op 1,7MB/s? dat zijn onderhand HDD snelheden. Daarvoor moet je toch echt moeite doen...

Een secure erase en netjes Windows installeren en gewoon de msahci drivers gebruiken lijkt mij een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Het probleem is opgelost en is blijkbaar een bekend probleem bij AMD

Speeeeeeed! (Rapid Mode)
AS-SSD

Normal mode SATA3:
AS-SSD normal

Als iemand die dit topic leest ook problemen ondervind. Graag volgende oplossing proberen:

http://forums.amd.com/gam...yword1=windows%207%20hang

[ Voor 26% gewijzigd door sn33ky op 29-07-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Om vast te stellen of de ssd nu wel werkt, geef even de as ssd bench van je ssd. Nu heb je de bench gedraaid met de Rapid mode aan, waardoor we nu de speed van je RAM zien, niet van de SSD.

Edit, Mooie resultaten nu (je hebt sata2 niet sata3). Ik zou overigens dat rapid niet gebruiken, de computer wordt er niet echt sneller van. Het schrijven op 4k is nog wat langzaam blijkbaar, maar dit kan zichzelf oplossen nu de ssd weer goed wordt aangestuurd.

En mooi dat het opgelost is.

[ Voor 57% gewijzigd door Reepje op 29-07-2014 18:01 ]

Pagina: 1