Afgelopen week heb ik mijn eerste desktop gebouwd. Daarbij heb ik een intel core i7 4790 processor met een deepcool gammaxx 300 aircooler. Deze geeft echter vanuit de bios aan dat de cpu temperatuur 99 graden is. Bij een test met de stockcooler kreeg ik 65 graden. Ik heb de koelpasta op verschillende manieren aangebracht, maar elke keer komen mijn temperaturen uit op 99 graden. Op de site van intel, op de site van m'n motherboard(msi pc mate z97) of op de site van de koeler kan ik niks vinden. Doe ik iets fout, of geeft mijn bios het verkeerd weer? Alvast dank
Wat zeggen programma's in Windows? Bijv. Speedfan?
Speed limits are like herpes.
Verwijderd
Wanneer de bios met stock koeler 65 graden aangeeft dan gaat er iets mis met monteren van de Deepcool gammaxx 300.
Verwijderd
Ter aanvulling op dat wat Rob59 zegt: voor een paar euro meer heb je een koeler die beter koelt. De i7-4790 zie ik niet staan in de cpu-support list van je moederbord. Misschien is dit ook wat om uit te zoeken.
Verwijderd
Zo te zien in een review werkt die koeler met pushpins en een klem om koeler vast zetten.
2 mogelijke oorzaken.
2 mogelijke oorzaken.
ik zou er een andere koeler opplakken dat helpt je van het gezeur van niet goed zittende pushpins af(wat jij heb) en daar komt nog bij dat je plastic pinnetjes naar verloop van tijd niet meer zo goed tegen stressk unnen eerste de beste dat je dan doet kan het breken van dat dunne playmobil staafje veroorzaken...
@plato112, zolang ik 99 graden krijg laat ik m niet tot Windows komen voordat ik m'n processor kapot maak.
@FlopZ2009 op de site van Intel staat bij de i7 4790 wel de z97 pc mate als ondersteund moederboord, ook heb ik er wel Windows op kunnen installeren
@maks11223344, @Rob59 en FlopZ2009, vanmiddag ga ik kijken of de stock koeler nog steeds 65 graden aangeeft. Daarna kijk ik wel voor een andere koeler. Is er toevallig iets dat jullie mij aanraden?
@FlopZ2009 op de site van Intel staat bij de i7 4790 wel de z97 pc mate als ondersteund moederboord, ook heb ik er wel Windows op kunnen installeren
@maks11223344, @Rob59 en FlopZ2009, vanmiddag ga ik kijken of de stock koeler nog steeds 65 graden aangeeft. Daarna kijk ik wel voor een andere koeler. Is er toevallig iets dat jullie mij aanraden?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2014 11:57 ]
Ok, heel verstandig om niet verder te booten, maar dat stond er niet bij dus wist ik niet wat je wel of niet gedaan had.
Je kunt wel een andere koeler gaan halen, maar zeer waarschijnlijk heb je deze verkeerd aangesloten, want dit is gewoon een betere koeler dan de stock koeler. Ik zou je dus willen vragen om te voelen of de heatsink warm wordt (waarschijnlijk niet als je zo'n temperaturen krijgt) en als dat dus niet zo is om foto's te maken van de bevestiging van de koeler.
Vergeet niet dat deze koeler een relatief makkelijke bevestiging heeft, als het hier fout gaat kan het met andere koelers nog veel makkelijker fout gaan.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit van afbrekende pushpins heb gehoord, dus of het voorkomt weet ik niet maar het gebeurt i.i.g. zelden.
Als laatste wil ik nog even zeggen dat er zeker betere koelers zijn, maar het niet kunnen bevestigen van deze koeler zou niet de juiste reden zijn om een andere te kopen.
Je kunt wel een andere koeler gaan halen, maar zeer waarschijnlijk heb je deze verkeerd aangesloten, want dit is gewoon een betere koeler dan de stock koeler. Ik zou je dus willen vragen om te voelen of de heatsink warm wordt (waarschijnlijk niet als je zo'n temperaturen krijgt) en als dat dus niet zo is om foto's te maken van de bevestiging van de koeler.
Vergeet niet dat deze koeler een relatief makkelijke bevestiging heeft, als het hier fout gaat kan het met andere koelers nog veel makkelijker fout gaan.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit van afbrekende pushpins heb gehoord, dus of het voorkomt weet ik niet maar het gebeurt i.i.g. zelden.
Als laatste wil ik nog even zeggen dat er zeker betere koelers zijn, maar het niet kunnen bevestigen van deze koeler zou niet de juiste reden zijn om een andere te kopen.
@makss11223344 @Plato112 Na de koeler eruit gehaald te hebben bleek er inderdaad iets mis geweest te zijn met de pushpin, deze was inderdaad afgebroken. Ik heb de stock koeler teruggeplaatst en ga nu kijken voor een koeler zonder pushpins. Bedankt voor de hulp, en zodra die werkt zal ik het nog wel even melden
Verwijderd
Een backplate achter moederbord en degelijke bevestiging zodat koeler strak op cpu zit, werkt stuk beter dan die plastic pushpin oplossingen.
Klopt, maar is in principe een stuk moeilijker te bevestigen, al verschilt dat per model.Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 23:06:
Een backplate achter moederbord en degelijke bevestiging zodat koeler strak op cpu zit, werkt stuk beter dan die plastic pushpin oplossingen.
Maar wel een stuk minder fragiel dan die on-pinnen.Plato112 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 00:36:
[...]
Klopt, maar is in principe een stuk moeilijker te bevestigen, al verschilt dat per model.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik heb met beiden prima ervaringen. Voor simpele koelers zijn push-pins zo gek nog niet, zeker omdat veel meer mensen die zelf kunnen installeren. Alleen moet je wel ff zorgen dat de pinnen goed in de gaatjes vallen anders sloop je de boel. Het is gewoon slapper spul, maar wel goedkoper en vaak ook gebruiksvriendelijker.kuusj98 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 00:42:
[...]
Maar wel een stuk minder fragiel dan die on-pinnen.
Voor de koelers die ik in mijn eigen systeem gebruik ga ik trouwens echt niet aan push-pins beginnen, daar zijn ze veel te zwaar voor.
@Plato112 ik heb de nieuwe koeler geïnstalleerd. Dit is de arctic freezer xtreme rev. 2. en ja, deze keer is hij goed bevestigd.
ik heb trouwens gewoon de koelpasta die al aangebracht was op de koeler gebruikt. Volgens de bios krijg ik nu 42 graden (woooow), maar als ik windows laat booten en kijk bij speedfan krijg ik het volgende: gpu 31C, system 33C, cpu 128C, HD0 28C, Temp1 28C, temp2 30C, Core0 16C, Core1 16C, Core2 16C. mijn cores zijn dus wel heel erg koud t.o.v. van de cpu zelf. Enig idee?
Speedfan is niet echt betrouwbaar.
Heeft je moederbord fabrikant geen utility om de temps uit lezen ?
Heeft je moederbord fabrikant geen utility om de temps uit lezen ?
Download even CoreTemp en lees daarmee de temperaturen uit. Dit programma is veel accurater dan iets als Speedfan.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
CoreTemp zegt dat de cores gewoon een goede temperatuur hebben, 28-31 graden in idle. kan ik er vanuit gaan dat de problemen dan verholpen zijn?
Ja hoor, die temperaturen lijken heel normaal voor een dergelijke CPU. Je zou eventueel eens Prime95 kunnen downloaden, dan een paar minuten (5 minuten) een stresstest kunnen draaien om te zien wat de load temperaturen zijn. Als deze onder de (pak m beet) 75 graden blijven hoef je je nergens zorgen over te maken.
edit: Mocht de CPU te warm worden tijdens de test, dan kun je deze vanzelfsprekend afbreken. Temperaturen tot 80 a 85 graden zijn voor korte tijd niet rampzalig, maar je wilt de CPU toch wel een stukje koeler houden (max 75).
edit: Mocht de CPU te warm worden tijdens de test, dan kun je deze vanzelfsprekend afbreken. Temperaturen tot 80 a 85 graden zijn voor korte tijd niet rampzalig, maar je wilt de CPU toch wel een stukje koeler houden (max 75).
[ Voor 25% gewijzigd door Moi_in_actie op 05-08-2014 16:32 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Pagina: 1