Toon posts:

Vraagje over eventuele aankoop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Aangezien zelf bouwen bij mij geen succes zal worden ben ik van plan om een "kant en klare" desktop te kopen. Na wat rond googelen kwam ik op deze dell uit:
http://www.dell.com/nl/p/..._id=inspiron-3847-desktop

ik wil graag games als ship simulator, euro truck sim, fsx, gta enz kunnen spelen. vooral simulators dus. en dan het liefst zonder lag en settings hoeven niet op ultra maar medium/high vind ik ook goed. Natuurlijk ga ik er ook standaard dingen als office en internet etc op doen.

mijn vraag:

kan dit allemaal? door de lage prijs zal er denk ik heel wat ingeleverd zijn op de videokaart (ram en processor lijken mij verder in orde).

groeten

Rick

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Over welke gaat het? Geef anders dr prijs, en dan kunnen we hier een systeempje voor je in elkaar knutselen. Gaat het bouwen een probleem zijn, dan bouwt Azerty je systeem voor €60 (Windows moet zelf).

Zelfs als ik naar de duurste kijk, de CPU en RAM leuk, maar de GPU is om the huilen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Die computer is voor office/internet. Niet voor gamen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27

D4NG3R

kiwi

:)

Dat systeem is overkill voor office (Best wel nette i5 waar een i3 RUIM voldoende is) maar veel te zwak voor gaming. Wat Dell hier mee van plan is is mij een raadsel..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
MK1998NL zie link :) dat systeem kost €500. Bouwen is inderdaad het probleem. heb hier pas al geleden iets samengesteld alleen probleem is dat het dan nog in elkaar moet. en bestellen gaat dan bij verschillende winkels dus dan kan azerty het niet assembleren (lijkt me?).

Ik weet dat die dell niet bedoeld is voor gamen maar als het kan (ik ben niet iemand die uren gamet en er veel geld in wil steken) dan hoor ik dat graag.

• MK_
  • Niet online

MK_

Zit op mobiel, opent dan de site van de serie.

En voor het assembleren bij Azerty moet je ook alles daar bestellen.

Die van €500 is die waar ik naar had gekeken, GPU is verschrikkelijk. RAM en CPU is leuk, maar met een slechte GPU kom je niet ver. Een syteempje met een Pentium lijkt me meer geschikt, en dan een redelijke GPU is voor een kleine gamer genoeg, net als voor de huis-tuin-keuken taken.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
dat dacht ik al van azerty.

bij medion kwam ik deze tegen : http://www.medion.com/nl/...pc-p5248-e-410019052.html

is wel 4gb ram. is dat echt veel langzamer dan 8gb? en merk je dat met gamen en dagelijkse taken? er zit ook een andere videokaart in. is dat wat?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Het probleem van prebuild is dat het vaak niet goed gebalanceerd is (vaak een i7 bijvoorbeeld), de kaart veelal ongeschikt om mee te gamen en te duur. Ook zijn onderdelen waar mensen vaak overheen kijken (case en voeding) vaak van B-kwaliteit. Vooral voor een voeding wil je dat niet.

De 4GB RAM is het probleem niet, die kan je vrij eenvoudig zelf uitbreiden.

Het voordeel van prebuild is dat het al in elkaar zit (duh) en dat je vrij goede ondersteuning krijg over het gehele product. Bij falen hoef je zelf niet uit te vogelen waar het fout zit, je stuurt gewoon de hele pc op en zij kijken het na.

Qua gebalanceerdheid is die medion wel aardig. Er zit een i5, die is prima geschikt om mee te gamen. De GPU echter is wederom véél te zwak, dus hier kan je ook niet veel van verwachten. Het moederbord is basic maar prima, de voeding wordt niet genoemd (vaak een slecht teken!).

Waarom gaat zelfbouw bij jou geen succes worden, zoals je zelf stelt? Heb je al eens een build-video bekeken op youtube? De builds in je vorige topic, Game pc 600€, zijn een stuk krachtiger en wél geschikt om mee te gamen.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 27-07-2014 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Snap ik. Heb al videos geleken op youtube. Ik denk dat alles vastzetten nog wel gaat lukken. Maar het probleem zit m denk ik met de draadjes vastmaken etc. En ben ook een beetje bang dat ik iets kapot maak of beschadig 😊.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zeg ook niet dat je het met een zak chips en een fles cola erbij moet gaan doen. Werk schoon, nauwkeurig, lees de handleidingen, kijk de video's. Neem er anders een vriend/familielid bij die dit vaker heeft gedaan.

Op dit budget is het zonde als het laat assembleren. En de prebuilds zijn over het algemeen niet aan te raden om de redenen die eerder genoemd zijn.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

br00ky schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:02:
Het voordeel van prebuild is dat het al in elkaar zit (duh) en dat je vrij goede ondersteuning krijg over het gehele product. Bij falen hoef je zelf niet uit te vogelen waar het fout zit, je stuurt gewoon de hele pc op en zij kijken het na.
Is dat een voordeel? Dan ben je minimaal een paar weken je hele PC kwijt. No thanks.
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:12:
Snap ik. Heb al videos geleken op youtube. Ik denk dat alles vastzetten nog wel gaat lukken. Maar het probleem zit m denk ik met de draadjes vastmaken etc. En ben ook een beetje bang dat ik iets kapot maak of beschadig 😊.
Niet te bang zijn. Het is bedoeld om zelf in elkaar te zetten; je hoeft geen dingen handmatig te solderen of zo ;)

Je kunt eigenlijk niets verkeerd aansluiten. Alle connectoren zijn idiot-proof ontworpen; als A niet in B moet, dan gaat het ook fysiek niet passen. Hoogstens vergeet je iets aan te sluiten, maar daar kom je vanzelf achter. Je moet actief moeite gaan doen om iets te beschadigen zeg maar :)

[ Voor 46% gewijzigd door Compizfox op 27-07-2014 19:26 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Compizfox schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:23:
[...]

Is dat een voordeel? Dan ben je minimaal een paar weken je hele PC kwijt. No thanks.
Niet iedereen kan, of wil, aan z'n computer sleutelen, ook al zitten we op Tweakers :P

The devil is in the details.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 17:09

Plato112

Da is toch nie normaal!

Compizfox schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:23:
[...]

Als je zelf geen reserve spullen hebt, maakt het toch niet uit of je alles of één onderdeel kwijt bent want je kunt het systeem dan toch niet gebruiken.
Dus voor veel mensen is dat een behoorlijk voordeel en zo ook voor TS.
Voor mij zou het een nadeel zijn, maar goed er zijn nog veel meer redenen waarom ik geen prebuilds koop.

Speed limits are like herpes.

• Huangar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-03 19:22
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:12:
Hé, ik heb afgelopen weekend ook voor het eerst zelf een computer in elkaar gezet en het is echt goed te doen. Wat al gezegd is door Compizfox en br00ky, kijk een aantal youtube filmpjes, werk schoon en netjes en dingen verkeerd aansluiten kan eigenlijk niet en kapotmaken moet echt bijna met opzet alles is best wel stevig gebouwd.

Succes in ieder geval, wat je ook besluit! :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor tips en tricks. Zal eens kijken of ik een handige harry ken die mij kan helpen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Bouwen is niet moeilijk. Op bijvoorbeeld YouTube zijn genoeg goede guides te vinden. De meeste dingen kunnen er maar op 1 manier in, dus veel kan je niet fout doen.

Alles moet een eerste keer zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk maar het is geen tientje wat je uitgeeft dus vandaar dat ik alles navraag en in eerste instantie voor een kant en klaar systeem ga. Als jullie zeggen dat zelfbouwen goed te doen is, dan ga ik dat denk ik toch overwegen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Voor de prijs van de Medion kan je dit krijgen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 85,50€ 85,50
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 63,-€ 63,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,80€ 30,80
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,95€ 60,95
1XFX 550W Pro€ 52,-€ 52,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,01

OS zit er alleen niet bij, wat er wel bij zit:
Goede CPU met prima MoBo, zeer goede GPU, 1TB HDD voor alle meuk waardevolle bestanden, prima case, goede RAM (voor 5 euro meer low-profile met iets strakkere timing) , goede PSU én een SSD.

Windows 8 kost 80 euro of als student (MBO, HBO, Uni) 60 euro. Misschien heb je al zo'n disc (of van Windows 7)

Verwijderd

Topicstarter
Over die gpu heb ik al veel goede verhalen gehoord dus dat vind ik een goeie. Ik ben niet zo thuis in amd processoren. Is die fx6300 vergelijkbaar met een i5?

Windows koop ik er bij. En om dan toch iets goedkoper uit te zijn haal ik die ssd er toch uit. Of is dat een hele slechte keuze?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Laat ik het zo zeggen: die SSD (of elke SSD, eigenlijk) is juist de grootste performance-improvement die je gaat merken in alledaags gebruik. Een betere processor merk je misschien alleen in benchmarks en games, een SSD geeft juist een enorm merkbaar verschil.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:52:
Over die gpu heb ik al veel goede verhalen gehoord dus dat vind ik een goeie. Ik ben niet zo thuis in amd processoren. Is die fx6300 vergelijkbaar met een i5?

Windows koop ik er bij. En om dan toch iets goedkoper uit te zijn haal ik die ssd er toch uit. Of is dat een hele slechte keuze?
Nee die FX id niet vergelijkbaar met een i5. Genoeg benchmarks, reviews en vergelijkingen op internet te vinden zou ik zeggen.

Een i5 zal bijna altijd sneller dan een 6300, maar als het budget geen i5 toelaat is deze hexacore interessant.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
Oki doki enne zo' n 6300 is ook een stukkie goedkoper dus dat wordt hem.

Nog voor mn geruststelling. Die dell waar ik het in mijn eerste post over had. Is dat echt niets om een beetje te kunnen gamen. Van mij hoeft het allemaal niet ultra ultra als het maar zonder lag is en alles op low wil nou ook weer niet.

Ik snap dat je met zelf bouwen of goedkoper uit bent of beter maar een beetje jammer van het bouwen dan. Dat is toch nog wel iets dat mij tegen houd.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27

D4NG3R

kiwi

:)

Geen fps drops en niet op low? Nee.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MK_
  • Niet online

MK_

Een FX6300 zal zeker niet zo snel zijn als een i5, mar dit is waar br00ky het over had:
Die Medion als Dell zijn zeer ongebalanceerd. Als een.consument een PC koopt met zeer groot "High-end PC met i7 en 8GB RAM en 1TB HDD" kopen de mensen direct. Marketing noemen ze dat. Grote getallen, dat vinden de mensen leuk. Later klagen ze wel dat de GPU slecht is en dat hij langzaam is zonder SSD, maar ze hebben een i7 dus alles is goed! De Dell en de Medion zijn.zo'n systemen, i5 is leuk, maar met een crappy GPU kom je niet ver.

En of de Dell goed is? Nou, je komt sowieso een andere GPU erin aan het gooien, maar dat vind de PSU waarschijnlijk niet fijn en moet je daar ook weer een nieuwe van kopen. Ben je weer €220 verder.

Met de Dell stock zal je zelfs op medium flinke fps drops krijgen, dus kortweg is het antwoord nee :)

Je zou de CPU eventueel kunnen downgraden naar een Athlon X4 760k, maar of je daar nu blij van word...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Ik ga er nog eens over nadenken en kijken of ik iemand ken die mij wil helpen met een systeem bouwen.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Ik zie trouwens geen probleem om alle onderdelen te bestellen bij de shop waar je de pc ook in elkaar wilt laten zetten. Dan ben je mogelijk iets duurder uit dan wanneer je elk onderdeel in de goedkoopste winkel koopt (alhoewel, hangt van de verzendkosten af), maar het verschil zal nu ook weer niet wereldschokkend zijn, en je bent tenminste zeker van wat er juist in jouw pc zit (wat je niet bent met kant-en-klare pc's).

Nog beter zou natuurlijk zijn om jouw pc zelf in elkaar te zetten, met behulp van een kennis die hier al wat ervaring mee heeft. In principe is het allemaal zo moeilijk niet. Iets verkeerd aansluiten is quasi onmogelijk. Hooguit iets vergeten aan te sluiten. Als je rustig de handleidingen volgt, een beetje googelt, wat video's op youtube bekijkt en eventueel hier om raad vraagt dan kan er weinig misgaan.

Experience the mountains!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Natuurlijk is het geen probleem, echt wel een stuk duurder, terwijl het budget al beperkt is.

Een rekenvoorbeeld met de bovenstaande build van MK. Dit lijstje kost momenteel 556 euro:
• Zelf in elkaar zetten (en dus bestellen bij verschillende winkels): 570 (inclusief verzending).
• Laten assembleren (en dus bestellen bij 1 winkel): zo als getoond kan dat systeem niet in één winkel besteld worden, wat kleine aanpassingen gedaan zodat het bij 1 winkel uitkomt die ook nog assembleert, in dit geval SiComputers: 600 + 45 assemblage (inclusief verzending).

Uiteindelijk dus een verschil van 75 euro, of meer dan 25% 13% van de goedkoopste optie.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 28-07-2014 09:58 ]

• melwasul
Dat je dan nog extra moet betalen om het in elkaar te laten zetten is duidelijk :)
Maar ik bedoel dat de onderdelen zelf niet bijster veel meer zullen kosten (570 vs 600).
Trouwens €645 is 13% meer dan €570, niet 25+% ;)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
melwasul schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:55:

Trouwens €645 is 13% meer dan €570, niet 25+% ;)
8)7

Verwijderd

Topicstarter
En dan moet ik er nog windows bij kopen dus zelf in elkaar zetten gaat mijn voorkeur naar uit. Anders wordt het te duur. Heb ook een beetje rond gekeken op de v&a en kwam daar ook al wat leuks tegen. Voordeel voor mij is dat het allemaal al in elkaar zit.

Kwam net al iets tegen van 4 mnd oud voor 600€ Er zit ook al windows 7 of 8 bij.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 64,45€ 64,45
1MSI Radeon R9 270X HAWK€ 185,89€ 185,89
1WD Green WD10EARX, 1TB€ 62,-€ 62,-
1Corsair Graphite 230T€ 55,05€ 55,05
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1DeepCool Rock Master V3.0€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,45€ 60,45
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,24

• melwasul
Je bedoelt dat je bovenstaand systeem bent tegengekomen in V&A voor €600?
Zijn de prijzen van de onderdelen de huidige prijzen uit de pricewatch? Want dan zit er nauwelijks verschil tussen de nieuwprijs en de tweedehandsprijs.

Verwijderd

Topicstarter
Ja prijzen zijn huidige pricewatch. Je moet er ook rekening mee houden dat er nog windows bijkomt dus nieuw zou ik er ongeveer €750 voor betalen en dan moet ik het ook nog in elkaar laten zetten (dat heeft hij eigenlijk al gedaan) dus dan komt er nog €60 bij is €810 en dat heb ik nu voor €600. Maar dan niet helemaal nieuw.

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
In dat ding van Dell zit ook al muis en toetsenbord. Heb je die zelf nog thuis liggen of moet je die ook nog erbij bestellen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier alles al liggen

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:39:
En dan moet ik er nog windows bij kopen dus zelf in elkaar zetten gaat mijn voorkeur naar uit. Anders wordt het te duur. Heb ook een beetje rond gekeken op de v&a en kwam daar ook al wat leuks tegen. Voordeel voor mij is dat het allemaal al in elkaar zit.

Kwam net al iets tegen van 4 mnd oud voor 600€ Er zit ook al windows 7 of 8 bij.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 64,45€ 64,45
1MSI Radeon R9 270X HAWK€ 185,89€ 185,89
1WD Green WD10EARX, 1TB€ 62,-€ 62,-
1Corsair Graphite 230T€ 55,05€ 55,05
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1DeepCool Rock Master V3.0€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,45€ 60,45
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,24
Dat is de build van Kyle98. Probeer wat van de prijs af te krijgen. ;)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd ;). Die kwam ik tegen in de v&a

• MK_
  • Niet online

MK_

jorisvdelsen schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:48:
[...]

Dat is de build van Kyle98. Probeer wat van de prijs af te krijgen. ;)
Gewoon omdat hij het is :)

Heb ik inderdaad ook gezien, ziet er eigenlijk goed uit :)

Pagina: 1