Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop scherm connector kapot?

Pagina: 1
Acties:

• ItsWappert
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo allemaal,

Sinds 2 of 3 weken doet het scherm van mijn laptop raar. Het probleem was dat wanneer ik mijn laptop open klapte, het beeld op bepaalde standen van het scherm (dus wanneer het scherm in een hoek van x graden stond) helemaal grijs werd en ook geen input meer liet zien behalve van het laatste getoonde beeld. Wanneer ik de muis een stuk bewoog en het scherm iets kantelde werd het beeld weer helder en stond de muis ook op de plaats waar ik hem naartoe had bewogen. Hier was nog wel mee om te gaan, maar goed was het niet.

Inmiddels is het nu zo ver dat de laptop onbruikbaar is geworden. Wanneer ik de laptop aanzet is het scherm grijs, zwart of wazig, tenzij ik rechts onderin de hoek van het scherm wat druk zet. Als ik de druk daar hou dan werkt het scherm naar behoren, maar zodra ik het los laat staat ie weer op "pauze".

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik denk zelf wellicht aan een kabel die niet meer helemaal goed vast zit? Het lijkt me sterk dat het hele scherm kapot is aangezien ik nog wel zelf wat druk kan zetten waardoor het scherm werkt zoals normaal.

PS: Het is een HP Pavilion DV6.

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Heb je hem wel eens uit elkaar gehaald? Edit: te snel gelezen.
Welke dv6 heb je? Heb zelf eens onderdelen van een oud model dv6 getransplanteerd. Het handigste is de juiste service manual zoeken, dan youtube, en wat online stappenplannen en wat horlogeschroevendraaiers om mee te kunnen priegelen. Als je die hebt kun je voorzichtig de bezel van het scherm loshalen en kijken of aan die kant de kabel nog goed in de connector van het scherm zit. Als dat het niet is, de de connector aan de kant van het moederbord nakijken. Als het een brakke kabel is dan kijken op marktplaats o.i.d. om de kosten te drukken (zo heb ik het zelf gedaan).
Ik heb wat stappenplannen van de dv6 types die ik in handen gehad heb maar die van jou ziet er nieuwer uit.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2014 01:01 ]

• ItsWappert
Bedankt voor je reactie! Het is een dv6-6b14ed. Ik heb nooit eerder een laptopscherm los gehaald, is dit een foutgevoelig werkje of valt het mee? Ik heb deze guide gevonden, dit lijkt ongeveer hetzelfde model te zijn als de mijne. Zou je het aanraden dit zelf te proberen? Of zou je dit door professionals laten doen? En wat denk je dat hier de kosten van zouden zijn?

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 16:10
Een laptop scherm loshalen is een simpel klusje. achter de rubberen dopjes in de rand zitten de schroefjes deze haal je los en dan kan de rand eraf. Wees wel voorzichtig het plastic is dus dus bij teveel kracht kan het stuk gaan.
Wat het handigst is om te doen is even een grove schets maken op een a4 papier en daar opzetten/tekenen waar welke schroef hoort.
Een gouden regel; Als je teveel kracht moet zetten dan zit het nog ergens vast. Ga gewoon rustig te werk, liever een half uur langer bezig dan een kapot stuk plastic.

Naar een winkel brengen kan, klusje zal niet al te veel tijd in beslag moeten nemen. kosten zou ik zeggen een uurtje werk voor de winkel €60,- ?? + het te vervangen onderdeel (kabeltje +/- €10,-)

Edit: De kabel loopt vanaf het scherm naar de body van de laptop dus ook daar zal je het een en ander moeten loshalen. ik ken het model niet uit mijn hoofd maar vaak zitten bij hp laptops een losse rand boven het toetsenbord dus rand eraf en toetsenbord eruit dan moet je bij de connector kunnen op het mainbord.

[ Voor 17% gewijzigd door Axewi op 28-07-2014 13:55 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• ItsWappert
Beiden bedankt voor de reacties! Ik ga komend weekend het scherm even los halen en hopelijk is het simpelweg een aansluiting die niet meer helemaal goed vast zit. Mocht het nou blijken dat de kabel kapot is, hoe kom ik er achter welke kabel ik precies nodig heb en waar kan ik deze aanschaffen?

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 16:10
http://www.replacedirect....ubid=101036&prrel=4686127

Onderdeel : LCD kabels
Merk : HP
Conditie : Nieuw
EAN code : 5711045454905
Garantietermijn : 3 Maanden
Artikel nummer : P0122684
Partnummer - OEM code : 667475-001

even zoeken op ebay ofzo en je hebt hem voor een €10,-

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Verwijderd

Ik vermoed dat dit de juiste service manual is: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03582006.pdf
Hier kan je heel veel info uithalen waaronder hoe loshalen, partnummers etc. Als het hem toch niet is geef dan even een seintje :)

Bij de dv6 die ik hier had zat de connector achterop het beeldscherm ergens laag het midden. De kabel zat zelf met stukjes tape aan het scherm geplakt. De beeldschermkabel loopt langs het rechterscharnier naar het moederbord.
Het is nog niet duidelijk wat er nou precies mis is met je laptop maar vanwege de plek die je indrukt om weer goed beeld te krijgen zou ik als eerste denken aan een kapotte kabel (maar ik weet dit niet zeker). Ik zou daarom als eerste de bezel van het scherm loshalen, en dan de rest van de laptop. Kijk voor de zekerheid gelijk even of de scharnieren nog goed zijn.

Hopelijk is het alleen de kabel. Ik heb om de kosten te drukken een defecte donorlaptop van marktplaats gebruikt om onderdelen over te zetten.
De tips van Axewi zijn top. Ik heb ook een schets gemaakt en de schroeven even met een stukje tape op de schets geplakt. Doe idd. voorzichtig en neem er de tijd voor.

Zoals je op het plaatje in de link van Axewi kan zien, heeft de kabel plastic tabjes waaraan je de kabel voorzichtig los kan trekken uit de connector op het moederbord of lcd-panel. Als je hem vastmaakt, neem er even de tijd voor want het is best fragiel. Het beste zet je de kabel vlak tegen de connector aan en loods hem er aan het tabje weer in.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2014 12:01 ]

• ItsWappert
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:49:
Ik vermoed dat dit de juiste service manual is: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03582006.pdf
Hier kan je heel veel info uithalen waaronder hoe loshalen, partnummers etc. Als het hem toch niet is geef dan even een seintje :)
Die is volgens mij net iets anders. Ik heb even precies mijn model opgezocht op de HP website en daar hoort deze manual bij. Dit moet volgens mij dus de juiste zijn.

Het idee om de situatie eerst te schetsen en daar de bijbehorende schroefjes bij te leggen/plakken is inderdaad een goeie en ga ik ook zeker doen!

Ik denk ook dat een kapotte (of hopelijk zelfs gewoon een losse) kabel de oorzaak is aangezien het beeld gewoon goed toont wanneer ik op de plek van de connector druk. Ik ga er dit weekend even goed voor zitten zodat ik het rustig kan bekijken en er hopelijk achter kom wat nu precies de oorzaak is.
Pagina: 1