• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08 08:48
Specificaties:
Asus A8R32-MVP deluxe mobo
Bios 0007 (laatste bios mod uit 2010)
AMD Opteron 146 2ghz
4x 512 MB Kingston RAM
Seasonic 430
ATI HD 3450
Windows 7 SP1

Probleem:
Vorige week op een warme zomer dag was mijn PC gecrasht. Nu is het een oud systeem, wat wel eens vaker crasht, maar altijd weer opnieuw start. Dit keer start hij alleen nog op nadat ik de CMOS heb gereset. Zonder dit te doen gaan alleen de fans draaien, maar start de bios niet op.

Na een CMOS reset krijg ik de melding:
CPU Fan error!
IDE Master HDD detected!
CMOS Checksum Bad
CMIS Data/time not set
F1 setup
F2 lead default values and continue

Nadat ik F1 doe en wijzigingen in de bios doe en deze opsla en opnieuw opstart wordt de bios wederom niet geladen. Als ik F2 doe wordt windows gewoon geladen, maar na opnieuw opstarten of afsluiten doet het probleem zich opnieuw voor.

Wat heb ik geprobeerd:

- Opgestart met minimale setup (videokaart, ram en psu)
- Opgestart met verschillende reepjes ram (ook uit andere pc's)
- Opgestart met een andere PSU
- Opgestart zonder frontpanel maar met schroevendraaier de powerpins op mobo aanraken
- CMOS batterij vervangen voor andere oude batterijen die ik nog had liggen (ik draai nu een die volgens speedfan 3,18 volt heeft wat voldoende zou moeten zijn)
- Verschillende CMOS resets en combinaties hiervan: Jumper in CLR positie, Batterij er (een nacht) uitgelaten
- Bios opnieuw geflasht met Asus EZ flash direct bij boot en tevens een keer geflasht onder windows met Asus Update tool (met versie 0007, een oude versie gaf hij een too old error bij)
- Verschillende fans op de CPU fan connector aangesloten; alleen draaien prima maar de CPU fan error wordt wel getoond

Het wijzigen van de RAM leidde uiteindelijk tot alleen nog maar Windows SAFE mode boots. Na vervolgens te starten met een schroevendraaier kom ik nu wel weer iedere keer in normale modus. Echter, het probleem is nog niet verholpen.

De CPU fan error had ik altijd al. Ik draai mijn fans op lage toeren en had deze in de bios op ignore staan. Mogelijk moet ik nog een nieuwe batterij proberen, maar ik weet het even niet meer.. oud systeem, maar bevalt me nog goed. Iemand ideeën?

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-12 17:57

Plato112

Da is toch nie normaal!

Moeilijk, batterij vervangen was inderdaad een logische eerste stap. Ik heb even zitten Googlen en daar kom je de meeste rare fixes tegen van AHCI instellingen tot spontane wederopstandingen. Maar het ligt heel vaak toch aan de batterij, ook al heeft men die al vervangen. Maar zo te lezen heb je al meerdere batterijen geprobeerd, al weet ik niet hoe betrouwbaar zo'n voltage uit Speedfan is (bij mij geeft ie 3,3V). Dus helemaal sluit ik de batterij als probleem niet uit.

Heb je de PC zelf ook al voor langere tijd van de stroom gehaald? En dan evt. ook de batterij eruit laten zodat alles echt reset.
Dit is echt zomaar een idee omdat ik overal zo'n rare oplossingen lees.

Edit: Kijk ook eens naar je harde schijf omdat die ook specifiek genoemd wordt. Misschien op een andere poort aansluiten of een andere kabel gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Plato112 op 27-07-2014 21:58 ]

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Staan er condensatoren bol? (Heb zelfde moederbord en processor gehad)

• Devilsown
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:19:
Staan er condensatoren bol? (Heb zelfde moederbord en processor gehad)
Ik zie geen bolle of lekkende condensatoren.

Nogmaals de gehele nacht de batterij er uit gehad, maar dit heeft niet geholpen. De IDE disk detected is verdwenen nadat ik de disk op de primary master had aangesloten.

Ook wanneer ik opstart zonder batterij krijg ik een checksum bad error. Ik zal morgen kijken of ik een nieuwe batterij kan kopen, maar ik vrees dat dit niet de oplossing is..

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
1 voor 1 je hardware loskoppelen, en dan weer proberen, misschien is er hardware defect.
Boot vanaf een bootable linux cd, dan kun je ook je hd loskoppelen.
Ook de dvd speler eens losmaken.
Probeer alle hardware los te maken.

Om toch te booten probeer,
Pc de stroom losmaken, dan start knop 5 seconde vasthouden, dan weer normaal proberen te booten.

Verwijderd

De fan error zal komen omdat de fan te weinig rpm's doet tegenover de stock cooler, normaal kan je de fan rpm selecteren in de bios en op ignore zetten, dan verdwijnt de error. Heb zelf ook op mijn asus amd bord, zit nu een mugen fan aan.
Kijk ook eens na hoe het met de koelpasta zit bij de chipset, de koelpasta durft bij dit soort borden snel opdrogen.

• Devilsown
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:35:
De fan error zal komen omdat de fan te weinig rpm's doet tegenover de stock cooler, normaal kan je de fan rpm selecteren in de bios en op ignore zetten, dan verdwijnt de error. Heb zelf ook op mijn asus amd bord, zit nu een mugen fan aan.
Kijk ook eens na hoe het met de koelpasta zit bij de chipset, de koelpasta durft bij dit soort borden snel opdrogen.
Klopt. Voorheen had ik deze ook op ignore staan, alleen kan ik deze setting nu niet meer opslaan (na het opnieuw opstarten kom ik nooit meer tot post). Dus het probleem is natuurlijk de bad checksum.

De koeler heb ik pakweg 1,5 jaar terug nog eens opnieuw, met nieuwe kwaliteitspasta bevestigd, dus dit is denk ik niet het issue.

• Devilsown
jan99999 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 23:14:
1 voor 1 je hardware loskoppelen, en dan weer proberen, misschien is er hardware defect.
Boot vanaf een bootable linux cd, dan kun je ook je hd loskoppelen.
Ook de dvd speler eens losmaken.
Probeer alle hardware los te maken.

Om toch te booten probeer,
Pc de stroom losmaken, dan start knop 5 seconde vasthouden, dan weer normaal proberen te booten.
Heb dit wederom geprobeerd (met 6 verschillende repen ram opgestart), maar helaas altijd bad checksum. Ook na opnieuw flashen van de bios.

Vandaag ook nog een volledige nieuwe batterij geprobeerd, maar zelfde probleem.

Ben door m'n opties heen, tenzij jullie nog iets weten?

Verwijderd

Is een gok, weet niet of het de oplossing is: http://www.ebay.nl/itm/Bi...8V-E-Deluxe-/200870603564. Voor de volledigheid, staat het bios-reset jumpertje goed?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2014 13:08 ]

• Devilsown
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:59:
Is een gok, weet niet of het de oplossing is: http://www.ebay.nl/itm/Bi...8V-E-Deluxe-/200870603564. Voor de volledigheid, staat het bios-reset jumpertje goed?
Ja, zat ik ook al aan te denken, maar wordt misschien iets te veel moeite. Jumpertje staat prima.

Sterker nog, heb de PC gewoon stabiel kunnen gebruiken de laatste dagen nadat ik met F2 default settings laad. Ook onthoudt hij prima datum en tijd (zelf zonder CMOS batterij). Snap er niks van.
Pagina: 1