Een nieuw Monster

Pagina: 1
Acties:

• arnoudx6
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-02 00:20
Hallo Iedereen,

Ik zou graag een nieuwe computer samenstellen en ik hoop dat jullie mij willlen helpen.
Hieronder alvast de standaard tweakers vragen beantwoord. Voel je vrij om extra vragen aan mij te stellen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met dit systeem als hoofd OS Ubuntu 14.0.4 draaien met daarop VMWare workstation(9). Hiermee moet een bijvoorbeeld een test lab gemaakt kunnen worden voor SCCM en Exchange.Dit zal plaats vinden op de ssd van 512 gb

Als secundair OS wil ik Windows 7 draaien voor gaming en andere applicaties die niet op Ubuntu draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn buget is 1450 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al 3 1080p monitoren die aangesloten moeten worden op dit systeem (2x dvi 1x hdmi). Er zal echter maar op 1 van de 3 monitoren games gespeeld worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag 2 ssd schijven gebruiken 1 volledig voor Ubuntu(512GB) en de ander volledig voor Windows(256GB).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals aan de configuratie te zien zal zijn ben ik erg fan van Asus en Corsair

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen speciale wensen behalve dat VMWare een volledig test lab kan draaien

Ga je overklokken?
Nee

Hierbij een link met de configuratie die ik zelf al had gemaakt: http://azerty.nl/winkelma...D=2&product%5B683538%5D=1

Alvast bedankt voor alle hulp ! _/-\o_

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:10
Als secundair OS wil ik Windows 7 draaien voor gaming en andere applicaties die niet op Windows kunnen draaien.
Moet dat niet Ubuntu zijn?

• arnoudx6
duckyvite schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:19:
[...]

Moet dat niet Ubuntu zijn?
Bedankt ik heb het aangepast !

Verwijderd

het is handiger als je een lijstje maakt hier staat hoe dat moet: Handleiding Pricewatch

• Mounty_078
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12-2023
Hier is een goed voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1ASRock Fatal1ty H97 Killer€ 102,74€ 102,74
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 379,-€ 379,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 92,95€ 92,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 137,98€ 137,98
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,05€ 82,05
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 118,75€ 118,75
1Crucial M550 2,5" 512GB€ 192,86€ 192,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.447,84

Ik snap niet waarom je geen HDD had maar wat extra ruimte is gewoon fijn dus hier een WD Blue 1TB, niet luid en snel. En al dat extra's zoals andere koeling pasta en SATA kabel is vrij onnodig. Als je de PC zelf in elkaar gaat zetten wat niet zo moeilijk is de eerste keer als je denkt dan kom je een heel stuk goedkoper uit dan het bij 1 winkel te kopen en het door hun te laten maken. Ook heb ik de GTX 770 vervangen met een R9 290 van Asus omdat je dat liever had, omdat een R9 290 een heel stuk beter is dan de GTX 770.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou eerder voor deze 290 gaan, presteert beter op koeling/geluid pricewatch: MSI Radeon R9 290 Gaming 4G de asus is echt zeer matig.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• arnoudx6
Ik heb over de 290 nagedacht maar ik hoor van meerdere mensen dat AMD drivers minder ver zijn als Nvidia drivers voor linux. Hoe denken jullie hierover ?

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:37
op tweakers zitten meer amd fanboys, met nvidia is ook niks mee.
Maar qua prijs/prestaties ben je met AMD iets goedkoper uit.

pricewatch: MSI GeForce GTX 780 Gaming 3G

iets duurder dan de asus r9 290 maar wel sneller en nvidia.

-edit-

of een 770 variant ervan.
Of deze palit gtx 770 .. 250euro. (en ook bij azerty) of de palit jeatstream, msi .. die zitten rond de 275/280
pricewatch: Palit GeForce GTX 770 OC

review: http://hexus.net/tech/rev...palit-geforce-gtx-770-oc/

[ Voor 36% gewijzigd door Aggressor op 27-07-2014 16:44 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zeggen dat er meer AMD fanboys zijn, klopt niet echt. Het meerendeel van de mensen die advies geeft, kiest AMD omdat AMD momenteel gewoon de betere keuze is, vanwege een lagere prijs voor dezelfde prestaties, en meer VRAM.

De vraag is: hoe erg heb je je GPU nodig op Linux? Als je op Linux vooral CPU-based dingen draait, zou ik gewoon een R9 290 halen. Een stuk goedkoper dan een GTX780 voor dezelfde prestaties.

Overigens kun je ook kijken naar de Xeon 1230 v3, dat is gewoon een i7, maar dan een paar tientjes goedkoper. Volgens mij ook wat betere VM ondersteuning.

People as things, that’s where it starts.

• Aggressor
De gtx 780 is ook meestal sneller dan de r9 290.
Voor 250 heb je momenteel een GTX 770, en dan heb je een leuk kaartje voor dat geld.
Hier boven staat een asus r9 290 voor 384 euro, dan betaal ik liever 40 meer voor een gtx 780. (msi)

Het is maar net wat je zelf wilt

[ Voor 8% gewijzigd door Aggressor op 27-07-2014 16:49 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De GTX780 is alleen nauwelijks sneller, procentjeswerk, terwijl hij meer dan procentjeswerk duurder is.

Overigens is die Asus R9 290 duur te noemen, pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X en de pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce zijn allebei ook zeer goede kaarten, voor 40 euro minder dan de Asus. Het gat tussen een R9 290 en de GTX780 wordt dan wel erg groot.

De GTX770 is niet meer interessant, by design. nu nog een gaming kaart met 2GB VRAM kopen is geld weggooien. 2GB is nu namelijk al op het randje, en denk dat over een jaartje 2GB VRAM al te weinig is voor de modernste spellen. En dan sta je raar te kijken. Dan kun je beter de R9 280/HD7950 nemen met 3GB VRAM, 70 euro goedkoper en niet heel veel langzamer, desnoods een R9 280x nemen, die ook goedkoper is dan de gemiddelde GTX770.

Nvidia is deze generatie simpelweg alleen maar interessant als je een fanboy bent, of persé CUDA moet gebruiken. AMD wint in iedere sector het van Nvidia op prijs/prestatie.

• arnoudx6
Het lijkt een AMD / Nvidia battle te gaan worden :)

Hoeveel minder zijn de drivers van AMD op Linux tegenover Nvidia?

Ik game nu nog op Windows maar zodra dit niet meer nodig is game ik graag alleen nog maar op Linux en dan zou ik wel graag een kaart met goede drivers willen hebben.

(Ik heb zelf niet veel verstand van drivers dus als het bovenstaande niet klopt hoor ik het graag)

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Misschien is het interessant om aan te geven wat je van gaming verwacht. Want mogelijk zijn de kaarten die ik hier voorbij zie komen zwaar overkill. Ben je een hardcore hamer die koste wat het kost alles met hoge grafische instellingen wilt spelen? Zo niet dan dan zijn de aangehaalde kaarten way too much overkill.

Ik heb zelf ook een nieuwe build samengesteld een tijdje geleden met als main-OS Ubuntu. Maar voor mij is gaming niet zo belangrijk, en als ik dan al eens wat game ben ik bereid om hier en daar de grafische instellingen op medium te zetten. Voor mij zien games er dan nog steeds prachtig uit en het gaat mij om de gameplay, niet of ik nu elk grasprietje in detail kan zien met 20x AA :p
Dit gezegd zijnde, als je van plan bent om onder Ubuntu te gamen via Steam, dan kan je best voor Nvidia gaan. Ik heb uiteindelijk voor de 750 ti gekozen omdat:
  • AMD officieel nog niet wordt ondersteund door de Steam client onder Linux.
  • Mijn buikgevoel zegt dat de proprietary Nvidia drivers onder Linux nog steeds een stuk beter zijn dan die van AMD.
  • Ik geen high-end grafische kaart nodig heb omwille van de redenen aangehaald hier boven.
  • Het leuk meegenomen is dat de 750 ti waanzinnig weinig verbruikt t.o.v. andere grafische kaarten (daarmee bedoel ik tot maar liefst 4,5x minder dan sommige high-end kaarten! Bron).
Verder zou ik dan de 4790K variant nemen, zelfs als je niet overklokt. Dit omdat deze 400 Mhz sneller geklokt is dan de 4790 (non-K). Mocht je toch ooit overwegen te overklokken dan kan je best een Z97 bordje nemen.
Trouwens, het gekozen RoG bordje is zwaar overprijsd! Voor minder vind je bordjes die kwalitatief minstens even goed zijn. Die RoG bordjes zijn standaard bordjes met een RoG logo op en wat rode kleuren, waarvoor je dan tientallen euro's te veel betaalt. Neem een gewoon non-RoG bordje van ASUS, of een ander A-merk. Zelf ben ik nogal een Gigabyte fan.

De gekozen voeding (uit de CXM serie van Corsair) kan je maar beter links laten liggen. Die bevat capacitors van C(r)apXon en die wil je niet in jouw systeem (staan gekend als kwalitatief van bedenkelijke kwaliteit). Neem een Seasonic voeding, of een super efficiënte Cooler Master V550(S). Die laatste is een top-voeding met bijna platinum efficiëntie.

Verder is dit wel een leuk setje RAM geheugen: Crucial Ballistix Tactical. Dit is DDR3L geheugen en dus zuiniger dan standaard DDR3 geheugen, is bovendien CAS 8 en is in vergelijking met andere setjes niet duur. Het door jou gekozen setje is bijvoorbeeld even snel (DDR3-1600), verbruikt meer (1,5V) en heeft een hogere CAS waarde (10).

Experience the mountains!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Gamen op linux kun je de komende tijd iig nog wel vergeten als je de zogeheten AAA games speelt, zoals de Battlefield, CoD, Farcry, Crysis en dat soort series. Er zijn wel wat games voor Linux, maar dat zijn doorgaans oudere spellen of indie-games. Ook leuk natuurlijk, maar dat is doorgaans niet echt wat met gaming bedoeld wordt.

Hoe slecht de drivers voor AMD zijn, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik hoor/lees het wel veel, maar, echt gestaafd worden die claims bijna nooit.

Overigens is een GTX750Ti idd lekker zuinig, maar dat ding haalt sub-midend snelheden voor een midend prijs. Zo heel vreemd is het daarom ook niet dat hij minder verbruikt, gezien de prestaties ook heel veel minder zijn. Een brommobiel vergelijken met een Corvette ongeveer.

• melwasul
VasZaitsev schreef op zondag 27 juli 2014 @ 17:03:
Een brommobiel vergelijken met een Corvette ongeveer.
Ja, maar een Corvette kopen om gemiddeld 4 km in de bebouwde kom te rijden om naar de winkel te gaan is overkill ;)
Alles hangt af van jouw vereisten. In mijn geval was de 750 ti de beste keuze (wegens beste prestaties per watt). In andere gevallen zal bijvoorbeeld de 7950 de beste keuze zijn (beste prestaties per prijs). Werk je dan onder Linux dan heb je nog het geval 'drivers', en wil je de steam client daar gebruiken dan wordt AMD momenteel officieel nog niet ondersteund.

Kijk hier eens voor een overzicht van games die momenteel beschikbaar zijn via de steam-client onder Linux. Dit zijn er ondertussen al 605, en still growing... :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Daar heb je zeker gelijk aan, er zijn ook wel games voor linux op steam, maar een korte blik bevestigd precies wat ik zei: geen moderne AAA games, maar ouder spul en indie spul. Niks mis mee natuurlijk, maar CoD, BF of FC zie ik zo 123 nog niet uitkomen op Linux.

SteamOS is ook zeker leuk bedacht, maar jammer genoeg zijn veel engines geschreven voor DX11, en niet voor de open alternatieven.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb zelf een r9 290 en een laptop met een 5870m ik heb onder opensuse 0,0 problemen met mijn videokaarten . Ik zal straks is Steam installeren en kijken hoe dat gaat. Ubuntu laat ik mij niet over uit want dat gebruik ik niet maar lijkt mij toch dat het wel vergelijkbaar zal zijn.

En een 780 is alles behalve sneller dan een 290 en al helemaal dan een 290x.

En nee mijn vorige drie videokaarten waren van nVidea dus ik ben echt geen amd fanboy :')

[ Voor 23% gewijzigd door DarkBlaze op 27-07-2014 21:07 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• arnoudx6
Bedankt voor alle reacties !!!

Op dit moment ben ik de reacties aan het vergelijken om te kijken hoe mijn configuratie beter kan. Wel wil ik even opmerken dat ik met gaming de volgende games bedoel: Assassins creed, LOL, Minecraft, Watchdogs, Skyrim, Mass Effect

Ik weet dat er hier ook al wat oudere titels tussen staan maar dit zijn de leukste games die ik heb gespeeld.

Wat betreft beeld kwaliteit neem ik genoegen met medium / high met AA op 2 a 4x maar zou wel graag een beetje voorbereid willen zijn op de toekomst.

Bij vragen of opmerkingen hoor ik het graag en ik zal spoedig een nieuw lijstje posten !

• arnoudx6
Iedereen bedankt voor het meedenken !!!

Ik denk dat dit het eind resultaat moet worden: http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B562705%5D=2

Ik heb de i7 terug gezet naar een i5 omdat ik vanuit verschillende hoeken hoor dat dit alleen nut heeft bij zware applicaties als video bewerking software. Ook heb ik ervoor gekozen om 2x 256gb ssd te nemen samen met 1 hdd. En als laatste heb ik ervoor gekozen om de pc zelf de assembleren waardoor samen met de ander genoemde wijzigen de GTX 780 beschikbaar werd.

Ik zit nu wel iets boven mijn buget maar ik denk dat dit zich zeker zal lonen in de toekomst.

Denken jullie dat dit een mooie samenstelling is?

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dat overpriced veel te dure Asus ROG bord is zéér zonde van je geld je kan voor ~20 euro minder een MSI/ASRock/Gigabyte kopen die beter is. Hij heeft namelijk maar 4 stroom fases.

Bijvoorbeeld deze:
http://azerty.nl/8-5602-688168/gigabyte-z97x-gaming-5.html

Wat is de reden dat je voor een GTX 780 gaat? Hij is langzamer dan een 290 in de meeste gevallen en een 290x droogt hem helemaal af.

290 vs 780
http://anandtech.com/bench/product/1068?vs=1036

290x vs 780
http://anandtech.com/bench/product/1059?vs=1036

• arnoudx6
Ik zie in dat de 290 sneller is als de GTX 780 maar ik blijf er een slecht gevoel bij houden dat de AMD drivers minder zouden zijn dan Nvidia. Ook staat er hierboven vermeld dat Steam op dit moment alleen Nvidia kaarten support op Linux.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Uit de doos ja, volgens mij is er al een workaround voor, en ook kan dit over een maandje al anders zijn.

Overigens heb ik eigenlijk nog nooit echt gezien of gehoord hoeveel slechter AMD nou echt is op Linux, het is volgens mij iets wat vooral veel wordt nagepraat, zonder dat men het echt checkt.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik weet niet hoe mensen er bij komen dat alleen nvidia kaarten worden gesupport. Ik zal zo even een screenshot maken :) Heb niet zo veel ruimte op mijn eenvoudige 60GB SSD maar zoals je ziet NS2 draait perfect op mijn R9 290 onder OpenSuSE ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JTktIOatwUtkflrbpcW94fGY/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hu6Yy15lj0lp3hgwTsHiuXgZ/full.png

Maar als jij graag 100 euro extra betaald voor een 780 moet je dat doen hoor, ik zeg alleen dat ik gewoon geen problemen heb met mijn AMD kaarten onder Linux :)

[ Voor 73% gewijzigd door DarkBlaze op 28-07-2014 00:15 ]

• arnoudx6
DarkBlaze schreef op zondag 27 juli 2014 @ 23:55:
Ik weet niet hoe mensen er bij komen dat alleen nvidia kaarten worden gesupport. Ik zal zo even een screenshot maken :) Heb niet zo veel ruimte op mijn eenvoudige 60GB SSD maar zoals je ziet NS2 draait perfect op mijn R9 290 onder OpenSuSE ;)

[afbeelding]
[afbeelding]

Maar als jij graag 100 euro extra betaald voor een 780 moet je dat doen hoor, ik zeg alleen dat ik gewoon geen problemen heb met mijn AMD kaarten onder Linux :)
Je bent me aan het overhalen ;)

Van welk merk gebruik heb jij de R9 920 ? Gigabite, Asus, Msi, etc?

• melwasul
Voor alle duidelijkheid, ik zeg ook niet dat de AMD drivers per definitie slechter zijn dan de Nvidia drivers! De opensource drivers van de AMD kaarten zouden zelfs beter zijn dan die van Nvidia, maar deze drivers wil je niet gebruiken als je echt zou gamen onder Linux. Dan neem je best de proprietary drivers van Nvidia of AMD.

Mijn buikgevoel zegt me dat de kwaliteit van de proprietary AMD drivers nog steeds minder is dan die van Nvidia. Echter dit is en blijft een buikgevoel. Ik heb zelf een Nvidia kaart dus ik kan enkel spreken over het groene kamp, niet over het rode kamp. Ik zie echter meer postings voorbij komen waarin geklaagd wordt over de AMD Linux drivers dan die van Nvidia. Kijk maar eens naar de commentaren in de meuktracker bij de AMD Linux drivers. Er is in het algemeen meer lof voor de Nvidia drivers dan die van AMD.

Wat betreft de AMD ondersteuning voor de Steam client onder Linux, blijkbaar gaat het om Steam OS, niet de Steam client. Steam OS ondersteunt momenteel officieel nog geen AMD kaarten. Dit komt er op termijn wel aan, maar momenteel nog niet.
Dit werd trouwens ook een aantal keer aangehaald in nieuwsitems hier op tweakers.net. Ik heb nog geen nieuwsitem voorbij zien komen waar sprake is van officiële ondersteuning van AMD grafische kaarten. Wat niet wil zeggen dat het niet kan (bewijze trouwens de screenshots van DarkBlaze).

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb een MSI R9 290 omdat het voor mij de beste kaart was allround, de core wordt iets warmer dan bij de Sapphire maar de VRMs blijven dan weer koeler. Ook is hij idle stiller en onder load heel iets luider en na mijn persoonlijke drama ervaringen met de Sapphire RMA afhandeling was ik daar ook wel klaar mee.

En ik had hier voor een GTX470 maar kan niet zeggen dat ik met de een meer problemen heb gehad dan met de ander. Nu moet ik wel zeggen dat zover ik weet OpenSuSE zelf ook aardig wat polijst en naar mijn ervaring/mening ook wat beter dan Ubuntu.

Maar om even terug te komen op je opmerking over klachten, AMD is erg goed op weg met hun linux drivers vroeger was het echt wel iets minder ja maar tegenwoordig valt het allemaal wel mee zie ook de comment hier over steam OS.
downloads: AMD Catalyst Linux Display Driver 14.6 bèta

• melwasul
Als dit zo is, dan juich ik dit enkel maar toe! Meer keuze in de toekomst :)

• arnoudx6
Volgens mij moet dit het eind resultaat zijn :9

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B688168%5D=1

Volgens mij zijn er geen verbeteringen meer nodig, hoe denken jullie hier over?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Een Z-bord is met een niet-overklokbare cpu niet nodig. Daar kan je makkelijk 40 euro besparen. Ook is het verschil tussen een 290X en 290 wat mij betreft niet te rechtvaardigen met de veel hogere prijs. Denk hier dus ook nog eens goed over na. Ook is de M550 heel erg duur, valt mee, het zijn er twee. Een MX100 is meer dan prima, het verschil ga je niet merken.

Zet trouwens je lijstje in een PW-lijstje, we zijn, althans ik, luie donders en willen niet door hoeven klikken ;) (naast dat linkjes naar winkelmandjes verboden zijn).

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 28-07-2014 13:51 ]

• Aggressor

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zelf zou ik de Sapphire of de Club3D R9 290 nemen, lekker goedkoop en een erg goede koeler. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de Club3D: backplate, mooier, goede ervaringen met het merk .

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

De Sapphire is net zo duur als de MSI op dit moment ;) ik zou dus voor deze kaart gaan pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce die was er toen ook nog niet. Hoogst geclockte 290 van alle kaarten en maar 350 euro :)

Pagina: 1